| کد مطلب: ۲۱۶۸۲

سخنگوی وزارت امور خارجه:

اروپا نشان دهد که در خصوص روابط با ایران واقع‌بینانه و مستقلانه تصمیم می‌گیرد

اروپا نشان دهد که در خصوص روابط با ایران واقع‌بینانه و مستقلانه تصمیم می‌گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اروپا باید نشان دهد که در خصوص روابط با ایران واقع‌بینانه و مستقلانه تصمیم می‌گیرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه اخیر اروپا با تحریم‌های هوایی اخیر نشان داد غرب با فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی مجددا سعی در امنیتی سازی چهره ایران در مجامع بین‌المللی دارد. از سوی دیگر در رایزنی‌های تلفنی آقای بورل با عراقچی بر آغاز دور جدیدی از گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا تاکید شده بود. چقدر می‌توان به زمینه‌سازی برای آغاز مقدمات این روند در حاشیه اجلاسیه سازمان ملل امیدوار بود؟ اساسا دیپلماسی غیرآمریکایی در توسعه روابط با اروپا برای ما و طرف‌های غربی قابلیت عملیاتی شدن دارد؟ گفت: روابط و تعامل میان کشورها یک مسیر دو طرفه است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست خارجی متوازن و نیز منطبق بر اصول احترام متقابل و منافع مشترک، از توسعه روابط با همه طرف‌های علاقمند از جمله اروپا استقبال می‌کند.

وی افزود: اروپا باید نشان دهد که در خصوص روابط با ایران واقع‌بینانه و مستقلانه تصمیم می‌گیرد. البته روابط ایران و اروپا هم اکنون هم از الگوی واحدی تبعیت نمی‌کند. ایران با برخی از کشورهای حوزه اروپا روابط دوستانه و همکاری‌های مشترک خوبی دارد. توسعه مناسبات با اروپا در صورت واقع بینی برخی از کشورهای مؤثر این اتحادیه دور از دسترس نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: نشست معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با مدیران سیاسی انگلیس، آلمان و فرانسه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد که در صورت تداوم و تعامل سازنده، می‌تواند، راهگشا باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل فرصتی برای رایزنی با کشورهای منطقه و اعضای شورای همکاری خلیج فارس فراهم خواهد شد؟ عنوان کرد: دیدار با مقامات عالی و ارشد کشورهای حوزه خلیج فارس در برنامه کار رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار داشت. برخی از این دیدارها و گفتگوها انجام شده است و در ادامه نیز منطبق با برنامه ریزی های انجام شده و متناسب با زمان فشرده‌ای که در اختیار هیأت‌ها هست، برخی دیگر از ملاقات‌ها و گفتگوها ادامه پیدا خواهد کرد.

کنعانی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از برگزاری چنین نشستی در راستای تقویت و تحکیم همکاری‌های مشترک و دسته جمعی میان کشورهای حوزه خلیج فارس استقبال و حمایت می کند. برگزاری چنین نشستی مستلزم توافق همه کشورهای حوزه خلیج فارس و هماهنگی‌های لازم میان آنها است. جمهوری اسلامی ایران از حامیان جدی تقویت گفتگوها و همکاری‌های دسته جمعی در حوزه خلیج فارس به منظور گسترش و تنوع بخشی به مناسبات سازنده و همکاری های جمعی میان کشورهای منطقه است.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی