| کد مطلب: ۱۱۰۲۷

سوپراستار در کسوت وکیل

شهاب حسینی با سریال «گناه فرشته» به کارگردانی حامد عنقا به شبکه نمایش‌خانگی بازگشت

سوپراستار در کسوت وکیل

در روزگار سرد تلویزیون، چشم بیشتر مخاطبان برای انتخاب بسته‌های سرگرمی خود به شبکه نمایش‌خانگی است. این‌روزها سریال‌های متنوعی در پلتفرم‌های مختلف شبکه نمایش‌خانگی موجود است که نوید زمستانی متنوع ازاین‌حیث را خواهد داد. یکی از سریال‌هایی که هنوز شروع نشده و تبلیغاتش به‌چشم زیاد می‌آید و بسیاری در انتظار آن هستند، سریال «گناه فرشته» است که قرار است از روز اول زمستان، جمعه‌ها میهمان مخاطبان باشد؛ سریالی که از قرار معلوم در ژانر معمایی-جنایی و بیشتر از آن، عاشقانه است.

 

عنقا و خطوط قرمز

«گناه فرشته»، اولین ساخته حامد عنقا در مقام کارگردان است. سریالی پربازیگر که قرار است روزهای جمعه در شبکه نمایش‌خانگی پخش شود و احتمالاً یکی از سریال‌های جنجالی و پرمخاطب امسال خواهد شد. آنطور که شنیده شده، گره اصلی سریال «گناه فرشته»، بررسی پرونده یک قتل و متهمی به‌نام فرشته است که وکیل مجربی به‌نام حامد تهرانی بنا به‌دلایلی خاص، وکالت او را برعهده می‌گیرد. خرده‌روایت‌های حاشیه‌ای درباره مقتول و خانواده‌ او، همچنین ارتباط وکیل فرشته با خانواده مقتول، داستان را پیچیده‌تر می‌کند؛ کمااینکه وکیل خانواده مقتول نیز با حامد تهرانی نسبت نزدیکی دارد. حامد عنقا که سابقه نگارش و تهیه‌کنندگی سریال جنجالی «آقازاده» را برعهده دارد، در «گناه فرشته» بار دیگر سراغ یک موضوع ملتهب رفته و آنطور که پیداست، قرار است باز هم انتقادها به روند دادرسی و نگاه انتقادی به برخی زوایای دادگاه در قوه‌قضائیه در بوته نقد قرار بگیرد. عنقا در «آقازاده» هم انتقادات صریحی به برخورد دستگاه قضا با برخی مفسدان اقتصادی داشت و شخصیت حامد تهرانی در آن سریال، کسی بود که جلوی برخی از قاضی‌های فاسد و پرونده‌سازی‌ها ایستاد. حالا هم احتمالاً یک‌شخصیت اصلی این‌سریال، دادگاه و فرآیند قضاوت است.

عنقا پیش‌ازاین نشان داده که ویژگی‌ فیلمنامه‌های او این است که سعی می‌کند، ساختارشکن باشد و ناگفته‌هایی را از برخی نقاط تاریک فساد اقتصادی در کشور مطرح کند که تا امروز تصویر واضحی از آن وجود ندارد. جسارت نقد سازنده در آثار حامد عنقا و نشان‌دادن برخی از کاستی‌ها، می‌تواند به بهبود شرایط در یک سیستم کمک کند و نقش هشداردهنده داشته باشد. در سریال «گناه فرشته» نیز با همین رویکرد روبه‌رو خواهیم بود و می‌توان به تماشای سریالی نشست که فیلمسازش ترسی از قضاوت و فشارها ندارد و قصه‌هایش را بدون لکنت تعریف می‌کند. «گناه فرشته» ب‌سراغ دستگاه قضا و پرونده‌های وکلایی رفته است که سعی می‌کنند سمت درستی بایستند و در برابر برخی رفتارهای غیرصنفی و نامتعارف، مقاومت کنند. همین می‌تواند مقدمه‌ای برای تماشای یک‌سریال پرهیجان باشد.

 

آقایی و حسینی؛ تقابل متفاوت خیر و شر

یکی از جذابیت‌های ساخت سریال به‌خصوص در ژانر درام معمایی، استفاده از ترکیب بازیگرانی است که می‌توانند با یکدیگر مَچ شده و فضای واقعی‌تری به داستان بدهند. شاید نمونه آخری که می‌توان برای ترکیب برنده بازیگران به‌یاد آورد، سریال «پوست شیر» باشد. جایی که نعیم با حضور رضا پروانه توانست به یک شخصیت مهم و تاثیرگذار تبدیل شود و در پیشبرد درام به‌عنوان عنصر محرک کار کند. ازسوی‌دیگر همواره خیر و شر در تقابل با یکدیگر می‌توانند به همدیگر انرژی داده و ازاین‌طریق اگر وزن هر دوسوی ماجرا به اندازه‌ای باشد که تقابل و حس توأمان دافعه و جاذبه را ایجاد کنند، موتور محرک سریال به‌خوبی در ریتم اصلی خود به حرکت ادامه می‌دهد. باتوجه به برخی اخبار و حواشی منتشرشده از سریال، به‌نظر می‌رسد درام پرتعلیق «گناه فرشته»، درباره دختری بی‌گناه است که ظاهراً نمی‌توان بی‌گناهی‌اش را ثابت کرد. حامد عنقا همانند سریال قبلی‌اش که تهیه‌ کرده بود یعنی؛ «آقازاده» ـ که تقابل خیر و شر را به دو وزنه و قطب متضاد تبدیل کرده و مخاطب سعی می‌کند این تقابل را دنبال کند ـ حالا در «گناه فرشته» نیز ترکیب حضور امیر آقایی و شهاب حسینی در دو قطب مختلف سریال می‌تواند به جذابیت‌های این اثر بیفزاید. شهاب حسینی سومین تجربه بازیگری در نمایش‌خانگی را بعد از سریال «شهرزاد» و «پوست شیر» پشت سر می‌گذارد و نشان می‌دهد در انتخاب‌هایش با وسواس بیشتری حرکت می‌کند تا کارنامه حضورش در نمایش‌خانگی معطوف به آثار باکیفیت باشد. ازسوی‌دیگر امیر آقایی نیز که پیش‌ازاین در نقش نیما بحری در سریال «آقازاده» خوش درخشیده بود، در سریال «خون سرد» نیز در نقش یک دکتر کالبدشکاف پزشکی قانونی که قاتل آدم‌بدهای داستان است، بازی قابل‌قبولی ارائه داد. حالا تقابل و حضور این دو بازیگر که از وزن‌های مهمی در بازیگری برخوردارند، می‌تواند این سریال را به یکی از تماشایی‌ترین محصولات نمایش‌خانگی بدل کند. باید منتظر «گناه فرشته» و بازی دیدنی شهاب حسینی در نقش حامد تهرانی و امیرآقایی در نقش نوید عشیری باشیم.

 

دوران سرکشی لادن مستوفی

شاید به‌یادماندنی‌ترین تصویر از لادن مستوفی در ذهن همه مخاطبان؛ حضور او در سریال «دوران سرکشی»، به کارگردانی کمال تبریزی باشد. تصویر یک مددکار اجتماعی که با دلسوزی بسیار سعی دارد، به دخترانی که در خانواده دچار خشونت خانگی شدند و با بی‌مهری مجبور به ترک خانه شده‌اند، کمک کند. شمایل و بازی درگیرکننده لادن مستوفی با چهره‌ای مصمم و نگاه دلسوز، در ذهن مخاطب باقی مانده است. اگرچه او بازیگری را از دهه 70 و بازی در فیلم «روز واقعه» آغاز کرد اما گزیده‌کاری او باعث شده است بازی او در فیلم‌ها و سریال‌هایی که تا امروز نقش‌آفرینی کرده، به‌خوبی در خاطر مخاطب باقی بماند. مستوفی به‌خاطر چهره و فرم بازیگری‌اش، همواره در نقش یک زن حامی و کنترل‌کننده خانواده سعی کرده است در فیلم‌هایی بازی کند که فضای شخصیت به ویژگی‌های او نزدیک باشد. ازاین‌رو می‌توان رگه‌هایی از برخی ویژگی‌هایی که گفته شد را در نقش‌هایش نیز جست‌وجو کرد. او دهه 80 حضور فعال و پرکاری در آثار سینمایی داشت و البته در تلویزیون نیز سریال‌هایی مانند سفر سبز و شیخ بهایی و پریا را نیز بازی کرد. حالا در جدیدترین تجربه بازیگری لادن مستوفی، او این روزها در سریال «گناه فرشته» حضور دارد. مستوفی در «گناه فرشته»، نقش مهتاب محتشم؛ یکی از شخصیت‌های اصلی زن را بازی می‌کند که در قامت یک‌وکیل در کنار همسرش؛ حامد تهرانی با بازی شهاب حسینی به پرونده‌های قضایی رسیدگی می‌کنند. مستوفی در «گناه فرشته» هم همچون «دوران سرکشی»، در همان قامت یک زن حامی و قدرتمند که سعی می‌کند از مظلوم دفاع کند، حضور دارد و احتمالاً این تقارن ـ آن‌هم بعد از گذشت دودهه از ساخت سریال «دوران سرکشی» ـ برای مخاطب دلنشین است. اگرچه باید منتظر ماند و دید، حضور او در سریال «گناه فرشته»، باز هم می‌تواند خاطرات خوش یک‌بازی متفاوت و محبوب را زنده کند یا خیر؟

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی