| کد مطلب: ۱۵۸۲۰

«مردم سالاری» واکنش‌های داخلی درباره سفر گروسی به ایران را بررسی می‌کند

سنگ‌اندازی تندروها در راه توافق با آژانس

سنگ‌اندازی تندروها در راه توافق با آژانس

تندروها به خصوص در مجلس، رفتارهای متناقضی در دولت روحانی و رئیسی نسبت به مساله هسته‌ای و تعامل با آژانس داشته‌اند.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، روز دوشنبه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران آمد و اول به دیدار رئیس دستگاه دیپلماسی و مذاکره کننده ارشد ایران رفت و سپس راهی اصفهان شد تا در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای در کنار محمد اسلامی شرکت کند.

حضور گروسی در ایران جای تعجب ندارد اما زمان حضورش در تهران و اصفهان مهم است.

یه یاد داریم که در زمان مذاکرات برجام و زمانیکه جواد ظریف مسئول مذاکرات بود، این تندروهای مجلس از جمله جواد کریمی قدوسی بودند که اقدام به سنگ اندازی پیش پای مذاکرات کردند و حتی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را در صحن مجلس تبدیل به قانون کردند و دست دولت را در مذاکرات بستند و اجازه ندادند که دولت در ماه‌های پایانی کار نیمه کاره خود را که با ورود ترامپ به کاخ سفید از مدار خود خارج شده بود را دوباره در مسیر اصلی قرار دهند و با دولت تازه کار بایدن و دموکرات‌ها دوباره به توافق برسند و بدون مشکل برجام دولت را تحویل اصولگرایان دهند.

همین موضوع چندین بار در سخنان حسن روحانی رئیس دولت نمود یافته بود و همواره از اقدام مجلس یازدهم در بستن درهای مذاکرات انتقاد کرد و حتی گفت که عدم توافق باعث شه بود که چندین میلیارد دلار خسارت مستقیم به کشور وارد شود ولی دولت کنونی هرگز به این سخنان واکنش نشان نداد و با سکوت خود بطور تلویحی این اظهارات را تایید کرده است.

بعد از استقرار دولت سیزدهم نیز با اینکه مجلس و دولت در یک مسیر و همسو هستند، اما بازهم این دولت نتوانست که مشکلات خود را در زمینه هسته ای با جهان حل کند و همچنان دیده می‌شود که فشار تندروهای مجلس بر دولت و بخش دیپلماسی که براساس بده بستان است، سایه افکنده و این ترس وجود دارد که همان اقداماتی که مجلس نهم و یازدهم در قبال ظریف انجام می‌داد درباره تیم کنونی نیز انجام شود.

در سفر پیشین مدیرکل آژانس به تهران که اسفندماه ۱۴۰۱ بود وی درحالیکه بسیار خوشحال به نظر می‌رسید تهران ه مقصد وین ترک کرد و بعد از ترک وی بیانه ای مشترک منتشر شد که در آن گفته شده بود ایران موافقت کرده درباره یافت شدن ذرات اورانیوم در سه مرکز اعلام نشده به آژانس، اطلاعات بیشتری بدهد.

بر اساس این بیانیه گفته شد که «ایران به صورت داوطلبانه» به آژانس اجازه می‌دهد «فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی بیشتری را اجرا کند.»

این بیانیه می‌گوید روش اجرای این فعالیت‌ها قرار است طی یک نشست فنی که «به زودی در تهران برگزار می‌شود» مورد توافق قرار گیرد. در این بیانیه به طور صریح درباره پیدا شدن آثار اورانیوم ۸۴ درصد غنی شده، حرفی زده نشد.

وی در بدو ورود به وین نیز در جمع خبرنگاران با ابراز خوشحالی نسبت به توافقات انجام شده در تهران ابراز امیدواری کرد که مشکلات اخیر ایجاد شده میان ایران و آژانس با توافقات بدست امده پس از سفر وی به تهران به سرعت حل شود.

اما روز گذشته پس از ورود گروسی به تهران وی با ابراز ناخرسندی از عدم اجرای این توافق نامه، ابراز داشت که پیشنهاداتی را برای اجرایی کردن آن در جیب دارد.

فشار تندروها برای مسکوت ماندن توافقات دوجانبه

اما اینکه چرا این توافقات میان ایران و آژانس تا امروز اجرایی نشده است به نظر می‌رسد بیشتر به همان قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» برمی‌گردد که توسط تندروهای مجلس یازدهم بخصوص جواد کریمی قدوسی و محمود نبویان تهیه شده بود.

در ماده ۲ این قانون به صراحت ذکر شده است که «در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی­سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح­آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل پانصد کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام کند.»

همچنین در بخشی از آن گفته شده «چنانچه کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم­ها از جمله هسته­ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به منظور تعیین تکلیف در مجلس، به مجلس شورای اسلامی به استناد بند (۷) ماده (۴۵) قانون آیین نامه داخلی مجلس ارائه می‌کنند.»

با اینکه از کلمات «موظف» و «مکلف» بودن در قانون برداشت‌های خاص خود وجود دارد اما مشخص نیست که این قانون تنها برای دولت دوازدهم آن هم برای چند ماه باقی مانده که مذاکرات دوباره آغاز شده بود، بوده است یا اینکه در دولت سیزدهم که طی فاصله کوتاهی سه سالگی خود را به پایان می‌رساند نیز اجرایی شده است یا خیر؟ در بخش دیگری از این قنون ذکر شده «مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجراء به مجازات تعزیری درجه دو تا پنج قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.»

فشار تندروها برای بازگشت به دوران احمدی‌نژاد

جواد کریمی قدوسی در ایکس نوشته بود که اگر اذن (رهبر انقلاب) داده شود ظرف یک هفته اولین آزمایش هسته ای انجام می‌شود که منطق این سخنان دقیقا همان منطقی است که احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های خود داشت و می‌گفت که ترمز قطار هسته ای ایران کنده شده و با سرعت به پیش خواهد رفت و تحریم‌های فلج کننده که اتفاقا آنها را هم کاغذ پاره می‌خواند از زمان وی شروع شد. و خودش هم اولین فردی بود که لب به شکایت از تحریم‌ها بازکرد و برای حل این مشکل حاضر شد علی اکبرصالحی که هم فکر دولت وی نبود را وزیر امورخارجه کند تا گشایشی در مذاکرات میان ایران و کشورهای دیگر رخ دهد. جواد کریمی قدوسی همچنین اخیرا و در یکی از آخرین اظهاراتش گفته بود که ساخت سلاح اتمی و افزایش برد موشک‌ها، زمانی است که «دشمن بخواهد ما را تهدید کند» و سپس گفته پاسخ به این تهدید هم متوجه اسرائیل نیست بلکه «متوجه اروپا و آمریکایی است که پشتوانه سگ زنجیره‌ای خودشان، رژیم صهیونیستی هستند.»

کریمی قدوسی در صحبت‌هایش گفت که ظرفیت‌های بیشتر هسته‌ای و موشکی نه تنها در مذاکره احتمالی خللی ایجاد نمی‌کند، بلکه اروپایی‌ها را وامی‌دارد تا «دست و پایشان را جمع کنند» و به تحریم‌های ایران پایان دهند. البته این سوال همواره در ذهن مخاطبان وجود دارد که قوانین برای همه در تمامی زمان‌هاست یا اینکه تنها برای مدت محدود و افراد خاص نگاشته می‌شود؟ اینکه دولت کنونی چند گزارش از اقدامات انجام شده مصرح در قانون را به مجلس ارایه دهد نیز جای سوال دارد و اینکه چرا تندروهای مجلس تنها در زمان دولت گذشته سروصدا می‌کردند و در سه سال گذشته سکوت کامل اختیار کردند هم جای تعجب ندارد چون بطور کامل مذاکرات متوقف شده است و این تنها و تنها مردم هستند که درحال تحمل خسارات فراوان به کشور هستند. اینکه گروسی بخشی از توافقات انجام شده در سفر قبلی به تهران را رونمایی کرده بود و امروز برای اجرای آن پیشنهاداتی خواهد داشت باید دید که آیا بازهم کریمی قدوسی و نبویان و دیگر تندروها فریاد خواهند زد و یا در صفحه مجازی خود خواهند نوشت: «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله»؟

منبع : مردم‌سالاری
اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی