| کد مطلب: ۱۱۵۲۰

میهمانان جزیره شوم

ابعاد جدید پرونده جفری اپستین نام‌های مشهوری را به میان آورده است از جمله دونالد ترامپ و مایکل جکسون

میهمانان جزیره شوم

باز شدن مجدد پرونده تاجر مشهور آمریکایی، موضوعی است که اهمیت بسزایی برای رسانه‌های دنیا پیدا کرده است. هرچند پرونده «جفری اپستین» قدیمی است، اما حضور نام‌های سرشناس هنری و سیاسی در این لیست ماجرا را وارد ابعاد تازه‌ای کرده است. اسناد دادگاهی در آمریکا درباره پرونده جنسی «جفری اپستین»، قاچاقچی دختران و پسران زیر سن قانونی منتشر شده که نام افراد مشهور بسیاری را منتشر می‌کند که در این بین نام افرادی چون اوباما و همسرش، دونالد ترامپ، بیل کلینتون، دیوید کاپرفیلد، لئوناردو دیکاپریو، شاهزاده اندرو و «مایکل جکسون» به‌چشم می‌خورد. حالا دادگاه فدرال آمریکا برای آخرین‌بار می‌خواهد رأی خود را نسبت به افرادی که در این پرونده قضایی حضور داشتند صادر کند؛ موضوعی که قربانیان زیادی گرفت و بسیاری از افراد از سمت خود کناره‌گیری کردند.

 

۹۰۰ صفحه اسناد جدید

پرونده ارتباط نامشروع اپستین تاجر آمریکایی، مربوط به سال 2008 می‌شود که او چنین اتهاماتی را پذیرفت که با دختران زیر سن قانونی ارتباط برقرار می‌کرده و برای بسیاری از افراد مشهور نیز در نقش یک واسطه چنین اقداماتی انجام می‌داده است. در سال 2015 اما باردیگر با اضافه‌شدن قربانیان این پرونده، ماجرا ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. اسناد فعلی اما به‌مراتب وسیع‌تر از پرونده‌های قبلی است؛ اسنادی که شامل نام بیش از 100 نفر از افراد مرتبط با جفری اپستین، ازجمله شرکای تجاری مشهور و متهمان است. بیش از 900 صفحه از اسناد عمدتاً ویرایش‌نشده در تاریخ سوم و چهارم ژانویه منتشر شد و بار دیگر رسانه‌های دنیا درخصوص این پرونده حساس قضایی واکنش نشان دادند. هرچند بسیاری از اطلاعات قبلاً گزارش شده و بسیاری از کسانی که نام آنها ذکر شده، متهم به هیچ تخلفی نیستند اما به‌نوعی در ارتباط کاری یا دوستانه با اپستین بوده‌اند. تحلیل‌های رسانه‌ای به این سمت است که اسامی منتشرشده، از افرادی باشد که حداقل یک‌بار با جت شخصی اپستین با نام تجاری «لولیتا اکسپرس» به جزیره معروف رفت‌وآمده کرده‌اند. صحبت از جزیره‌ای در دریای کارائیب است که محل برگزاری میهمانی‌های اپستین بوده است.

انتشار این نام‌ها ناشی از یک دعوای حقوقی است که در سال 2015 توسط «ویرجینیا جفری» مطرح شد، پرونده‌ای که «گیسلین ماکسول»، عضو اجتماعی بریتانیایی را متهم کرد که باعث سوءاستفاده از او توسط اپستین شده است. برای روشن‌شدن این موضوع که چنین پرونده مهمی از کجا آغاز شد، بد نیست بدانیم «ویرجینیا جفری»ف یکی از قربانیان مهم و شناخته‌شده حلقه قاچاق جنسی جفری اپستین، مجرم جنسی است. او در سال ۲۰۱۵ سازمان غیرانتفاعی «قربانیان سکوت نکنند» را در ایالات‌متحده آمریکا تأسیس کرد. او از تجربه‌های خود درباره قاچاق‌شدن توسط اپستین و گیسلین ماکسول با خبرنگاران آمریکایی و بریتانیایی به‌صورت مکرر مصاحبه کرد. «ماکسول» در سال 2021 توسط هیئت‌منصفه نیویورک به اتهام توطئه و قاچاق مربوط به اپستین، دوست قدیمی و گاهی‌اوقات شریک عاشقانه‌اش و نقش او برای یک‌دهه آزار و اذیت دختران زیر سن قانونی، مجرم شناخته شد.

 

اسناد دادگاه مربوط به جفری اپستین چیست؟

اسناد جدید چنین منتشرشده که افرادی که زیر سن قانونی قربانی این پرونده هستند، نام‌شان به‌صورت رسمی منتشر نخواهد شد، اما افرادی که خودشان با افشای نام‌شان مشکلی ندارند، به‌صورت رسمی در رسانه‌ها نام‌شان منتشر می‌شود.

ریکی کلیمن، تحلیلگر حقوقی سی‌بی‌اس‌نیوز درخصوص سرنوشت این پرونده گفته است: «در بسیاری از موارد، اسامی در اسناد واقعاً مربوط به افراد بی‌گناه است. این افراد ممکن است شاغل بوده باشند، افرادی هستند که ممکن است برای شام یا میهمانی در خانه جفری اپستین رفته باشند. لزوماً نام‌بردن از افرادی نیست که دست به اقداماتی شبیه به اقدامات تاسف‌بار جفری اپستین و گیسلین مکسول زده‌‌اند.» در اسناد منتشرشده توسط دادگاه، برخی چهره‌های سرشناس که در گذشته با اپستین رفت‌وآمد داشتند نیز دیده می‌ن. یکی از این چهره‌های مشهور؛ شاهزاده اندرو، شاهزاده سابق بریتانیاست که نامش در این پرونده وجود دارد. شاهزاده بریتانیا در سال 2022 متهم شد که در گذشته با «ویرجینیا جفری»، رابطه زیر سن قانونی داشته است. اتهامی که اندرو آن را رد کرد. در یکی از همین پرونده‌های قضایی در آن زمان، وکلای اندرو گفتند: «پرنس اندرو از ارتباط خود با اپستین پشیمان است و از شجاعت خانم جفری و سایر بازماندگان در دفاع از خود و دیگران تمجید می‌کند.» گفتنی است «ایهود باراک»، نخست‌وزیر سابق اسرائیل هم در بین چهره‌هایی است که از سال 2015 تا 2017 براساس گزارش وال استریت ژورنال به‌صورت هفتگی به‌سمت کاخ مجلل «اپستین» رفت‌وآمد داشته است. رفت‌و‌آمدهای مدام او نزد بعضی این گمانه‌زنی را به‌وجود آورده است که این ارتباط برای تشکیل کاری امنیتی- اطلاعاتی توسط موساد بوده است. نام رئیس‌جمهورهای آمریکا هم در این لیست دیده می‌شود.

یکی از متهمان اپستین در سال 2019 به وال استریت ژورنال گفته بود: «بیل کلینتون، همچنین در میان افرادی که نام آنها در اسناد آمده، حضور داشته است. ظاهراً بیل کلینتون توسط اپستین به‌عنوان «یک دوست خوب» توصیف شده بود. کلینتون اما پیش‌تر گفته بود که چهار سفر «در ارتباط با کار بنیاد کلینتون» داشته است. در یکی دیگر از اسناد، مکسول (دستیار اپستین) شهادت می‌دهد که کلینتون هرگز در جزیره اپستین غذا نخورده است.»

 

در پرونده جفری اپستین چه اتفاقی افتاد؟

به گفته دادستان، اپستین متهم به تجاوز جنسی به دختران نوجوان متعددی بود که برخی از آنها 14 سال سن داشتند. در طول سالیان متمادی، او ظاهراً از شبکه گسترده‌ای از دختران زیر سن قانونی برای رابطه نامشروع در خانه‌های خود در منهتن سوءاستفاده کرده است. اپستین نسبت به اتهاماتی که در سال 2019 توسط دادستان‌های فدرال در نیویورک در رابطه با توطئه قاچاق جنسی و یک مورد قاچاق جنسی با دختران زیر سن قانونی مطرح شد، اعتراف کرده بود که بی‌گناه است. مرگ او در زندان قبل از محاکمه خودکشی اعلام شد که هنوز ابهام‌های بسیاری را در بردارد. هنوز عده‌ای از قضات آمریکا معتقد هستند، اپستین خودکشی نکرده و در زندان به قتل رسیده تا بسیاری از اسامی افشا نشود. نکته حائز اهمیت این است که اپستین در سال 2008 یک‌بار اعتراف کرده بود که ارتباط نامشروع با دختران زیر سن قانونی را پذیرفته است. در این اعتراف و توافق دوجانبه با دادگاه، قرار شده بود اپستین 13 ماه حبس بکشد و از زندان آزاد شود.

 

مشهورها در لیست سیاه

اما در لیست منتشرشده نام بیش از 100شخصیت مشهور دیده می‌شود که حواشی زیادی را به‌وجود آورده است. هرچند باید به این نکته اذعان داشت که درج این نام‌ها به‌دلیل متخلف و حتی متهم‌بودن آنها نیست. دیوید کاپرفیلد، یکی از افرادی است که نامش در این اسناد آورده شده است. «یوهانا شوبرگ»، یکی از قربانیان این پرونده در اظهارات خود گفته، با دیوید کاپرفیلد شعبده‌باز در خانه اپستین شام خورده است. کاپرفیلد اما متهم به هیچ تخلفی نیست. دونالد ترامپ نیز یکی دیگر از جنجالی‌ترین اسامی مطرح‌شده است که یکی از شاهدهای پرونده دراین‌باره می‌گوید، وقتی طوفانی در فلوریدا رخ داده بود اپستین بعد از فرودی اضطراری، به کازینوی ترامپ می‌رود. این اتفاق در سال 2001 رخ داده است. هرچند یوهانا شوبرگ، قربانی پرونده‌ی اپستین می‌گوید، ترامپ هیچ‌گاه به او پیشنهادی نداده است.

همچنین ترامپ در سال 2018 گفت، اپستین را می‌شناسد همانطور که همه در پالم بیچ او را می‌شناختند. ترامپ در ادامه می‌گوید، بیش از 15 سال است که حتی یک ثانیه مکالمه تلفنی با اپستین نداشته بود. یکی از جنجالی‌ترین اسامی مطرح‌شده، نام مایکل جکسون در این پرونده است که از «شوبرگ» دراین‌باره پرسیده می‌شود، آیا زمانی که در رابطه با اپستین بوده با شخص مشهوری دیدار کرده است؟ شوبرگ چنین پاسخ می‌دهد که مایکل جکسون را در خانه اپستین در «پالم بیچ» ملاقات کرده است اما هیچ‌گاه تخلفی از سوی جکسون ندیده است. گفتنی است اسامی دیگری چون لئوناردو دیکاپریو و باراک اوباما نیز در این پرونده قطور قضایی دیده می‌شوند که فعلاً هیچ اتهامی به آنها نسبت داده نشده و صرفاً ارتباط کاری یا دوستانه با اپستین بوده که نام آنها را به این پرونده باز کرده است. این پرونده قرار است به‌زودی با حکم نهایی دادستانی برای همیشه بسته شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی