| کد مطلب: ۴۷۱۰

افول نیمکت ملی

افول نیمکت ملی

خبری از مربی سرشناس برای هدایت تیم ملی نیست

خبری از مربی سرشناس برای هدایت تیم ملی نیست

فدراسیون فوتبال ایران به‌صورت رسمی نام شش مربی داخلی را برای هدایت تیم ملی ایران معرفی کرد. از امیر قلعه‌نویی، مهدی تارتار تا ساکت الهامی و حسین فرکی، اسامی‌ای هستند که اعلام اسامی آنها انتقادهای فراوانی را به‌سمت فدراسیون فوتبال روانه کرد، چراکه بسیاری عقیده دارند اکثریت افرادی که به‌عنوان ‌گزینه سرمربیگری تیم ملی‌ از آنها یاد شده، آنطور که باید کارنامه قابل‌قبولی طی سالیان اخیر نداشته‌اند. همچنین فدراسیون فوتبال نیم‌نگاهی به گزینه‌های خارجی دارد تا در صورت امکان با یکی از آنها به توافق نهایی برسد.

ابهت تیم ملی ریخت؟

با نگاهی به مربیان داخلی‌ای که از سوی فدراسیون فوتبال معرفی شده‌اند به این نتیجه می‌رسیم که مسئولان فوتبال قصد دارند سطح توقع افکار عمومی را تقلیل دهند تا درصورتی‌که با گزینه داخلی یا خارجی با رزومه نه‌چندان موفق به توافق رسیدند، انتقادها به شکل گسترده سمت آنها نشانه نرود. یکی از این گزینه‌ها ساکت الهامی است؛ با علم به اینکه دو قهرمانی در جام حذفی طی سه‌سال اخیر دارد، اما حضورش بین گزینه‌ها، همچنان باعث شگفتی است؛ همان‌طور که صحبت از نام مهدی تارتار، سرمربی تیم ذوب‌آهن تعجب فوتبالی‌ها را در پی داشت.
فرزاد آشوبی، بازیکن سابق تیم ملی، پرسپولیس و استقلال تهران در گفت‌و‌گو با «هم‌میهن» در خصوص اینکه باتوجه به در پیش بودن «جام ملت‌های آسیا» گزینه‌های ایرانی را بهتر می‌داند یا خارجی، گفت: «در ابتدا باید ببینیم اعضای هیئت‌رئیسه و شخص رئیس فدراسیون فوتبال، نگاه میان‌مدت و بلندمدت تحول‌خواهانه دارند یا خیر. اگر هدف ما این است که آینده‌نگری کنیم، طبعا باید سراغ مربی خارجی برویم که در فوتبال عملکرد قابل‌قبولی داشته و با یک رزومه مناسب، استخدامش کنیم. در کل نظر من روی مربی خارجی‌ای است که عملکرد و سابقه خوبی داشته باشد.»
ابراهیم قاسم‌پور، پیشکسوت فوتبال ایران نیز در گفت‌وگو با «هم‌میهن» نظری مشابه با فرزاد آشوبی مطرح می‌کند: «متاسفانه اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، فوتبالی نیستند و باتوجه به اینکه پیش‌تر در سیاست حضور داشته‌اند، نظرهای غیرفوتبالی و گاه سیاسی می‌دهند. بسیاری از این گزینه‌های معرفی‌شده در چند سال اخیر، عملکرد خوبی به‌عنوان سرمربی نداشته‌اند اما مشخص است که با اعمال‌نفوذ برخی افراد، در این لیست گنجانده شده‌اند».

حذف سیاسی دایی و یحیی؟

یکی از انتقادهایی که به فدراسیون فوتبال مطرح شد، نبود نام یحیی گل‌محمدی در بین گزینه‌های داخلی مربیگری تیم ملی فوتبال، از سوی فدراسیون فوتبال بود. بسیاری عقیده دارند با توجه به مواضع اخیر یحیی گل‌محمدی نسبت به ‌وقایع کشور، فدراسیون فوتبال یا نهادهای بالادستی خارج از فوتبال، صلاح ندیده‌اند که او در بین گزینه‌ها حضور داشته باشد؛ همان‌طور که علی دایی هم در بین شش گزینه مطرح‌شده، جایی ندارد.
پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس، فرزاد آشوبی پیرامون اسامی مطرح‌شده به‌عنوان گزینه‌های داخلی هدایت تیم ملی فوتبال و منحرف کردن افکار عمومی از سوی فدراسیون فوتبال نیز ادامه داد: «من نکته‌ای را قبل از اینکه به سوال شما پاسخ بدهم عرض کنم؛ که چرا یحیی گل‌محمدی در بین گزینه‌ها حضور ندارد. اگر به دلیل مسائل سیاسی نام یحیی گل‌محمدی حذف شده که اصلا نباید در مورد فوتبال و گزینه‌ها صحبت کنیم، چون اصل بر دخالت ندادن سیاست در ورزش است و باتوجه به اینکه فدراسیون فوتبال یک نهاد خصوصی است، نباید این اجازه را به افرادی بدهند که خارج از حوزه فوتبال اعمال‌نفوذ کنند. یحیی گل‌محمدی طی سالیان اخیر، عملکرد درخشانی داشته و با حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و البته قهرمانی در لیگ برتر، درایت فنی خود را ثابت کرده است، اما می‌بینیم بازهم او جایی در لیست گزینه‌های مربیان داخلی از سوی فدراسیون فوتبال ندارد. ولی درخصوص سوال شما باید عرض کنم، به‌نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال دنبال بازی با اسامی است تا در نهایت گزینه مدنظرش را معرفی کند. در کل ما باید بپذیریم که فوتبال‌مان با فوتبال روز دنیا فاصله زیادی گرفته است. اگر یک‌بار دیگر مسابقات جام‌جهانی را بازبینی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که سبک فوتبالی ما کاملا با تیم‌های حاضر در این جام، فاصله زیادی دارد.»

خبری از سورپرایز نیست؟

یکی از سوال‌هایی که اهالی فوتبال پاسخی برایش ندارند این است که آیا این‌بار برانکو ایوانکوویچ در بین گزینه‌های هدایت تیم ملی حضور دارد یا خیر. امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با هم‌میهن، مذاکره با برانکو را رد می‌کند و گزینه‌های خارجی تاییدشده از سوی فدراسیون را اعلام می‌کند: «برانکو ایوانکوویچ باتوجه به اینکه با فدراسیون فوتبال عمان قرارداد دارد، در بین گزینه‌های ما نیست. سرمربی تراکتور، همچنین ژوزه مورایس پرتغالی که در حال حاضر سرمربی سپاهان است، در بین گزینه‌های فدراسیون فوتبال حضور دارند». روابط عمومی فدراسیون فوتبال همچنین از یک سورپرایز ویژه که سابقه قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را نیز دارد، پرده برداشت: «سانچز اسپانیایی که با تیم ملی قطر در جام ملت‌های آسیا 2019 به مقام قهرمانی رسید، یکی از مربیانی است که مدنظر ماست و در صورت توافق، می‌تواند سرمربی تیم ملی ایران شود».

داخلی یا خارجی؟

با مرور اسامی مطرح‌شده به‌عنوان گزینه‌های داخلی سرمربیگری (‌اعم از حسین فرکی، فرهاد مجیدی، امیر قلعه‌نویی، مهدی تارتار، ساکت الهامی و جواد نکونام)، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که مربی آتی تیم ملی، احتمالا خارجی است؛ مگر اینکه به لحاظ مالی با فدراسیون فوتبال به توافق نرسد. حسین فرکی، با وجودی که برنامه خود را برای هدایت تیم‌ملی داده بود، یک‌شنبه‌شب انصراف داد؛ همان‌طور که پیش‌تر ساکت الهامی، امیر قلعه‌نویی و مهدی تارتار از حضور در تیم ملی کنار کشیده بودند.
ابراهیم قاسم‌پور می‌گوید، اگر فدراسیون می‌تواند با مربی خارجی درجه یک به توافق برسد، بسیار عالی است؛ در غیر این‌صورت با مربیان داخلی پیش بروند. از طرف دیگر امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نیز می‌گوید، مذاکره با مربیان داخلی و خارجی به صورت موازی پیش می‌رود و فعلا جمع‌بندی نهایی فدراسیون فوتبال مشخص نشده است. علوی البته می‌پذیرد که انتقادها نسبت به اسامی مطرح‌شده مربیان داخلی در شبکه‌های اجتماعی، شدت گرفته است: «انتقادها در شبکه‌های اجتماعی را دیدم اما باید پذیرفت که هر اسمی مطرح شود، نقدهایی شکل می‌گیرد که شدت و حدت دارد اما تلاش ما این است که بهترین گزینه را معرفی کنیم». شاید پیشنهاد ابراهیم قاسم‌پور پُر بیراه نباشد که مشکل فوتبال ایران را در جای دیگری می‌بیند. او عقیده دارد، باید به‌جای مربی خارجی، مدیر خارجی استخدام کرد تا جلوی بسیاری از سوءمدیریت‌ها گرفته شود. قاسم‌پور می‌گوید، فوتبال ما شاید با حضور مربیان خارجی نتیجه کوتاه‌مدت موفقیت‌آمیزی را کسب کند اما باتوجه به اینکه در بسیاری از قسمت‌های فوتبال دچار سوءمدیریت هستیم در نهایت این ورزش پیشرفت اصولی نخواهد کرد. در حال حاضر بین گزینه‌های ایرانی فقط فرهاد مجیدی و جواد نکونام بدون اینکه برنامه‌ای ارائه کرده باشند، انصراف هم نداده‌اند. در بین خارجی‌ها هم سرمربیان تراکتور و سپاهان و سرمربی سابق تیم ملی قطر، طبق گفته مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال ، گزینه نهایی هستند. هرچند برر اساس گفته‌های مهدی تاج، سانچز سرمربی سابق تیم ملی قطر شانس بالایی برای جانشینی کی‌روش در تیم ملی دارد. باید دید تیم ملی‌ای که روزگاری سرمربی تیم سوم جام‌جهانی 1998 یعنی میروسلاو بلاژوویچ و یکی از برجسته‌ترین تئوریسین‌های فوتبال یعنی تومیسلاو ایویچ را روی نیمکت خود دیده است، سرانجامش به کجا ختم می‌شود؛ با این تفاوت که این نیمکت دیگر آن ارج و قرب سابق را ندارد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی