| کد مطلب: ۵۰۵۶۲

نماینده مجلس: ۸۵ درصد دانش‌آموختگان شهرهای بزرگ بیکار هستند

نادرقلی ابراهیمی گفت: ۸۵ درصد دانش آموختگانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، بیکار هستند و منبع درآمد پایداری ندارند.

نماینده مجلس: ۸۵ درصد دانش‌آموختگان شهرهای بزرگ بیکار هستند

به گزارش هم‌میهن آنلاین و به نقل از ایرنا، نادرقلی ابراهیمی روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی توسعه مهارت استان مرکزی در اراک، افزود: باوجود تنوع در روش‌های آموزشی در وزارت علوم، همچنان دانش‌آموختگانی داریم که با وجود هزینه‌های تحصیلی سنگین از سوی خانواده و دولت، فاقد شغل و فرصت‌های شغلی مناسب هستند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده نیاز به تنظیم و بهبود بیشتر در سیستم آموزشی و بازار کار است تا بتوانیم ارتباط بهتری بین مهارت‌های آموزشی و نیازهای واقعی بازار ایجاد کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بر این نکته تأکید کرد: مهارت‌آموزی ما می‌تواند دانشگاه‌محور، مهارت‌محور یا بنگاه‌محور باشد. بنابراین، ضروری است ارتباط مؤثری بین دانشگاه و بازار کار با توجه به نیازهای واقعی جامعه ایجاد شود چرا که این ارتباط می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش اشتغال جوانان کمک کند و از این طریق، به رشد و توسعه اقتصادی استان و کشور منجر شود.

ابراهیمی اظهار کرد: لازم است به این موضوع پرداخت که چرا فرد فارغ‌التحصیل پس از سال‌ها تحصیل هنوز مهارت‌های لازم را ندارد، این چالش نیازمند بررسی دقیق‌تر و شناسایی علل آن است.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که شیوه‌های قدیمی مانند استاد شاگردی نیز مورد توجه قرار گرفته و در فرآیند آموزش گنجانده شود تا بتوانیم به تربیت نیروی کار ماهر و کارآمدتری دست یابیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر باید از فرصت‌ فضای مجازی به بهترین نحو استفاده کرد. دیگر الزامی نیست که همه افراد به طور فیزیکی در کلاس‌های درس حاضر شوند؛ آموزش می‌تواند به صورت آنلاین و مجازی نیز انجام شود، این رویکرد نه تنها می‌تواند دسترسی به آموزش را تسهیل بخشد، بلکه با توجه به شرایط فعلی و تحولات تکنولوژیک، می‌تواند راهی مؤثر برای به‌سازی فرآیند یادگیری و ارتقای مهارت‌ها باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: دنیای امروز، دنیای هوش مصنوعی است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که سهم ما از این ظرفیت در بخش‌های مختلف چقدر است. بهره‌برداری مؤثر از هوش مصنوعی می‌تواند به تحول در صنایع، بهبود کیفیت خدمات و افزایش بهره‌وری کمک شایانی کند، بنابراین ضروری است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده بهینه از این فناوری در روند آموزش و توسعه مهارت‌ها انجام شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی اقدامات مؤثر و خوبی را در زمینه مهارت‌آموزی به انجام رسانده است؛ اما با توجه به دنیایی که از طریق مهارت‌آموزی موفق به کسب رشد اقتصادی بالایی شده‌اند، هنوز فاصله زیادی داریم و برای کاهش این فاصله، لازم است تلاش‌های بیشتری در راستای بهبود کیفیت آموزش و ارتباط با بازار کار صورت گیرد تا بتوانیم جوانان را با مهارت‌های مورد نیاز آماده کنیم و به توسعه اقتصادی استان کمک کنیم.

ابراهیمی افزود: باید به بحث مهارت و فناوری به‌عنوان دو بخش مرتبط و مکمل در زنجیره توسعه نگاه کنیم و ضروری است افرادی را در مقطع مهارتی آموزش دهیم که با تکیه بر مهارت‌های علمی و عملی خود، بتوانند اقدامات جدی‌تری را صورت دهند، این امر می‌تواند به بهبود وضعیت اشتغال و توانمندی نیروی کار کمک کند و زمینه‌ساز رشد فناوری در استان و کشور باشد.

۲۱ مرکز دولتی، ۳۸۰ آموزشگاه آزاد و ۱۰۶ مرکز جوار کارگاهی ( واحدهای آموزشی مستقر در صنایع) در استان مرکزی فعال و آموزش‌های مهارتی به متقاضیان ارایه می‌شود.

 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه جامعه
پربازدیدترین
آخرین اخبار