| کد مطلب: ۴۸۳۲

خانم مدیرعامل

خانم مدیرعامل

مرضیه برومند مدیرعامل خانه‌سینما شد

مرضیه برومند مدیرعامل خانه‌سینما شد

پس از کش‌وقوس‌ها و کشمکش‌های پرحاشیه‌ای که در شانزدهمین دوره انتخابات خانه سینما به‌وجود آمد و حوادث چند‌ماه اخیر در کشور هم به تعلیق و تأخیر در انتخاب مدیرعامل جدید دامن زد، بالاخره هیئت‌مدیره خانه سینمای ایران مرضیه برومند، فیلم‌ساز پیشکسوت سینمای ایران را به‌عنوان مدیرعامل خانه سینمای ایران برگزید. مرضیه برومند با بیش از 40 سال سابقه فعالیت در تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران یکی از مهمترین زنان تأثیرگذار ایرانی است. این برای نخستین‌بار است که خانه‌سینما صاحب یک مدیرعامل زن می‌شود؛ آن‌هم در سالی که سیاست و سینما بیش از هر سالی با مطالبات زنان گره خورده است و به‌نظر می‌رسد فصل تازه‌ای از فعالیت‌های صنفی خانه‌سینما با انتخاب مرضیه برومند به‌عنوان مدیرعامل این خانه آغاز شود. بی‌شک خانه‌سینما به‌عنوان جامعه اصناف سینمای ایران از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. جامعه صنفی که با هر تغییری در آن می‌توان شاهد موج جدیدی از اعتراضات و موافقت‌ها از سوی سینماگران بود. به همین دلیل بحث انتخابات هیئت‌مدیره «خانه سینما» معمولاً از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و همیشه نیز این انتخابات با حواشی بسیاری همراه است. در ادامه این گزارش به فرآیند این انتخاب و اتفاقاتی که در شانزدهمین انتخابات خانه‌سینما رخ داد، مروری اجمالی می‌اندازیم.

شانزدهمین انتخابات

شانزدهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره خانه سینما، قرار بود در تاریخ دوم مردادماه سال جاری برگزار شود، انتخاباتی که می‌توانست تغییرات بسیاری را در امور صنفی سینمای ایران ایجاد کند. درواقع با توجه به فروکش کردن ویروس کرونا در سال جاری و البته در صورت برگزار شدن مجمع عمومی خانه سینما، می‌توان این انتخابات را بزرگترین مجمع سینمایی دانست که طی دو سال گذشته از سوی خانه‌سینما برگزار شده است. نکته دوم تغییر مدیریت و البته سیاست‌ها در سازمان سینمایی است که می‌توانست تأثیر چشمگیری در روند برگزاری انتخابات داشته باشد. از سوی دیگر بر اساس قوانین موجود، منوچهر شاهسواری به‌دلیل اینکه سه دوره پیاپی به‌عنوان مدیرعامل خانه‌سینما فعالیت کرده است، دیگر نمی‌توانست در این سمت به فعالیت خود ادامه دهد. به همین دلیل خانه‌سینما باید در انتظار چهره جدیدی برای پذیرش مسئولیت این سمت می‌بود. اما اتفاقات و حاشیه‌هایی پیش آمد که این انتخاب را به تأخیر انداخت.

انتخابات پرحاشیه

انتخابات پرحاشیه‌ شانزدهمین دوره هیئت‌مدیره‌ی خانه‌سینما سرانجام روز نهم شهریورماه با برپایی مجمع عمومی برگزار شد؛ پس از یک دوره تعویق و با اماواگرهای فراوان. نقطه عطف این حاشیه‌ها به لغو مجمع عمومی و انتخابات در تاریخ قبلی، بر اساس درخواستی از وزارت ارشاد برمی‌گردد. قصه از این قرار بود که ابتدا قرار شد مجمع عمومی و انتخابات هیئت‌مدیره خانه‌سینما روز دوم مردادماه برگزار شود. اما تنها چند‌ساعت مانده به شروع مجمع، نامه‌ای از وزارت ارشاد به خانه‌سینما ارسال شد که در آن تأکید شده بود نامزدهای هیئت‌مدیره باید توسط این وزارت‌خانه تائید صلاحیت شوند. بنابراین با وجود آنکه تاریخ انتخابات از مدت‌ها قبل تعیین و اعلام رسمی شده بود و حتی گفته می‌شد که رئیس سازمان سینمایی در نامه‌ای، نماینده‌ی سازمان را برای نظارت بر انتخابات به خانه‌سینما معرفی کرده است، این برنامه‌ریزی لغو و به زمانی دیگر موکول شد. پس از این ماجرا، هیئت‌مدیره اسامی نامزدهای صنوف را به وزارت ارشاد برای احراز صلاحیت ارسال کرد که در بین آنها فرهاد توحیدی تائید نشد. اگرچه این موضوع هیچ‌وقت به‌صورت کتبی و رسمی اعلام نشد، اما نتیجه‌اش انصراف توحیدی از کاندیدا شدن در انتخابات بود؛ همان‌گونه که پیش‌تر مجید برزگر هم مجبور به انصراف شده بود. اما به‌جز ماجرای تائید صلاحیت‌ها، آنچه اوضاع خانه‌سینما را به صدر اخبار روزهای اخیر رساند، استعفای ناگهانی مدیرعامل خانه‌ بود که در پنجم شهریورماه و چند‌روز مانده به برگزاری انتخابات، رسانه‌ای شد.

استعفاها و دوگانگی‌ها

روز چهارشنبه، دوم شهریورماه منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه‌سینما از این سمت استعفا داد. استعفایی که خیلی زود پذیرفته و البته با استعفای رئیس هیئت‌مدیره خانه نیز همراه شد. محمدعلی نجفی، رئیس هیئت‌مدیره خانه‌سینما که پیش از آن در واکنش به استعفای منوچهر شاهسواری گفته بود: «این استعفا فعلاً قبول نمی‌شود؛ مگر اینکه من خودم نیز به این نتیجه برسم که مصلحت بر این است که من هم در هیئت‌مدیره نباشم»؛ روز جمعه چهارم شهریورماه به‌دلیل «دوگانگی و تشتّت مستمر در تصمیم‌گیری‌های هیئت‌مدیره، همچنین شائبه دخالت‌های فراقانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، از سمتش استعفا کرد. نجفی در متن استعفای خود تأکید کرده بود که نمی‌تواند با کارشکنی اقلیت جریان‌های متأثر از دخالت‌های خارج از صنف و مخالف موجودیت فراگیر خانه‌سینما همراهی کند. او در ادامه نوشت که برخی اعضای هیئت‌مدیره خانه‌سینما تمایلی به برگزاری انتخابات ندارند؛ انتخابات و مجمعی عمومی که پیش‌بینی می‌شد برگزاری‌اش با ابهام فراوانی روبه‌روست، درنهایت روز ۹ شهریورماه برگزار شد و نتیجه آن پیام روشنی برای دولت داشت.
در اولین جلسه هیئت‌مدیره خانه‌سینما که در تاریخ ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اعضای هیئت‌مدیره پس از بحث و گفت‌وگو درباره اولویت‌ها، نیازها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، به‌اتفاق آرا محمدمهدی عسگرپور را به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره دوره شانزدهم خانه‌سینما انتخاب کردند. بر اساس اعلام سخنگوی هیئت‌مدیره خانه‌سینما، طی این جلسه علی لقمانی به‌عنوان نایب‌رئیس، رسول صدرعاملی به‌عنوان سخنگو و مسعود امینی‌تیرانی به‌عنوان دبیر هیئت‌مدیره برگزیده شدند. هیئت‌مدیره متشکل از علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور و مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی به‌عنوان اعضای اصلی و جابر قاسمعلی و امیرحسین اثباتی به‌عنوان اعضای علی‌البدل هستند.

کارنامه مرضیه برومند

«مرضیه برومند»، یکی از مهم‌ترین چهره‌های برنامه‌سازی کودک است که نامش با آثار جاودانه‌ای همچون «خونه مادربزرگه» و «شهر موش‌ها»، در تاریخ این حوزه برای همیشه ماندگار شده است. نگاهی به حدود‌ 40 سال تلاش برومند در عرصه هنرهای نمایشی، حاکی از آن است که او را باید یکی از هنرمندان پیشرو و خلاق در عرصه برنامه‌سازی کودک بدانیم. برومند فعالیت خود در تلویزیون را از حدود پنج‌دهه قبل آغاز کرد و تاکنون کارهای مختلفی در این عرصه انجام داده است. بازیگری در سریال‌های تلویزیونی مختلف، یکی از فعالیت‌های کمرنگ او در سال‌های فعالیتش بوده که عموماً هم به ایفای نقش‌های ماندگار منجر نشده است. از بازیگری‌های مهم‌تر برومند در سریال‌های تلویزیونی، «سلطان صاحبقران» اثر علی حاتمی و «معصومیت ازدست‌رفته» ساخته داود میرباقری، قابل اشاره هستند. مرضیه برومند بیشتر از آنکه به‌عنوان بازیگر شناخته شود، در مقام کارگردان سریال‌های تلویزیونی، صاحب کارنامه است. اما در میان سریال‌های او، آثار ویژه کودک و نوجوانش در دهه‌های 60 و 70، حکایت متفاوتی دارند. سه مجموعه عروسکی «مدرسه موش‌ها»، «خونه مادربزرگه» و «قصه‌های تابه‌تا»، آثاری هستند که با کاراکترهای عروسکی به‌یادماندنی، در عصر خودشان به محبوبیت عجیبی دست یافتند. مرضیه برومند در سینما هم مثل تلویزیون، تجربه بازیگری و کارگردانی داشته که برخی از آنها ماندگار شده‌اند. او به‌عنوان بازیگر در فیلم‌هایی از رسول ملاقلی‌پور (پناهنده)، مازیار میری (قطعه ناتمام) و عبدالرضا کاهانی (هیچ)، به ایفای نقش پرداخته که بازی ماندگاری از او به‌جا نمانده است. اما ساخته‌های سینمایی او عمدتاً روی آثار موفق تلویزیونی‌اش استوار شده‌اند و البته به موفقیت‌های چشمگیری هم رسیده‌اند. لحن صمیمی و دغدغه‌های فرهنگی، مهم‌ترین ویژگی‌های آثار مرضیه برومند به‌شمار می‌روند. حالا باید منتظر ماند و دید مرضیه برومند در مقام مدیرعامل خانه‌سینما، چه نقشی ایفا خواهد کرد؟

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی