مهدی روحی فعال سیاسی اصلاحطلب: اصلاحطلبان از انتصابات استاندار ناراضیاند
مهدی روحی، فعال سیاسی اصلاحطلب در استان مازندران در گفتوگو با هممیهن با اشاره به نارضایتی گسترده اصلاحطلبان استان مازندران در رویکردهای استاندار درخصوص انتصابات میگوید:«استاندار در انتخاب بانوان بسیار پیشرو بوده و بیش از ۶۵ مدیر زن را در سمتهای مختلف منصوب کرده است.»

مهدی روحی، فعال سیاسی اصلاحطلب در استان مازندران در گفتوگو با هممیهن با اشاره به نارضایتی گسترده اصلاحطلبان استان مازندران در رویکردهای استاندار درخصوص انتصابات میگوید:«استاندار در انتخاب بانوان بسیار پیشرو بوده و بیش از 65 مدیر زن را در سمتهای مختلف منصوب کرده است.»
عملکرد استاندار مازندران را از زمان روی کار آمدن در دولت چهاردهم چگونه ارزیابی میکنید؟
زمانی که آقای یونسی استاندار مازندارن شدند، در مصاحبه اول خود اعلام کردند که «اصلاح طلب هستم و کسانی که در ستاد آقای پزشکیان کار کردند و از نزدیک با آنها سر و کار داشتم، با آنها کار خواهم کرد.» اما رفته رفته صحبتها رنگ و بوی شعار گرفت و آنچه که در انتصابات استاندار مازندران میبینیم، از نیروهای طیف مخالف هم از جمله از جبهه پایداری نیز در سیستم انتصابات ایشان حضور دارند.
عملکرد استاندار بهرغم صحبتهایی است که کرده بود و بسیاری از نیروهای ستادی از ایشان ناراحت هستند و نگرانند که قرار است چه بر سر استان بیاید، چراکه قرار بر این بود از نیروهای ستادی و اصلاحطلب در بدنه مدیریتی استفاده شود. افرادی که سر کار آمدند باعث انتقاد بسیاری از اصلاحطلبها در استان شدند و حالا بیش از همه طیف مخالف خوشحال است. یک اقدام دیگری که استاندار انجام داده، احکام مشاورهای است که صادر کرده، ایشان برخی از افرادی را که جزو شناسنامهدارانِ سیاسی استان مازندران هستند، با حکم مشاور کنار خود قرار داده است و خیلی از عزیزان با احکام سکوت کردند. در حالی که به دلیل حکمی که از سوی استاندار گرفتهاند به گوشه رینگ رفتهاند و نمیتوانند حرف بزنند.
از سوی دیگر یکی از ایراداتی که امروز در استان مازندران وجود دارد این است که معاونانِ استاندار همگی حکم سرپرست دارند و تنها استاندار است که در سمت خود تثبیت شده است. با این وجود در ایام جنگ به دلیل شرایط موجود و اقدامات عمرانی که باید انجام میشد، استاندار از اختیارات خود استفاده کرد و شخصاً حکم سرپرستی معاون عمرانی را به معاونت تغییر داد.
دلیل اینکه معاونان استاندار همچنان حکم سرپرستی دارند چیست؟
یکی از دلایل این است که در حوزه سیاسی قطعاً استاندار برنامه دارد و میخواهد جایگزین انتخاب کند، در حوزه اقتصادی استعلامهای لازم نمیآید و از سویی مشکلاتی که دستگاههای امنیتی با استاندار برای انتصابات دارند نیز به این مسئله دامن زده است. چراکه استاندار تاکید دارد که باید گزینه مورد نظر خودش پذیرش شود. در حوزه فرمانداران نیز به انتصابهای ایشان انتقادات بسیاری وارد بوده است، به جز چهار، پنج مورد، فرمانداران با اشل پایین انتخاب شدند و آنگونه که باید مورد حمایت اصلاحطلبها نبودند چراکه انتخابهای ضعیفی داشته است.
یک نکته این اتفاقات را باید در این مسئله دید که ایشان در مجموع درگیر فضای سیاسی و حزبی نبوده است. آقای یونسی مدیر یک بیمارستان بوده و در زمان انتخابات به دلیل رفاقت با آقای رئیسجمهور، ستادی تشکیل داد که چهرههای شناختهشده استان مازندران در آن حضور پیدا کردند و اعلام حمایت کردند، اما در نهایت هم قرعه به نام ایشان تمام شد و استاندار شدند. در مجموع انتخاب درستی در استان مازندران آنگونه که باید صورت نگرفته و اصلاحطلبها نیز از این انتخاب رضایت ندارند. همین حالا نیز بسیاری از دوستان، ایشان را به دلیل رویکردی که دارد نقد میکنند.
یکی از ایرادات وارده به ایشان این است که بسیار بخشینگر است و چون زادگاه او در شرق استان است، همان منطقه نیز در طرحهای توسعهای مورد اهمیت وی قرار گرفته است. برای مثال اخیراً توسعه یک شهرک صنعتی را در منطقه خود در یک زمین هزار هکتاری آغاز کرده است؛ در حالی که شهرک صنعتی نزدیک به همان منطقه در نکا با مشکلات عدیدهای روبهرو است و ضرورتی به احداث یک شهرک صنعتی دیگر نبود. بهتر بود استاندار ابتدا به مشکلات شهرک موجود رسیدگی میکرد و بعد سراغ پروژه جدید دیگری میرفت. در انتصابها نیز مسئله بخشینگری وجود دارد و بسیاری از افراد در تیم مدیریتی استاندار از حوزه جغرافیایی خودشان بودهاند.
رویکرد استاندار در انتخاب بانوان و جوانان چطور بوده است؟
در این حوزه استاندار مازندران جزو آدمهای پیشرو در کشور بوده است و تا به امروز بیش از 65 بخشدار، فرماندار و معاونت فرماندار را برای بانوان حکم زده است و در این زمینه بسیار قوی عمل کردند و توانستند از ظرفیت و توانمندی بانوان به نحو احسنت استفاده کنند. در حوزه بانوان استاندار نمره قبولی میگیرد.
در مورد ترکیب مدیران استان، بیشتر میانسال هستند و چندان از چهرههای جوان استفاده نکرده است.
در حوزه اجرایی عملکرد استاندار را چطور ارزیابی میکنید؟
استاندار و تیم اجرایی ایشان بیشتر برای اجرای اقدامات پروپاگاندایی و شوآف رسانهای تلاش میکنند. خبرهایی که از حضور سرمایهگذاران اعلام میشود نمود بیرونی ندارد و یا خروجی بازدیدهای حضوری ایشان مشخص نیست. غرب استان مازندران به دلیل عدم توجه مدیران، سالیان سال است که ساز جدایی میزند چراکه بودجههای مناسبی به آنها اختصاص پیدا نکرده و توسعه پیدا نکرده و بخش غرب استان بسیار ضعیف است و در این دوره نیز چندان به این قسمت توجه نشد. توسعه با این رویکردی که در پیش گرفته شده در استان مازندران رقم نمیخورد و با گذشت یک سال مشخص نیست چه اتفاق شاخصی در استان رقم خورده است. در یک سال گذشته اگر بخواهیم به ایشان نمرهای بدهیم همان رفیق آقای رئیسجمهور بودن، بهترین نمره برای ایشان است.
عملکرد استاندار مازندران در دوران جنگ چگونه بود و تفویض اختیارات به استانداران چقدر دست ایشان را باز گذاشت و از آن استفاده کردند؟
این تفویض اختیار اتفاق خوبی است برای سوق دادن استان به سمت توسعه. اما در استان مازندران اینگونه نبوده و استاندار پیشرو در اعلام تعطیلات بوده است. میشود از این اختیارات برای حضور سرمایهگذاران استفاده کرد اما هنوز جز اطلاعرسانیهای رسانهای خروجی خاصی درباره حضور سرمایهگذاران ندیدهایم. استاندار میتواند با این اختیارات با رئیسجمهور و وزرا رایزنی کند و فرصتهای سرمایهگذاری را در مازندران ایجاد کند.