| کد مطلب: ۲۰۶۴۱

هریس تازه‌نفس و ترامپ خسته

جاستین جست، استاد دانشگاه جورج میسون

هریس تازه‌نفس و ترامپ خسته

در فضای سیاسی دوتکه آمریکا و در دوره‌ای که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نمی‌توانند در مورد بسیاری از حقایق اساسی در مورد چالش‌های کشور به توافق برسند، چه رسد به سیاست‌های مقابله با آنها، بینندگان مناظره بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، با نتایج بسیار متفاوتی روبه‌رو شدند.

اما یک چیز در این مناظره به وضوح به چشم آمد و آن اینکه هریس کاندیدایی است که به دنبال تغییر است. آمریکایی‌ها با ورود به چرخه انتخابات ۲۰۲۴ خسته شده بودند. این حس وجود داشت که همان بحث‌های قدیمی توسط همان پیرمردها تکرار می‌شود. با این حال، به دلیل کنترل همین پیرمردها بر دستگاه‌های حزبی، ترامپ و بایدن دوباره در صدر رای‌گیری ملی قرار گرفتند.

رای‌دهندگان می‌خواستند چیزی تازه و چیزی جدید ببینند. با معرفی هریس پس از کناره‌گیری بایدن در ۲۱ ژوئیه، دموکرات‌ها این خطر را پذیرفتند که هریس ممکن است از کاخ سفید فاصله بگیرد. با این وجود که دفتر هریس در بال غربی کاخ سفید واقع شده‌اند، ‌اکنون شکی باقی نمانده که هریس به دنبال تغییر است. در برنامه شامگاه سه‌شنبه، معاون رئیس‌جمهور ماهرانه گفت که به دنبال تجسم تازه‌ای است که آمریکایی‌ها آرزوی آن را داشتند و این بزرگترین مزیت سیاسی اوست.

هریس در یکی از معدود بگومگوهای مستقیم با ترامپ گفت:«شما با جو بایدن رقابت نمی‌کنید. شما علیه من رقابت می‌کنید.» هریس با اشاره به شورش ۶ ژانویه در ساختمان کنگره گفت:«بیایید ورق را برگردانیم. بیایید به عقب برنگردیم. بیایید مسیری را برای آینده ترسیم کنیم و به عقب نرویم.» هریس گفت که نسل جدیدی از رهبری را برای آمریکا ایجاد خواهد کرد. 

از نظر تاکتیکی، هریس انتخابات نوامبر را به‌عنوان رفراندوم درباره ترامپ تعریف کرد. او مدام ترامپ را به دلیل حمایتش از «دیکتاتورها و خودکامگان»، «ممنوعیت سقط جنین»، «کاهش مالیات برای میلیاردرها» و چالش‌های انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به چالش کشید. وقتی هریس در مورد عملکرد اقتصادی کاخ سفید از سال ۲۰۲۱ تحت فشار قرار گرفت، کار دموکرات‌ها را در چارچوب حل بحران بهداشت عمومی، برطرف کردن افزایش سرسام‌آور بیکاری و رفع چالش‌های حمله به دموکراسی توضیح داد و گفت: «کاری که ما انجام دادیم این بود که آشفتگی ایجادشده در دوران دونالد ترامپ را پاکسازی کنیم». ترامپ تلاش کرد هریس را به بایدن متصل کند.

در واقع، اولین باری که هریس نام بایدن را به زبان آورد، یک ساعت بعد از برنامه به ترامپ یادآوری کرد که بایدن دیگر حریف او نیست. ترامپ در تشخیص رویکرد هریس کُند بود. هر زمان که ترامپ احساس ناراحتی می‌کرد، ناگهان با اغراق‌های وحشیانه و داستان‌های پوچ درباره مهاجرانی که ساختمان‌ها را تسخیر می‌کنند و حیوانات خانگی آمریکایی‌ها را می‌خورند، گفت‌وگو را به بحث مهاجرت کشاند. اما هریس بار دیگر با استناد به اصرار ترامپ در رد لایحه تشدید امنیت مرزی در اوایل سال جاری، نگاه‌ها را به سوابق ترامپ برگرداند.

او گفت: «دونالد ترامپ تلفنی تماس گرفت. او با برخی از افراد در کنگره تماس گرفت و گفت لایحه را تصویب نکنید. و می‌دانید چرا؟ زیرا او ترجیح می‌داد به جای حل یک مشکل، روی یک مشکل کار کند.» و ترامپ گفت:«هریس تلاش می‌کند از بایدن فاصله بگیرد.» اما دیگر خیلی دیر شده بود. اگر نقطه ضعفی در خصوص هریس وجود داشته باشد، این است که او زمان کمتری را صرف گفتن داستان خود کرده است. رای‌دهندگانی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد معاون رئیس‌جمهور هستند، چیز زیادی در این مناظره به‌دست نیاوردند.

اما رشد و شتاب شهاب‌آمیز هریس در ۵۰ روز گذشته با اعتراف متواضعانه او مبنی بر اینکه، این انتخابات در واقع مربوط به او نیست، بلکه مربوط به آمریکا است، جایگاه او را تقویت کرده است. هریس روی این منطق حساب می‌کند که رای‌دهندگانی که به دنبال شروعی تازه هستند، در ازای وعده چیز جدید، عدم اطمینان را کنار می‌گذارند. 

او فرض می‌کند که پس از اجرای موفقیت‌آمیز دستاوردهای قانون‌گذاری کاخ سفید و یک «فرود نرم» و قابل توجه پس از یک سال افزایش تورم، تغییری که مردم می‌خواهند بیشتر تغییر مدیران است تا تغییر جهت. تنها چند هفته مانده به انتخابات ۵ نوامبر باقی مانده و هریس خودی نشان داده است.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی