| کد مطلب: ۲۰۸۷۴

هشدار مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران:

تمام دسترسی‌‏های حراست شهرداری را قطع می‌‏کنیم

تمام دسترسی‌‏های حراست شهرداری را قطع می‌‏کنیم

«من دیگر با حراست کاری ندارم.» این تشری است که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر تهران به شهرداری تهران می‌زند.

او پس از نامه‌ای که از مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران گرفت، از حراست شهرداری با عصبانیت انتقاد کرده و گفت: «ما گفتیم حراست را نمی‌خواهیم. شوراهای شهر حراست ندارند، اما در شورای شهر تهران خودمان حراست را تشکیل دادیم. حراست نیز زیر نظر رئیس شورای شهر است مانند مجلس. انتظار دارند که حراست زیر نظر شهرداری باشد که از نظر ما قابل پذیرش نیست. چندین بار هم به آنها گفته‌ایم. تمام دسترسی‌های حراست ما را قطع کرده‌اند. دست‌شان درد نکند. ما هم تمام دسترسی‌هایشان را به همه جا قطع می‌کنیم انشاالله. آقای حراست می‌خواهد گردن‌کلفتی کند؛ برای خودشان بکند. ما دیگر کاری با آن نداریم. استعلام هم نمی‌کنیم. استعلام بخواهیم از بالاتر از آنها استعلام می‌کنیم. نیازی به ایشان و استعلام ایشان و همکاری‌شان نداریم. انشاالله که خدا به آنها عقل بدهد چون می‌بینند چه بلایی سر خودشان می‌آید.»

اما این اختلاف شهرداری و شورای شهر تهران تنها موضوعی نبود که روز گذشته به تنش تبدیل شد. موضوعات مهم دیگری مانند «طرح سوال از شهردار تهران»، «مسترد نشدن ۳۰ تابلوی ارزشمند به شهرداری»، «بستن دسترسی حراست شورای شهر تهران توسط حراست شهرداری»، «پرونده کیفری هتل ۳۰ طبقه ولنجک»، «اعلام وصول طرح تحقیق و تفحص از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران»، «ترافیک مهر» نیز در شورای شهر تهران مطرح شد تا دویست‌وشصت‌ودومین جلسه شورای شهر خالی از حاشیه بیشتر نماند.

طرح سوال از زاکانی کلید خورد

«سوال از شهردار تهران» برای چهارمین بار در این دوره شورای شهر تهران مطرح شد. اولین بار نرجس سلیمانی با محوریت «حمل و نقل عمومی» سوال از شهردار تهران را مطرح کرد. پس از آن ناصر امانی و سیدجعفر تشکری هاشمی هر کدام به صورت جداگانه طرح سوال از شهردار پایتخت را مطرح کردند.

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران حالا از ابزار طرح سوال استفاده می‌کند؛ آن‌هم درباره «عملکرد قرارگاه مسکن». علیرضا زاکانی، شهردار تهران در واکنش به سوال سوده نجفی به خبرنگاران گفته بود: «من از سوال هم استقبال می‌کنم، همه چیز شفاف است و آماده پاسخگویی هستم. از من نخواستند که برای پاسخگویی در صحن شورای شهر تهران حاضر شوم. حتی اصرار کردم که بیایم اما آقای چمران گفت هنوز روند قانونی این سوال طی نشده است.»

مهدی چمران نیز در تایید صحبت زاکانی، گفت: «گفتیم آمادگی داشته باشند که پاسخ سوال را بدهند و برایشان ارسال کردیم. اما «سوال» مبانی خود را طی نکرده بود تا به جایگاه سوال برسد. با توجه به سفر مسکوی ایشان – زاکانی – و حضور در بریکس، پیش‌بینی کردم که در جلسه سه‌شنبه هفته دیگر به شورای شهر تهران دعوت می‌شود.نه به خاطر پاسخ به سوال بلکه به دلیل پاسخ به ابهامات همه از ایشان – زاکانی – به صورت رسمی دعوت می‌کنیم که درباره قرارگاه مسکن و اقدامات شهرداری در این‌باره به شورای شهر تهران بیایند و همان مسائلی که گویا برای شما خبرنگاران توضیح دادند را به صورت خلاصه‌تر در شورای شهر تهران ارائه کنند. قرار شد که پاسخ کتباً و رسماً به شورای شهر تهران ارائه شود که هنوز پاسخی نیامده است. پس از ارسال پاسخ، آن  را مطرح می‌کنیم اما جهت پیشگیری از شائبه‌ها، دعوت می‌کنیم که توضیحاتی ارائه کنند.» 

اما سوده نجفی از طرح سوال خود عقب‌نشینی نکرد و پیش از شروع دستورجلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر سوال خود از شهردار اصرار دارد به صراحت اعلام کرد: «۱۵ روز پیش سوالی را از آقای زاکانی، شهردار تهران داشتم که تقدیم آقای چمران، ریاست شورای شهر تهران کردم. ایشان هم این سوال را به شهردار تهران ابلاغ کرد. سوال بنده به استناد تذکر سایر اعضای شورای شهر تهران مطرح شد اما گویا سوال بنده تذکر قلمداد شده است.» او افزود: «یک‌بار دیگر سوال خود را مطرح می‌کنم تا ایرادی که برخی افراد به این موضوع داشتند رفع شود.

من به سوال خودم اصرار داشته و خواستار حضور شهردار در صحن شورا برای پاسخ به این سوال هستم. متاسفانه شهرداری به جای پاسخگویی در این ۱۵ روز اقدام به برگزاری تور بازدید خبرنگاران – از پروژه‌های مسکن – کرد و در اقدامی عجیب، بنده هم به این تور دعوت شدم که در زمان مناسب قطعاً به این اقدام شهرداری می‌پردازم.» با توجه به مطرح شدن دوباره سوال از شهردار، زاکانی مجبور است در مقابل اعضای شورای شهر تهران به این سوال پاسخ دهد.

تحقیق و تفحص اعلام وصول شده

از سوی دیگر هفته گذشته نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران موضوع «تحقیق و تفحص از سازمان املاک و مستغلات شهرداری» را در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح کرد. با توجه به اینکه طرح مذکور باید تا ۴۸ ساعت توسط رئیس شورای شهر تهران اعلام وصول می‌شد اما شنیده‌ها حاکی از عدم اعلام وصول طرح تحقیق و تفحص‌ بود.

نرجس سلیمانی درباره این تحقیق و تفحص روز شنبه (۲۳ شهریور) به هم‌میهن گفت: «اول اینکه هنوز اعلام وصول رسمی نشده است. ضمن آنکه تجربیات این چند سال من مانند سوال بنده که اولین سوال قانونی ماده ۸۳ قانون تشکیلات بود و بعد از دو سال هنوز هم در جریان است و هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نشده، حاکی از آن است که حتی وقتی تمام موارد قانونی رعایت شده نیز ممکن است دست‌اند‌ازهایی در مسیر به وجود آید و باید با پیگیری به روال بیفتد. هرچند به روال افتادن هم به معنای اثربخشی نیست.

در هر حال ماهیت تحقیق و تفحص و جوهر تحقیق از این جنس محرمانه است و تا قبل از دستیابی به نتیجه غایی، تنظیم گزارش و جمع‌بندی خروجی کارشناسی در کمیته تحقیق نباید عناصر و بخش‌هایی از موضوعات به‌دلیل ناپخته بودن و احتمال درز اشتباه اطلاعات یا از مسیر خارج شدن اساس تفحص، اطلاعاتی در دسترس غیرمسئولان قرار گیرد. اما تا آنجا که قابل بحث است؛ سیزده، چهارده سرفصل برای بررسی و رسیدن به عمق مطالب در حوزه فعالیت سازمان املاک و مستغلات احصا شده و در صورت اعلام وصول و تشکیل کمیته ذیل قانون تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.» اما مهدی چمران در پاسخ به سوال هم‌میهن درباره عدم اعلام وصول این تحقیق و تفحص گفت: «ما قبل از ۴۸ ساعت این طرح را اعلام وصول کردیم و تمام کارهایش صورت گرفته است.»

به قوه‌قضائیه احضار نشدم

موضوع دیگری که روز گذشته مطرح شد  موضوع «هتل ولنجک» معروف به «هتل ۳۰ طبقه» نیز در حاشیه برگزاری شورای شهر تهران با چمران مطرح شد. اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه‌قضائیه هفته گذشته از تشکیل پرونده کیفری و برخورد با افراد مرتبط با ساخت‌وساز این هتل خبر داد. مهدی چمران در پاسخ به این سوال هم‌میهن که با توجه به امضای شما در مصوبه کمیسیون ۵ هتل ولنجک، آیا به‌عنوان مطلع به قوه قضائیه احضار شدید؟ به پاسخ یک کلمه‌ای «خیر» اکتفا کرد.

۷ ساله شدن شورای شهرها

ادامه‌دار بودن فعالیت شوراها نیز از جمله موضوعاتی بود که با رئیس شورای شهر تهران مطرح شد. موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، رئیس شورای‌عالی استان‌‌ها از ارسال طرح دوفوریتی به مجلس برای هفت ساله شدن دوره ششم شوراهای شهر به مجلس خبر داده و گفت: «طرح ۷ ساله شدن فعالیت دوره ششم شورا‌های اسلامی شهر و روستا در شورای عالی استان‌ها تصویب شده است.» مهدی چمران اما از مطرح نشدن این طرح در مجلس خبر داده و تاکید کرد: «هنوز ۶ ماه از مصوبه اول مجلس _  مبنی بر فعالیت ۴ ساله شوراهای شهر و روستا - نگذشته است، بنابراین این طرح در مجلس مطرح نمی‌شود. در صورتی می‌توان به این طرح امیدوار بود که این طرح با تلاش شورای‌عالی استان‌ها در مجلس اعلام وصول شود. گرچه کار بسیار مشکل و سختی است. باید مجلس به آن رای بدهد، باید نوبت رسیدگی به آن در مجلس جلو بیفتد (که مصوبه مجلس را می‌دهند) و شورای نگهبان باید قانع شود. اما من پیش‌بینی می‌کنم این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.»

۳۰ تابلوی نفیس استرداد نشد

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران اما در این جلسه از موضوع مهمی خبر داده  و اعلام کرد: «۳۰ تابلوی نفیس از موزه امام علی (ع) زیرنظر  سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برای به نمایش گذاشتن در یک نمایشگاه خارج شده است. نمایشگاه برگزار نشده اما این تابلوها به موزه استرداد نشده است. فقط یک مورد از این تابلوها ۳۰ میلیارد تومان ارزش دارد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی