| کد مطلب: ۲۳۰۷۴

عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد:

فراکسیون‎ وفاق ملی در راه است

فراکسیون‎ وفاق ملی در راه است

برخی از نمایندگان بر این عقیده‌اند که تندروهای اصولگرا نمی‌توانند در یک فراکسیون که در آن میانه‌روهای این جریان نیز حضور دارند همراهی کنند.

برخی از نمایندگان بر این عقیده‌اند که تندروهای اصولگرا نمی‌توانند در یک فراکسیون که در آن میانه‌روهای این جریان نیز حضور دارند همراهی کنند. به همین دلیل احتمال اینکه فراکسیون انقلاب در قامت فراکسیون اکثریت نتوانند ادامه دهند زیاد است. عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد که با شورای ائتلاف به مجلس راه یافت، در این باره با هم‌میهن به گفت‌وگو پرداخت و معتقد بود: «هستند نمایندگانی که پیش از رهبر حرکت می‌کنند.» صحبت‌های او در زیر آمده است:

‌با وجود آنکه فراکسیون انقلاب به‌عنوان فراکسیون اکثریت مجلس معروف شده است اما به نظر می‌رسد آنقدرها هم یکدست نیستند و احتمال جدا شدن عده‌ای وجود دارد. به نظر شما چرا اصولگرایان در یک فراکسیون به نتیجه نرسیدند؟

معمولاً در شروع مجلس فراکسیون‌ها با رویکرد سیاسی نمایندگان شکل می‌گیرد. غلبه پیروزی در انتخابات به هر سمتی و جناحی گرایش داشته باشد، فراکسیون آن جناح فراکسیون اکثریت و جناحی که تعداد کمتر نماینده در مجلس دارد، فراکسیون اقلیت شمرده می‌شود. این دوره از مجلس نیز این اتفاق افتاد اما با این تفاوت که وقتی فراکسیون اکثریت به نام «انقلاب اسلامی» شکل گرفت، در درون فراکسیون اکثریت ناترازی‌هایی وجود داشت.

البته این ناترازی‌ها در انتخابات تهران هم خود را نشان داده بود. ناترازی و وجود نداشتن یکدستی در این فراکسیون، زمان انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس بیشتر از پیش خودنمایی کرد. در جریان رسیدگی به کابینه دولت جدید و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی این عدم یکدستی بیش از هر زمان دیگری خود را نشان داد و برای برخی غیرقابل تحمل شده که عملکرد این فراکسیون را برتابند و این شرایط را برنتابیدند و نظرشان تشکیل یک فراکسیون جدید بود.

البته یک فراکسیون وفاق ملی هم در مجلس شکل گرفته؛ آن‌هم به این نیت که جای فراکسیون اکثریت – فراکسیون انقلاب - را بگیرند. در حقیقت به دنبال آن هستند که فراتر از جناح‌بندی فراکسیون اکثریت مجلس شود. اما برخی با آن مخالفت و اعلام کردند که اگر این فراکسیون پا بگیرد فراکسیون انقلاب اسلامی تضعیف شده و اکثریت به فراکسیون وفاق ملی می‌روند.

‌شما فکر می‌کنید فراکسیون «وفاق ملی» شکل بگیرد؟

تشکیل می‌شود اما بعید می‌دانم که به فراکسیون اکثریت تبدیل شود. چراکه شعبه‌های سیاسی است که بیشتر طرفدار پیدا می‌کند. ممکن است اعضای فراکسیون انقلاب و مستقلین عضو فراکسیون وفاق ملی هم بشوند اما شناسنامه آنها فراکسیون اقلیت یا اکثریت باقی بماند. اما اگر فراکسیون «وفاق ملی» به فراکسیون اکثریت تبدیل شود جایگزین فراکسیون انقلاب اسلامی می‌شود. دوستانی که در زمان رای اعتماد همنوایی نداشتند، به فکرشان رسید که فراکسیون‌های مجلس را افزایش دهند. البته به نظر من نباید این کار را انجام دهند. چراکه اقلیت معنایی ندارد. اگر این فراکسیون‌های اقلیت شکل بگیرند قرار است با چه تابلویی فعالیت کنند؟ 

‌چرا ائتلاف اصولگرایان در زمان انتخابات مجلس به انشقاق و اختلاف در مجلس تبدیل شده است؟

در انتخابات در برابر جبهه رقیب ائتلافی ناگزیر صورت می‌گیرد با این استدلال که ممکن است رقبا گوی سبقت را از ما بربایند و به پیروزی برسند. به همین جهت اختلافات را کنار گذاشته و برای رسیدن به قدرت ائتلاف می‌کنند. اما پس از به قدرت رسیدن دیگر ائتلاف ناگزیری وجود ندارد و شعبه شعبه می‌شود. اختلافات در انتخابات بروز پیدا نمی‌کند اما پس از ورود به مجلس این اختلافات خود را نشان می‌دهد.

‌شنیده‌ها حاکی از آن است که افرادی تندرو در مجلس که برای رای نیاوردن حداقل ۴ وزیر نیز تلاش کردند، تصمیم دارند فراکسیونی تشکیل دهند. ارزیابی شما از این تحلیل چیست؟

من گفتم که منشأ و اوج این ناترازی‌ها به رای اعتماد برمی‌گردد. آن زمان نظر برخی از دوستان این بود که پنج تا شش نفر از وزرای پیشنهادی نباید رای بیاورند. برخی از آنها که کمی متعادل‌تر بودند معتقد بودند که نباید به چهار وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد. در حقیقت شب قبل از جلسه رای اعتماد، فراکسیون انقلاب تشکیل شده و قرار بر این بود که چهار وزیر پیشنهادی رای نیاورند. وقتی به هدف خود نرسیدند در نهایت تصمیم گرفتند که همنوایی نداشته باشند و این دیدگاه خود را در مجلس تعقیب می‌کنند.

‌احتمال دارد که این دیدگاه در مجلس دوازدهم قدرت بگیرد؟

این دیدگاه نمی‌تواند قدرت بگیرد. اول اینکه توضیح بدهم که من اسم تندرو یا افراطی روی این افراد نمی‌گذارم اما باید اعتدال را به معنی واقعی در پیش گرفت؛ همانطور که خداوند در سوره 143 بقره فرموده است: «وَکَذِلکَ جَعَلناکُم أُمَّةً وَسَطًا» یعنی «همان‌گونه شما را امت میانه‌ای قرار دادیم.» یعنی امتی نه خیلی تند مانند برخی که از امام جامعه تندتر می‌روند و نه مانند بعضی که عقب‌تر از امام جامعه حرکت می‌کنند. باید همراه امام جامعه حرکت کرد. من بعید می‌دانم هیچ تندرویی در این شرایط بتواند به اکثریت برسد.

‌به قدرت هم نمی‌رسند؟

وقتی به اکثریت نرسند طبیعتاً به قدرت هم نمی‌رسند. مجلس یک نظام پارلمانی است و آنها در مجلس به قدرت نمی‌رسند. بعد از روی کار آمدن آقای پزشکیان با همه شعار «وفاق ملی» به نظرم اعتدال در روابط و پرهیز از تندروی‌ها برای همه گروه‌های سیاسی یک الزام است و این هشدار وجود دارد که تمام جناح‌های مختلف مراقب بدانند که مردم از اعتدال استقبال بهتری می‌کنند. کسی در بام سیاسی باقی می‌ماند که وسط ایستاده باشد. اگر در این طرف بام یا آن طرف بایستند احتمال دارد که بیفتند. شاخصه‌ها و مشخصات بام سیاسی کشور ما در جمهوری اسلامی، رهبری، ولایت، انقلاب و نظام، منافع ملی و مردم است. در این پالت هر کسی که این‌طرف یا آنطرف بایستد خود را به خطر انداخته است.

‌کسانی هستند در مجلس که جلوتر از امام جامعه پیش می‌روند؟

بسیاری از مواقع باور ما این نیست که از امام جامعه جلوتر یا حتی خیلی فاصله داریم و عقب‌تر هستیم. همه فکر می‌کنند که در مسیر درست در حال حرکت هستند. اما در پاسخ سوال شما که آیا این افراد در مجلس هستند باید بگویم که بله هستند؛ کسانی که از امام جامعه جلوتر حرکت می‌کنند؛ بی‌آنکه بدانند و با هر دلیلی. اگر قرار باشد سنجش اصلی ما امام جامعه باشد بسیاری از این اختلافات وجود نخواهد داشت. جواب سوال شما آری است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی