| کد مطلب: ۱۸۵۳۰

نقش حوضچه متعادل سازی در پیش تصفیه فاضلاب چیست؟

نقش حوضچه متعادل سازی در پیش تصفیه فاضلاب چیست؟

پیش تصفیه یکی از مهم ترین مراحل در فرایند تصفیه فاضلاب است. این مرحله به منظور کاهش غلظت آلاینده های معلق و محلول موجود در فاضلاب و آماده سازی آن برای انتقال به واحدهای دیگر تصفیه انجام میشود. یکی از روش های متداول و موثر در فرایند پیش تصفیه، خرید سپتیک تانک است.

پیش تصفیه یکی از مهم ترین مراحل در فرایند تصفیه فاضلاب است. این مرحله به منظور کاهش غلظت آلاینده های معلق و محلول موجود در فاضلاب و آماده سازی آن برای انتقال به واحدهای دیگر تصفیه انجام میشود. یکی از روش های متداول و موثر در فرایند پیش تصفیه، خرید سپتیک تانک است. این تجهیزات از طریق به کارگیری روش های فیزیکی و بیولوژیکی به کاهش آلایندگی فاضلاب کمک میکنند. به دلیل سادگی عملکرد، قیمت مناسب ، طول عمر زیاد، نگهداری آسان و کاربرد زیاد، خرید سپتیک تانک در سراسر جهان با استقبال گسترده ای روبرو میباشد. از سوی دیگر در مناطقی که دسترسی به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری وجود ندارد، خرید سپتیک تانک یک راه موثر برای مدیریت و دفع ایمن فاضلاب میباشد. در ادامه درباره نقش حوضچه متعادل سازی در پیش تصفیه فاضلاب توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

نقش حوضچه متعادل‌سازی در پیش تصفیه فاضلاب

از مراحل مهم و حیاتی در فرایند مدیریت و تصفیه فاضلاب، مرحله پیش تصفیه فاضلاب است که موجب کاهش آلودگی و همچنین ایجاد شرایط مناسب تر برای فاضلاب به منظور شروع فرایندهای تصفیه می شود. پیش تصفیه فاضلاب شامل انواع تجهیزات تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی فاضلاب است که یکی از اجزای مهم آن، متعادلسازی فاضلاب است که نقش پررنگی در بهبود راندمان تصفیه دارد.

حوضچه متعادلسازی به عنوان یکی از تاسیسات کلیدی در پیش تصفیه فاضلاب، وظیفه کنترل نوسانات فاضلاب، یکسان سازی دبی ورودی به واحدهای بعدی تصفیه و ایجاد یکدستی در ویژگی های کیفی فاضلاب دارد. نوسانات فاضلاب میتواند ناشی از تغییر در آهنگ تولید فاضلاب،  تغییرات درترکیب بیولوژیکی و شیمیایی فاضلاب و یا ورود مقطعی فاضلاب هایی با کیفیت متفاوت به جریان اصلی فاضلاب باشد. با استفاده از حوضچه متعادلسازی، تغییرات مذکور تعدیل شده و جریان فاضلاب با شرایط متعادل تر و یکسان تری در تمام طول روز به تصفیه خانه وارد میشود که این مسئله موجب حفظ راندمان و تصفیه موثر فاضلاب میگردد.

واحد متعادلساز یکی از اجزای مهم تصفیه خانه های متمرکز شهری و یا تصفیه خانه های غیرمتمرکز پکیجی میباشد. در پکیج های تصفیه فاضلاب، استفاده از متعادلساز به دلیل در نظر گرفتن مخازن و تجهیزات الکترومکانیکال، یکی از اجزای تاثیر گذار در قیمت پکیج تصفیه فاضلاب است. لیکن این واحد در مدیریت عملکرد تصفیه در پکیج های تصفیه فاضلاب بسیار اثرگذار و غیر قابل اجتناب است.

نقش حوضچه متعادل سازی در پیش تصفیه فاضلاب

مهم ترین نقش حوضچه متعادل سازی در پیش تصفیه فاضلاب ، تعدیل بار هیدرولیکی و آلی جریان فاضلاب است. زیرا واحدهای فرایندی در مراحل بعد بر اساس یک دبی و کیفیت مشخص طراحی میشوند و نمیتوانند به سرعت با شرایط متغیر جریان فاضلاب هماهنگ شوند. بار آلی فاضلاب، ناشی از انواع مواد غذایی، روغن ها و چربی ها، مواد شیمیایی همچون سورفکتانت ها و فضولات انسانی میباشد. بار هیدرولیکی نیز به جریان فاضلاب و نوسانات تولید آن بستگی دارد. نوسانات موجود در کیفیت و کمیت فاضلاب میتواند به طور موثری عملکرد تصفیه خانه های فاضلاب را دچار اختلال کند و کارایی آن را کاهش دهد. با استفاده از حوضچه متعادلساز، این تغییر و عدم یکپارچی در فاضلاب کاهش یافته و تصفیه، راندمان بالاتری خواهد داشت.

همچنین با توجه به رژیم تولید فاضلاب که یا به صورت دائمی است و یا به صورت مقطعی، استفاده از متعادلساز در شرایط تولید مقطعی فاضلاب کاملا اجتناب ناپذیر و باعث ایجاد امکان تصفیه فاضلاب میگردد. در شرایطی که تولید فاضلاب غیردائمی است ، در ساعاتی از روز فاضلاب به سیستم تصفیه وارد میشود و در زمان های دیگر دبی فاضلاب به صفر میرسد. با توجه به اهمیت حفظ میکروارگانیسم ها، اجتناب از خالی بودن سیستم تصفیه به وسیله متعادلساز صورت میگیرد و امکان تصفیه دائمی فراهم میشود.

متعادلسازها مخازنی هستند که فاضلاب در آنها نگهداری میشود تا از جهت هیدرولیکی و بار آلی تعدیل شود. به این منظور مخازن متعادلسازی شامل تجهیزاتی همچون همزن ، تجهیزات پمپاژ و تهویه می باشند. همچنین هوادهی در واحدهای متعادلساز میتواند به منظور جلوگیری از رشد باکتری های بیهوازی، ایجاد اختلاط و شروع تصفیه هوازی استفاده شود.

حوضچه متعادل سازی در پیش تصفیه فاضلاب

متعادلسازی فاضلاب با توجه به تعدیل هیدرولیکی فاضلاب ، اولا مانع از آسیب به تجهزیات تصفیه و کاهش عمر مفید آن ها میشود. ثانیا با حفظ کارایی فرایندهای تصفیه فاضلاب باعث کاهش هزینه های عملیاتی و نگهداری از تصفیه خانه و پیشگیری از نیاز به واحدهای تصفیه پیشرفته میگردد. همچنین استفاده از حوضچه متعادلساز به کاهش و مدیریت حجم لجن تولیدی می انجامد.

در نهایت ، انتخاب و استفاده از متعادلساز مناسب در پیش تصفیه فاضلاب و مدیریت عملکرد تصفیه خانه تاثیر به سزایی دارد. با توجه به نقش حیاتی و عملکرد موثر حوضچه متعادلساز در بهبود راندمان تصفیه خانه و پکیج های تصفیه ، توصیه میشود در طراحی و بهره برداری از سیستم های تصفیه فاضلاب ، توجه ویژه ای به این تجهیزات صورت گیرد .

سخن پایانی

در این مقاله درباره نقش حوضچه متعادل سازی در پیش تصفیه فاضلاب توضیح دادیم. پیش تصفیه یکی از مهمترین مراحل تصفیه فاضلاب است که به منظور کاهش آلودگی ها ، کاهش مواد جامد معلق ، یکسان سازی کیفیت و کمیت فاضلاب و در نهایت آماده سازی آن برای ورود به مراحل بعدی تصفیه استفاده میشود. این مرحله شامل طیفی از عملیات فیزیکی ، بیولوژیکی و شیمیایی است که به حذف یا کاهش مواد آلی ، جامدات معلق ، روغن ها و چربی ها کمک میکند . از جمله تجهیزات مورد استفاده در مرحله پیش تصفیه فاضلاب ، آشغالگیر ها ، سپتیک تانک ها و چربی گیرها ، واحدهای زلالسازی اولیه ، دانه گیرها و متعادلسازها میباشند.

استفاده از واحدهای پیش تصفیه میتواند به کاهش حجم لجن بیولوژیکی ، کاهش میزان هوای مورد نیاز برای تصفیه و کوچکتر شدن واحدهای هوادهی و ته نشینی ثانویه منجر شود. مدیریت لجن یکی از مهمترین و هزینه سازترین قسمت های تصفیه خانه های فاضلاب است با استفاده از پیش تصفیه میتوان به کنترل بهتر آن نائل شد. در نهایت ، لجن جمع آوری شده از واحدهای پیش تصفیه که غالبا لجن خام است پس از طی کردن فرایندهای لازم به لجن ثانویه ملحق شده و در نهایت به وسیله تجهیزاتی مانند فیلتر پرس کاهش حجم یافته، به صورت کیک های فشرده و قابل دفع میشوند. عدم آبگیری از فاضلاب، موجب افزایش هزینه های ناشی از حمل، انتقال و دفع فاضلاب خواهد بود.

در نهایت حفظ عملکرد تصفیه خانه و در عین حال کنترل هزینه های عملیاتی و نگهداری آن ، مستلزم طراحی صحیح و بهینه اجزای تصفیه خانه است و در این میان استفاده از واحد متعادلساز و طراحی بهینه و صحیح آن، ضامن حفظ عملکرد تصفیه خانه خواهد بود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی