| کد مطلب: ۱۱۲۲۰

طوفان یا انتقام؟

اظهارات سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه درباره عملیات حماس بحث برانگیز شد

طوفان یا انتقام؟

روز گذشته سردار رمضان‌شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در نشست خبری خود عملیات طوفان‌الاقصی را واکنشی به ترور شهید سلیمانی دانست. اظهارنظری که با فاصله کمی از انتشار آن در رسانه‌ها، با صدور بیانیه‌ کوتاهی توسط حماس تکذیب شد. در بیانیه حماس آمده است: «جنبش مقاومت اسلامی «حماس» صحت اظهارات سرتیپ رمضان‌شریف، سخنگوی سپاه انقلاب اسلامی ایران در مورد عملیات طوفان‌الاقصی و انگیزه‌های آن را تکذیب می‌کند. بارها بر انگیزه‌ها و عوامل عملیات طوفان‌الاقصی و در رأس آنها خطرات و تهدیدات فراروی مسجدالاقصی تاکید کرده‌ایم. همچنین تاکید می‌کنیم که کلیه عملیات‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به اشغالگری و تجاوز مستمر آن به ملت ما و مقدسات‌مان است.»

واکنش حماس به اظهارات سردار شریف و تکذیب انگیزه اعلام‌شده از سوی این مقام نظامی برای عملیات طوفان‌الاقصی، به ادای توضیحات بیشتری از سوی سخنگوی سپاه منجر شد. عصر دیروز در توضیحی که سپاه‌نیوز به نقل از سردار شریف منتشر کرد، آمده بود: «اظهارات من در مورد انگیزه‌های طوفان‌الاقصی اشتباه گرفته شد و من اعلام نکردم که انگیزه عملیات طوفان‌الاقصی انتقام از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی است. اعلام کردم که یکی از نتایج عملیات طوفان‌الاقصی انتقام از ترور سردار سلیمانی بود؛ انتقامی سخت و قوی از ترور سردار موسوی خواهیم گرفت و دشمن از طریق ترور به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در غزه و منحرف کردن توجه جهان از آنها است.»

پس از واقعه ۷ اکتبر و ورود حماس به سرزمین‌های اشغالی، گمانه‌زنی‌های فراوانی در خصوص نقش ایران در این عملیات مطرح شد اما این گمانه‌زنی‌ها از سوی ایران و ایالات متحده آمریکا رد شد و سپس حماس نیز این عملیات را یک عملیات کاملاً فلسطینی دانست و همکاری هر کشور خارجی در آن را تکذیب کرد. حسن‌نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان نیز در اولین سخنرانی خود پس از عملیات طوفان‌الاقصی، بر بی‌خبر بودن تمام متحدان حماس از این عملیات تاکید کرد.

حالا پس از اظهارنظر سردار شریف در خصوص انگیزه عملیات طوفان‌الاقصی، بار دیگر این مسئله در رسانه‌ها داغ شد که آیا ایران در این عملیات نقش داشته است یا نه. بیانیه حماس نشان می‌دهد که آن‌ها همچنان بر این مسئله اصرار دارند که عملیات ۷ اکتبر یک قضیه فلسطینی بوده و ارتباطی به کشورهای دیگر ندارد. از سوی دیگر، اظهارات اصلاحی سردار شریف در خصوص مسئله انگیزه عملیات ۷ اکتبر، حاکی از این است که بحث معنوی تاثیر جمهوری اسلامی بر گروه‌های فلسطینی مدنظر بوده است.

پس از ترور سردار سیدرضی موسوی توسط اسرائیل در دمشق، که از او به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های حمایت از گروه‌های مقاومت یاد می‌شود، بحث برخورد میان تهران و تل‌آویو بار دیگر بالا گرفته است. مقامات نظامی کشورمان در واکنش به این ترور، از انجام عملیات انتقامی علیه اسرائیلی‌ها خبر داده‌اند. برخی منابع خبری، از سیدرضی موسوی به‌عنوان نفر اول مستشاران نظامی ایران در سوریه یاد می‌کنند. نشست خبری روز گذشته سردار شریف با محوریت اعلام موضع سپاه پاسداران در خصوص شهادت سردار موسوی، برگزار شده بود.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی