| کد مطلب: ۴۵۹۵

جشن سرخ بدون زنـان

جشن سرخ بدون زنـان

حمید درخشان در گفت‌وگو با هم‌میهن، تغییرات تاکتیکی یحیی گل‌محمدی را عامل اصلی برد پرسپولیس می‌داند

حمید درخشان در گفت‌وگو با هم‌میهن، تغییرات تاکتیکی یحیی گل‌محمدی را عامل اصلی برد پرسپولیس می‌داند

پرسپولیس تهران دیروز در دیداری حساس، تماشایی و پرگل با حساب چهار بر دو، از سد سپاهان عبور کرد تا در «جام حذفی» با شکست رقیب دیرینه، راهی مرحله بعدی شود. تقابل دو تیم پرسپولیس و سپاهان که به‌دلیل حواشی همیشگی و اهمیتش به «ال‌کلاسیکو ایران» معروف شده، این‌بار هم حواشی خاص خودش را داشت. از پنالتی‌های پیاپی سیاوش یزدانی و درگیری مربیان لب‌خط، تا حضور پرشمار تماشاگران همه‌و‌همه دست‌به‌دست هم داد تا این مسابقه نیز طبق پیش‌بینی‌ها تماشایی از آب دربیاید.

تاریخی با چاشنی خشونت

تاریخ بازی‌های پرسپولیس و سپاهان، سراسر جنجال و حواشی بوده است. شاید آغاز اتفاقات جنجالی سرخ‌های تهران و زردهای اصفهان اتفاقا از همین «جام حذفی» شکل گرفت. در سال 1384 پرسپولیس در دو دیدار رفت و برگشت با تساوی یک بر یک، مقابل سپاهان در فینال جام حذفی متوقف شد تا کار به ضربات پنالتی بکشد. در آن مسابقه پرسپولیسی‌ها عقیده داشتند یک پنالتی اخراج مسلم روی «احسان خرسندی»، مهاجم آن روزهای پرسپولیس گرفته نشده است. در ضربات پنالتی اما درنهایت این سپاهانی‌ها بودند که به برتری رسیدند و در همین ورزشگاه نقش‌جهان، جام را بالای سر بردند. یک سال بعد یعنی در سال 1385 هم این دو تیم این‌بار در ورزشگاه آزادی در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی به مصاف هم رفتند و تا دقیقه 88 شاگردان دنیزلی با یک گل از حریف پیش بودند که پنالتی سرنوشت‌ساز محسن قهرمانی، مسیر بازی را برگرداند و درنهایت سپاهانی‌ها با برتری چهار بر یک در ورزشگاه آزادی، پرسپولیس را شکست دادند و راهی فینال شدند. در سال87 اما سرانجام نوبت شادی سرخ‌ها رسید تا با گل سپهر حیدری در دقیقه 96 این‌بار جام را از سپاهانی‌ها بگیرند و در تهران نگه دارند.

خاطره تلخ یحیی از سپاهان

اتفاقات جام حذفی بین دو تیم اما مختص یکی، دو مسابقه نیست. فینال جام حذفی در فصل 92-1391، بازی فراتر از یک جام برای پرسپولیسی‌ها بود. مهدی مهدوی‌کیا، قصد داشت پس این مسابقه و گرفتن جام، فوتبال را کنار بگذارد. چند ماه قبل از این بازی، مهدوی‌کیا با نظر یحیی گل‌محمدی خداحافظی زودهنگامی از پرسپولیس کرد و قرار شد فقط در فینال به میدان برود. پرسپولیسی‌ها در بازی پایانی، حریف سپاهان شدند. آنها در ورزشگاه آزادی، دو بار هم از حریف جلو افتادند اما هر دو بار، سپاهان به بازی برگشت و مسابقه، به ضربات پنالتی رفت. هادی نوروزی و رضا حقیقی، پنالتی‌های‌شان را خراب کردند و سپاهان، در تهران توانست صاحب جام قهرمانی شود. صحنه‌های دور افتخار تلخ مهدوی‌کیا، شب ناراحت‌کننده‌ای برای پرسپولیسی‌ها ساخت. شرایط خداحافظی و اشک‌های مهدوی‌کیا بعد از مسابقه، لحظات سختی را برای یحیی گل‌محمدی فراهم کرد تا درنهایت یحیی، سرمربی پرسپولیس با حضور در برنامه نود به‌صورت تلفنی بگوید: «رفاقت برای من مهم‌تر از فوتبال است و به همین دلیل از حضور در پرسپولیس استعفا می‌کنم». همین اتفاقات باعث شد تا یحیی گل‌محمدی سال‌ها از پرسپولیس دور باشد.

رد خون؛ روی سکوهای ورزشگاه

لیگ هجدهم و کمتر از یک‌سال تا شروع پاندمی کرونا، پرسپولیس برانکو ایوانکوویچ و سپاهان امیر قلعه‌نویی، رقابت نزدیکی برای قهرمانی در لیگ برتر داشتند. پرسپولیس، هفته آخر و با پیروزی مقابل پارس جنوبی، توانست قهرمانی لیگ را به دست آورد. پس از پایان لیگ برتر، دو تیم در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی روبه‌روی هم قرار گرفتند. بازی‌ای که در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان برگزار شد. صعود داماش گیلان به فینال، حساسیت بازی نیمه‌نهایی را بیشتر کرد و برنده این مسابقه، کار آسان‌تری برای قهرمانی داشت. بی‌اغراق یکی از پرموقعیت‌ترین مسابقات تاریخ فوتبال ایران را شاهد بودیم. دو تیمی که می‌خواستند هرطور شده به فینال برسند. پرسپولیس می‌خواست بعد از 23سال دوگانه قهرمانی را کسب کند و سپاهان با قلعه‌نویی نیز قصد نداشت دومین جام را به رقیب دیرینه خود واگذار کند. بازی در اصفهان، پرموقعیت و جذاب بود اما حاشیه‌های عجیب آن، جریان مسابقه را تحت‌تاثیر قرار داد. محمدحسین زاهدی‌فر ابتدا محمد ایران‌پوریان را با کارت زرد دوم اخراج کرد و پس از آن، بین دونیمه وقت‌های‌اضافه به کیروش استنلی به‌خاطر ضربه زدن به‌صورت سروش رفیعی، کارت قرمز نشان داد. سپاهان 9نفره، دقیقه 114 صاحب پنالتی شد و مهدی کیانی، ضربه‌اش را بیرون زد. دقیقه 121 مسابقه و در آخرین ثانیه‌ها، شوت احمد نوراللهی به پای سیاوش یزدانی خورد و وارد دروازه سپاهان شد. مقاومت تیم قلعه‌نویی، به دست یکی از بازیکنان خودی شکست. پرسپولیسی‌ها با این برد، به فینال رسیدند و توانستند در پایان فصل صاحب هردو جام شوند. در این مسابقه زد و خورد باورنکردنی روی سکوهای ورزشگاه نقش‌جهان رخ داد که منجر به نابینا شدن یکی از هواداران پرسپولیس شد که فقط برای تماشای این مسابقه از کشور هلند آمده بود.

تغییراتی که برد سرخ‌ها را رقم زد

این مسابقه با حضور بیش از 40هزار نفر روی سکوهای ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شد؛ کنایه‌آمیز اینکه هفته گذشته در دیدار زنیت روسیه و سپاهان در همین ورزشگاه، زنان روسیه‌ای و هوادار زنیت به راحتی و تقریبا بدون حجاب راهی ورزشگاه شدند و این مسابقه را از نزدیک تماشا کردند اما زمانی که از مسئولان فدراسیون فوتبال سوال کنید با این پاسخ رو‌به‌رو می‌شوید: «شرایط و زیرساخت‌ها فعلا برای حضور زنان فراهم نیست». حمید درخشان در گفت‌وگو با روزنامه «هم‌میهن» درخصوص ادامه غیبت زنان در این مسابقه و ادامه رقابت‌های لیگ برتر گفت: «در هر صورت مسئولان فوتبال و افرادی که تصمیم‌گیر هستند، باید بپذیرند حضور زنان در ورزشگاه‌ها را تسهیل کنند. چون این موضوعی است که فیفا تاکید ویژه دارد و اگر در ادامه رقابت‌ها بازهم شاهد غیبت زنان باشیم طبعا فوتبال ایران متضرر خواهد شد و احتمالا شامل محرومیت می‌شود. زمانی که زنان روسیه‌ای می‌توانند بدون مشکل راهی ورزشگاه شوند، پس زیرساخت‌ها فراهم شده که زنان ایرانی نیز بتوانند به‌راحتی تیم محبوب‌شان را درون ورزشگاه از نزدیک تشویق کنند. فرهنگ مردم ایران چنان بالاست که مطمئن باشید مشکلی پیش نخواهد آمد.» سرمربی سابق پرسپولیس درخصوص تغییرات فنی یحیی گل‌محمدی در این مسابقه، همچنین کیفیت بالای مورایس گفت: «یحیی گل‌محمدی به خوبی از اشتباهات گذشته درس گرفت و در این مسابقه با یکی، دو تغییر، شرایط خوبی را برای بازیکنان فراهم کرد. روح تازه‌ای که به تیم داده شد نقطه‌قوتی بود که باعث صعود پرسپولیس شد. در مورد سپاهان نیز باید به این باشگاه تبریک بگویم چون بازی باکیفیتی را به نمایش گذاشتند و یک‌بار دیگر ثابت شد که ژوزه مورایس، مربی بادانشی است که حضورش به فوتبال ایران کمک می‌کند».
در این مسابقه سیاوش یزدانی و سیامک نعمتی، نقش پررنگی در رقم خوردن این نتیجه داشتند. یزدانی که ابتدای فصل بازیکن استقلال بود و خطای پنالتی را به‌نفع سپاهانی‌ها داده بود، این‌بار با دادن خطای پنالتی به سود پرسپولیس با لباس سپاهان بازهم تاثیرگذار بود. از آن سو سیامک نعمتی که در آستانه جدایی از پرسپولیس قرار داشت بعد از مدت‌ها وارد زمین شد و با زدن یک گل، بازگشت باشکوهی را برای خودش به ارمغان آورد. حمید درخشان در بخش پایانی صحبت‌هایش درخصوص این مسابقه و برد پرسپولیس افزود: «یحیی گل‌محمدی یکی، دو هفته‌ای تحت فشار انتقادها قرار داشت اما به خوبی از این بحران موقت خارج شد و در یک بازی تماشایی توانست از سد رقیب قدرتمند خود عبور کند. متاسفانه حواشی خارج از مسائل فوتبال روی پرسپولیس و شخص یحیی گل‌محمدی شکل گرفته بود که روی کیفیت فنی تیم نیز اثر گذاشته بود، اما مربیان بزرگ اتفاقا در روزهای سخت است که می‌توانند خودشان را ثابت کنند تا تیم به مسیر اصلی خود که همان قهرمانی است، برگردد».

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی