| کد مطلب: ۱۹۷۳۳

هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول چگونه محاسبه می ‌شود؟

هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول چگونه محاسبه می ‌شود؟

یک روش قراردادی جهت تقسیم هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول وجود دارد. آن هم این است که ساکنان طبقه اول باید نصف مبلغ پرداختی توسط دیگر افراد را بپردازند. اما در قوانین و مقررات ملی ساختمان، کلیه ساکنین مکلف هستند هزینه یکسانی برای تعمیر آسانسور بپردازند. در صورتی که برای محاسبه هزینه تعمیر آسانسور به مشکل برخورده‌اید و می‌خواهید یک راه حل قانونی پیدا کنید، این مقاله را از دست ندهید.

روش ‌های تقسیم هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول

آسانسور ها جزو مشاعات ساختمان هستند و نقش غیرقابل انکاری در جابجایی افراد ایفا می‌کنند. این تجهیزات پرکاربرد به خاطر اینکه مرتب دچار خرابی می‌شوند، نیاز به سرویس و تعمیرات دوره‌ای دارند. اما برای بسیاری از ساکنان این سوال مطرح می‌شود که هزینه های مربوط به تعمیر چگونه بین مالکان تقسیم می‌شود؟

افرادی که در طبقات همکف و اول زندگی می‌کنند به بهانه اینکه از آسانسور زیاد استفاده نمی‌کنند، می‌خواهند سهم کمتری از هزینه های تعمیر را بپردازند و یا به طور کلی از پرداخت هزینه های سرویس و تعمیر آسانسور معاف باشند. در صورتی که سایر ساکنین راضی باشند، می‌توانند این کار را انجام دهند. اما اگر سایر ساکنین موافق نباشند، افرادی که در طبقه اول و همکف زندگی می‌کنند باید مانند سایر ساکنین سهم یکسانی از هزینه تعمیر را بپردازند. به طور کلی دو روش قراردادی و قانونی برای محاسبه هزینه ‌های مربوط به تعمیر آسانسور در تهران و شهر های دیگر وجود دارد.

روش قراردادی

در روش اول که با نام روش قراردادی شناخته می ‌شود، افرادی که در طبقه اول یا همکف ساکن هستند می‌توانند نصف مبلغ پرداختی توسط دیگر افراد را بپردازند. زیرا در این گونه مواقع مالکین تمام واحدهای ساختمان با یکدیگر توافق می‌کنند و خودشان این قانون را وضع می‌کنند.

روش قانونی

در روش قانونی هزینه های مربوط به تعمیر آسانسور برای ساکنان طبقه اول و همکف نیز مانند سایر ساکنان است. بنابراین همه باید به صورت یکسان و سهم مساوی پرداخت کنند. در این گونه مواقع مدیر ساختمان وظیفه دارد هزینه های مربوط به تعمیر و سرویس را محاسبه نموده و بین تمام ساکنین تقسیم کند. شاید ساکنان طبقات اول و همکف زیاد از آسانسور استفاده نکنند. اما وجود آسانسور به عنوان یکی از بخش‌های مشاع باعث افزایش ارزش ملک آن ها می‌شود و موظف هستند برای نگهداری و سرویس آن هزینه پرداخت کنند.

قانون تقسیم هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول

بر اساس ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی تملک آپارتمان‌ها، تمام افرادی که در یک ساختمان مسکونی زندگی می‌کنند چه ساکن طبقه اول باشند، چه طبقه آخر، حق اعتراض مبنی بر عدم پرداخت هزینه های تعمیر آسانسور را ندارند. بر اساس این قانون آسانسور یک منبع مالی مشترک است و همانطور که مالکان باید حق شارژ را به صورت ماهانه پرداخت کنند، باید هزینه های مربوط به نصب تعمیر آسانسور، سرویس و بازبینی قطعات آن را به صورت عادلانه تقسیم کنند. حتی مالکان آپارتمان‌های قدیمی، اگر قصد داشته باشند نسبت به بازسازی آسانسور فوری اقدام کنند، باید به صورت یکسان هزینه های بازسازی آسانسور را تقسیم کنند.

222

 نحوه تقسیم هزینه تعمیر آسانسور بین طبقات مختلف

یکی از مسائلی که در قانون و آیین نامه اجرایی تملک آپارتمان‌ها درباره آن صحبت شده، شیوه تقسیم بندی هزینه تعمیر و سرویس آسانسور است. در ساختمان‌های چند طبقه، هزینه های مربوط به نگهداری نصب و تعمیر آسانسور به عهده مالکان و مستاجران است. روش تقسیم بندی هزینه‌ها نیز با توجه به توافق ساکنین تغییر می‌کند. بعضی از ساکنان هستند که به صورت قراردادی بین خود توافق می‌کنند که واحدهای پایینی مانند ساکنان طبقه اول و همکف، نصف ساکنان طبقات بالاتر هزینه بپردازند. اما بعضی از افراد هم هستند که از روش قانونی پیروی می‌کنند و هزینه را به صورت مساوی بین تمام طبقات تقسیم می‌کنند. از آنجا که سرویس و نگهداری آسانسور می‌تواند تا حد زیادی از هزینه های سنگین تعمیر بکاهد، بهتر است اگر از آسانسور استفاده می‌کنید به صورت ماهیانه و دوره‌ای از یک شرکت تعمیرات معتبر بخواهید تا آسانسور شما را سرویس کند. به این صورت نیازی نیست بابت پرداخت هزینه های سنگین تعمیر با سایر مالکان مشاجره کنید یا به مراجع قانونی مراجعه نمایید.

هزینه تعمیر آسانسور برای طبقات پایینی طبق قانون

این روزها که خانه‌های آپارتمانی و مجتمع‌های بزرگ جایگزین خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار قدیمی شده‌اند. اکثر افراد ترجیح می‌دهند در واحدهایی زندگی کنند که آسانسور دارند تا راحت‌تر بتوانند بین طبقات رفت و آمد کنند. اما بعضی از این افراد به خاطر پرداخت هزینه تعمیر آسانسور دچار مشکل می‌شوند و به سراغ مراجع قانونی می‌روند تا بتوانند به صورت منصفانه این هزینه‌ها را بین تمام ساکنان یک آپارتمان تقسیم کنند. در بخش‌های پیش هم اشاره کردیم بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها، هیچکس نمی‌تواند از پرداخت هزینه های تعمیر و نگهداری آسانسور خودداری نماید. حتی اگر از آسانسور استفاده نکند. ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها در این رابطه صحبت کرده و مشخص کرده که هزینه های مشترک مانند هزینه تعمیر آسانسور باید به صورت یکسان بین تمام واحدها تقسیم شود. بنابراین افرادی هم که در طبقه اول زندگی می‌کنند و زیاد از آسانسور استفاده نمی‌کنند، باید حتماً سهم خود را بپردازند.

کلام پایانی

بازرسی دوره‌ای و تعمیر و نگهداری آسانسور یکی از اقدامات ضروری است که معمولاً در آپارتمان‌های مسکونی به صورت منظم انجام می‌شود. سرویس و نگهداری آسانسور هم برای مالکان و مستاجران هزینه برمی‌دارد. ما در این مقاله در رابطه با سهم ساکنان طبقه اول، همکف و سایر طبقات دیگر صحبت کردیم و گفتیم که بر اساس قانون همه باید سهم یکسانی برای تعمیر آسانسور بپردازند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی