| کد مطلب: ۳۱۸۹

از فرار لوکادیا تا ضرر 22 میلیاردی آبی‌ها

از فرار لوکادیا تا ضرر 22 میلیاردی آبی‌ها

وضعیت سیاسی- اجتماعی، فیلترینگ و نوسان ارز لیگ فوتبال ایران را متاثر کرد

وضعیت سیاسی- اجتماعی، فیلترینگ و نوسان ارز لیگ فوتبال ایران را متاثر کرد

تحولات ارز ازیک‌سو و شرایط نامتعارفی چون فیلترینگ اینستاگرام و کند شدن سرعت اینترنت، شرایط سختی را برای بازیکنان خارجی ایجاد کرده است. بازیکنانی که هیچ‌گونه آشنایی با چنین رخدادهایی ندارند. یورگن لوکادیا یک روز مانده به دربی، به یکباره تصمیم گرفت از ایران برود و به کشورش هلند بازگردد. این اتفاق اولین شوک و حاشیه‌ی پیش از دربی است که پرسپولیسی‌ها با آن روبه‌رو شده‌اند. از سوی دیگر «داسیلوا» مدافع برزیلی استقلال نیز فرصت 10روزه‌ای به آبی‌های تهران داده، در غیر این صورت استقلال نیز سرنوشت مشابه با پرسپولیس پیدا می‌کند؛ که همان خروج خارجی‌های باکیفیت از تیم است.

بازیکن هلندی، پرسپولیسی‌ها را شوکه کرد

«یورگن لوکادیا از ایران رفت». این خبر ِعجیبی است که باشگاه پرسپولیس را پیش از دربی با بحران و شوک عجیبی روبه‌رو کرده است. باشگاه پرسپولیس چنان با رفتن لوکادیا سردرگم شده که با انتشار اخباری عجیب و غریب و البته متناقض، حواشی این «رفتن» را افزایش داده است. یکشنبه‌شب خبری منتشر شد که لوکادیا با رفتن به فرودگاه امام خمینی(ره) قصد خروج فوری از ایران را دارد، اما به دلیل بدهی مالیاتی که حاصل از قرارداد 900هزار یورویی او است، نمی‌تواند از ایران خارج شود. در کمال شگفتی برای اولین بار اما بدهی مالیاتی لوکادیا در عرض کمتر از 24ساعت حل شد تا او بتواند از کشور خارج شود. باشگاه پرسپولیس با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به رفتن لوکادیا اعلام کرد، بازیکن هلندی پرسپولیس به دلیل بیماری همسرش قصد رفتن از ایران را دارد؛ درحالی‌که با مراجعه به صفحه رسمی همسر لوکادیا و مشاهده استوری او، به‌راحتی می‌توان به این موضوع پی برد که همسرش اتفاقا بهترین روزهای زندگی خودش را سپری می‌کند. شایعه بدقولی مسئولان باشگاه پرسپولیس نسبت به پرداخت حق وحقوق مالی به لوکادیا نیز موضوعی بود که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، اما علیرضا اشرف، مدیر رسانه‌ای باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با «هم‌میهن» اظهار داشت، تمام حق و حقوق لوکادیا حتی زودتر از موعد مقرر به این بازیکن پرداخت شده و از این بابت اصلا مشکلی نبوده است. اشرف در ادامه درخصوص رفتن لوکادیا نیز می‌گوید: «دو شب پیش لوکادیا به یکباره اعلام کرد قصد رفتن از ایران را دارد و ما هم تا پیش از این اصلا خبر نداشتیم او نمی‌خواهد در ایران بماند. تا پیش از این همه‌چیز خوب بود».

لوکادیا توصیه سفارت هلند را گوش کرد؟

پیش از این سفارت هلند از هلندی‌های ساکن ایران خواسته بود به دلیل شرایط خاص، ایران را ترک کنند. این نکته می‌تواند دلیل اصلی خروج لوکادیا از ایران باشد اما اینکه مهاجم پرسپولیس دقیقا یک‌روز پیش از برگزاری دربی اقدام به ترک کشور ایران کرده کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. گفتنی است، یکی از نزدیکان لوکادیا در گفت‌و‌گو با «هم‌میهن» دلیل اصلی رفتن لوکادیا را فراهم نشدن شرایط تبلیغاتی اینستاگرامی توسط لوکادیا دانسته؛ چراکه این بازیکن حساب ویژه‌ای روی تبلیغات و درآمدزایی ازطریق این اپلیکیشن در ایران باز کرده بود. با فیلترینگ اینستاگرام اما لوکادیا معتقد است، با تخفیفی که پیش از قرارداد به پرسپولیس داده، معادلات مالی‌اش آنطور که حساب کرده پیش نرفته است. همچنین یکی دیگر از ناراحتی‌های لوکادیا طبق گفته یکی از نزدیکانش این است که او نمی‌تواند به‌راحتی با همسر و فرزندش که این روزها در اسپانیا سکونت دارند ازطریق اسکایپ یا «واتس‌آپ» ارتباط برقرار کند و سرعت اینترنت چنان پایین آمده که لوکادیا تمرکز کافی برای فوتبال ندارد. استقلالی‌ها نیز با شرایط مشابه پرسپولیس رو‌به‌رو شده‌اند. داسیلوا به باشگاه استقلال اعلام کرده، اگر طلب 110هزار دلاری او تا 10روز آینده پرداخت نشود، قطعا با استقلال فسخ‌قرارداد خواهد کرد. باتوجه به افزایش نرخ ارز، باشگاه استقلال با شرایط بحرانی عجیبی رو‌به‌رو شده است؛ اگر بدانیم پیش از تسویه با داسیلوا، باید بدهی سنگین به استراماچونی را نیز پرداخت کنند.

پرسپولیس و استقلال و ضرر 40میلیاردی

پرسپولیس تهران یکی از تیم‌هایی است که ضرر زیادی بابت افزایش نرخ ارز کرده است. این باشگاه با داشتن چهار بازیکن خارجی و دو دستیار به‌نام‌های ولسلی ننکا؛ مربی دروازه‌بان‌ها و پپه لوسادا، مربی بدنساز بیش‌ازپیش دچار ضرر مالی خواهد شد. یورگن لوکادیا با قرارداد پایه 900هزار یورو که با آپشن کسب عنوان آقای گلی و قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر تا یک‌میلیون و 200هزار یورو افزایش پیدا می‌کند (البته درصورتی‌که به ایران بازگردد)، با سرخپوشان تهرانی در تاریخ 24مردادماه 1401 قرارداد بست. در مردادماه امسال، ارزش نرخ دلار بین 27 تا 28هزار دلار نوسان داشت که حالا با رسیدن به مرز 39هزار تومان، استرس زیادی به باشگاه‌های فوتبال وارد شده است. پرسپولیس فقط بابت قرارداد با لوکادیا 13میلیارد تومان ضرر کرده است. گولسیانی گرجستانی و وحدت هنانوف ازبکستانی نیز مجموعا حدود 450هزار دلار قراردادشان بوده که با احتساب تفاوت‌قیمت ارز، باشگاه پرسپولیس پنج‌میلیارد تومان متحمل ضرر شده است. همچنین قرارداد شیخ دیاباته، مهاجم اکثرا مصدوم پرسپولیس حدودا 375هزار دلار است که سرخپوشان از این قرارداد نیز چیزی حدود چهارمیلیارد تومان ضرر کرده‌اند. دستیاران یحیی گل‌محمدی نیز باتوجه به قرارداد 350هزار دلاری، مجموعا ضرری چهارمیلیاردی به باشگاه پرسپولیس تحمیل کرده‌اند. با یک حساب سرانگشتی، باشگاه پرسپولیس فقط طی چندماه اخیر از افزایش نرخ ارز، 26میلیارد تومان دچار ضرر شده است. استقلال تهران اما از معدود باشگاه‌هایی است که با یکی از بازیکنان ایرانی‌اش هم قرارداد یورویی بسته و حالا باید تاوان افزایش نرخ ارز را با چنین قرارداد عجیبی بپردازد. براساس اسناد منتشرشده در دوران مدیریت مصطفی آجرلو، مدیریت وقت این باشگاه، مشخص شده که بازگشت این بازیکن به باشگاه، یک‌میلیون و صدهزاریورو هزینه داشته است. از این مبلغ قابل‌توجه، ۲۵۰هزار یورو به‌عنوان رضایتنامه به باشگاه شباب الاهلی امارات پرداخت شده و مابقی یعنی ۸۵۰هزار یورو نیز به‌عنوان قرارداد پایه و آپشن به بازیکن پرداخت می‌شود. با احتساب قیمت ارز یورو در شهریورماه (127/29تومان)، بازگشت قائدی در آن زمان ۳۱میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان هزینه داشته است. حالا با افزایش نرخ ارز، باشگاه استقلال فقط بابت قرارداد قائدی دچار ضرر ناخواسته‌ 9میلیارد تومانی شده است. رافائل سیلوا، مدافع برزیلی استقلال نیز با عقد قراردادی 450هزار دلار برای یک‌سال و 900هزار دلار، برای دو سال با آبی‌پوشان تمدید کرد. برای یک‌سال استقلال با ضرری چهارمیلیارد تومانی بابت قراردادی دلاری با سیلوا روبه‌رو می‌شود. کوین یامگا و عزیزبک امانوف، دو بازیکن خارجی استقلال نیز به‌ترتیب با 380هزار و 300هزار دلار، چالش زیادی برای آبی‌پوشان تهرانی ایجاد کرده‌اند. ضرر سه‌میلیاردی از همین دو بازیکن و البته با احتساب قرارداد 450هزار یورویی ساپینتو، سرمربی استقلال به‌همراه دو دستیار خارجی‌اش که 200یورو برای استقلالی‌ها آب خورده، کافی است که علی فتح‌الله‌زاده به‌صورت ناخواسته به‌عنوان مدیرعامل این تیم دنبال فراهم کردن این تفاوت‌قیمت است. «22میلیارد تومان» ضرری است که باشگاه استقلال بابت افزایش نرخ ارز باید به بازیکنان و مربیان خارجی خود پرداخت کند.
در کنار افزایش نرخ ارز که باشگاه‌های ایرانی را با چالشی جدی رو‌به‌رو کرده، شرایط نامتعارف این روزهای کشور نیز بازیکنان خارجی تیم‌های لیگ‌برتری را با دورنمایی ناآشنا مواجه کرده که هرلحظه ممکن است آنها قصد ترک ایران را داشته باشند. فعلا پرسپولیس و استقلال، اولین «ترکش» از فیلترینگ اینستاگرام، کندی اینترنت و افزایش نرخ ارز را دریافت کرده‌اند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی