| کد مطلب: ۲۹۸۴۱

مقایسهٔ ایمیل و پیامک در بازاریابی دیجیتال؛ کدامیک اثربخش‌تر است؟

مقایسهٔ ایمیل و پیامک در بازاریابی دیجیتال؛ کدامیک اثربخش‌تر است؟

انتخاب یک کانال ارتباطی موثر برای تعامل با مشتریان و اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، چالشی‌ست که ممکن است برخی کسب‌وکارها را درگیر کرده باشد. در میان تمام ابزارهای موجود تبلیغاتی، ایمیل و پیامک، رقبایی هستند که هر کدام مزایا و معایب منحصر به فردی دارند و انتخاب میان آن‌ها می‌تواند کمی پیچیده و دشوار باشد. در این مقاله، با مقایسۀ دقیق ویژگی‌ها، مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ و اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی، به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت عمیق‌تر این دو روش، تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید و بازدهی تبلیغات کسب‌وکار خود را افزایش دهید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ، بازاریابی و جذب مشتریان در دنیای دیجیتال از طریق ایمیل است. بازاریابی ایمیلی، فراتر از ارسال ایمیل‌های انبوه، در صورت اجرای صحیح، روشی قدرتمند برای ایجاد ارتباطی شخصی‌سازی‌شده و هدفمند با هر مشتری است. با ارائۀ محتوای ارزشمند و جذاب برای مخاطبان، می‌توانید آن‌ها را به مشتریان وفاداری تبدیل کنید که هنگام نیاز، به طور مداوم از خدمات کسب‌وکار شما استفاده کنند. این روش نه تنها به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند، بلکه به طور مستقیم بر افزایش فروش و توسعۀ کسب‌وکار شما نیز تاثیرگذار است.

اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی به چه معناست؟

بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ، از پرطرفدارترین راهکارهای تبلیغاتی و تعاملی با مشتریان است. استفاده از پیامک برای تعامل با مشتریان، تنها به تبلیغات و بازاریابی محدود نشده و هنگام ارائۀ خدمات نیز رایج است. سرعت در ارسال پیامک‌های انبوه به صورت همزمان و دسترسی اکثر افراد به پیامک به عنوان یک راه ارتباطی، اس ام اس مارکتینگ را به یک راهکار جادویی برای اطلاع‌رسانی‌های انبوه و تبلیغات نامحدود تبدیل کرده است. از دیگر ویژگی‌های بازاریابی پیامکی می‌توان به دسترسی گسترده به افراد متعدد با امکان اعمال فیلترهایی مانند محدودۀ جغرافیایی، جنسیت، شغل، سرشماره و… اشاره کرد؛ ویژگی قابل‌توجهی که امکان تبلیغات هدفمند را به آسانی فراهم می‌کند.

گستردگی امکانات پنل پیامکی که ابزار این روش بازاریابی است، مقرون‌به‌صرفه بودن قیمت پنل اس ام اس، بازدهی بالای این راهکار ارتباط با مشتریان و همچنین امکان مدیریت زمان و انرژی نیروی انسانی با ارسال پیامک‌های خودکار، اس ام اس مارکتینگ را به راهکاری جادویی در بازاریابی دیجیتال تبدیل کرده است.

ایمیل در برابر پیامک؛ مزایا و معایب

در ادامه، مارکتینگ از طریق دو کانال ارتباطی ایمیل و پیامک را بر اساس چند شاخص اصلی و مهم بررسی می‌کنیم تا دیدگاه دقیق‌تری نسبت به اثربخشی اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ به دست آوریم.

 

ایمیل در برابر پیامک؛ مزایا و معایب

  1. تفاوت نرخ باز شدن ایمیل نسبت به پیامک

این که چه میزان از پیام‌هایی که برای مخاطبان ارسال می‌کنید، خوانده می‌شوند، یک فاکتور مهم و تاثیرگذار در بازاریابی دیجیتال است. این موضوع جذابیت پیام‌های شما، متعادل بودن تعداد ارسال پیام، عملکرد کمپین بازاریابی و انتخاب درست یا نادرست جامعۀ هدف را نشان می‌دهد. ممکن است نرخ باز شدن پیام‌ها با توجه به این موارد در کمپین‌های بازاریابی مختلف با هم متفاوت باشد، اما به صورت کلی، 98% پیامک‌های ارسالی و 21% ایمیل‌ها خوانده می‌شوند.

  1. سرعت و زمان پاسخگویی در پیامک و ایمیل

شاید بتوان سرعت ارسال پیامک انبوه و ایمیل انبوه را یکسان در نظر گرفت؛ اما سرعت خوانده شدن و پاسخگویی به آن‌ها به دلایلی با هم متفاوت است. باید در نظر داشت که پیامک‌ها مستقیماً در دید مخاطبان قرار می‌گیرند، در حالی که برای مشاهدۀ ایمیل، اکثر افراد باید ایمیل‌های خود را چک کنند تا متوجه ایمیل جدید بشوند. از طرفی، عدم نیاز بررسی و پاسخگویی پیامک‌ها به اینترنت، باعث شده تا به طور کلی، پیامک‌ها سریع‌تر خوانده شده و پاسخ داده شوند.

  1. مقایسه هزینه بازاریابی ایمیلی و پیامکی

بازاریابی پیامکی همواره به عنوان یک روش بازاریابی مقرون‌به‌صرفه با بازدهی بالا شناخته می‌شود. بنابراین، در صورتی که نمی‌توانید (یا نمی‌خواهید) بودجۀ زیادی را به تبلیغات اختصاص دهید، پیشنهاد می‌کنیم به سمت خرید پنل پیامکی و استفاده از این روش بازاریابی دیجیتال بروید.

  1. شخصی‌سازی ایمیل بیشتر است یا پیامک

نکتۀ مثبت تبلیغات با استفاده از پیامک و ایمیل، امکان شخصی‌سازی پیام‌هاست. این شخصی‌سازی به شما کمک می‌کند تا با استفاده از اطلاعاتی که از مشتریان و مخاطبان خود دارید، پیام‌ها را بر اساس ویژگی‌ها و علایق آن‌ها بنویسید و وفاداری مشتریان و صمیمیت آن‌ها با برند خود را افزایش دهید.

  1. محدودیت طول پیام در پیامک در مقایسه با ایمیل

اگر احساس می‌کنید متن‌های مورد نظر شما برای ارسال به مخاطبان، طولانی هستند، بهتر است به سراغ استفاده از ایمیل بروید. چرا که پیامک فارسی تنها 70 کاراکتر و پیامک لاتین 160 کاراکتر گنجایش دارند و در صورتی که تعداد کاراکتر پیام شما از این مقدار بیشتر باشد، باید هزینۀ دو یا چند پیامک را بپردازید.

کاربردهای ایمیل و پیامک در بازاریابی دیجیتال

به طور کلی، ایمیل و پیامک در بازاریابی دیجیتال کاربرد نسبتاً مشابهی دارند و می‌توان از هر دو برای ارسال پیام تبلیغاتی، ارتباط بهتر با مشتریان و… استفاده کرد. با این وجود، در این بخش به تفکیک به کاربردهای هر دو روش اشاره می‌کنیم:

کاربردهای اس ام اس مارکتینگ

  1. ایجاد ارتباط شخصی‌سازی‌شده

  2. افزایش آگاهی از برند

  3. معرفی برند به صورت گسترده

  4. معرفی محصولات و خدمات جدید

  5. افزایش نرخ تبدیل

  6. برقراری ارتباط فوری

  7. ارسال اطلاعیه‌های مهم

  8. ارسال رمز یکبار مصرف و تاییدیه دومرحله‌ای

  9. بازاریابی بر اساس موقعیت مکانی

  10. یادآوری: اطلاع‌رسانی‌هایی که محدودیت زمانی دارند

کاربردهای ایمیل مارکتینگ

  1. ایجاد ارتباط شخصی‌سازی‌شده

  2. افزایش آگاهی از برند

  3. معرفی برند به صورت گسترده

  4. معرفی محصولات و خدمات جدید

  5. افزایش نرخ تبدیل

  6. ارسال پیام‌های طولانی

  7. ارسال محتوای تصویری

 

بازاریابی پیامکی برای کسب‌وکار من مناسب‌تر است یا بازاریابی ایمیلی؟

بازاریابی پیامکی برای کسب‌وکار من مناسب‌تر است یا بازاریابی ایمیلی؟

برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • سن، جنسیت، سطح تحصیلات و علایق مخاطبان چگونه است؟

اگر مخاطبان در بازه‌های سنی متفاوتی هستند و اقشار متنوعی را شامل می‌شوند، پیامک انتخاب بهتر‌ی‌ست.

  • چه نوع پیامی می‌خواهید به مخاطبان خود برسانید؟

  • آیا پیام شما کوتاه و فوری است یا اطلاعات طولانی و جامعی را شامل می‌شود؟ آیا می‌خواهید به سرعت به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید یا زمان اولویت شما نیست؟

اگر به دنبال ارسال پیام‌های کوتاهی هستید و این که مخاطب فوراً پیام را مشاهده کند برای شما در اولویت است، پیامک را انتخاب کنید و اگر به دنبال ارائۀ اطلاعات جامع و طولانی هستید که می‌توانید بازۀ زمانی مرتبط با آن‌ها را با محدودیت کمتری تعیین کنید، به سراغ ایمیل بروید.

  • چه هدفی از کمپین خود دارید؟

  • چه بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته‌اید؟

در نهایت اگر به دنبال ارتباط سریع با مشتریان هستید، پیامک گزینۀ مناسبی است. اما اگر می‌خواهید محتوای غنی‌تر و مفصل‌تری را به اشتراک بگذارید و زمان اولویت شما نیست، ایمیل مارکتینگ انتخاب بهتری خواهد بود.

 

دیدگاه

پربازدیدترین
آخرین اخبار