| کد مطلب: ۵۵۷۰

بازسازی تاریخ به کارگردانی قوهای سپید

بازسازی تاریخ به کارگردانی قوهای سپید

با تساوی ملوان مقابل سپاهان حواشی جدیدی شکل گرفته است

با تساوی ملوان مقابل سپاهان حواشی جدیدی شکل گرفته است

«مکتب سیروس قایقران»؛ باشگاه ملوان را به این نام می‌شناسند. کمتر از دو هفته پیش، سالروز درگذشت کاپیتان سابق تیم‌ملی ایران و باشگاه ملوان بود؛ بازیکنی که مورد احترام هواداران فوتبال به‌خصوص مردم انزلی بود. پیشکسوتان و بازیکنان این تیم همواره تلاش کردند تا راه او را ادامه دهند؛ راهی که «اخلاق‌مداری» مهم‌تر از نفس ورزش بود. این باشگاه با چنین رویکردی حالا حواشی‌ را پشت‌سر می‌گذارد. سه‌هفته پایانی لیگ‌برتر با تساوی ثانیه‌های پایانی سپاهان مقابل ملوان بندرانزلی، به‌شکل کم‌سابقه‌ای حساس شده است. کمتر در لیگ «سرد» ایران پیش آمده که تا سه‌هفته پایانی، سه‌تیم با شانس برابر برای قهرمانی در پایان فصل بجنگند. رقابت پرسپولیس، سپاهان و استقلال برای کسب رتبه‌نخست از‌یک‌سو و نقش موثر «ملوان» در تعیین تیم قهرمان باعث شد تا بعد از دربی نیز حواشی عجیبی شکل بگیرد که محمدجوادآذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی نیز پایش به این ماجرا به‌صورت ناخواسته‌ای باز شد. نتیجه تساوی که ملوانی‌ها موفق شدند مقابل سپاهان کسب کنند به‌نوعی «بازسازی تاریخ» در فوتبال ایران محسوب می‌شود.

تکرار تاریخ بعد از 21سال

در روز هفتم خردادماه سال 1381(26می ‌سال 2002)، اتفاق جالبی در فوتبال رقم خورد. استقلالی‌ها که از قهرمانی خود مطمئن بودند، در انزلی برابر تیم ملوان که در رده دوازده جدول قرار داشت، تن به شکست یک بر صفر دادند تا پرسپولیسی‌ها در ورزشگاه آزادی با گل دقیقه62 ابراهیم اسدی و پیروزی یک بر صفر مقابل تیم فجرسپاسی، جام قهرمانی را در هفته پایانی و در اوج ناامیدی بالای سر ببرند. در پایان آن مسابقات شاگردان علی پروین با 49 امتیاز از 26 مسابقه (13 برد، 10 تساوی، 3 باخت، 36 گل زده و 23 گل خورده) قهرمان شدند و استقلال با 48 امتیاز، ناکام بزرگ نخستین دوره لیگ‌برتر لقب گرفت. ضمن اینکه تیم‌های فولاد اهواز با 45 امتیاز، پاس تهران با 43 امتیاز و ابومسلم مشهد با 40 امتیاز به‌ترتیب رده‌های سوم تا پنجم را ازآن‌خود کردند. این آخرین قهرمانی علی پروین با پرسپولیس بود. پرسپولیسی‌ها چنان از شکست استقلال در انزلی ناامید بودند که مجموعا 30هزارنفر هم برای تماشای دیدار پرسپولیس و فجر به ورزشگاه آزادی نیامده بود. در پایان اما پیروزی ملوان باعث شد تا نقش شایانی در قهرمانی پرسپولیس ایفا کنند. حالا ملوان انزلی با مربیگری مازیار زارع در دقیقه 88، گل تساوی را در ورزشگاه نقش جهان به صدرنشین لیگ زد تا با همین تساوی، صدر جابه‌جا شود و به پرسپولیس برسد. درواقع ملوان همان نقشی را ایفا کرد که 21سال پیش نیز بازی کرده بود.

صداوسیما و گزارشگران رنگی

بسیاری عقیده دارند گزارشگران فوتبال نیز می‌توانند به تیمی تعلق‌رنگی داشته باشند و حتی آن را علنی فریاد بزنند؛ نقد پربیراهی نیست اما مسئله این است که صداوسیما یک نهاد دولتی است، نه خصوصی. بنابراین جانبداری از تیمی خاص در تلویزیون که خصوصی نیست، آنطور که باید پسندیده نیست. بسیاری از گزارشگران تهرانی مثل عادل فردوسی‌پور، سابقا مزدک میرزایی، جواد خیابانی، پیمان یوسفی و.... بارها به‌دلیل اینکه تُن صدای‌شان حین موقعیتی برای سرخابی‌ها بالا و پایین شده، ازسوی هواداران تیم‌های خارج از تهران، مورد نکوهش قرار گرفتند اما کافی است گزارش زنده مسابقه سپاهان و ملوان را یک‌بار دیگر مرور کنیم. گزارشگر این مسابقه با تعجب فراوان که از لحن او مشخص بود، از محکم بازی کردن ملوانی‌ها با تعجب زیاد یاد کرد و گفت؛ باوجودی که ملوانی‌ها در حال سقوط نیستند اما تساوی برای آنها ظاهرا بسیار ارزشمند است. همین لحن، به نشست خبری بعد از مسابقه نیز کشید و برخی خبرنگاران اصفهان به بازخواست مازیار زارع پرداختند و او را متهم به وقت‌کشی در این مسابقه کردند؛ موضوعی که ازسوی زارع رد شد و اعلام کرد؛ در مرام اخلاقی او نیست که به بازیکنانش وقت‌کشی یاد دهد تا به نتیجه دلخواهش برسد.

نقش آذری جهرمی در حواشی اخیر

محمدجواد آذری جهرمی زمانی که وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی بود هم، خیلی علنی از علاقه‌اش به تیم پرسپولیس می‌گفت، توئیت حمایتی می‌زد و در اینستاگرام برای هواداران استقلال به‌صورت محترمانه کری می‌خواند. در یکی از گفت‌وگوهایش با رادیو جوان، در پاسخ به سوال مجری برنامه که «شما وزیر تمام مردم ایران هستید و نباید کری بخوانید»، گفت: «من هم یک انسان هستم و این حق را دارم تا همانند سایر مردم، فوتبال ببینم و برای دیگران کری محترمانه بخوانم؛ کری خواندن بخشی از لذت فوتبال است». او دربی تهران را نیز به ورزشگاه آزادی رفت و برای پرسپولیس نیز آرزوی موفقیت و برد کرد. بعد از تساوی سپاهان مقابل ملوان، آذری جهرمی به ملوانی‌ها تبریک گفت و در صفحه شخصی خودش نوشت: «هر تیمی، هوادار نیست». اشاره جهرمی به شکست شش‌گله هوادار مقابل استقلال بود که در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها شایعه تبانی در این مسابقه و شرط‌بندی برخی بازیکنان مطرح شده بود. ساکت الهامی، سرمربی هوادار نیز به استوری جهرمی واکنش نشان داد و با ادبیات نامناسبی علیه جهرمی متنی را نوشت. مدیر روابط‌عمومی ملوان نیز با انتقاد از برخی سیاست‌های آذری جهرمی، به او تذکر داد که نام تیم ملوان را سرخابی ننویسد؛ چون این تیم تا همیشه «سپید» است و بس. درواقع آذری جهرمی با انتشار یک استوری، خودش را وسط دعوای فوتبالی چندتیم کشاند تا ماجرا ابعاد بزرگ‌تری به خودش بگیرد.

ملوان حامی حضور زنان

ملوانی‌ها 9مسابقه است که به پیروزی نرسیدند، اوضاع مالی آنچنانی هم ندارند اما در دو مسابقه اخیر به‌شکل جذابی یقه مدعیان این فصل فوتبال ایران را گرفتند. هفته گذشته تا ثانیه‌های پایانی از تراکتور پیش بودند که با پنالتی عجیب، کار به تساوی کشید و این هفته نیز با گلی که سهیل فداکار وارد دروازه سپاهان کرد، ملوانی‌ها توانستند صدرنشین لیگ را متوقف کنند. بعد از پایان این مسابقه، سپاهانی‌ها بیانیه دادند و فدراسیون فوتبال را متهم به جانبداری کردند که برخی دوست دارند پرسپولیس قهرمان لیگ‌برتر شود. درواقع آنها در این بیانیه اعلام کردند، صدرنشینی پرسپولیس، هدیه‌ای است که برخی به سرخ‌های تهران داده‌اند. بابک پورغلامی، دستیار مازیار زارع در ملوان، در گفت‌وگویی با «پانا» صحبت‌های عجیبی را مطرح کرد و گفت: «داخل زمین، بازیکنان سپاهان به بچه‌های ما التماس می‌کردند که بازی را شل کنیم. سال ۸۰ هم که من گل برتری را به استقلال زدم، نیکبخت و علی موسوی می‌گفتند چه‌خبرتان است. باور کنید کل ایران یا ۹۹درصد می‌گفتند که ما به سپاهان می‌بازیم، اما بچه‌های ما کاری کردند کارستان. مزد تلاش خودشان را گرفتند.» درواقع حداقل این 22سال کم پیش‌آمده تیمی شکست یا تساوی‌اش را بپذیرد و به گردن داور و عوامل بیرونی نیاندازد.

تعیین‌کننده قهرمان

سه‌هفته تا پایان لیگ‌برتر باقی است. ملوانی‌ها اما تا همین جای کار نیز نقش بسزایی در تعیین سرنوشت لیگ برتر بازی کرده‌اند. تیمی که با بودجه‌ای اندک و به‌دور از ریخت‌وپاش‌های معمول، قصد دارد نه‌تنها در لیگ‌برتر بماند بلکه رقیب قابل‌احترامی برای رقبای صدرنشین باشد. این باشگاه برای انزلی‌چی‌ها فراتر از یک باشگاه فوتبال است، به همین دلیل است که مدیران باشگاه ملوان اولین باشگاهی هستند که با ارسال دو نامه به شورای تامین شهرستان بندرانزلی و فدراسیون فوتبال، خواستار حضور زنان در مسابقات داخلی به میزبانی خودشان شدند. هرچند این موضوع با مخالفت مقامات رده‌بالا روبه‌رو شد اما مدیران ملوان کوتاه نیامدند و به‌صورت رسمی و علنی اعلام کردند که فدراسیون فوتبال با حضور زنان در ورزشگاه سیروس قایقران مخالفت کرده است. باشگاه ملوان بااشاره به موافقت شورای تامین در زمینه برگزاری مسابقه با حضور تماشاگران زن، از مخالفت مسئولان فدراسیون فوتبال خبر داده و مدعی شده که مسئولان فدراسیون معتقدند؛ ابتدا باید در ورزشگاه آزادی زمینه بازگشت تماشاگران فراهم شود، سپس در سایر شهرستان‌ها، زنان به ورزشگاه بروند و مسابقه تیم موردعلاقه‌شان را به‌ نظاره بنشینند. تیمی که تقریبا از لبه‌پرتگاه سقوط به لیگ‌یک فرار کرده، فوتبال قابل‌قبولی را ارائه می‌کند و در تلاش برای حضور دوباره زنان در ورزشگاه‌ها است، تاریخ را تکرار کرده و آن، امتیازگیری از تیم‌هایی است که در کورس قهرمانی قرار دارند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی