| کد مطلب: ۱۷۳۶۰

در درجه اول افزایش مشارکت مهم است

در درجه اول افزایش مشارکت مهم است

مقام معظم رهبری دیروز در دیدار صمیمانه با جمعی از جوانان مدال‌آور در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجوییِ داخلی و جهانی،‌ گفتند: «در انتخاباتِ بسیار مهمِ پیش‌رو، در درجه اول افزایش مشارکت مهم است؛‌ بنابراین، لازم ا‌ست در محیط‌های کاری دانشجویی و خانوادگی، در این زمینه هرچه ممکن است تلاش کرد».

مقام رهبری دیروز در دیدار صمیمانه با جمعی از جوانان مدال‌آور در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجوییِ داخلی و جهانی،‌ جوانان نخبه را مایه «امیدواری فراوان،‌ عمیق و حقیقی» خواندند و گفتند: «کشور به یک خیزش علمی نیاز دارد و نخبگان جوان عامل اصلی تأمین این نیاز ملی هستند».

آیت‌الله خامنه‌ای، دیدار با جوانان برجسته و آماده به کار را «شادی‌آور و خرسندکننده» دانستند و افزودند: «برخلاف برخی مسئولان دهه‌های اخیر،‌ به جوانان و انگیزه جوانی اعتقاد کامل دارم و شما را ثروت عظیمی می‌دانم که ارزش آن بسیار بیشتر از مدال‌های افتخارآفرین شماست».

ایشان، «توانایی تغییر در کشور و حتی در تاریخ و ایجاد فضایی صددرصد مطلوب» را «ظرفیت بسیار مهم نخبگان جوان» برشمردند و افزودند: «عامل انسانی نه به معنای سیاسیون و حکّام بلکه به معنای عوامل فکری-اخلاقی و معنوی در برهه‌هایی از تاریخ، ایران را به شکوه و عظمت مثال‌زدنی رسانده است».

رهبری با اشاره به دوران حدوداً ۲۰۰ساله تسلط سیاست انگلیسی و بعد آمریکایی بر کشورمان گفتند: «در آن دوران فرهنگ و رشد علمی ما نابود شد و از لحاظ سیاسی، ایران را در مراحل پست نگه داشتند؛ اما انقلاب با تکیه بر نیروی انسانی عمدتاً جوان، آن بساط را بر هم زد و در زمینه‌های مختلف سیاسی،‌ علمی، فناوری، اخلاق اجتماعی و عرصه‌های دیگر جهش ایجاد کرد».

ایشان نخبگان جوان را به همفکری و همکاری برای پیدا کردن راه‌حل مسائل و مشکلات مختلف فراخواندند و افزودند: «مدال‌آوری یا رتبه بالای کنکور فقط آغاز جریان نخبگی است و باید با خلاقیت فکری و عملی در زمینه‌های علمی و فناوری و گسترش اخلاقیات، مسیر نخبگی را ادامه داد و به پیش رفت که البته دستگاه‌های ذیربط هم در این زمینه وظایفی بر عهده دارند و باید در این زمینه نهادسازی و جریان‌سازی شود».

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شکل‌گیری یک حرکت پربار علمی در دهه ۸۰  و سرعت‌گیری پیشرفت علمی کشور گفتند: «در سال‌های آخر دهه ۹۰ این حرکت قدری افت پیدا کرد، البته این افت در دو سه سال اخیر قدری جبران شده اما ناکافی است و در شرایط کنونی ما احتیاج به یک خیزش علمی داریم تا به خط مقدم علم جهانی برسیم که با تلاش نخبگان جوان و آماده‌سازی محیط عمومی، این مسئله امکان‌پذیر خواهد شد».

رهبری استقلال سیاسی کشور را «واقعیتی محسوس» خواندند و گفتند: «جمهوری اسلامی درباره مسائل مهم جهان، جایگاه، ‌منطق و حرف‌های شنیدنی دارد که حتی مخالفان ما روی آن حساب می‌کنند. این استقلال سیاسی نباید خدشه‌دار شود و هر دولتی سر کار می‌آید باید آن را حفظ کند».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در پاسخ به سوال یکی از نخبگان جوان درباره انتخابات گفتند: «در انتخاباتِ بسیار مهمِ پیش‌رو، در درجه اول افزایش مشارکت مهم است؛‌ بنابراین، لازم ا‌ست در محیط‌های کاری دانشجویی و خانوادگی، در این زمینه هرچه ممکن است تلاش کرد».

رهبری در تبیین معیارهای انتخاب نیز گفتند: «برای انتخاب خوب، ببینید چه کسی به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر است و توانایی کار در جهت این ملاک‌ها را دارد».

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی