آیا لیسه گیری افت قیمت دارد؟-[تشخیص لیسه گیری در کارشناسی]
در خرید و فروش خودرو، کارشناسی رنگ یکی از مرحله های مهم و تعیین کننده ارزش واقعی ماشین است. کارشناسان حرفه ای به خوبی می دانند که لیسه گیری یک روش سطحی برای ترمیم رنگ بدنه است و تا زمانی که به صورت اصولی انجام شده باشد، هیچ تأثیر منفی در قیمت خودرو ندارد. آنها فقط در شرایطی لیسه گیری را به عنوان یک ایراد گزارش میکنند که نشانه ای از ترمیم غیراستاندارد دیده شود.
لیسهگیری باعث افت قیمت میشود؟
آسیب دیدن بدنه خودرو اتفاقی است که حتی محتاطترین رانندهها هم از آن در امان نیستند. یک تماس کوچک با ستون پارکینگ، خط سطحی کنار در، ساییدگی گلگیر ... ، میتواند ظاهر خودرو را تحت تأثیر قرار دهد.
درست همینجا است که بسیاری از مالکان به فکر لیسه گیری میافتند. یک روش ترمیمی که در سالهای اخیر جایگزین مناسبی برای رنگ آمیزی و نقاشی شده است.
اما پرسشی اصلی این است: آیا لیسهگیری باعث افت قیمت خودرو میشود؟
برای پاسخ، باید این روش را بشناسیم، کاربردهای آن را بررسی کنیم و ببینیم خریداران خودرو چقدر به این موضوع حساس هستند. در این مقاله، به شکلی جامع، تأثیر لیسه گیری بر قیمت خودرو و تفاوت آن با سایر روشهای ترمیم رنگ و نقاشی را بررسی میکنیم.
لیسه گیری چیست و چه کاری انجام میدهد؟
لیسهگیری روشی تخصصی برای ترمیم خراش ها و آسیبهای سطحی رنگ بدنه است، خراشهایی که هنوز به لایه آستر یا فلز نرسیدهاند. در این روش متخصص با استفاده از:
- رنگ هم کد با بدنه،
- رزینها و پولیش ها،
- ابزار لیسه و سنباده،
- ناهماهنگی روی سطح را پر، یکدست و صاف میکند.
به بیان ساده، لیسهگیری یک ترمیم ظریف روی رنگ خودرو است بدون آنکه کل قطعه نیاز به نقاشی داشته باشد.
این روش برای خط و خشهایی مناسب است که:
- روی سطح رنگ هستند و عمق زیادی ندارند،
- به لایه زیرین نرسیدهاند،
- قطعه دچار ضربه یا خوردگی شدید نشده است.
لیسهگیری برخلاف نقاشی کامل، در زمان بسیار کوتاهی انجام میشود، هزینه پایینی دارد و رنگ فابریک کارخانه حفظ میشود.
چه زمانی لیسه گیری بهترین انتخاب است؟
وقتی بدنه خودرو دچار آسیب جزئی شده باشد، تصمیم بین «رنگ کامل» و «لیسه گیری» همیشه ساده نیست. اما تجربه کارشناسان رنگ و بدنه نشان میدهد در موارد زیر، این روش بهترین و اقتصادی ترین راه ترمی آسیب های بدنه است:
- خط و خش های بدنه
- آثار ساییدگی
- خراش های ریز ناشی از شست وشوی غیراصولی
در این موارد، نقاشی کامل هزینه بیشتری دارد و همچنین باعث افت قیمت نیز میشود. زیرا قطعه از حالت فابریک خارج میشود.
آیا لیسهگیری باعث کاهش قیمت خودرو میشود؟
پاسخ کوتاه: خیر، در ۹۰ درصد مواقع لیسهگیری هیچ افت قیمتی ایجاد نمیکند.
۱. لیسه گیری رنگ فابریک را حفظ میکند
مهم ترین معیار خریداران و کارشناسان خودرو، سالم بودن رنگ فابریک کارخانه است. هر زمان یک قطعه دوباره رنگ شود از نظر کارشناسی «رنگ شدگی» محسوب میشود و قیمت خودرو را کاهش میدهد.
اما لیسه گیری در دسته عملیاتهای تعمیراتی کمعمق قرار میگیرد و:
- تغییری در ضخامت سنسور رنگ ایجاد نمیکند،
- رنگ سطحی را ترمیم میکند،
- رنگ اصلی همچنان دستنخورده باقی میماند.
۲. تشخیص لیسهگیری
اگر ترمیم توسط متخصص انجام شود، تشخیص آن حتی برای کارشناسان حرفه ای نیز بسیار دشوار است. در بیشتر موارد تأثیر لیسه گیری فقط در زیبایی ظاهری است، نه ساختاری.
در مقابل، رنگ کردن قطعه:
- تفاوت مونتاژ ایجاد میکند،
- ضخامت رنگ را افزایش میدهد،
- در نور متفاوتتر دیده میشود،
- هنگام کارشناسی، بلافاصله ثبت میشود.
۳. لیسه گیری یک مزیت در هنگام فروش
برخلاف نقاشی بدنه که معمولاً عامل منفی در خرید خودرو شناخته میشود، لیسه گیری یک پذیرفته شده است. بسیاری از خریداران حتی ترجیح میدهند خراشهای جزیی ترمیم شده باشد تا اینکه خودرو با خطهای ریز تحویل بگیرند.

چه زمانی لیسه گیری ممکن است افت قیمت ایجاد کند؟
اگرچه در اغلب مواقع مشکلی ایجاد نمیشود، اما دو حالت استثناء وجود دارد:
۱. آسیب بدنه عمیق تر از حد لیسه گیری باشد
گاهی اوقات فروشندگان برای کاهش هزینه، تلاش میکنند آسیبهای عمیق را هم با لیسهگیری پوشش دهند. چنین کاری:
- سطح را ناهماهنگ میکند،
- هاله رنگ ایجاد میکند،
- خط زیرین همچنان باقی میماند،
- و در کارشناسی بهعنوان «ترمیم ضعیف» ثبت میشود.
این موضوع ممکن است باعث کاهش قیمت شود.
۲. انجام لیسهگیری توسط غیرمتخصص
اگر مواد و ابزار استاندارد نباشد، یا فرد تجربه کافی نداشته باشد، لیسهگیری ممکن است نتیجهای برعکس بدهد و لکه، هاله یا زبری روی سطح ایجاد کند. در چنین حالتی:
- زیبایی خودرو کم میشود،
- نیاز به ترمیم مجدد یا حتی نقاشی پیدا میکند،
- و همین موضوع افت قیمت ایجاد میکند.
چرا لیسه گیری تا این حد محبوب شده است؟
۱. هزینه بسیار کمتر از نقاشی
گاهی یک قطعه مثل در یا گلگیر برای یک خراش کوچک نیاز به چند میلیون تومان هزینه رنگ دارد. اما لیسه گیری همان کار را با کسری از هزینه انجام میدهد.
۲. حفظ ارزش خودرو
از آنجا که رنگ خودرو تغییر نمیکند، ارزش آن هم بدون افت باقی میماند.
۳. اجرای سریع
در بسیاری از مواقع لیسهگیری در کمتر از یک ساعت انجام میشود.
۴. نتیجه کاملاً طبیعی
ظاهر نهایی در صورت اجرای صحیح، با رنگ اصلی هیچ تفاوتی ندارد.

نقش کارشناسان در تشخیص کیفیت لیسهگیری
در خرید و فروش خودرو، کارشناسی رنگ یکی از مرحله های مهم و تعیین کننده ارزش واقعی ماشین است. کارشناسان حرفه ای به خوبی می دانند که لیسه گیری یک روش سطحی برای ترمیم رنگ بدنه است و تا زمانی که به صورت اصولی انجام شده باشد، هیچ تأثیر منفی در قیمت خودرو ندارد.
آنها فقط در شرایطی لیسه گیری را به عنوان یک ایراد گزارش میکنند که نشانه ای از ترمیم غیراستاندارد دیده شود.
مهمترین عواملی که کارشناس هنگام بررسی کیفیت لیسه گیری به آن توجه میکند عبارتاند از:
- وجود هاله یا تفاوت در بافت رنگ: اگر رنگ استفاده شده با کد اصلی خودرو یکسان نباشد یا رنگ کیفیت پایین داشته باشند، سطح در نور مختلف هاله ای متفاوت نشان میدهد. این موضوع توسط کارشناس یک ایراد ثبت میشود.
- صاف نبودن سطح ترمیم شده : در لیسه گیری اصولی، سطح باید کاملاً یکنواخت و بدون پستی بلندی باشد. هرگونه زبری، موج یا خط ابزار، نشانه اجرای ضعیف است و میتواند منجر به کاهش قیمت خودرو شود.
- عمق زیاد خراش یا رسیدن آسیب به آستر: لیسه گیری برای ترمیم خراشهای سطحی مناسب است؛ اما اگر آسیب به لایه های زیرین رسیده باشد، حتی بهترین لیسه کاری هم نمیتواند ظاهر را کاملاً یکدست کند و کارشناس این موضوع را گزارش میدهد.
زمانی که ترمیم با مواد استاندارد، رنگ کد اصلی کارخانه و تکنیک صحیح انجام شود، کارشناس هیچ نشانهای از لیسهگیری مشاهده نخواهد کرد.
لیسه گیری چه تأثیری بر فروش خودرو دارد؟
لیسهگیری اصولی معمولاً تأثیر مثبتی بر روند فروش خودرو دارد، زیرا خریداران در اولین نگاه بیشتر به ظاهر خودرو توجه میکنند. خودرویی که خط و خشهای سطحی آن بهدرستی ترمیم شده باشد، ظاهر مرتب تر و نگهداری بهتری از خود نشان میدهد و همین موضوع اعتماد اولیه خریدار را افزایش میدهد.
- جذابیت ظاهری خودرو را افزایش دهد،
- کیفیت نگهداری خودرو را بهتر نشان دهد،
- و در بسیاری موارد روند فروش را روانتر و سریعتر کند.
البته باید تأکید کرد که این تأثیر مثبت فقط زمانی اتفاق میافتد که لیسهگیری بدون هاله، موج و آثار ترمیمی قابلتشخیص انجام شده باشد؛ در غیر این صورت نتیجه برعکس خواهد شد.
جمعبندی
لیسه گیری در بیشتر موارد بهترین روش برای ترمیم خط و خشهای سطحی و حفظ رنگ فابریک به شمار میرود. این روش:
- هزینه کمتری نسبت به نقاشی دارد،
- زمان اجرا کوتاه است،
- ظاهر خودرو را به حالت اولیه برمیگرداند،
- و از نظر کارشناسان آسیب جدی محسوب نمیشود.
این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و هممیهن آنلاین مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.