| کد مطلب: ۶۰۶۰

آرزو دارم مادرم به ورزشگاه بیاید

آرزو دارم مادرم به ورزشگاه بیاید

پورعلی گنجی در گفت‌وگو با «هم‌میهن» از قهرمانی پرسپولیس و شرایط لیگی که گذشت می‌گوید

پورعلی گنجی در گفت‌وگو با «هم‌میهن» از قهرمانی پرسپولیس و شرایط لیگی که گذشت می‌گوید

پرسپولیس تهران پنج‌شنبه‌شب با پیروزی مقابل نساجی، قهرمان لیگ برتر شد و برای پانزدهمین‌بار مقام نخست این رقابت‌ها را در کنار هوادارانش جشن گرفت. لیگ امسال شاید پرفرازونشیب‌ترین لیگ فوتبال بود، اتهامات پیاپی مربیان و بازیکنان به یکدیگر، بی‌تماشاگر بودن مسابقات و اتهام تبانی، دست‌به‌دست هم داد تا لیگ امسال کمی خاص‌تر از همیشه به پایان برسد. در پایان این فصل، سپاهان به مقام نایب‌قهرمانی رسید و استقلال با مربی پرتغالی خود رتبه سوم را از آن خود کرد. نفت مسجدسلیمان و مس کرمان نیز به دسته پایین‌تر سقوط کردند.

لژیونرهایی که برگشتند

یکی از جذابیت‌های لیگ بیست‌ودوم، بازگشت لژیونرها به فوتبال ایران بود. بازیکنانی که سال‌ها در خارج از ایران توپ می‌زدند باتوجه به بالا رفتن قرارداد بازیکنان در لیگ ایران ترجیح دادند در خانه به فوتبال‌شان ادامه دهند. فقط در طول لیگ بیست‌ودوم، ۹بازیکنی که در سال‌های قبل ایران را ترک کرده بودند، جذب تیم‌های لیگ برتری شدند. علیرضا بیرانوند، کاوه رضایی، محمد محبی، اشکان دژاگه، فرشید اسماعیلی، مهدی قایدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، علی قربانی، یونس دلفی و آریا برزگر از کشورهای مختلف به ایران آمدند. مرتضی پورعلی‌گنجی با سابقه بازی در السد قطر به پرسپولیس پیوست. بازگشت او به پرسپولیس خوش‌یمن بود چراکه با این تصمیم، هم بار دیگر به تیم‌ملی ایران دعوت شد، هم در جام‌جهانی از بازیکنان ثابت ایران بود و در پایان نیز قهرمان لیگ‌برتر کشور شد. پورعلی‌گنجی در گفت‌وگو با «هم‌میهن» از این مسیر دشوار و رهایی از یک مصدومیت سخت می‌گوید: «در زندگی شخصی و فوتبالی‌ام چنان سختی‌هایی را سپری کردم که یاد گرفتم با امید به زندگی ادامه دهم و هدفی که برنامه‌ریزی کرده‌ام را دنبال کنم. خدا را شکر طی دو سال اخیر باوجود شرایط سختی که داشتم در پایان با موفقیت همراه شدم؛ اعم از حضور در جام‌جهانی تا حضور در پرسپولیس و قهرمانی که به‌شخصه برای من بسیار لذت‌بخش بود».

اتهام‌زنی‌های بی‌پایان

تا پیش از برگزاری مسابقات لیگ برتر در هفته بیست‌وهفتم، بسیاری تصور می‌کردند سپاهان باتوجه به مسابقات آسان‌تری که پیش‌رو دارد به مقام قهرمانی خواهد رسید. چهار مسابقه آخر سپاهان با تیم‌های به‌اصطلاح پایین جدول بود و طبعا شانس کسب سه امتیاز برای این تیم تصور عجیبی نبود. در هفته بیست‌و‌هفتم اما پرسپولیس با برتری یک بر صفر مقابل استقلال سه امتیاز حساس را برای خود کرد و سپاهان در اصفهان مقابل ملوان در ثانیه‌های پایانی گل تساوی را دریافت کرد تا صدر جدول از اصفهان به تهران برسد. بعد از این اتفاق بود که انواع و اقسام اتهام‌ها به پرسپولیس زده شد. درواقع تا پیش از صدرنشینی این تیم، هیچ ابهامی نسبت به برگزاری مسابقات وجود نداشت اما به‌یکباره تمام هجمه‌ها سمت سرخ‌های تهران رفت. سرمربی استقلال از دست‌های پشت‌پرده می‌گفت و ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان نیز از بیان جانبداری داوران به‌سود پرسپولیس هیچ ابایی نداشت. مرتضی پورعلی‌گنجی درخصوص چنین اتهاماتی که ازسوی رقبا مطرح می‌شد، گفت: «بهتر است درمورد تیم‌های رقیب صحبت نکنم. با تمام احترام، هر تیمی که سعی کرد روی کار خودش تمرکز کند، درون زمین حرف بزند و زحمت بکشد، به موفقیت رسید. برای پرسپولیس هم پنالتی‌های بسیاری گرفته نشد، ما هم از نبود ویدئو‌چک متضرر شدیم و اتفاقا جزو تیم‌های بالانشین ضررکرده از داوری بودیم اما اصلا بهانه‌جویی نکردیم و سعی داشتیم تمرکزمان فقط روی فوتبال بازی‌کردن باشد تا به قهرمانی برسیم. البته این موضوع را باید بگویم که اشتباهات داوری، سهوی است و همیشه به داوران احترام ویژه‌ای گذاشته‌ام. این موضوع را باید حتما اشاره کنم که قهرمانی کاملا حق پرسپولیس بود. زمین خوردیم و دوباره بلند شدیم و با رنج این مقام را کسب کردیم».

غیبت ادامه‌دار زنان

شاید بسیاری از موارد در فوتبال ایران تغییر کرده باشد اما ظاهرا قرار نیست موضوع حضور زنان در لیگ‌برتر و سایر رده‌ها با یک دوراندیشی صحیح حل شود. بعد از اینکه شاهد بی‌تماشاگر بودن فوتبال ایران طی سه‌سال اخیر بودیم، درهای ورزشگاه به‌صورت محدود به‌روی هواداران فوتبال باز شد اما بازهم خبری از زنان در ورزشگاه‌ها نبود. به‌جز چند مسابقه انگشت‌شمار که خیلی زود به خاطره‌ها پیوست. مرتضی پورعلی‌گنجی درخصوص بدون تماشاگر بودن مسابقات می‌گوید؛ فوتبال به هوادارانش زنده است و باتوجه به اینکه پرسپولیس از پرهوادارترین تیم‌های آسیاست، اگر هوادارانش را در ورزشگاه‌ها نداشته باشد عملا با یک تیم معمولی تفاوتی ندارد. دفاع میانی پرسپولیس در ادامه گفت: «حضور هواداران عاشق فوتبال روی سکوها ارزشمند است و امیدوارم شرایط طوری پیش برود که دیگر شاهد بی‌تماشاگر شدن مسابقات نباشیم.» بعد از قهرمانی پرسپولیس با پیروزی مقابل نساجی قائمشهر، بسیاری از هواداران زن مقابل اتوبوس این تیم به شادی پرداختند. هوادارانی که جای‌شان در ورزشگاه خالی بود. شماره هشت پرسپولیس در این فصل از آرزویش که همان حضور مادر و خانواده‌اش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال او است، می‌گوید: «امیدوارم فرهنگ‌سازی شود تا این موضوع یک‌بار برای همیشه حل شود. واقعا آرزوی من است که برای یک‌بار هم که شده تا روزی که فوتبال بازی می‌کنم مادرم به ورزشگاه بیاید و بازی من را از نزدیک تماشا کند. به‌هرحال نیمی از هواداران پرسپولیس، خانم هستند که عاشق این تیم هستند. انگیزه برای فوتبالیست‌ها نیز بیشتر می‌شود که خانواده‌شان می‌توانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند.»

«هت‌تریک» در دبل قهرمانی؟

دو تیم در تاریخ فوتبال ایران موفق شدند دبل قهرمانی داشته باشند. یک‌بار سایپا در سال 1372 قهرمان لیگ و جام‌حذفی شد و یک‌بار هم پرسپولیس با مربیگری علی پروین در سال 1378 قهرمانی لیگ و حذفی را از آن خود کرد. نکته جالب توجه این است که پرسپولیس در سال 78 با پیروزی مقابل استقلال در فینال جام‌حذفی، موفق شد دومین جام طی یک فصل را جشن بگیرد. تیمی که بازیکنانی مانند علی کریمی و هاشمی‌نسب را در اختیار داشت و با همین تیم آماده با ۱۲ امتیاز اختلاف نسبت به استقلال، با اقتدار قهرمان شد. پرسپولیس مدل 1378 با حذف تیم‌های پلی‌اکریل، سپاهان اصفهان و استقلال اهواز به فینال و باز هم به استقلال رسید. آنها در جام‌حذفی هم به استقلال فرصت نداده و با گل دقایق پایانی افشین پیروانی با نتیجه دو بر یک برنده شده و جام را بالای سر بردند.

در سال 1398 نیز برانکو ایوانکوویچ در آخرین فصل حضورش در فوتبال ایران با پرسپولیس به مقام قهرمانی در لیگ‌برتر و جام‌حذفی رسید تا این طلسم 20ساله شکسته شود. حالا یحیی گل‌محمدی بار دیگر در آستانه خلق این شگفتی بزرگ است. یحیی گل‌محمدی بعد از قهرمان کردن پرسپولیس در لیگ‌برتر، حالا تیم‌اش را در نیمه‌نهایی جام‌حذفی نیز می‌بیند. مدافع تیم‌ملی فوتبال ایران درخصوص اینکه آیا پرسپولیس توانایی «دبل» قهرمانی را دارد یا خیر گفت: «اگر قسمت باشد این اتفاق رخ می‌دهد. هدف ما موفقیت‌های بیشتر در پرسپولیس است و قطعا با یک قهرمانی در لیگ‌برتر، انگیزه ما کمتر نمی‌شود. فوتبال برای ما تعطیل نشده و هم‌قسم هستیم تا برای قهرمانی در جام‌حذفی نیز تلاش کنیم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی