| کد مطلب: ۳۷۰۴

درخشش بنشی‏‌ها

درخشش بنشی‏‌ها

فیلم مارتین مک دونا با 8نامزدی و 3جایزه رکورددار گلدن گلوب 2023 شد

فیلم مارتین مک دونا با 8نامزدی و 3جایزه رکورددار گلدن گلوب 2023 شد

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برگزارکننده جوایز سالانه گلدن گلوب، فهرست برندگان سال ۲۰۲۳ این جوایز را در شاخه‌های سینمایی و تلویزیونی اعلام کرد. برخلاف سال‌های قبل، این مراسم همراه با «شگفتی عجیبی» نبود و جوایز تقریبا طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت. این مراسم که بامداد دیروز برگزار شد حواشی‌ای داشت که مرتبط به سینمای دنیا نبود. مطالبی پیرامون اتفاقات اخیر ایران، حمله نظامی روسیه به اوکراین و خواسته مدنی زنان افغانستان نیز در این مراسم مطرح شد.

پیش‌درآمدی بر جوایز اسکار

اعطای جوایز در سال 1944 با تلاش انجمن خبرنگاران خارجی تازه‌تاسیس هالیوود آغاز شد. کنسرسیومی از روزنامه‌نگاران بخش سرگرمی مستقر در لس‌آنجلس که البته برای نشریات خارج از ایالات‌متحده نیز کار می‌کردند. در سال1955، با ادغام مجدد یک‌گروه‌جدید به‌عنوان انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به‌نام HFPA ایجاد شد. سال بعد جوایز «گلدن گلوب» که فقط از فیلم‌های سینمایی تجلیل می‌کرد، بخشی را نیز برای فیلم‌های تلویزیونی در نظر گرفت. مراسم اهدای جوایز از اواسط دهه 1960 ازطریق تلویزیون پخش شد. ابهام زیادی همیشه به اعتبار جوایز گلدن‌ گلوب وجود داشت. به‌عنوان‌مثال، در سال 1968 کمیسیون فدرال ارتباطات، در مورد پخش مراسم گلدن گلوب توسط NBC تحقیقاتی انجام داد. انجمن خبرنگاران خارجی متشکل از 105روزنامه‌نگار مورد اتهام سنگینی قرار گرفت با این توضیح که آنها مردم را گمراه کردند. این کمیسیون اعلام کرد، HFPA در مورد روش‌های خود برای انتخاب برندگان، اشتباهاتی دارد. یک ادعای خاص این بود که سازمان مذاکره کرده است تا درازای حضور برخی مجریان در مراسم، جوایزی را به آنها اعطا کند. در سال 1982 مشخص شد که همسر بازیگر زن پیا زادورا، برنده جایزه‌ای که به‌نظر می‌رسید شایسته نیست، رأی‌دهندگان را با موارد مختلف خریداری کرده است. هردو این رویدادها، منجر به حذف مراسم از تلویزیون برای چندین‌سال شد. بااین‌حال، در قرن بیست‌ویکم، اهمیت روزافزون صنعت سرگرمی به جوایز باعث شد، مراسم گلدن‌گلوب اعتبار خود را بدست آورد. این مراسم به‌عنوان پیش درآمد اسکار در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل این مراسم اغلب جزء پربیننده‌ترین رویدادهای تلویزیون است. اکثر اوقات جوایز مراسم اسکار و گلدن گلوب همسو هستند اما این دو نشان همیشه همسو نیستند. زیرا در گلوب دو جایزه بهترین فیلم یکی برای درام و دیگر برای کمدی یا موزیکال است، درحالی‌که اسکار فقط یک بخش دارد. همچنین هیئت داوران این دو مراسم با یکدیگر متفاوت است. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی که بیش از 5000عضو از کارکنان بخش صنعت سرگرمی دارد. این آکادمی متشکل از بازیگران، طراحان صحنه، تدوینگران، کارگردانان و... است که برنده اسکار را تعیین می‌کنند، اما برنده جایزه گلدن گلوب را انجمن مطبوعات خارجی هالیوود که حدود 100عضو از 55کشور دارد و اعضای آن را روزنامه‌نگاران و عکاسان تشکیل می‌دهند، انتخاب می‌کنند.

2023 بدون جنجال

مراسم اهدای جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب، سال گذشته حواشی جنجالی زیادی به دنبال داشت و بسیار با مراسم‌های فرش قرمز پرزرق و برق هر سال متفاوت بود؛ چراکه به دلیل اتهامات متعدد به این مراسم ازجمله نژادپرستی، ستاره‌ها از حضور در این مراسم امتناع کرده و هیچ شبکه تلویزیونی‌ای نیز این برنامه را پخش نکرد. اکثر بازیگرانی که در این مراسم جایزه کسب کردند در صفحات اجتماعی خود، آن را پوشش نداده بودند که همین امر باعث شده بود گمانه‌زنی‌هایی برای این دوره نیز مطرح شود اما ظاهرا پایان حواشی، در گلدن گلوب سال گذشته بود. برخلاف اکثر برنده‌های گلدن گلوب 2022 که اشاره‌ای به برنده شدن خود در شبکه‌های اجتماعی نکردند، رودریگز یکی از معدود برنده‌هایی بود که برنده شدن خود را در پیج شخصی‌اش درج کرد. در این دوره اما داوران رنگین‌پوست نیز برخلاف گذشته حضور داشتند که باعث شد، حساسیت‌های قبلی کاهش پیدا کند.

جوایز این دوره چطور تقسیم شد؟

هشتادمین مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب درحالی برگزار شد که فیلم «بانشی‌های اینشرین»، ساخته «مارتین مک دونا»، با کسب سه‌جایزه اصلی ازجمله بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر، بهترین فیلم کمدی و موزیکال و «فبلمنز»، به ‌کارگردانی «استیون اسپیلبرگ»، با دریافت جایزه بهترین کارگردانی به برندگان بزرگ این دوره از جوایز تبدیل شدند. فیلم جذاب «فبلمنز» درواقع «وصیت‌نامه هنری» اسپیلبرگ است که خودش را توصیف کرده است. همچنین اسپیلبرگ در این فیلم توضیح داده که چطور به‌سمت هنر و سینما سوق داده شده و به اینجا رسیده است. فیلم «بنشی‌های اینشرین»، یک فیلم کمدی-درام سیاه محصول سال ۲۰۲۲، به نویسندگی و کارگردانی «مارتین مک‌دونا» است. در این فیلم کالین فارل، برندن گلیسون، کری کندن و بری کیوگن به ایفای‌نقش پرداخته‌اند. این فیلم به داستان دوستان مادام‌العمری در روزهای جنگ ایرلند شمالی و جنوبی می‌پردازد که وقتی ‌شخصی به‌طور ناگهانی رابطه‌شان را خاتمه می‌دهد، به تنگنا می‌رسند. «کالین فارل»، بازیگر ایرلندی این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در بخش کمدی را دریافت کرد.
امسال فیلم «بانشی‌های اینشرین»، در هشت بخش نامزد شده بود. همچنین فیلم «همه‌چیز همه‌جا به یکباره»، به کارگردانی مشترک «دانیل کوان» و «دانیل شاینرت» در شش‌‌شاخه و فیلم‌های «فبلمنز»، به‌کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» و «بابل»، ساخته «دامین شزل» نیز هرکدام در پنج‌بخش نامزد شده بودند. گفتنی است، جایزه بهترین سریال نیز به «دبستان ابوت» رسید که داستانی طنزگونه درباره شرایط یکی از مدارس آمریکا دارد. ماجرای داستان اینگونه پیش می‌رود که گروهی از معلمان در یکی از بدترین مدرسه‌های دولتی در کشور، دور هم جمع شده‌اند. وضعیت این مدرسه و درآمدی که از کارشان دارند، آنقدر خراب است که رسما می‌توان گفت آنها فقط به خاطر عشقی که به شغل خود، درس دادن، بودن در آن مدرسه و کمک به بچه‌ها دارند، ادامه می‌دهند. از دیگر حواشی جالب این مراسم، اهدای جایزه «موسیقی» به فیلم هندی RRR بود که مخفف انگلیسی سه‌کلمه‌ «غرش، قیام و انقلاب» است. این فیلم نامزد دریافت جایزه در بخش فیلم‌های خارجی بود که فقط برای بخش موسیقی توانست جایزه گلدن گلوب را کسب کند. ماجرای این فیلم هندی نیز وقایع سیاسی کشور هند در دهه20 میلادی را به‌تصویر کشیده است.

جوایز اسکار نیز مشخص شد؟

هرچقدر مراسم گلدن گلوب سال گذشته با حواشی‌های عجیب و بسیاری همراه بود؛ مراسم امسال آنطور که باید حاشیه نداشت، به‌جز صحبت‌های سیاسی شان‌پن که درخصوص اتفاقات اخیر ایران صحبت و از زنان افغانستان نیز بابت شجاعت‌شان تقدیر کرد. شان‌پن، ماه گذشته نیز جایزه نمادین اسکار را به زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، بابت مقاومت‌اش در برابر حملات نظامی روسیه اهدا کرده بود. اما برای اینکه متوجه شویم چرا جوایز گلدن گلوب برای کارگردان‌ها و بازیگران اهمیت زیادی دارد، کافی است به جوایز مراسم اسکار نگاهی بیاندازیم. سال گذشته، بیش از نیمی از جوایز اسکار در بخش فیلم‌ها، به اثرهایی تعلق گرفت که جایزه گلدن گلوب را برده بودند. درواقع می‌توان اینطور گفت که مراسم گلدن گلوب، پیش‌درآمدی بر جوایز اسکار است که از حالا می‌توان بخشی از جوایز آتی مراسم اسکار را پیش‌بینی کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی