| کد مطلب: ۴۹۵۵

لینه‌‏کر؛ قربانی سیاست؟

لینه‌‏کر؛  قربانی سیاست؟

بی‌بی‌سی می‌گوید، لینه‌کر قوانین سازمانی را زیر پا گذاشته اما پشت‌پرده «اخراج او»، انتقاد از سیاست‌های حزب محافظه‌کار انگلیس است

بی‌بی‌سی می‌گوید، لینه‌کر قوانین سازمانی را زیر پا گذاشته اما پشت‌پرده «اخراج او»، انتقاد از سیاست‌های حزب محافظه‌کار انگلیس است

«دولت انگلیس این هفته به وزارت کشور اختیارات ویژه‌ای داد تا بر اساس آن هر فردی که با قایق‌های کوچک به سواحل انگلیس می‌آید را فورا بازداشت کند و به کشورش یا یک کشور ثالث مانند رواندا منتقل کند.» عملا کسی تصور نمی‌کرد یک خبر مرتبط به مسائل حقوق‌بشری که یک تصمیم‌ سیاسی تلقی می‌شود، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی این کشور را با چالشی بزرگ روبه‌رو کند؛ طوری‌که بعد از نزدیک به شش دهه، این برنامه ورزشی و البته محبوب برای یک هفته تعطیل شد. ماجرا از این قرار است که گری لینه‌کر، مجری محبوب برنامه match of the Day در خصوص تصمیم اخیر دولت انگلیس، با انتشار یک توئیت چنین رفتاری با پناه‌جویان را با رفتار آلمان نازی در دهه 30 میلادی قیاس کرده بود. مدیران ارشد شبکه بی‌بی‌سی اما تصمیم گرفتند به‌دلیل اظهارنظر گری لینه‌کر، او را موقتا کنار بگذارند و تا زمانی که به یک اشتراک‌نظر عملی نرسند، از او استفاده نخواهند کرد.

مجری محبوب؛ قبلا هم هشدار داده بود

گری لینه‌کر اما پیش‌تر نیز در ‌توئیتر‌ش هشدار داده و اعلام کرده بود، مسائل حقوق‌بشری برای او اهمیت ویژه‌ای دارد و نمی‌تواند نسبت به چنین موضوعاتی سکوت کند. او قبلا هم نسبت به رفتار دولت انگلیس انتقاد و صحبت‌هایش را مطرح کرده بود. او در جدیدترین نقد خود که در صفحه شخصی توئیترش منتشر کرد اینطور گفت، «افرادی که سختی مسیر دریایی را به‌جان می‌خرند تا از فقر و جنگ کشور خود فرار کنند و به انگلیس بیایند، حق‌شان این نیست که ما اینطور با آنها برخورد کنیم.» گری لینه‌کر نسبت به این موضوع چنان پافشاری کرد که ‌ریشی سوناک‌، نخست‌وزیر بریتانیا که از حزب محافظه‌کار به این سمت رسیده، به انتقاد از نقدهای او پرداخت. بسیاری عقیده دارند، ریشی سوناک به مدیران بی‌بی‌سی فشار آورده تا با گری لینه‌کر برخورد کنند. نتیجه این شد که بی‌بی‌سی فعلا عذر لینه‌کر را خواسته تا به جمع‌بندی نهایی برسند. آلن شیرر و یان رایت، دو کارشناس این برنامه نیز در حمایت از لینه‌کر حاضر نشدند این هفته روی آنتن بروند و عملا برنامه با بحران عجیبی رو‌به‌رو شده است. گفتنی است ‌گری لینه‌کر‌، گران‌ترین مجری برنامه‌های زنده تلویزیونی در بریتانیاست. ماه گذشته بود که شبکه بی‌بی‌سی برای شفاف‌سازی مالی، ریز قرارداد مجریانش را منتشر کرد که طی آن مشخص شد گری لینه‌کر سالانه یک‌میلیون و 360 هزار پوند دستمزد می‌گیرد. خانم «زو بال»، برنامه‌ساز مطرح شبکه بی‌بی‌سی هم با دستمزد سالانه 980 هزار پوند رتبه دوم را تصاحب کرده و آلن شیرر، اسطوره فوتبال انگلیس و یکی از کارشناسان برنامه match of the Day نیز با قراردادی 340 هزار پوندی، در جایگاه سوم قرار دارد. در واقع حالا دو مجری گران‌قیمت و البته محبوب شبکه بی‌بی‌سی از کار در این رسانه تصویری کنار رفته‌اند.

حساسیت فقط روی لینه‌کر است؟

چرا تمرکز فقط روی گری لینه‌کر است؟ دستورالعمل‌های بی‌بی‌سی برای کارکنانش چیست که یکی از اسطوره‌های فوتبال این کشور به‌دلیل اظهارنظر‌ در صفحه شخصی خود چنین مورد تنبیه سازمانی قرار می‌گیرد؟ اطلاعات بیشتر در خصوص قرارداد کارکنان بی‌بی‌سی را کاوه صلح‌کل، گزارشگر ارشد اسکای اسپورت‌نیوز در برنامه جمعه‌شب که به‌صورت زنده از شبکه ‌اسکای اسپورت‌ پخش می‌شد، توضیح داد: «لینه‌کر در سال 2020 قراردادی پنج‌ساله با بی‌بی‌سی امضا و موافقت کرد که قوانین بی‌طرفی آنها را رعایت کند.»
کارشناس شبکه اسکای همچنین قرارداد کارکنان بی‌بی‌سی با این شبکه تلویزیونی خبری درخصوص رعایت پارامترهای بسیار مهم در شبکه‌های اجتماعی را اینطور توضیح می‌دهد: «اکنون بسته به اینکه در چه حوزه‌ای از بی‌بی‌سی کار می‌کنید، قوانین کمی متفاوت است. مثلا اگر به‌عنوان یک روزنامه‌نگار در زمینه اخبار و امور جاری کار می‌کنید، قوانین بسیار سختگیرانه است. شما باید کاملاً بی‌طرف باشید. البته لینه‌کر در اخبار امور جاری کار نمی‌کند، او در بخش ورزش کار می‌کند، بنابراین کمی آزادی بیشتری دارد؛ اما همچنان باید از بدنام کردن بی‌بی‌سی به‌عنوان یک چهره بلندپایه خودداری کند. در بی‌بی‌سی، او مسئولیت‌های بیشتری دارد.» درواقع مجریان و حتی تهیه‌کنندگان این شبکه هنگام عقد قرارداد با شبکه جهانی بی‌بی‌سی «زمانی که به‌عنوان کارمند رسمی کارشان را آغاز کنند»، متعهد می‌شوند نسبت به مسائل خارج از حوزه کاری خود اظهارنظر نکنند، درخصوص مسائل سیاسی علیه یا به‌نفع حزبی جریان‌سازی نکنند، حقوق افراد حقیقی، حقوقی را محترم بشمارند و از توهین و تمسخر جریان‌های مختلف و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.

رفتار متناقض بی‌بی‌سی در قبال حقوق بشر

به گفته بی‌بی‌سی، آنها انتظار دارند که این افراد در مورد مسائل سیاسی حزبی یا جنجال‌های سیاسی جانبداری نکنند. بسیاری از مردم درباره سایر افرادی که در بی‌بی‌سی کار می‌کنند، چه می‌گویند. آیا آنها به این قوانین پایبند هستند؟ کاوه صلح‌کل در ادامه گفت‌وگویش با شبکه اسکای اما جزئیات بیشتری از رفتار متناقض شبکه جهانی بی‌بی‌سی را افشا می‌کند و معتقد است، رفتاری که با گری لینه‌کر شده یک نگاه سیاسی است تا تنبیه زیر پا گذاشتن قرارداد سازمانی: «رئیس بی‌بی‌سی، ریچارد شارپ، کسی است که 400هزار پوند به حزب محافظه‌کار کمک کرده است. در مورد یکی دیگر از اعضای هیئت‌مدیره بی‌بی‌سی، سر رابی گیب، چه می‌شود گفت؟ او البته مدیر سابق ارتباطات ترزا می، نخست‌وزیر سابق بود. همچنین «جیمی کلارکسون» از دیگر مجریان این شبکه به‌راحتی در توئیتر اظهارنظر می‌کرد و کامنت برای مخاطبان خود درخصوص مسائل سیاسی می‌گذاشت اما یک‌بار هم با چنین برخوردی رو‌به‌رو نشد. بنابراین افراد زیادی هستند که به حمایت از لینه‌کر می‌آیند و می‌گویند، چرا او را انتخاب می‌کنند؟ چرا بخشی از مطبوعات فقط روی ‌لینه‌کر‌ تمرکز می‌کنند؟ چرا درحالی‌که باید در مورد سیاست جدید پیشنهادی دولت در مورد پناهندگی صحبت کنیم که توسط گروه‌های حقوق‌بشر و سازمان ملل متحد مورد انتقاد و محکومیت قرار گرفته، باید از اخراج یکی از مجریان خوب تلویزیون سخن بگوییم؟» کارشناس شبکه اسکای در ادامه بازهم از نقض رفتارهای بی‌بی‌سی جهانی می‌گوید: «من در جام‌جهانی قطر بودم. وقتی نسبت به نقض حقوق‌بشر در کشور قطر صحبت می‌شود، پس به‌نظر می‌رسد که هر کسی در کشور انگلیس اجازه دارد آنچه را که می‌خواهد، بگوید. لینه‌کر اجازه داشت از سوابق حقوق‌بشر قطر در بی‌بی‌سی انتقاد کند، اما چرا اجازه اظهارنظر در مورد سوابق حقوق‌بشری کشوری که در آن زندگی می‌کند را ندارد؟»

اتحادی که شکل گرفت

بعد از این اتفاق اما رسانه بی‌بی‌سی اعلام کرد، به احترام مخاطبان خود این هفته برنامه با مجری و کارشناسان مطرح خود، پخش نمی‌شود و صرفا گل‌های این هفته لیگ برتر بدون کارشناسی خاصی برای بینندگان روی آنتن می‌رود. البته آنها در انتهای بیانیه ابراز امیدواری کردند که این مسئله با یک تعامل حل شود. هرچند بی‌بی‌سی قبل از انتشار این بیانیه سعی کرده بود جلوی توقف این برنامه پرمخاطب را حتی برای یک هفته بگیرد، به همین دلیل با دو مجری دیگر رایزنی کرد تا جای گری لینه‌کر را بگیرند، اما آنها قبول نکردند. صحبت از «جرمی جناس» و «الکس اسکات» است که هر دو در شبکه بی‌بی‌سی مشغول به‌کار هستند، اما زیر بار اجرای برنامه match of the Day و جانشینی لینه‌کر نرفتند. همچنین اتحادیه بازیکنان شاغل در لیگ برتر انگلیس با تصمیمی هماهنگ اعلام کردند، در حمایت از صحبت‌های گری لینه‌کر و در نقد تصمیم بی‌بی‌سی، این هفته هیچ‌گونه مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی نخواهند داشت.
بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران اما چنین اتفاقی را با رفتاری که با عادل فردوسی‌پور و برنامه 90 شد، قیاس می‌کنند که یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های صداوسیما بعد از 17سال با تصمیم مدیران ارشد سازمان متوقف شد و توضیح شفافی نیز به‌صورت رسمی داده نشد. باید دید سرانجام این اتفاق چطور مدیریت خواهد شد. بسیاری عقیده دارند، با توجه به اینکه در این برهه رسانه بی‌بی‌سی ارتباط بسیار خوبی با «حزب محافظه‌کار» دارد، بعید به‌نظر می‌رسد گری لینه‌کر حداقل در این زمینه به توافق با آنها برسد و شاید این پایان کار پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی بریتانیا با اسطوره فوتبال انگلیس باشد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی