| کد مطلب: ۲۹۹۹

خیمه سیاست روی تشک

خیمه سیاست روی تشک

مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در آمریکا برگزار شد و حواشی بر متن غلبه کرد

مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در آمریکا برگزار شد و حواشی بر متن غلبه کرد

مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در سال 2022 به میزبانی آمریکا از روز گذشته آغاز شد. در این مسابقات شاگردان پژمان درستکار موفق شدند با حساب شش بر چهار از سد منتخب جهان عبور کنند و باتوجه به پیروزی مقابل ژاپن در دیدار اول، به‌عنوان سرگروه راهی دیدار پایانی شدند تا تقابلی حساس با آمریکا را بار دیگر تجربه کنند. پیش‌بینی می‌شد همزمانی مسابقات جام جهانی کشتی در کشور آمریکا با اتفاقات اخیر کشور ایران حواشی خارج از تشک کشتی داشته باشد که همین اتفاق نیز رخ داد. سکوهای ملتهب سالن برگزاری مسابقات، حمله‌های کلامی به پژمان درستکار، غیبت علیرضا دبیر و حسن یزدانی دست‌به‌دست هم داد تا یکی از پرچالش‌ترین مسابقات جهانی کشتی در سالیان اخیر را شاهد باشیم.

علیرضا دبیر و گرین‌کارتی که پس داد

هر بار که مسابقات کشتی در هر رده‌ای و تحت هر عنوانی به میزبانی آمریکا برگزار می‌شود، علیرضا دبیر سوژه اصلی آن می‌شود. علیرضا دبیر که از سال‌ها پیش ماجرای «گرین کارت» آمریکایی‌اش فاش شده بود، حالا یکی از افرادی است که ضدیت با سیاست‌های این کشور را همیشه به‌طور علنی بیان می‌کند. بسیاری معتقدند صحبت‌های علیرضا دبیر باتوجه به اینکه گرین‌کارت در اختیار داشته در تناقض است. رئیس فدراسیون کشتی اما در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، نسبت به این ماجرا توضیح داد که بعد از المپیک 2000 سیدنی، او همانند بسیاری از ورزشکاران ایرانی دیگر «گرین کارت آمریکا» دریافت کرد تا شاید برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت کند، هرچند در نهایت این اتفاق برای او رخ نداد. دبیر در ادامه این مصاحبه که دی‌ماه سال گذشته انجام داد، گفته که به‌صورت رسمی به مقامات آمریکایی اعلام کرده از کشورشان خوشش نمی‌آید، به همین دلیل از داشتن گرین‌کارت انصراف می‌دهد. این درحالی است که فدراسیون کشتی آمریکا بهمن‌ماه سال گذشته از فدراسیون کشتی ایران دعوت کرد تا در دیداری تدارکاتی به میزبانی آمریکا، کشتی‌گیران ایرانی به ینگه دنیا سفر کنند اما باتوجه به اینکه به یکی از کشتی‌گیران ایرانی و همچنین علیرضا دبیر ویزا ندادند، این سفر و مسابقه دوستانه لغو شد. همزمان با برگزاری مسابقات جهانی کشتی اما رئیس فدراسیون کشتی آمریکا شخصا با حضور در سالن تمرین تیم ملی کشتی ایران، دعوت‌نامه‌ای را به علیرضا دبیر تحویل داد تا کشتی‌گیران ایرانی برای مسابقات «جام جهانی 2022» به این کشور سفر کنند که در همان زمان دبیر اعلام کرد، اگر برای تمام افراد ویزا صادر شود کشتی‌گیران‌اش را عازم این سفر خواهد کرد.

ویزا صادر شد، دبیر نرفت

صحبت‌های دوستانه رئیس فدراسیون کشتی آمریکا و ایران حین برگزاری مسابقات جهانی کشتی 2022 سبب شد تا این‌بار مشکلی بابت صدور ویزا پیش نیاید و برخلاف اتفاق قبلی، این بار سفارت آمریکا در کشور دوبی برای تمامی اعضای کشتی ایران ویزا را صادر کرد، اما بازهم علیرضا دبیر صلاح دید در این سفر تیم ملی را همراهی نکند. علیرضا دبیر دلیل همراهی نکردن کشتی‌گیران ایران در سفر به آمریکا را «تسهیل در صدور ویزا برای ورزشکاران و کشتی‌گیران ایرانی» اعلام کرده بود. دبیر پیش از این نیز گفته بود، ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم، اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند، اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این شعار را در عمل ثابت کنیم. همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی در آمریکا، علیرضا دبیر با استقبال از«رافائل سانتانا»، رئیس فدراسیون جهانی پرورش‌اندام، علاوه بر حضور در کمپ تیم‌های ملی کشتی، بر سر مزار شهدا نیز حاضر شدند و فاتحه‌ای خواندند.

سکوهای ملتهب

با هر مشقتی که داشت کاروان کشتی آزاد ایران با دریافت ویزا وارد آمریکا شد تا در دیدار اول به مصاف ژاپن و بعد، منتخب جهان برود. از بدو ورود کاروان کشتی ایران حواشی نیز آغاز شد. همان فردی که اردیبهشت امسال در خاک آمریکا به پرویز پرستویی حمله کلامی کرده بود، این‌بار به سمت پژمان درستکار رفت و با مطرح کردن سوالات غیرورزشی، سعی در به چالش کشیدن سرمربی کشتی آزاد ایران را داشت که درستکار با بی‌تفاوتی و البته با لحنی تمسخرآمیز پاسخی به این فرد نداد. این فرد احسان رجبی نام دارد که با نام «سام رجبی» در توئیتر و شبکه‌های اجتماعی شهرت دارد. او در دهه هشتاد عضو تیم ملی جودو ایران بود و توانست در مسابقات آسیایی نیز به مدال برنز برسد، اما حالا رویکرد دیگری در پیش گرفته و در تلاش است تا با حملات کلامی به افرادی که از داخل ایران می‌آیند، آنها را با رویکرد و لحنی نامناسب آزار دهد. این ماجرا اما پایان کار نبود و عده‌ای از ایرانیان حاضر در سالن برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی با شعارهایی هنجارشکنانه علیه پژمان درستکار سعی داشتند اعتراض‌شان را در کنار برهم زدن تمرکز درستکار بیان کنند.

چرا حسن یزدانی نرفت؟

حسن یزدانی که اواخر شهریورماه امسال با شکست مقابل تیلور آمریکایی از رسیدن به مدال طلای مسابقات جهانی بازمانده بود، همراه با کاروان ایران عازم آمریکا نشد تا شایعات زیادی در این خصوص تقویت شود. بسیاری عقیده دارند بعد از انتقاد تند پدر حسن یزدانی از علیرضا دبیر، رابطه رئیس و کشتی‌گیر شکرآب شده است. عده دیگری نیز می‌گویند سیاست فدراسیون کشتی این بود که حسن یزدانی به آمریکا نرود تا از شکست احتمالی او مقابل تیلور جلوگیری شود. اما تئوری دیگر این است که باتوجه به انتقادها برخی از هواداران کشتی در سالن شهدای هفتم‌تیر از حسن یزدانی، فدراسیون و شخص یزدانی صلاح دیدند فعلا او در مسابقات بین‌المللی شرکت نکند تا از حواشی اطراف او جلوگیری شود. بسیاری عقیده دارند تفاوت حسن یزدانی و مرحوم غلامرضا تختی اتفاقا در بیان اظهارات این دو نسبت به مسائل اجتماعی است. مراد محمدی، سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد ایران و دارنده مدال برنز المپیک پکن در گفت‌وگو با هم‌میهن معتقد است، اعزام نشدن یزدانی فنی نبوده است: «لطفا بنویسید و تیتر بزنید که ان‌شاءالله صحبت‌شان درست است و به دلیل استراحت کردن، او را نبردند و دلیل سیاسی یا دلیل دیگری ندارد. گیریم که نگران تیلور بودند که نکند باز شرکت کرده و حسن را ببرد. اما تیلور نبود و می‌توانستند حسن را ببرند.حتی اگر بود نیز درنهایت حسن می‌توانست جلوی چند تیم کشتی را بگیرد و جلوی آمریکا، علیرضا کریمی را بگذارند. چه فرقی می‌کرد؟ مگر می‌شود که همین ماجرا را برای کامران قاسم‌پور داشته باشیم، ولی حسن را نبریم؟ کامران را مثل عموزاد به‌عنوان یار تعویضی بردند، چه عیبی داشت که حسن را نیز به همین صورت می‌بردند؟ ان‌شاءالله که حرف‌شان درست است و دلیل خاص دیگری ندارند.»
مراد محمدی همچنین درباره دلیل مواضع کشتی‌گیران پیرامون حوادث اخیر می‌گوید، کشتی‌گیران به دلیل دیدگاه رئیس فدراسیون کشتی است که مجبور به سکوت هستند: «به‌خاطر دیدگاه رئیس فدراسیون، همه کشتی‌گیران محکوم به سکوت بودند. اگر حرفی می‌زدند از تیم ملی کنار می‌رفتند، حتی یک درصد در این موضوع شک نکنید. رئیس فدراسیونی که کشتی‌گیر را مقصر مشکلات مردم می‌داند و اعتراضات را به آن گره می‌زند، حرفی برای دفاع باقی نمی‌‌گذارد.» سرمربی سابق کشتی تیم ملی آزاد ایران در پایان گفت:«حتما می‌خواهند بگویند مراد محمدی که حرف می‌زند، کشتی خود را تمام‌شده دیده و برایش مهم نیست، اما ما در وضعیت دیگری هستیم و نمی‌توانیم که این حرف‌ها را بزنیم. من این موضع‌شان را در شرایط فعلی درک می‌کنم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی