| کد مطلب: ۱۶۹۷۶

واکنش به یک گزارش

واکنش به یک گزارش

در پی انتشار گزارشی با تیتر «انسولین کوپنی»، روابط عمومی سازمان غذا و دارو در توضیح این گزارش، جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال کرد.

توضیح روابط عمومی این سازمان درحالی‌است که خبرنگار هم‌میهن پیش از انتشار گزارش، بارها با رئیس روابط عمومی و سخنگوی سازمان، برای گرفتن توضیحات تماس گرفت اما جوابی داده نشد.

«سردبیر محترم روزنامه هم‌میهن سلام و تحیت؛ احتراماً در پاسخ به مطلب مندرج در رسانه شما به تاریخ۱۶خردادماه ۱۴۰۳ با عنوان «انسولین کوپنی»، پاسخ روابط عمومی سازمان غذا و دارو جهت درج در آن رسانه ارسال می‌شود:  «در حال حاضر دو شرکت در حال تولید انسولین هستند و دو شرکت دیگر هم به آن اضافه می‌شوند؛ چون داروهای انسولین داروهای بیولوژیک هستند تولید آنها محدود می‌باشد. اصولا تولید داروهای بیولوژیک در تمام جهان محدودیت

دارد. با این حال ایران جزو کشورهایی است که هم در تولید و هم واردات این قلم دارو فعال است و خدا را شکر مشکلی برای تامین آن نداریم. متاسفانه گاهی برخی پزشکان ممکن است نوع خاصی از آن را تجویز کنند که برند خارجی باشد و به‌دلیل آنکه ما در راستای حمایت از تولید داخل سهم کمتری از بازار را به آنها اختصاص می‌دهیم، تصور عدم‌دسترسی به‌وجود می‌آورد.

ما برای حمایت از تولید داخل سهم بیشتری را به تولید داخل می‌دهیم، مثلاً اگر ۷۰ درصد از سهم بازار تولید داخل باشد۳۰ درصد وارداتی خواهد بود یا بالعکس. پس وقتی برخی پزشکان عزیز نوع خارجی را بیشتر تجویز کنند، میزان محدود وارداتی به تنهایی پاسخگوی نیاز بازار نیست. به هر حال ما ناگزیریم برای حمایت از تولیدات داخل، سهم بازار آنها را بیشتر کنیم.

در بسیاری از موارد بیماران با مراجعه به اولین داروخانه و عدم‌دسترسی به آن، از یافتن ناامید می‌شوند و بنا را بر کمبود می‌گذارند درحالی‌که بارها به مردم عزیز اعلام نمودیم با استفاده از سامانه تیتک می‌توانند داروی خود را از نزدیکترین داروخانه محل کار یا منزل بیابند و پس از اطمینان از موجود بودن به آنجا مراجعه و فرآورده دارویی خود را دریافت نمایند. درخصوص دستگاه و نوار قند خون هم چهار شرکت در کشور دارای پروانه تولید این تجهیزات می‌باشند. 

سیاست سازمان غذا و دارو حرکت به سمت افزایش تولید دستگاه و نوار تست خون است، اما از آنجایی که بخشی از بیماران دیابتی سال‌ها از دستگاه‌های وارداتی استفاده نموده‌اند، در جهت حمایت از بیماران و صیانت از حقوق ایشان، واردات نوار قند خون صرفاً به میزان تامین نوارهای دستگاه‌های قندخون وارداتی قبلی موجود در کشور بوده است. 

طی چند سال گذشته با هدف هدایت به سمت تولید هیچ محدودیتی برای تولید دستگاه‌ها و نوار تست قند خون ایجاد نگردیده است. طی دوسال گذشته با افزایش تولیدکنندگان که در حال حاضر چهار شرکت دارای پروانه تولید دستگاه و نوار قند خون می‌باشند، واردات دستگاه‌های قند خون ممنوع گردیده است. حمایت از تولید داخل و اجرای سیاست‌های افزایشی تولید دستگاه و نوار تست قند خون و کاهش واردات نوار با جایگزینی دستگاه‌های تولید داخل، در اولویت‌های اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی می‌باشد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی