| کد مطلب: ۱۱۴۰۴

در انتظار شکستن طلسم 48 ساله

تیم‌ملی ایران درحالی برای مسابقات جام‌ملت‏‌ها آماده می‏‌شود که پیش از اعزام حواشی زیادی اطراف تیم دیده می‌‏شود

در انتظار شکستن طلسم 48 ساله

بعد از اینکه فهرست ۲۷نفره‌ی تیم‌ملی ایران اعلام شد طبق عرف همیشگی، انتقاداتی به لیست معرفی‌شده از سوی سرمربی مطرح شد. درکنار انتقادها اما خط‌خوردن احمد نوراللهی و نامشخص بودن وضعیت سردار آزمون، امیر قلعه‌نویی را با یک نگرانی بزرگ مواجه کرد. زوج مهدی طارمی و سردار آزمون، یکی از علل اصلی پیروزی‌های تیم‌ملی طی سه‌سال اخیر بوده که حالا با رایزنی پیاپی فدراسیون فوتبال با باشگاه رم ایتالیا، ژوزه مورینیو اجازه داد سردار آزمون ۴ روز قبل از شروع مسابقات ایران در جام‌ملت‌ها به اردوی تیم‌ملی ایران اضافه شود. حالا تیم‌ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی، در اندیشه شکستن طلسمی است که حدود ۵۰ سال از آن یعنی قهرمانی ایران در این رقابت‌ها می‌گذرد.

 

ماجرای عجیب سردار

لیست تیم‌ملی که اعلام شد فدراسیون فوتبال با انتشار بیانیه‌ای، ابهام‌های حضور سردار را بیش‌ازپیش کرد. در بخش دوم بیانیه‌ای که فدراسیون درباره دعوت‌شدگان به تیم‌ملی منتشر کرده، چنین آمده است: «لیست فعلی تیم‌ملی در شرایطی با حضور ٢٧ بازیکن اعلام شده که فدراسیون فوتبال طی نامه‌ای رسمی به باشگاه رم و طبق قوانین فیفا، خواستار حضور سردار آزمون در تیم‌ملی شده و در حال مذاکره با مسئولان رم است تا موافقت حضور این بازیکن را به‌دست بیاورد». 6روز بعد از این بیانیه اما فدراسیون فوتبال، لیست 26 نفره را اعلام و مشخص شد نام سردار آزمون درلیست نهایی قرار دارد. ماجرا از این قرار است که مورینیو پذیرفت سردار آزمون فقط 4 روز قبل از شروع مسابقات ایران به اردوی تیم‌ملی اضافه ‌شود و می‌تواند تا روز پایانی این تورنمنت در اردوی تیم‌ملی قرار داشته باشد.

برخی از منتقدان امیر قلعه‌نویی می‌گویند، آنطور که باید، دل سردار با تیم‌ملی نیست و اهداف رویایی خود را در باشگاهش جست‌وجو می‌کند. پیش‌تر در روسیه، بعد در بایرلورکوزن و حالا در آ.اس.رم ایتالیا.

این نقد به سردار به‌دلیل سابقه او با تیم‌ملی مطرح می‌شود. چراکه غیبت سردار آزمون پیش‌تر نیز رخ داده بود. در جام‌ملت‌های 2019 شایعه خداحافظی سردار آزمون از تیم‌ملی شنیده می‌شد که کی‌روش او را راضی کرد در اردوی تیم‌ملی بماند. همچنین چندماه پیش نیز باوجودی که سردار به تیم‌ملی دعوت شده بود، از حضور در اردوی تیم‌ملی معذرت‌خواهی کرد و به تمرین تیم والیبال گنبد رفت تا با دوستانش والیبال‌بازی کند؛ موضوعی که البته با انتقاد شدید از سردار به‌دلیل بی‌احترامی به نگاه ملی، به اوج رسید.

 

نوراللهی عذرخواهی نکرد خط خورد

مهم‌ترین موضوع مهم لیست جدید تیم‌ملی ایران، خط‌خوردن احمد نوراللهی است؛ هافبک تیم فوتبال الوحده امارات که در آخرین اردوی تیم‌ملی با امیر قلعه‌نویی به مشکل خورد و اردو را ترک کرد.

خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» موضوع را پیگیری کرد که دلیل اصلی خط‌خوردن نوراللهی از لیست تیم‌ملی ایران پیش از شروع جام‌ملت‌ها چه بوده است. ماجرا از این قرار است که پیش از دیدار با هنگ‌کنگ، امیر قلعه‌نویی تصمیم می‌گیرد به نوراللهی استراحت دهد و او را سکونشین کند. این تصمیم سرمربی اما به مذاق نوراللهی خوش نمی‌آید و او بدون اطلاع از کادر فنی، ورزشگاه آزادی را ترک می‌کند. وساطت بازیکنان تیم‌ملی هم کارساز نشد تا نوراللهی با عذرخواهی از قلعه‌نویی باردیگر به تیم‌ملی برگردد. به‌همین‌دلیل در دو اردوی پایانی که آخری، اردوی اعزام به قطر برای شروع مسابقات جام‌ملت‌هاست، نوراللهی از فهرست 27 نفره خط خورد.

علی کریمی، دیگر هافبکی است که بعد از سال‌ها جایی در لیست نهایی تیم‌ملی ندارد. بازیکن مورد علاقه اسکوچیچ و کارلوس کی‌روش حالا باید از خانه، جام‌ملت‌های آسیا را تماشا کند. کریمی که شرایط تقریباً مناسبی در کایسری اسپور ترکیه دارد، نتوانست رضایت قلعه‌نویی را جلب کند. میلاد سرلک هم که داستان سربازی‌اش از حواشی روز شبکه‌های اجتماعی بود درنهایت در لیست نهایی، جایی ندارد و باید تمرکزش را بیش‌ازپیش روی مسابقات باشگاهی بگذارد. دیگر غایب سرشناس تیم‌ملی، وحید امیری است که از جام‌ملت‌های 2015 استرالیا تا اوایل سال 2023 از بازیکنان ثابت تیم‌ملی ایران بود اما حالا به‌دلیل مصدومیت شدیدی که برایش ایجاد شد و البته بی‌احتیاطی پزشک پرسپولیس، او باید فعلاً دور از میادین کارش را دنبال کند.

 

تیمی که جوان نشد

یکی از نگرانی‌های کارشناسان و البته هواداران فوتبال، میانگین سنی بالای تیم‌ملی ایران است. نکته نگران‌کننده این است که ایران در جمع مدعیان قهرمانی در این رقابت‌ها، مسن‌ترین تیم را دارد. ایران با میانگین 6/29سال پیرترین تیم و ژاپن با 26 سال، جوان‌ترین تیم در جمع تیم‌هایی است که مربع قهرمانی را تشکیل داده‌اند. علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، میلاد محمدی، احسان حاج‌صفی، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، روزبه چشمی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد؛ 11 بازیکن تیم‌ملی هستند که در سنی بین 30 تا 35 سال قرار دارند. نکته مهم درخصوص این‌نفرات این است که اکثر آن‌ها جزو بازیکنان کلیدی ایران در جام‌ملت‌ها محسوب می‌شوند. تنها بازیکن بالای 35 سال تیم‌ملی، امید ابراهیمی، هافبک 36 ساله تیم الشمال قطر است. ابراهیمی پیش از جام‌جهانی 2022 مصدوم شد و پس‌ازآن دیگر فرصت حضور در تیم‌ملی را پیدا نکرده بود، ولی در کمال تعجب به اردوی قبلی تیم‌ملی دعوت شد. اگر به تاریخ نگاه کنیم، همیشه یک بازیکن باتجربه فراتر از سایر بازیکنان در تیم قلعه‌نویی حضور داشته است. شاید به‌همین‌خاطر است که قلعه‌نویی نام امید ابراهیمی را به نوراللهی و علی کریمی در خط هافبک ترجیح داده است.

امیر قلعه‌نویی که هنوز بابت انتقادات به خودش بعد از حذف ایران در جام‌ملت‌های 2007 ناراضی و به‌نوعی شاکی است، می‌خواهد با موفقیت در این دوره ثابت کند، نقدهای 16 سال پیش کمی تندتر از آنچه بوده که باید می‌بود. او در کنار موفقیت با ایران می‌تواند طلسم 48 ساله‌ی آخرین قهرمانی تیم‌ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها را بشکند. تیم‌ملی کشورمان در سال 1976 و در دوره ششم مسابقات جام‌ملت‌های آسیا، عنوان قهرمانی را به‌دست آورد و از آن پس در تمام 11 دوره بعدی هیچ‌گاه عنوان قهرمانی را به‌دست نیاورده‌ایم.

امیر قلعه‌نویی در آخرین گفت‌وگوی خود پیش از اعزام تیم‌ملی به جزیره کیش، سپس کشور قطر اعلام کرد: «از تیم‌ملی حمایت کنید و کدورت‌ها را کنار بگذارید. این تیم‌ملی قلعه‌نویی نیست، بلکه تیم همه مردم ایران است.» این جملات قلعه‌نویی در راستای حواشی‌ای بود که سال گذشته همزمان با برگزاری جام‌جهانی شکل گرفته بود. همچنین سردار سلامی، فرمانده کل سپاه نیز در روز بدرقه تیم‌ملی در سالن آکادمی حاضر شد و با بازیکنان و رئیس فدراسیون فوتبال گفت‌وگو کرد. هرچند طبق عادت یک‌دهه اخیر آنطور که باید مسابقات تدارکاتی قدرتمندی برای تیم‌ملی فراهم نشد، اما با نزدیک‌شدن به مسابقات مهم جام‌ملت‌ها، انتظار می‌رود شرایط طوری رقم بخورد که طلسم 48 ساله شکسته شود؛ توسط مردی که سرد و گرم‌چشیده فوتبال است و یکبار توسط کره‌جنوبی در جام‌ملت‌های آسیا 2007 حذف شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی