| کد مطلب: ۲۲۲۶۶

حسابداری ذخیره مطالبات مشکوک الوصول

حسابداری ذخیره مطالبات مشکوک الوصول

حسابداری ذخیره مطالبات مشکوک الوصول یکی از موضوعات تخصصی در حوزه حسابداری مالی می باشد که یکی از دغدغه های مهم و مبهم مدیران و حسابداران برای پرداخت حق و حقوق کارمندان و پرسنل یک سازمان در پایان هر سال محسوب می شود.

به همین دلیل ما در ادامه این مقاله آموزشی تصمیم داریم که حسابداری ذخیره مطالبات مشکوک الوصول را از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار دهیم تا شما شناخت بیشتری از آن داشته باشید، پس برای شناخت دقیق تر یکی از موضوعات مهم در بحث حسابداری مالی ادامه این مقاله جذاب را از دست ندهید.

توجه» کسانی که به حوزه حسابداری علاقه مند هستند و تمایل دارند که در یک آموزشگاه معتبر فنی حرفه ای دوره های تخصصی حسابداری را یاد بگیرند، به آن ها پیشنهاد می کنیم که به وب سایت aryatehran.com مراجعه نمایند و یا این که با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۳ – ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۵ الی ۸ تماس حاصل فرمایند.

حسابداری ذخیره مطالبات مشکوک الوصول چیست

در ابتدا قصد داریم که یک تعریف جامع از مطالبات مشکوک الوصول را به شما ارائه دهیم تا مفهوم آن را بهتر درک کنید، به زبان ساده می توان گفت که مطالبات مشکوک الوصول یکی از حالت های مختلف مطالبات می باشد که در اصول حسابداری بر اساس اصل محافظه کاری و اصل مقابله یا تطابق هزینه ها با درآمد ها، به قسمتی از حساب های دریافتی که نسبت به وصول شدن آن ها در بسیار مردد هستیم، این مطالبات را شناسایی کرده و ثبت های حسابداری مربوط به آن را در دفاتر خود وارد می کنیم.

در نتیجه به طور معمول باید به این نکته دقت داشته باشیم که در بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی همیشه خبری از پول نقد نیست و بسیاری از معاملات به صورت غیر نقدی انجام می شود و با رعایت این نکته صاحبان بنگاه های اقتصادی و مدیران شرکت ها هر چند که تمامی تمرکز خود را در جهت خوش حسابی و قابل اعتماد بودن مشتریان خود می گذارند تا با مشتری وارد معامله گردند که نسبت به پرداخت حساب خود سر وقت مقرر پای بند و مقید است ولی باز هم مدیران شرکت ها پس از پایان سال این احتمال را در نظر می گیرند که برخی از مشتریان آن ها نسبت به پرداخت بدهی های خود به آن ها و پای بندی و التزام به بخشی از تعهداتشان چندان توجهی نخواهند کرد و بعید است که به مانند سایر مشتریان خوش حساب آن ها بتوانند پرداختی به موقع داشته باشند.

نکته ۱» با توجه به تعریف ارائه شده از مطالبات مشکوک الوصول که در بخش قبلی مشاهده کردید، اگر باز هم مفهوم آن برای شما قابل فهم نیست، پیشنهاد می کنیم که مقاله حسابداری فروش را هم در وب سایت آریا تهران مطالعه نمایید.

جایگاه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در ترازنامه

پس از بررسی تعریف مطالبات مشکوک الوصول، یکی دیگر از سوالات رایجی که اکثر افراد در این خصوص دارند مربوط به جایگاه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در ترازنامه می باشد.

مواقعی که یک مطالبه مشکوک الوصول تشخیص داده می‌ شود در پایان دوره در ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ذخیره خواهد شد. حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول یک حساب دائمی با ماهیت بستانکار محسوب می شود که در ترازنامه از حساب‌ های دریافتنی کاهش خواهد یافت.

توجه» در آموزشگاه فنی و حرفه ای آریا تهران، دوره های آموزش صفر تا صد حسابداری با ارائه مدرک معتبر و بین المللی برگزار می شود، این دوره های آموزشی مطابق با نیار های بازار کار تدوین شده اند و شما را مهیای ورود به بازار کار رشته حسابداری خواهند کرد، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزییات این دوره آموزشی به صفحه کلاس حسابداری مراجعه نمایید.

استاندارد حسابداری مطالبات مشکوک الوصول چیست

حسابداری مطالبات مشکوک الوصول مانند دیگر روش های حسابداری مالی و حسابداری حقوق و دستمزد استاندارد های مشخص خود را دارد که این استاندارد ها شامل جزییاتی در رابطه با حساب ‌های مشکوک ‌الوصول در زمان های مختلف را بیان کرده است. یکی از این استاندارد حسابداری مطالبات مشکوک الوصول بند ۳۱ استاندارد شماره ۶ است که تحت عنوان گزارش عملکرد مالی بیان شده است.

طبق بند ۳۱ استاندارد شماره ۶ اگر حساب‌ های مشکوک الوصول در دوره‌ ها‌‌ی قبل اتفاق افتاده باشد و در دوره جدید شناسایی شود تسری به دوره قبل نداشته و در دوره جدید شناسایی و ثبت خواهد شد که برای آشنایی با آموزش ثبت های حسابداری شما می توانید مقاله دانلود رایگان ثبت های حسابداری را مطالعه نمایید.

نمونه سوالات ذخیره مطالبات مشکوک الوصول

برای دانلود نمونه سوالات ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شما می توانید به وب سایت آریا تهران مراجعه نمایید، در این وب سایت همکاران ما در دپارتمان آموزش حسابداری تمامی نمونه سوالات مهم حسابداری را جمع آوری کرده اند که شما می توانید با مراجعه به وب سایت aryatehran.com و با استفاده از سیستم چت آنلاینی که در این وب سایت برای شما در نظر گرفته شده است سوالات خود را هم از بهترین اساتید حسابداری در ایران بپرسید.

در ضمن نمونه سوالات ذخیره مطالبات مشکوک الوصول می تواند شما را مهیای شرکت در آزمون فنی حرفه ای حسابداری نماید که با موفقیت در این آزمون، مدرک فنی حرفه را نیز به راحتی می توانید اخذ نمایید.

بخشنامه مطالبات مشکوک الوصول

جهت مشاهده بخشنامه مطالبات مشکوک الوصول که این بخشنامه در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است شما می تواند به وب سایت rc.majlis.ir مراجعه نمایید و در این وب سایت آخرین بخشنامه تصویب شده در خصوص مطالبات مشکوک الوصول را مشاهده نمایید.

ذخیره مطالبات مشکوک الوصول دارایی است یا بدهی؟

در پاسخ به این سوال که ذخیره مطالبات مشکوک الوصول جز دارایی های یک سازمان محسوب می شود و یا جز بدهی های یک سازمان باید گفت، زمانی که به وصول شدن مطالبات شک می کنیم حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول را بستانکار می گویند، اما زمانی که از سوخت شدن و غیر قابل برگشت بودن حساب مطمئن شویم، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بدهکار است.

توجه» کسانی که به حوزه حسابداری علاقه مند هستند و تمایل دارند که در یک آموزشگاه معتبر فنی حرفه ای دوره های تخصصی حسابداری را یاد بگیرند، به آن ها پیشنهاد می کنیم که به وب سایت aryatehran.com مراجعه نمایند و یا این که با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۳ – ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۵ الی ۸ تماس حاصل فرمایند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی