| کد مطلب: ۱۴۲۵۵

با تاکید بر ضرورت ملموس‌شدن اقدامات دولت و نهادهای مسئول در جهت کاهش تورم

رهبری: انتظارات اقتصادی مردم بجاست

رهبری: انتظارات اقتصادی مردم بجاست

رهبری تاکید کردند: «البته انتظار بیش از اینهاست و ان‌شاءاللّه دولت کنونی می‌تواند بسیاری از این گره‌ها را باز کند با تلاشی که می‌کنند. یک نکته‌ای که همیشه باید مورد نظر مسئولین باشد در امر اقتصاد، این است که انتظار مردم این است که تصمیم‌ها و اقدام‌هایی که مسئولین کشور در مسائل اقتصادی انجام می‌دهند، در زندگی آنها اثر محسوس و ملموس داشته باشد. این انتظار مردم است. کاری کنیم که این انتظار برآورده بشود، انتظار بجایی هم هست.»

در بیست‌وسومین روز از ماه مبارک رمضان، سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام، جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان سابق و فعالان اجتماعی و فرهنگی، عصر روز گذشته با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

ایشان در این دیدار فرمودند: «ماه رمضان به معنای جامع کلمه ماه مبارکی است. یعنی از جوانب مختلف این ماه قابلیت‌های معنوی درونی انسان را رشد می‌دهد و ارتقاء می‌دهد. انسان را در جنبه‌ی انسانیت خود و الهیات خود بالا می‌برد فرد را. ارتقاء افراد در جامعه به ارتقاء جامعه می‌انجامد.»

مقام معظم رهبری گفتند: «روزه‌ی ماه رمضان قدرت خویشتنداری انسان را در مقابل خواهش‌های نفسانی بالا می‌برد. هر چه انسان پاسخ به این خواهش‌ها بدهد، میل و توقع و انتظار نفس انسان بیشتر می‌شود. یک توان متوقف‌کردن این خواهش‌ها در انسان باید وجود داشته باشد. روزه این را به انسان می‌دهد. تمرین تقویت اراده، تقویت روح، مهارکردن خواهش‌های تمام‌نشدنی نفس.»

رهبر انقلاب تاکید فرمودند: «ماه رمضان، یک ماه اجتماعی است، ماه کمک به دیگران است، ماه احسان است، ماه مهربانی است، ماه افطار است اینکه این همه تأکید شده که افطار بدهید، افطاری بدهید نگفتند هم فقط به مستحقین بدهید؛ نفس ارتباط، یاری رساندن، همسان شدن، احسان کردن اینها از خصوصیات ماه رمضان است.»

ایشان گفتند: «مسئله‌ی استغفار در معارف اسلامی یک حقیقت خیلی مهمی است. مخصوص مسائل شخصی هم نیست. توبه‌ در گناه شخصی یک مقوله است. توبه در گناه اجتماعی هم یک مقوله است. استغفار و توبه هم فرد را ترمیم می‌کند هم جامعه را ترمیم می‌کند و در هر بخشی هم آن استغفار و بازگشت و توبه به تناسب خود آن بخش است؛‌ ما ممکن است فرضاً در یک مسئله‌ی فرهنگی، یک مسئله‌ی سیاسی، یک مسئله، یک حرکت نظامی من‌باب مثال خطایی کرده باشیم، اشتباهی کرده باشیم یا از سر غفلت یا گاهی اوقات بر اثر تنبلی، بی‌توجهی، انجام ندادن آنچه که برعهده‌ی ما انجامش واجب است، وقتی که زخم اجتماعی به‌وجود می‌آید به این شکل استغفارش به این است که برگردیم توبه کنیم، برگردیم اصلاح کنیم.»  

رهبری با بیان اینکه توضیحات خوبی را آقای رئیس‌جمهور بیان کردند و بحمدللّه تلاش خیلی خوب و متراکم دارد انجام می‌گیرد حقّاً و انصافاً انسان این را می‌بیند و کار دارد می‌شود به معنای واقعی کلمه، فرمودند: «خب در عین حال نیازها به کار بیش از اینهاست. یعنی خیلی باید کار کنیم تا بتوانیم به سطح مطلوب یا لااقل نزدیک به مطلوب برسیم. واقعیت‌های اقتصاد در کشور همه یکسان نیستند. هم واقعیت‌های تلخ در اقتصاد کشور وجود دارد هم واقعیت‌های شیرین. بخش تلخ مربوط به اقتصاد، گرانی‌هاست، بی‌ثباتی بازار است، تنزل ارزش پول ملی است، فاصله‌ی طبقاتی است.»

ایشان تاکید کردند: «بخش شیرین مربوط به اقتصاد فعالیت‌های وسیع زیرساختی است که دارد انجام می‌گیرد که اینها نتایجش در میان‌مدت و نه‌چندان درازمدت ظاهر خواهد شد.»

رهبری تاکید کردند: «البته انتظار بیش از اینهاست و ان‌شاءاللّه دولت کنونی می‌تواند بسیاری از این گره‌ها را باز کند با تلاشی که می‌کنند. یک نکته‌ای که همیشه باید مورد نظر مسئولین باشد در امر اقتصاد، این است که انتظار مردم این است که تصمیم‌ها و اقدام‌هایی که مسئولین کشور در مسائل اقتصادی انجام می‌دهند، در زندگی آنها اثر محسوس و ملموس داشته باشد. این انتظار مردم است. کاری کنیم که این انتظار برآورده بشود، انتظار بجایی هم هست.»

رهبری در تبیین بایدها و نبایدهای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، به «مداخله‌های دولتی و حکومتی» اشاره و با تأکید بر کاهش این مداخلات گفتند: به میدان آوردن توان مالی، فکری و ابتکارات مردم منافع زیادی برای کشور دارد. ایشان تصور برخی افراد در خصوص بسته شدن دست دولت در صورت ورود مردم به عرصه اقتصاد و به دست گرفتن مدیریت‌ها را نادرست خواندند و افزودند: مردم و دولت هر یک وظایفی دارند که باید با تفکیک قائل شدن بین این وظایف ستادی و عملی، دولت در مسائل ستادی همچون آمایش سرزمین و نظارت و جلوگیری از تخلفات به وظایف خود عمل کند و مردم هم جنبه‌های عملی کار را برعهده بگیرند.

آیت‌الله خامنه‌ای، مشارکت و نقش‌آفرینی مردم در اقتصاد را موجب نیرومندی ایران و ثبات اقتصاد دانستند و افزودند: سیاست‌های اصل ۴۴ که با استفاده از خود قانون اساسی تنظیم و ابلاغ شد، باید عملی شود که در گذشته ضعف‌های زیادی در این زمینه وجود داشته است.

آیت‌الله خامنه‌ای  نقش دیپلماسی و سیاست خارجی را هم در اقتصاد بسیار مهم و تأثیرگذار خواندند و افزودند: ما همسایگان متعددی داریم و در تعدادی از پیمان‌های جهانی نیز سهیم هستیم که باید با تحرک فوق‌العاده دیپلماتیک از این فرصت‌ها در زمینه اقتصاد استفاده کنیم.

رهبری در بخش دیگری از سخنانشان، از منظر قانون، حجاب را حکمی قانونی خواندند و با تأکید بر اینکه رعایت قانون بر همگان، چه معتقدان به شرع و چه غیرمعتقدان واجب است، گفتند: در خصوص ملاحظات جانبی، دخالت بیگانگان در قضیه حجاب از طریق انواع رسانه‌ها واضح بود البته عده‌ای هم در داخل به آنها کمک کردند اما اصل هدایت و طراحی برای مخالفت با حجاب از بیرون کشور انجام شد که بانوان عاقل و فهمیده ما باید به این واقعیت توجه کنند.

ایشان با اشاره به گزارش‌های موثق از استخدام افرادی برای حضور هنجارشکنانه در جامعه با هدف از بین بردن حرمت حجاب، افزودند: وقتی ما دست بیگانه را در قضیه‌ای می‌بینیم باید مواضع خود را متناسب با این واقعیت تنظیم کنیم.

رهبری، طراحی برای برداشتن حجاب بانوان را اولِ کارِ بدخواهان دانستند و گفتند: هدف نهایی آنها برگرداندن تدریجی وضع کشور به دوران فضاحت‌بار طاغوت است که در آن دوره وضع زنان برخلاف امروز از لحاظ سطح سواد و نقش‌آفرینی مدیریتی، ضعیف و از لحاظ پوشش و هنجارهای اجتماعی هم بسیار مفتضح بود.

آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اطمینان دارم که بانوان کشورمان حتی کسانی که در زمینه حجاب قدری سهل‌انگاری دارند، دلبسته به اسلام و نظام هستند؛ بنابراین باید به این چشم به موضوع نگاه کرد در عین حال که قضیه حجاب را هم همه باید رعایت کنند.

رهبری در بخش پایانی سخنانشان با جمع‌بندی از شش ماه جنگ، رژیم صهیونیستی را از دو جنبه شکست‌خورده دانستند و گفتند: شکست اول آنها در روز ۱۵ مهر و طوفان الاقصی بود که رژیمِ مدعیِ تسلط اطلاعاتی و نظامی را متحمل شکست اطلاعاتی عظیم از یک گروه مقاومت با امکانات محدود کرد و این شکست و آبروریزی رژیم صهیونیستی هرگز ترمیم نشده و نخواهد شد.

آیت‌الله خامنه‌ای شکست دوم صهیونیست‌ها را شکست در دستیابی به اهداف اعلام شده در حمله به غزه خواندند و با اشاره به برخورداری صهیونیست‌ها از حمایت همه‌جانبه نظامی-مالی و سیاسی آمریکایی‌ها از جمله وتوی قطعنامه‌ها و دروغ محض غیرالزام‌آور خواندن قطعنامه اخیر، افزودند: با وجود همه این حمایت‌ها، صهیونیست‌ها حتی نتوانستند به یکی از اهداف اعلام شده خود دست پیدا کنند.

عکس: آنا

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی