| کد مطلب: ۱۷۱۰۵

انصراف ملی‌پوشان والیبال، ناکامی در لیگ ملت‌ها و اخراج عجیب سرمربی برزیلی در گفت‌وگو با مصطفی شجاعی

خیانت یا ضعف فنی؟

خیانت یا ضعف فنی؟

تیم‌ملی والیبال ایران با شکست مقابل ترکیه نه‌تنها برای اولین‌بار مقابل ترکیه‌ای‌ها شکست خورد، بلکه حالا یک پله هم در رنکینگ جهانی سقوط کرد تا «افت موشکی» ادامه داشته باشد.

اگر ایران در مسابقات باقیمانده هیچ دیداری را پیروز نشود به اولین تیم تاریخ والیبال تبدیل می‌شود که در لیگ ملت‌ها در تمام دیدارها شکست خورده است. گفتنی است اگر شاگردان پیمان اکبری دو پله دیگر سقوط کنند باتوجه به خروج از جمع ۱۸ تیم دنیا، دیگر نمی‌توانند در مسابقات لیگ جهانی حضور داشته باشند. افت فاحش والیبال ایران در تمام زمینه‌ها باعث شد تا سراغ میرمصطفی شجاعی برویم که در زمان خولیو ولاسکو، مربی تیم‌ملی ایران بود و با بسیاری از والیبالیست‌های نسل طلایی آن دوره آشناست. شجاعی درخصوص انصراف و غیبت بسیاری از ستاره‌های تیم‌ملی در این مسابقات نظرش را گفت و با تحلیل رئیس فدراسیون والیبال که معتقد است، باید برخی افراد خیانتکار را از والیبال محروم کرد مخالف است، چراکه می‌گوید چنین مسائلی را باید با درایت و آرامش حل کرد و بگیر و ببند جوابگو نیست.

با بگیر و ببند کاری پیش نمی‌رود

حدود ۱۰ بازیکن ملی که سابقه درخشانی در تیم‌ملی ایران داشتند، در این دوره بنا به‌ دلایل مختلف حضور ندارند. این موضوع که البته حاشیه‌ای هم شد، از غیبت امیر غفور و محمد موسوی آغاز شد.

میلاد تقوی، رئیس فدراسیون والیبال با حضور در یک برنامه تلویزیونی در این خصوص گفت: «بعضی از این بازیکنان واقعاً آسیب‌دیدگی داشتند. بردیا سعادت واقعاً دوست داشت بازی کند اما نتوانست. اصغر مجرد هم آسیب‌دیدگی داشت اما برخی بازیکنان هم حاضر نشدند برای مردم‌شان بازی کنند. معتقدم، کسی که برای مردمش دوست ندارد بازی کند اصلاً نیازی نیست باشد. والیبالیست بزرگی که حاضر نشد برای مردم کشورش بازی کند اصلاً چرا باید والیبال بازی کند. به آقای منظمی گفتم و قرار است امروز نامه‌اش را بزند. قرار است به همه کسانی که نیامدند، نامه بزند که مدارک و مستندات‌شان را بیاورند که چرا نیامدند و اگر مستندات‌شان محکم نباشد طبق قانون، فدراسیون می‌تواند برخورد کند. به‌خاطر دردی که ما و مردم امروز کشیدیم مطمئن باشید با بدترین شکل با آنها برخورد می‌کنیم.»

او با بیان اینکه گاهی یک بازیکن می‌گوید من اگر برای تیم‌ملی بازی کنم آسیب می‌بینم و نمی‌توانم برای تیم باشگاهی بازی کنم،‌ ادامه داد: «این بی‌غیرتی بازیکن است. کسی که پرچم ایران را روی سینه‌اش دارد، نباید به‌خاطر پول چنین حرفی بزند. کسی که چنین رفتاری می‌کند، باید به بدترین شکل تنبیه شود و این را به زودی خواهید دید. کوبا را می‌بینید و وضعش را می‌دانید، اما ستاره‌هایش با افتخار برایش بازی می‌کنند.»

مصطفی شجاعی، کارشناس و مربی باسابقه والیبال درخصوص رویکرد رئیس فدراسیون والیبال گفت: «باید ریشه‌یابی شود که چرا بسیاری از بازیکنان مطرح ایران تمایل به حضور در تیم‌ملی نداشته و انصراف دادند. همیشه حضور در تیم‌ملی برای بازیکنان، حماسی بوده ولی حالا چنین نیست. اگر فرض بگیریم فقط یک نفر مثل محمد موسوی انصراف بدهد، می‌گوییم بنا به دلایل مختلف مثل بی‌انگیزگی یا فرار از مصدومیت در سنین بالا چنین تصمیمی گرفته ولی وقتی با رویکرد دسته‌جمعی چندین بازیکن روبه‌رو می‌شویم، باید ریشه‌یابی کنیم. من شنیدم که آقای تقوی، رئیس فدراسیون والیبال گفته با متخلفان به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود و آنها را محروم می‌کنیم. من با این نگاه مخالف هستم چراکه با بگیر و ببند که این موضوع حل نمی‌شود. شما باید علت را جست‌وجو کنید. والیبال، یک ورزش دانشگاهی بوده و نباید با تهدید با موضوعی برخورد کرد. با کنار گذاشتن سرمربی هم مشکل حل نمی‌شود. من شنیدم چندین بازیکن جوان تیم‌ملی در همین مسابقات در دور سوم هم تمایل نداشتند برای تیم‌ملی به میدان بروند. بازیکن جوانی که باید آرزویش باشد که در چنین رقابت‌هایی پیراهن تیم‌ملی را بر تن کند. ما نباید برخورد چکشی داشته باشیم چون با این رویکرد حذفی، مسئله حل نمی‌شود.»

مصطفی شجاعی، دستیار خولیو ولاسکو در تیم‌ملی ایران درخصوص برخی ناملایمت‌ها با ستارگان تیم‌ملی نیز گفت: «متاسفانه برخی نگاه‌های عجیب نیز باعث شده برخی ستاره‌ها در تیم‌ملی حضور نداشته باشند. چندی پیش شنیدم که دلیل خط خوردن یا عدم دعوت از صابر کاظمی، قُطر پاسور ایرانی تیم باشگاهی الکویت، حضور او در لیگ کویت است. شاید این بازیکن مشکل مالی داشته که به لیگ کویت رفته. ما نباید با برخوردها و نگاه‌های شخصی، بازیکنان را از اردوی تیم‌ملی دور کنیم. کاظمی عملکرد خوبی در لیگ کویت داشته و می‌توانست کمک‌حال تیم‌ملی در روزهای سخت باشد.»

از سعید معروف آغاز شد

بسیاری بر این عقیده هستند که برخورد نامناسب و بی‌تفاوتی فدراسیون والیبال با سعید معروف نسبت به خداحافظی او، ستارگان تیم‌ملی را بی‌انگیزه کرده که وقتی با معروف چنین برخوردی می‌شود با آنها قطعاً برخورد بدتری خواهد شد. مهدی مهدوی، پاسور سابق تیم‌ملی با حضور در یک برنامه تلویزیونی به این موضوع اشاره کرد که در فدراسیون والیبال برخورد صحیحی با معروف نشده و همین مسئله باعث شده تا ستارگان ملی دلزده شوند.

مصطفی شجاعی در این باره گفت: «وقتی مهدی مهدوی چنین موضوعی را مطرح می‌کند قطعاً نقد صحیحی است. او سال‌ها با بازیکنانی چون سعید معروف زندگی کرده و این نگاه‌ها را به خوبی و از نزدیک لمس کرده است. وقتی به بازیکنان بزرگ تیم احترام نمی‌گذاریم، وقتی ستاره‌های نه‌چندان دور والیبال، دیگر حتی به آکادمی و فدراسیون نمی‌آیند یعنی دلخوری وجود دارد. الان منِ مصطفی شجاعی که پا به سن نگذاشته‌ام، ولی بسیاری از افراد فعلی را نمی‌شناسم؛ چون آنها والیبالی نیستند. الان به‌نظر من باید از تصمیمات خلق‌الساعه و احساسی دست بکشیم. الان تمام والیبالی‌ها سرخورده و ناراحت هستند و باید جلسات فنی بگذارند و با حضور کارشناسان بررسی کنند چرا والیبال ایران از سطح یک در حال تبدیل‌شدن به تیم سطح دو دنیاست. ما شاهد افت موشکی هستیم. رنک ایران سال گذشته دهم دنیا بود ولی در حال حاضر بعد از شکست به ترکیه، به رتبه هفدهم سقوط کردیم. بلژیک و اوکراین اصلاً در لیگ ملت‌ها نیستند ولی از ایران در جدول جهانی پیشی گرفتند چون ایران در حال کسب امتیازهای منفی است. اگر ایران از رنک هجدهم پایین‌تر برود دیگر نمی‌تواند در لیگ جهانی شرکت کند و یک فاجعه تاریخی رخ خواهد داد. فقط سال آینده این شانس را داریم که در لیگ جهانی سال آینده شرکت کنیم چون قرار است به‌جای ۱۶ تیم، با ۱۸ تیم این مسابقات برگزار شود.»

بی‌احترامی سرمربی خارجی به بازیکنان ایران

2289285_220

پائز در گفت‌وگو با میزان درخصوص برخی اختلافات با اعضای کادر فنی و فدراسیون گفت: «اختلاف که نه، اما قطعاً در برخی موارد نظرات متفاوتی داشتیم. اختلاف‌ها باید به سازندگی تیم ختم بشود، اما متأسفانه مشکل اصلی مسئولان فدراسیون این بود که به‌جای بررسی دلایل عدم موفقیت همیشه دنبال مقصر هستند. با این نگرش نه‌‌تنها پیشرفتی حاصل نخواهد شد بلکه فقط صورت‌مسئله را پاک می‌کنند و مشکلات ریشه‌یابی نمی‌شوند و هیچ‌چیز تغییر نخواهد کرد.»

همچنین سرمربی سابق تیم‌ملی نیز گفت، بازیکنان ایران تاکتیک‌پذیر نبودند و در بسیاری از مسائل مشکلات فنی وجود داشت. مهدی مهدوی به انتقاد از سرمربی سابق تیم‌ملی در یک مصاحبه تلویزیونی پرداخت و گفت: «مربی تیم‌ملی اصلاً حق ندارد این‌چنین در مورد بازیکنان صحبت کند. او آمد که این مشکلات را حل کند، نه اینکه علیه بازیکنان به‌صورت رسمی مصاحبه کند.» مصطفی شجاعی نیز درخصوص این موضوع گفت: «انتخاب مربی چند هفته مانده به شروع مسابقات لیگ ملت‌ها کاملاً اشتباه بود و مشخص است مربی نمی‌تواند در این فاصله کوتاه کاری کند».

 عکس: محمد آقایی‌فر

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی