| کد مطلب: ۱۸۱۴۸

دیدار آخر دولت با رهبری

دیدار آخر دولت با رهبری

مقام معظم رهبری دیروز در دیدار محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و اعضای هیئت دولت سیزدهم که آخرین دیدار اعضای این دولت با ایشان بود، دولت سیزدهم را دولت «کار و امید و حرکت» برشمردند و گفتند: «شهید رئیسی واقعاً امیدوار و به حق، به آینده خوش‌بین بود و تصمیم قاطع داشت که به اهداف ترسیم‌شده برسد».

ایشان در تبیین ویژگی‌های رئیسی، «مردمی بودن» او را «خصوصیتی بسیار مهم و الگویی حقیقی برای همه مسئولان» خواندند و گفتند: «رئیسی عزیز به مردم احترام می‌گذاشت و با حضور در میان مردم، حقایق و نیازها را لمس می‌کرد و حل مشکلات و تامین نیازهای توده‌های مردم را محور برنامه‌ها و اقدامات خود قرار می‌داد».

رهبری ویژگی «با مردم بودن» را «خواست اسلام از مقامات و مسئولان» خواندند و با استناد به فرمان امیرمومنان(ع) به مالک اشتر افزودند: «امیر(ع) به مالک تاکید می‌کند محبوب‌ترین کارها در چشم تو باید کاری باشد که رضایت و خشنودی توده‌های مردم را جلب کند؛ چراکه در همه عرصه‌ها از جمله مقابله با دشمنی و ایجاد وحدت، همین توده‌های مردم یار تو هستند نه خواص و ویژه‌خوارانی که توقع‌شان بالاست و فقط برای منافع خود کار می‌کنند و به همین علت با آنها وحدتی در جامعه ایجاد نمی‌شود».

ایشان «اعتقاد عمیق به توانایی‌های داخلی» را دیگر خصوصیات رئیسی خواندند و گفتند: «در دوره‌های مختلف با مسئولان دراین‌‌باره صحبت کرده‌ایم، کسی هم مخالف نبود؛ اما انسان می‌فهمد که رئیسی از بُن دندان به ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی برای حل مشکلات کشور اعتقاد داشت».

«صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی» و «پرهیز از بیان حرف‌های دوپهلو و یا ملاحظه خوش‌آمد دیگران»، ویژگی دیگر رئیس فقید دولت سیزدهم بود که رهبری با اشاره به آن، گفتند: «رئیسی به آنچه با صراحت می‌گفت، در عمل نیز پایبند بود؛ مثلاً در اولین مصاحبه از او سوال کردند با فلان کشور ارتباط برقرار می‌کنید، پاسخ داد «خیر» و تا آخر هم به همین خط صریح و روشن پایبند بود».

ایشان گفتند: «من مکرر به رئیسی توصیه می‌کردم برای ادامه‌ی بدون مشکل فعالیت‌ها قدری استراحت کند اما او می‌گفت «از کار خسته نمی‌شوم» و واقعاً هم خسته نمی‌شد و این ویژگی عملی، حقیقتاً تعجب‌آور بود».

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به «مأیوس نشدن رئیسی از مشکلات و زخم ‌‌زبان‌ها» افزودند: «انسان غالباً از ناسپاسی یا انتقاد دیگران بدش می‌آید و دلسرد می‌شود اما رئیسی با وجودی که رنج می‌برد و گاهی هم به من شکایت می‌کرد، هیچ‌گاه از این مسائل مأیوس و از پیگیری کارها دلسرد نمی‌شد».

«رعایت همزمان تعامل و عزت‌مندی» نیز از جمله خصوصیات رئیسی بود که رهبری به تبیین آن پرداختند و گفتند: «رئیسی به اصل ارتباط عقیده داشت و اهل تعامل بود؛ اما از موضع عزت، نه آنچنان تند و دورکننده بحث می‌کرد که ارتباط قطع شود و نه بیهوده خود را دست پایین می‌گرفت و امتیاز می‌داد. تعامل رئیس‌جمهور شهیدمان از موضع عزت با همه کشورهایی که امکان داشت و با اولویت همسایگان، باعث شد پس از شهادت او، چند نفر از سران برجسته جهان در پیام‌های تسلیت از رئیسی به‌عنوان یک چهره برجسته یاد کنند نه سیاستمدار عادی».

ایشان افزودند: «رئیسی از اختلافات،‌ اوقاتش تلخ می‌شد اما با همه مدارا می‌کرد. در یک مورد هم که اختلافی جدی وجود داشت و ممکن بود دعوای بزرگی در کشور راه بیفتد، به ایشان گفتم مطلقاً عکس‌العمل نشان ندهد؛ برایش سخت بود اما عکس‌العملی نشان نداد و مدارا کرد». آخرین ویژگی رئیسی که مورد اشاره رهبری قرار گرفت، «معنویت و ذکر و دعا و توسل» رئیس‌ دولت سیزدهم بود.

آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از اعضای هیئت دولت در همراهی و همکاری با رئیسی، گفتند: «اگر همکاری شما نبود، طبعاً این فعالیت‌ها امکان‌پذیر نمی‌شد».

رهبری با تشکر ویژه از مخبر (هم به‌خاطر همراهی با دولت سه‌ساله رئیسی و هم به علت اداره «انصافاً خوب» امور اجرایی کشور بعد از شهادت رئیس‌جمهور)، گفتند: «تا آخرین لحظه کاری به این فعالیت‌ها ادامه دهید که این نیز یک الگوست. البته طبعاً تشکیلات دولت تغییراتی خواهد کرد؛ اما خدمات شما نه‌تنها در چارچوب عناوین و مدیریت‌های خاص بلکه در همه شرایط می‌تواند ادامه یابد».

رهبری در پایان سخنان‌شان بار دیگر از مردم و کار و تلاش مسئولان دولتی، وزارت کشور، رسانه ملی و نیروهای انتظامی و امنیتی برای برگزاری خوب و بدون حادثه انتخابات صمیمانه تشکر کردند و گفتند: «در برخی کشورهای دنیا، انتخابات با دعوا و یقه‌گیری همراه است؛ درحالی‌که در کشور ما انتخابات به بهترین وجه برگزار شد».

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی