واکنش به ادعای چمران
روزنامه هممیهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

محسن هاشمی/ رئیس دوره پنجم شورا: جریان سیاسی حاکم بر مدیریت شهری فقط چهار سال نبودند
علیرضا حسینی: «مدیریت جدید شهرداری تهران که در یکسال پیش فعالیت خود را آغاز کرد؛ شهرداری را زیر صفر از اصلاحطلبان تحویل گرفت و ماهها تلاش شده تا وضعیت به شرایط امروز برسد. البته اقدامات مناسبی را در مجموعه مدیریت شهری در حال انجام است و امیدواریم موجب رضایتمندی شهروندان تهرانی شود.اگرچه تا رسیدن به ایدهآل فاصله داریم.» این اظهارات مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه برگزاری نودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود که موجب شد روز گذشته اعضای شورای پنجم در نامهای به او درباره اقدامات انجام شده، با ارائه آمارهایی از عملکردشان دفاع کنند.هاشمی: به نظرم رفتار چمران کاملا طبیعی است
محسن هاشمی، رئیس دوره پنجم شورای شهر تهران در واکنش به این اظهارات و پاسخ به اینکه چرا با گذشت یکسال از عمر دور ششم شورا، همچنان انگشت اتهام به سمت شورای پنجم است، به هممیهن گفت: «به نظرم این رفتار کاملا طبیعی است، زیرا هر دولت یا گروه جدید سیاسی که برسرکار میآید، این اظهارات را در سال اول بیان میکند. هدف نیز این است که بگویند گروه دولت قبلی شرایط را خراب و نابسامان کردند و ما وضعیت نابهنجار را آواربرداری کردیم تا بعد از یکسال بگویند که کارمان را آغاز کردیم. این رویه در طول 40 سال گذشته تکرار شده است.» او ادامه داد: «گروه و جریان سیاسی حاکم بر مدیریت شهری، چهار سال قبل بر سرکار بودند که مدت حضورشان 14 سال بود، تنها میتوانند ادعا کنند که درآمدهای شهری را به میلیارد رسانده بودند و ما اصلاحطلبان آن را صفر کردیم. احتمالا باز میخواهند به شیوههای گذشته درآمدزایی داشته باشند و به میلیارد سابق برسند.» هاشمی با بیان اینکه شهردار منتخب در یکسال اول مورد حمایت شورای شهر است تا در این مدت فرد انتخابشده بتواند برنامه خود را عملیاتی کند، تاکید کرد: «نکته اساسی این است شهردار کنونی به جای اینکه بگوید چه کرده است، از برنامههای آینده میگوید که میخواهد چه کند. با توجه به خیز و برنامههای کنونی مدیریت شهری به نظر نمیرسد برنامههای کنونی قابلیت اجرا داشته باشد.» رئیس شورای شهر پنجم با تاکید براینکه کشور باید براساس برنامه حرکت کند و نباید اینگونه باشد که هر گروهی که بر سرکار میآید، برنامههای گذشته را کنار بگذارد و اجرا نکند، معتقد است: «این رویه به بیبرنامگی منجر خواهد شد. شورای شهر پنجم، برنامه پنج سال مصوب دارد و باید شهرداری آن را ملاک قرار دهد، مگر اینکه اعلام شود این برنامه مصوب را قبول ندارد و در لایحهای برنامه موردنظرشان را اصلاح و مصوب کنند.» او با اشاره به اینکه قانون اساسی شوراها با 20سال تاخیر تشکیل شد و امروز قدرت شوراها تنها در انتخاب شهردار است، اعلام کرد: «شوراها حتی مانند مجلس، دیوان محاسبات را در اختیار ندارند و نشان میدهد که دولتها تمایلی برای قدرت گرفتن شوراها ندارند. بنابراین اگر شهردار کنونی به شورای شهر کنونی برای عملکردش پاسخگو نیست، ریشه در این موضوع دارد.» اما موضوع مهمی که هاشمی درباره شهرداری تهران بیان کرد، نبود تجربه کافی مدیریتی در حوزه شهری و انتصاب نیروهای جدید است. او در تشریح این موضوع گفت: «اگر شهرداری انتخاب شود که تجربه کافی برای اداره شهر نداشته باشد و بخواهد با سعی و خطا عمل کند و حتی این امور را به تازگی یاد بگیرد و با انتخاب و تزریق مدیران جوان و تازه ناچار شود در طول یکسال، آنها را به دلیل عملکردشان تغییر دهد، شهر تضعیف میشود. انتظار ما این بود که با یکدست بودن مدیریت شهری، برای حل مسائل و مشکلات ترافیکی، آلودگی هوا، حملونقل عمومی و... اقدامات موثری انجام شود که متاسفانه این امر محقق نشده است. البته ما نیز نتوانستیم اما شرایط در آن مقطع زمانی به دلیل تحریمها و کاهش فروش نفت و قیمت آن با شرایط کنونی متفاوت است.»
شعارهای اصلی شورای شهر ششم کنار گذاشته شده است
محمدسالاری، عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه برای آقای چمران احترام زیادی قائلم، به هممیهن گفت:«فساد و رانت و امضاهای طلایی در شهرداری تهران عرفیسازی شده بود. امپراتوری پولپاشی و اعتبار سیاسی یک رویه شده بود. شورای شهر تهران یک تغییر پارادایمی از پولپاشی و تاراج اموال عمومی و ضابطهفروشی و قانونفروشی را که در اصل، یک نظام سراسر رانت و فساد بود را باید به سمت حقوق عمومی و مبنا قرار دادن قانون و طرح انضباطبخشی حوزه مالی، آنهم مبتنی بر سامانه شفافیت و نظارت همگانی ایجاد کند. ما متاسفانه میبینیم که آقای چمران و دوستانشان تلاش کردند که به تدریج این شفافیت کنار رفت. در حال حاضر اطلاعات بسیاری از پروندههای شهرسازی دیگر به روز نبوده و قابلیت رصد و نظارت همگانی ندارد. درحالیکه این یکی از شعارهای اصلی شورای ششم و شهردار بوده است.» او گفت: «در دورههایی که چمران و همکارانش حضور داشتند، سونامی اعمال قراردادهای غیرضروری در شهر ایجاد شده بود؛ عملا بدون نیازسنجی و امکانسنجی. این موضوع امتیازی شده بود برای مدیران مناطق، رستورانها و سالنهای شهرداری که قرارداد بنویسند، فارغ از اینکه بررسی شود که آیا نتیجه و خروجی این قراردادها به نفع شهر است؟ آیا کیفیت زندگی را ارتقا میدهد یا اینکه نه قراردادی است که بخشی از پیمانکاران پول دریافت کنند و دیگران هم در کنار آن منفعت داشته باشند. این رویه را شورای شهر تهران در دوره پنجم متوقف کرد و جلوگیری از شهرفروشی و قانونفروشی در اصل، از دستاوردهای اصلی و جدی دوره پنجم است که بسیاری از جوامع حرفهای و مدنی و شهروندان آن را تایید میکنند.»
واکنش اعضای شورای پنجم
اظهارنظر مهدی چمران در حاشیه برگزاری نودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه «مدیریت جدید شهرداری تهران که در یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد؛ شهرداری را زیر صفر از اصلاحطلبان تحویل گرفت و ماهها تلاش شده تا وضعیت به شرایط امروز برسد»، با واکنش اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران مواجه شد. آنها در نامه سرگشادهای خطاب به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به دفاع از عملکرد خود پرداختند. اعضای شورای شهر پنجم نوشتهاند: «از آنجا که تلاش میکنیم مثبتاندیش باشیم، سعی میشود که با برداشت مثبتی از این اظهارنظر در راستای پاسخگویی به افکار عمومی و به بررسی عملکرد دوره پنجم مدیریت شهری تهران بپردازیم. واقعیت این است که همانگونه که گفتند: در دوره گذشته در برخی ابعاد عملکرد اصلاح طلبان در مدیریت شهری زیر صفر بوده است که به آنها اشاره میشود: 1 - در حوزه نیروی انسانی، اگرچه طی دوره مسئولیت شورای دوم، سوم و چهارم، یعنی 12سال تعداد استخدام رسمی و قراردادی و شركتی در شهرداری تهران از 30هزار نفر به حدود 70هزار نفر رسید، اما در دوره پنجم، توانستیم برای نخستینبار نهتنها رشد آن را متوقف کنیم بلکه با بازنشستگی، بازبینی و اتمام بعضی از قراردادها و استعفای بخشی از نیروهای مازاد شهرداری، رشد تعداد نیروی انسانی شهرداری تهران که یكی از عوامل جدی افزایش هزینه اداره شهر و ناکارآمدی است، نهتنها به صفر، بلکه به زیرصفر و حدود 15درصد نیز نسبت به گذشته کاهش و به حدود 59هزار نفر رسید. ضمنا در بخش نیروهای پیمانكاران فعال در شهرداری كه تعداد آنها بالغ بر 45 هزار نفر در سطح شهر رسیده بود، با بررسی و كنار گذاشتن نورچشمیها و موجودین بدون حضور و بازبینی قراردادهای نفر نیرو، حداقل حدود 10 هزار نفر كاسته شد. 2 - در حوزه نابودی باغات و فضای سبز شهری، با وجود همه حساسیت و پیگیریهای آقای چمران در دوره دوم و سوم و چهارم نسبت به صیانت از فضای سبز و باغات تهران، متاسفانه در طول این سالها بخش بزرگی از باغات تهران نزدیك به 200هكتار نابود و تبدیل به ساختمان و برجهای اداری، تجاری و مسکونی شد به نحوی که رهبری، در تذکرات صریح کتبی محرمانه و شفاهی به شهرداری و شورای شهر، خواستار توقف این روند و صیانت از باغات و حریم تهران شدند. خوشبختانه در دوره شورای پنجم، این روند به صفر رسید و با خریداری و احیای تعدادی از باغات تهران، روند نابودی باغات توانست به زیر صفر برسد. 3 - شهرفروشی و قانونفروشی نیز یکی دیگر از مشکلات بزرگ مدیریت شهری تهران در گذشته بود که با تصویب مقررات لازم توسط شورا و همراهی شهرداری، شهرفروشی و قانونفروشی از میلیونها مترمربع به نزدیک صفر کاهش یافت و ملاک عمل در صدور مجوز فقط طرح تفصیلی تهران قرار گرفت. 4 - اقدامات غیرشفاف و عملکرد فراقانونی در مدیریت شهری نیز که در گذشته حجم سنگینی داشت و پروندههای آن همچنان در انتظار رسیدگی و بازگرداندن حقوق شهرداری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد، با سامانه شفافیت و لغو اختیارات فراقانونی شهرداری توسط شورا، به نزدیک صفر رسید. فقط یك نمونه از آن قرارداد شهرداری با مجموعه یاس و رسا تجارتمبین بیش از پنج هزار میلیارد تومان از منابع نقد شهرداری به یغما رفت و هنوز هم باز نگشته، خوشبختانه اختلاس و ارتشاء در اثر امضاهای طلایی در شهرداری به پایینترین حد ممكن رسید. 5 - در مورد واگذاری امكانات و املاك شهرداری معروف به املاك نجومی نیز برخلاف دورههای قبل موفق به جلوگیری از واگذاری غیرقانونی به مدیران ارشد، حامیان و اطرافیان شدیم و این مهم را نیز در شهرداری به حد معقول آن رساندیم. 6 - با توجه به وجود بدهیهای 65هزار میلیارد تومانی شهرداری باقیمانده از دورههای دوم، سوم و چهارم، سعی برآن شد كه شهرداری را بیشتر بدهكار ننمائیم و از سطح بدهیها كاستیم و از این جهت نیز شورا و شهرداری دوره پنجم زیر صفر قرار گرفت. ولی متأسفانه بهره بدهیهای بانكی باعث افزایش سطح بدهیهای شهرداری گردید كه هم اكنون شهردار تهران صحبت از 80 هزار میلیارد تومان بدهی مینماید. 7- در مورد پروژه عمرانی سعی بر این شد كه كلنگ بیمورد نزنیم و پروژههای نیمهتمام را به پایان برسانیم. و البته باید انصاف داشت که در حوزه توسعه حملونقل عمومی كه اولویت اول شهرداری تهران است. همانگونه که بارها بیان کردهایم، بهدلیل تحریمها و همچنین ضعف پیگیریهای شهرداری و کملطفی و ضعف دولت وقت، در توسعه ناوگان حملونقل عمومی طبق برنامه مصوب و مطابق اهداف و انتظارات شورا صورت نگرفت و فقط در حد 13قطار و حدود 500اتوبوس و مینیبوس و افتتاح حدود 30ایستگاه مترو عمل شد كه باید فراتر از این میبود. امیدواریم مدیریت شهری فعلی در سه سال باقیمانده از فرصت خود بتواند این نقیصه را جبران کند. لذا مناسب است شورای اسلامی شهر تهران و ریاست آن ضمن پرهیز از فرافكنی بهدنبال بانیان وضع موجود شهرداری تهران باشند و اجازه ندهند آنچه در دوره پنجم به زیر صفر رسیده، مجدداَ بالای صفر بیاید.