| کد مطلب: ۲۳۰۷۶

احمد آریایی‌‏نژاد نماینده ملایر:

دلیلی بر جدایی از فراکسیون انقلاب نمی‌بینم

دلیلی بر جدایی از فراکسیون انقلاب نمی‌بینم

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که باید انسجام و وحدت فراکسیون «انقلاب اسلامی» حفظ شود و اگر قرار است فراکسیون دیگری تشکیل شود، باید در راستا و ذیل این فراکسیون بزرگ قرار گیرد.

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که باید انسجام و وحدت فراکسیون «انقلاب اسلامی» حفظ شود و اگر قرار است فراکسیون دیگری تشکیل شود، باید در راستا و ذیل این فراکسیون بزرگ قرار گیرد. احمد آریایی‌نژاد، نماینده ملایر و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی از جمله افرادی است که بر وحدت و انسجام تاکید می‌کند نه‌تنها در فراکسیون انقلاب بلکه در تمام امور کشور. او در گفت‌وگو با هم‌میهن به ارزیابی فراکسیون انقلاب پرداخت که هنوز هم هیئت‌رئیسه آن تشکیل نشده است. متن این گفت‌وگو در ادامه می‌‎آید:

‌شرایط کنونی فراکسیون انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من فکر می‌کنم هر چقدر وحدت نمایندگان مجلس حفظ شود به نفع همه است. اگر قرار بر اختلاف باشد و فراکسیون‌ها افزایش یابند تا جایی که ستون خیمه اصلی آسیب نبیند مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر بخواهیم به اصل موضوع تبصره بزنیم فراکسیون اصلی دچار انشقاق شده و نفوذ و قدرت اثر خود را از دست می‌دهد. البته ما باید کاری کنیم که فراکسیون یک مبانی شفاف داشته باشد.

اینکه دور هم جمع شویم و به نام فراکسیون انقلاب به کام عده‌ای خاص باشد که نمی‌شود. عده‌ای متاسفانه انقلابی عمل نمی‌کنند و از جایگاه و موقعیت‌های خود منفعت‌های نامتناسب با عنوان فراکسیون و نمایندگی استفاده می‌کنند. به نظرم باید کسانی که دغدغه دارند این موضوع را حل کنند. من شخصاً میل دارم در تمام فراکسیون‌ها باشم و حرف‌ها را بشنوم؛ به‌ویژه فراکسیون‌هایی که نیت‌شان دفاع از مبانی انقلاب و اصلاح جاهایی که انحراف از مبانی انقلاب مشاهده می‌شود.

به راحتی بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم: «اصولگرایی اصلاح‌طلب» می‌شود. حتی نیت مستقلین هم این است که کاری کنند که سیاست‌زده نشوند. مستقلین هم باید مبانی خاصی را در دستور کار خود قراردهند. باید مبانی این دو فراکسیون – انقلاب اسلامی و مستقلین – بررسی شده و مشابهت‌های آن را مشخص کرد و بین این فراکسیون‌ها هم وحدت ایجاد کرد.

‌به نظر شما وحدت دو فراکسیون با وجود دو دیدگاه جناحی و مواضع سیاسی متفاوت قابل دستیابی است؟

متاسفانه برخی فکر می‌کنند این فراکسیون‌ها برای چانه‌زنی و منفعت‌های عده‌ای خاص تشکیل می‌شوند. عده‌ای خاص که به استنباط من گاه مسائل اخلاقی را در نظر نمی‌گیرند. بنابراین باید مراقب باشیم. یعنی وقتی احساس شود قرار است چند فراکسیون با انشقاق به وجود آید و این سوال پیش می‌آید که چرا نفعی از این فراکسیون برای حوزه انتخابیه‌های مختلف صادر نمی‌شود، پس برخی از نمایندگان مجبورند فکر دیگری کرده و به فراکسیون دیگری روی آورند که به آن نفع مردمی برسند. نمایندگان باید شفاف‌تر عمل کرده و اگر بازنگری نکنند، خواه‌ناخواه اختلاف ایجاد می‌شود. یک مجموعه – فراکسیون – باید اعضای خود را اقناع کند تا پایبندی را به وجود آورد. 

‌چه کسانی موافق ایجاد چند فراکسیون موازی با فراکسیون انقلاب اسلامی هستند؟

کسانی که احساس می‌کنند فراکسیون انقلاب اسلامی مطابق میل آنها رفتار نمی‌کند. چه دیدند از فراکسیون انقلاب اسلامی که می‌خواهند از آن جدا شوند؟ من هم این موضوعات را دیدم اما جدا نمی‌شوم و اگر فراکسیون‌های دیگری تشکیل شود در آنها هم عضو می‌شوم. من هم ضعف‌هایی می‌بینم و به عنوان یک نماینده و عضو فراکسیون خواسته‌هایی دارم.

‌چه خواسته‌هایی دارید که به آن توجه نشده است؟

همین که هنوز هیئت‌رئیسه دائمی انتخاب نشده و اساسنامه فراکسیون تصویب نشده است از جمله خواسته‌های ما محسوب می‌شود. کاش کل مجلس یک فراکسیون بود برای اعتلای مملکت و نظام و انقلاب.

‌با وجود جریان‌های مختلف در مجلس خواسته تک‌فراکسیونی قابل دستیابی است؟ 

بعضی مواقع صحبت‌ها به هر دلیلی مخالفینی دارد. مجبوریم جمع را کوچک‌ اما موثرتر کنیم. اما باید تمام نمایندگانی که به دنبال تشکیل فراکسیون‌ها هستند سعی کنند به دنبال وحدت، همدلی و انسجام باشند. من سعی کردم خودم را محصور به حزب و جناح نکنم چون اگر بخواهم موضوعی را مطرح کنم، اما به دلیل تعهدی که به آن حزب یا جناح دارم نمی‌توانم موضوعات را بیان کنم. ما نباید وارد فضای تفرقه‌افکنی شویم. ما نیازمند  فضای همرنگی هستیم چراکه کارهای مهم‌تری داریم. اقتصاد، اشتغال جوانان و مشکلات معیشتی اذیت‌کننده است. اگر می‌توانیم با تشکیل فراکسیون بیشتر این مشکلات را حل کنیم بسم‌الله. اگر بدترش می‌کنیم باید مراقب باشیم.

‌قرار است یک فراکسیونی با نام «وفاق ملی» در مجلس تشکیل شود برای همدلی بیشتر با دولت. آیا شما عضو این فراکسیون می‌شوید؟

خوب است اما باید اول «وفاق ملی» را تبیین و شفاف‌سازی کنیم نه آنکه فقط اسم خالی باشد. زمان اول انقلاب تا کسی می‌خواست نقدی کند می‌گفتند: «ضدانقلاب هستی.» درحالی‌که نقدش برای بهتر شدن مسیر بود. اینطور نباشد که با مبانی این فراکسیون مشکل داشته باشیم و بگویند: «ضد وفاق است.» ممکن است به من و امثال من انگ بزنند. نقد را طوری باید گفت که تنش ایجاد نکند بلکه وفاق به وجود آورد. 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی