| کد مطلب: ۱۴۰۳۹

تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی در تراز تجاری منفی

 تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی در تراز تجاری منفی

به گفته نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران سیاست انقباضی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ در ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان به منفی شدن تراز تجاری ایران در این سال انجامید.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، ایلنا نوشت:

عباس جبالبارزی، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا سه عامل را  در کاهش ترازی تجارت ایران در سال ۱۴۰۲ تاثیرگذار دانست و توضیح داد: نخستین عامل این است که بانک مرکزی صادرکنندگان را مجبور می‌کند ارز خود را در سامانه نیما و با نرخی پایین‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد عرضه کنند، این در حالی است که صادرکنندگان مجبور هستند مواد اولیه تولید را با نرخ ارز در بازار آزاد تامین کنند و این رویه توجیه اقتصادی صادرات را در کشور از بین می‌برد.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد مسئولانی که چنین تصیماتی برای صادرکنندگان کشور می‌گیرند خود تاکنون کار اقتصادی نکرده‌اند و تا زمانی که این سیاست را ادامه دهند همین رویه در تجارت کشور برقرار خواهد بود.

جبالبارزی ادامه داد: دومین عاملی که به کاهش تراز تجاری ایران در سال ۱۴۰۲ انجامید این بود که هر چند این سال با عنوان رشد تولید نام‌گذاری شده بود، اما بانک مرکزی با سیاست انقباضی که پیش گرفت، تسهیلات موردنیاز تولید را متناسب با نرخ ارز افزایش نداد، این در حالیست که نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ رسما بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشت و اگر بنگاهی در سال ۱۴۰۱، ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش در اختیار داشت در سال ۱۴۰۲ سرمایه در گردش آن باید به ۱۴ میلیارد تومان می‌رسید اما بانک‌ها با این توجیه که سیاست بانک مرکزی انقباضی است و می‌خواهد تورم را کنترل کند از افزایش تسهیلات بنگاه‌های تولیدی امتناع کردند.

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها تامین مواد اولیه موردنیاز تولید به دلیل طولانی بودن فرآیند تخصیص ارز به واردات این مواد به افت تولید انجامید، این فرآیند گاه تا شش ماه طول می‌کشد.

وی در نهایت تصریح کرد: در صورتی که دولت همین سیاست را برای سال ۱۴۰۳ نیز پیش بگیرد وضعیت تجارت ایران بهتر از آنچه در سال ۱۴۰۳ بود نخواهد شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی