| کد مطلب: ۱۲۴۳۳

سخنرانی وزیر سابق امور خارجه در مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی:

ظریف: گروه نیابتی نداریم

سی‌امین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی به‌عنوان یکی از احزاب شناخته‌شده اصلاح‌طلب، روز گذشته با حضور محمدجواد ظریف و جمعی از چهره‌های شاخص سیاسی در مرکز فرهنگی رسالت برگزار شد.

از جمله حاضران در این جلسه می‌توان به بهزاد نبوی (سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و نایب‌رئیس مجلس ششم)، آذر منصوری (رئیس جبهه اصلاحات)، طاهره نقی‌ئی، نایب رئیس جبهه اصلاحات، جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات، مرتضی مبلغ (معاون سیاسی پیشین وزارت کشور)، علی تاجرنیا (نماینده مجلس ششم)، لطف‌الله میثمی (روزنامه‌نگار و از مبارزان دوران انقلاب)، مصطفی معین (وزیر پیشین علوم)، محسن میردامادی (دبیرکل سابق جبهه مشارکت) و محمد صدر (عضو مجمع تشخیص مصلت نظام) اشاره کرد. محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه و محمدرضا ظفرقندی، دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی از سخنرانان این مجمع بودند و پیام سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق کشورمان نیز در این جلسه قرائت شد.

 

مردم، ایران را حفظ کرده‌اند

محمدجواد ظریف در سی‌امین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی نکات مهمی در خصوص سیاست داخلی، خارجی و حکم‌رانی مطرح کرد. وزیر خارجه پیشین کشورمان در خصوص روابط میان کشورها در جهان امروز گفت: «ما دنیا را هنوز قطبی می‌بینیم و تصور داریم که عربستان چون نوکر آمریکاست، نمی‌تواند با رقبای آن ارتباط بگیرد. تصور می‌کنیم که روسیه و چین حاضرند منافع خود را به خاطر ما به خطر بیاندازند. توقعات بی‌جا درست می‌کنیم. هم‌اکنون عربستان، امارات و دیگر کشورها با آمریکا و اروپا ارتباط دارند و این ارتباط با روسیه و چین نیز برقرار است. بر همین اساس رابطه ما با روسیه و چین و عربستان و امارات را با این کشورها قیاس کنید.»  ظریف ادامه داد: «ما در روابط بین‌المللی، مردی و نامردی نداریم. ما دیگر وفاداری در روابط دنیا نداریم. نه قرار است ما به کسی وفادار باشیم و نه کسی به ما وفادار باشد. به همین دلیل هم می‌گوییم که ما گروه‌های نیابتی نداریم. مگر حماس با ما در خصوص بشار همراه بود؟ مگر دوستان ما در عراق در ماجراهای دیگر با ما همراه بودند؟ به همین دلیل هم می‌گویم که نیروی نیابتی معنا دارد.» استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه چین تصمیم گرفته در حوزه امنیت با آمریکا رقابت نکند، اضافه کرد: «اروپا تصمیم گرفته در حوزه هنجاری با آمریکا رقابت کند و در حوزه امنیتی چنین تصمیمی ندارد. هر کسی تصمیم گرفته که ببیند کجا مزیت نسبی دارد و این، خاصیت دوران پساجنگ سرد است.»

محمدجواد ظریف با اشاره به نفوذ ادبیات نظامی در ادبیات سیاسی کشور گفت: «نباید دیپلماسی را به میدان تقدیم کرده و ادبیات‌مان را نظامی کنیم. نگوییم قرارگاه دیپلماسی، نگوییم سردار دیپلماسی، ما واژگان‌مان را از دست داده‌ایم. خیال می‌کنند که اگر بگویند در سنگر هستند، قدرت دارند درحالی‌که قدرت، مردم هستند. قدرت بخش پزشکی ما هستند. بخش خصوصی و مردم هستند که این کشور را حفظ کرده‌اند. مردم را با مشت آهنین نمی‌توان حفظ کرد. خدا به رسول خدا می‌فرماید که رحمت بر تو که با این مردم، نرم هستی و اگر با آن‌ها برخورد تندی داشتی، از دور تو پراکنده می‌شدند.»  دیپلمات پیشین کشورمان درباره نقش اساسی مردم در حفظ کشور گفت: «دو دلیل مطرح بود که چرا نباید به ایران حمله کرد؛ دلیل اول، دوازده سال قطعنامه‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل علیه عراق، جنگ با این کشور را موجه و کم‌هزینه می‌کرد. دومین دلیل هم این بود که جغرافیای وسیع ایران، همراه با مردمی که با حکومت هستند، باعث خواهد شد که نتوانیم به صورت برق‌آسا موفق شویم. لذا اینجا مردم بودند که سلاح ما را نجات دادند، نه سلاح ما که مردم را نجات دهد.»

ظریف اضافه کرد: «تحریم‌ها کمر کشور را شکسته اما مردم باعث دوام آوردن ایران شده‌اند. کشورهایی با تحریم‌های به‌مراتب کمتر با چالش‌های به‌مراتب جدی‌تری مواجه هستند. این، مردم و بخش خصوصی هستند که از شکست کشور در دوره تحریم‌ها جلوگیری کرده‌اند.» دیپلمات پیشین کشورمان یادآور شد: «بازدارندگی ایران و ستون استوار آن، مردم ایران هستند. اگر جنگ عراق و سایر قضایا را نگاه کنید، باز هم خواهید دید که ستون، مردم هستند. در دنیا هم، یک دختربچه پاکستانی می‌تواند، دنیا را برای آموزش دختران و کودکان و نگرش‌های افراط‌گرایانه بسیج کند.»

 

شاهد خروج حاصل عمرمان از کشور هستیم

محمدرضا ظفرقندی، دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکان و رئیس پیشین سازمان نظام پزشکی دیگر سخنران این مجمع بود. ظفرقندی در سخنرانی خود، علاوه بر مرور شرایط سیاسی جاری در کشور، نگرانی‌هایی در خصوص افزایش مهاجرت فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف پزشکی و غیرپزشکی مطرح کرد. ظفرقندی با اشاره به وضعیت سیاسی فعلی در کشور، گفت: «نظامی که قرار بود با مبانی جمهوریت، اسلام و ایران، سربلند و بالنده باشد، در هر سه مقوله دچار چالش و لغزش شده است. جمهوریتی که باید مبنای مشروعیت و سرمایه‌ی اجتماعی نظام باشد و قاعدتاً با رای مردم و انتخابات آزاد، واقعی و رقابتی و با ایجاد مجلسی که در رأس امور باشد و نمایندگان منتخبش بیانگر تفکرات و آراء و سلیقه‌های گوناگون ملت باشند، در عمل با سازوکاری، هم در شکل و هم در محتوا از مشارکت مردم و از تاثیر و قدرت و امکان تغییر در سرنوشت مردم تا حدی تهی شده است و مفهوم خود را از دست داده است.»

دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکان اضافه کرد: «این رویه تا جایی پیش رفته که تمام رؤسای‌جمهور ادوار گذشته ردصلاحیت می‌شوند و رئیس سابق و خودی مجلس و نواب ایشان هم تحمل نمی‌شوند و مشمول حذف می‌شوند و تا جایی که وزیر سابق اطلاعات به شورای نگهبان با صراحت اعلام می‌کند که چون آقای هاشمی‌رفسنجانی رای بالایی دارد و صلاح نیست انتخاب شود، باید ردصلاحیت شود. از یک سو در شکل انتخابات سازوکار نظارت و ترکیب هیئت‌های اجرایی و دخالت نهادهای دیگر موجب حذف گسترده افراد و احزاب رقیب می‌شود و از سوی دیگر در محتوای کار هم ایجاد نهادهای موازی و انتصابی مافوق مجلس شورای اسلامی محلی برای تاثیر مشارکت مردمی و برقراری مجلسی قدرتمند و در رأس امور باقی نگذاشته است.»

رئیس پیشین سازمان نظام پزشکی کشور، درباره موج مهاجرت از کشور گفت: «به اقتضای عناوین حرفه‌ای پزشکی و دانشگاهی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران و به‌عنوان معلمی که بیش از ۴۵ سال در مدرسه و دانشگاه، تدریس کرده‌ام، اعلام می‌کنم که امروز یکی از بزرگترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما مهاجرت و یا بهتر بگویم فرار نیروی انسانی نخبه در رده‌های مختلف، فارغ‌التحصیلان دانشجویان و اساتید رشته‌های مختلف پزشکی و غیرپزشکی به هرکجای دیگر است.» ظفرقندی اضافه کرد: «احساس بدی است که نظاره‌گر خروج و رفتن بی‌انتهای محصول و نتیجه زحمات عمرت باشی و هشدارها و فریادت هم شنیده نشود. احساس و حکایت خسارتی است که به تعبیر مرحوم آیت‌الله طالقانی در تفسیر سوره والعصر: به آب شدن سرمایه و متاع آن یخ‌فروش در گرمای سوزان شباهت دارد. بسیاری از اساتید ارزشمند دانشگاه‌ها کشور را ترک می‌کنند. امروز رشته‌های مهم مثل جراحی قلب، طب اورژانس، بیهوشی... و بسیاری از رشته‌های پزشکی داوطلب ورود ندارند و کرسی‌های دستیاری خالی مانده است. درخواست گواهی good standing از نظام‌پزشکی برای خروج از کشور به چند برابر سنوات قبل رسیده است. به‌دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی سهم بهداشت و درمان از تولید ناخالص داخلی (GDP) به‌عنوان یک شاخص توسعه که در سال‌های گذشته به ۹ درصد رسیده بود امروز به 5/4درصد کاهش یافته و این به معنای کاهش کیفیت درمان، سلامت، تجهیزات پزشکی ضروری(حتی برای اعمال جراحی) و کمبود داروهای مورد نیاز مردم است.»

او با اشاره به فشارهای امنیتی به دانشگاه‌ها گفت: «استقلال دانشگاه‌ها تحت دستور و شرایط امنیتی به‌شدت خدشه‌دار شده است، تا جایی که بعضی از اساتید باسابقه و نامدار به‌دستور، اخراج یا به اجبار بازنشسته می‌شوند. رشد علمی کشور که از دولت آقای خاتمی شیب صعودی قابل‌قبولی یافته بود و تا سال ۲۰۲۱ به عنوان کشور اول منطقه شناخته می‌شد، امروز دچار نزول شده و عقب‌تر از کشورهای ترکیه و عربستان قرار گرفته‌ایم. موضوع بورس‌های تحصیلی، کنگره‌های علمی، راه‌اندازی رشته‌ها و دوره‌های جدید علمی به‌دلیل شرایط امروز کشور دچار توقف و رکود شده است.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی