| کد مطلب: ۱۷۹۰۲

کمپین اسرائیل برای نفوذ در آمریکا

کمپین اسرائیل برای نفوذ در آمریکا

روز گذشته روزنامه گاردین افشاگری کرد که کمپین دولت اسرائیل 8میلیون و 600هزار دلار به‌منظور ساکت کردن منتقدان آمریکایی پرداخت کرده است.

به گفته گاردین این کمپین که به «هم‌آهنگی» یا concert شناخته می‌شود بخشی از کمپین گسترده‌تر روابط عمومی اسرائیل برای هدف قرار دادن کالج‌های آمریکا و بازتعریف یهودستیزی در قانون آمریکا است. این افشاگری پس از گزارش نیویورک‌تایمز‌ در ۵ ژوئن بود که جزئیات صریحی از کمپین مخفیانه ۲ میلیون‌دلاری برای فضای مجازی دولت اسرائیل خبر داد که قانون‌گذاران آمریکایی را تشویق می‌کرد از ارتش اسرائیل حمایت کنند.

این موضوع باید آشنا به‌نظر برسد؛ این همان تاکتیکی است که عاملان روسی از آن برای عملیات غیرقانونی نفوذ خود استفاده کردند که انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ را هدف قرار داد. در آن کمپین هم از شبکه‌هایی از حساب‌های جعلی فضای مجازی استفاده شد که خود را آمریکایی جا می‌زدند و تلاش می‌کردند در رویکرد سیاسی آمریکا نفوذ کنند. عملیات روس‌ها به خشم قانون‌گذاران و رسانه‌ها، چندین سال تحقیقات و متهم شدن ۱۳ شهروند و سه شرکت روسی برای مشارکت در عملیات نفوذ مخفیانه منجر شد.

آیا واشنگتن در مقابل کمپینی مشابه از سوی متحدان آمریکایی‌اش همین واکنش را خواهد داشت؟ روی آن حساب باز نکنید.

بیش از سه هفته از انتشار گزارش تایمز می‌گذرد، فقط چندین قانون‌گذار دولت اسرائیل را متهم کردند که پشت کمپین نفوذ و هدف قرار دادن سیاستمداران آمریکایی است. مارک پوکان، نماینده دموکرات ویسکانسین تنها کسی بود که این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد. ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات کانکتیکت که ۸۸ بار مورد حمله این کمپین قرار گرفته به پلیتیکو می‌گوید: «می‌خواهم بدانم دقیقاً چه‌کسی چه‌کاری انجام داده و با چه کسانی ارتباط برقرار کرده است.»

اما بلومنتال در ابراز خشم خود تنها بود. پلیتیکو گزارش داد که «بیش از ده‌ها نفر از دیگر قانون‌گذاران که در کمپین مورد هدف قرار گرفتند به درخواست‌ها برای گفت‌وگو پاسخ ندادند.» به‌طور مشابه، مجله Wired اوایل ماه گذشته گزارش داد که فقط به استثنای دو نهاد، یکی شورای امنیت ملی کاخ سفید که این حمله را شناسایی کرد و دفتر سناتور مارک وارنر (دموکرات از ایالت ویرجینیا) که درخواست جلسه توجیهی کرده بود، درخواست رسانه‌ها برای تحقیقات درباره تلاش‌های اسرائیل به‌منظور نفوذ مخفیانه در نظر آمریکا در مورد جنگ با کارشکنی روبه‌رو شده است.

تنها زمانی که دولت بایدن به این گزارش اشاره کرد بعدازظهر روز انتشار در جلسه مطبوعاتی وزارت خارجه بود. از متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد که چگونه این موضوع را متفاوت از آنچه ایران، روسیه و چین انجام داده‌اند، می‌بیند. میلر پاسخ داد که در مورد حقایق نهفته آن نظری ندارد: «اما این را می‌گویم که قوانین واضحی درباره نفوذ کمپین‌های خارجی در آمریکا وجود دارد.» اما متاسفانه نصف حرف میلر درست است، به‌خصوص قانون ثبت عاملان خارجی یا FARA، اما انتظار نمی‌رود که همه مطابق با آن رفتار کنند. زمانی که در مورد نفوذ خارجی در آمریکا قانون تعیین می‌شود، در حقیقت دو زیرمجموعه خواهد داشت: یکی برای دوستان فرضی آمریکا و یکی برای دشمنانش.

زمانی که دولت‌های متخاصم به خاک آمریکا تجاوز می‌کنند، آنها مورد مؤاخذه قرار می‌گیرند و با مجازات شدیدی روبه‌رو می‌شوند. مثلاً در سال ۲۰۲۳، یکی از مدیران یک اندیشکده‌ای که منافع چینی را در آمریکا گسترش می‌داد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مخفیانه دور می‌زد، بازداشت شد و به چندین اتهام جنایی از جمله عدم ثبت‌نام در FARA متهم شد.

واکنش آمریکا به اقدامات شرارت‌بار «دوستانش» کاملاً متفاوت است. به گزارش واشنگتن‌پست، مثلاً دست امارات متحده عربی بارها رو شده که عملیات نفوذ مخفیانه‌ای را در آمریکا راه‌اندازی کرده است. دخالت امارات آنقدر فراگیر شده که مقامات اطلاعاتی آمریکا گزارش محرمانه‌ای را گردآوری کردند که تلاش‌های گسترده این کشور برای اثرگذاری در نظام سیاسی آمریکا را نشان می‌دهد.

اما آمریکا به‌جای مجازات امارات متحده عربی برای این اقدامات بی‌شمار، روابط نظامی خود را با این رژیم خودکامه افزایش داد. در حقیقت به امارات نسبت به بقیه جهان، از جمله ترکیب تمام متحدان واقعی آمریکا، فرصت بیشتری داده شد تا نظامیان پیشین آمریکایی رده‌بالای بیشتری را در فهرست حقوق‌بگیران خود بگذارد. اگر تاریخ گواه باشد، احتمال کمی وجود دارد که متحدان آمریکا برای سرمایه‌گذاری در عملیات مخفیانه نفوذ در این کشور مجازات شوند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی