رئیس مرکز ملی هوا: ۸۳ درصد بنزین کشور دارای استاندارد یورو ۴ نیست
احمد طاهری با تأکید بر این که میزان گوگرد موجود در گازوئیل مصرفی در نیروگاههای تهران، بیشتر از حد مجاز است، گفت: براساس آخرین گزارش ارائهشده توسط سازمان ملی استاندارد، در حال حاضر ۸۳ درصد بنزین کشور از استاندارد یورو ۴ برخوردار نیست.
به گزارش هممیهن آنلاین، احمد طاهری، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست در پاسخ به این پرسش که کیفیت بنزین توزیعی در سطح کشور چگونه است، به دیده بان ایران گفت: مسئول پایش کیفیت سوخت در کشور، سازمان ملی استاندارد است که طبق قانون هوای پاک، این اقدام را انجام میدهد. براساس آخرین گزارش ارائهشده توسط این سازمان در سیزدهمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که روز ۱۲ آذر برگزار شد، در حال حاضر ۸۳ درصد بنزین کشور از استاندارد یورو ۴ برخوردار نیست.
وی افزود: سازمان حفاظت محیطزیست نیز اخیراً پایشی را در همین شرایط اضطرار آلودگی هوا یعنی در هفته اول آذرماه درباره بنزین توزیعی در کلانشهرها انجام داده است که بهطور مثال در شهر تهران، پارامترهای گوگرد، ترکیبات آروماتیک و بَنزِن موجود در بنزین اندازهگیری شده است. در این آزمایشها، گوگرد موجود در تمام نمونهها زیر حد مجاز بود، یعنی از استاندارد لازم برخوردار بود، حتی در مواردی، میزان گوگرد بهمراتب پایینتر از حد مجاز بود که نشان میدهد کشورمان در زمینه کاهش گوگرد موجود در بنزین توانسته است اتفاق خوبی را رقم بزند.
وی همچنین بیان کرد: در زمینه ترکیبات آروماتیک نیز در تمام نمونهها، آروماتیکهای موجود در بنزین از حد مجاز برخوردار بود و مشکلی در این زمینه مشاهده نشد، اما درباره پارامتر بَنزِن موجود در بنزین، مقادیر بالاتر از حد مجاز بود که در این زمینه بین ۱۷ تا ۸۸ درصد انحراف مشاهده شد. این نتایج مربوط به جایگاههای سوخت شهر تهران بود و در سایر کلانشهرها که آزمایشات مربوطه توسط سازمان ملی استاندارد انجام شده است نیز نتایج مشابهی مشاهده میشود.
مخلوط شدن مازوت کمگوگرد و مازوت معمولی در نیروگاهها
طاهری در پاسخ به این سؤال که چرا براساس گزارش سازمان محیطزیست، میزان گوگرد موجود در مازوت نیروگاهها بسیار بیشتر از حد مجاز است، به دیده بان ایران گفت: مازوت معمولی تولیدی کشورمان چیزی در حدود ۳.۵ درصد گوگرد دارد. استاندارد ملی مازوت، حدود ۰.۸ درصد است، البته میزان گوگرد موجود در مازوت کمگوگردی که پالایشگاه شازند تولید میکند، کمتر از ۰.۵ درصد است. براساس تجربهای که سال گذشته در نیروگاه شازند بهدست آوردیم، وقتی که ترکیبی از مازوت کمگوگرد و مازوت معمولی به نسبت حدود ۷۰ درصد مازوت کمگوگرد و ۳۰ درصد مازوت معمولی مورد استفاده قرار میگیرد، میزان انتشار آلایندهها کمتر از حدود مجاز نیروگاهها ثبت میشود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست ادامه داد: با توجه به تجربه کسبشده در نیروگاه شازند، در نیروگاههایی که در حال حاضر مازوت کمگوگرد توزیع شده است، قبل از این که سوخت مصرفی به مشعل فرستاده شود، این اختلاط با نسبت ۷۰ به ۳۰ یا ۶۰ به ۴۰ انجام میشود که بتوانیم حداکثر بهرهبرداری را از مازوت کمگوگرد داشته باشیم و بتوانیم در بازه زمانی بیشتری از این سوخت استفاده کنیم. بنابراین این که در گزارش سازمان محیطزیست مشاهده شده است که گوگرد موجود در مازوت نیروگاهها تا حدی از مقادیر مجاز بالاتر است، به این دلیل است که محصول اختلاط این دو نوع مازوت یعنی دقیقاً همان سوختی که به سمت مشعل میرود، نمونهبرداری شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به در نظر گرفتن برنامه پنجساله برای توزیع کامل مازوت کمگوگرد در همه نیروگاهها که قرار بود از سال ۱۴۰۰ آغاز شود، اکنون اجرای این برنامه در چه وضعیتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: پاسخ این پرسش را باید وزارت نفت بدهد. اما آنچه در این زمینه برای سازمان حفاظت محیطزیست از اهمیت بالایی برخوردار است، این است که در سال آینده واحد RHU پالایشگاه اصفهان وارد مدار شود که روزانه میتواند ۱۲ میلیون لیتر مازوت کمگوگرد تولید کند. اگر این برنامه اجرا شود، مجموع مقدار مازوت کمگوگرد تولیدی در پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه شازند، به حدی میرسد که میتوان در سال ۱۴۰۵، بخش قابل توجهی از نیروگاههای بخار را که به سوخت مازوت احتیاج دارند، حداقل در فصل سرد سال که برایمان اهمیت بالاتری دارد، با مازوت کمگوگرد تغذیه کرد.
وسایل نقلیه دارای بیشترین سهم در آلودگی هوای تهران
طاهری در پاسخ به این پرسش که آیا این گفته سخنگوی اتحادیه صنفی صادرکنندگان فرآوردههای نفتی در مصاحبه با دیدهبان ایران را که گازوئیل موجود در کشور، بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ برابر استاندارد جهانی، گوگرد دارد، تأیید میکند یا خیر، توضیح داد: در گزارش تحلیلی اخیر سازمان محیطزیست، این موضوع را هم درباره گازوئیلی که برای ناوگان حملونقل استفاده میشود و هم گازوئیلی که در نیروگاهها مورد مصرف قرار میگیرد، پایش کردیم. بر این اساس میتوان گفت میزان گوگرد موجود در گازوئیلی که در کلانشهرها برای وسایل نقلیه توزیع میشود، عمدتاً کمتر از ۵۰ ppm است و از حد مجاز برخوردار است و فقط یک نمونه آزمایششده، حد استاندارد را پاس نکرد. اما براساس گزارش منتشرشده، میزان گوگرد موجود در گازوئیل مصرفی در نیروگاهها، بیشتر از حد مجاز است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست تأکید کرد: همانطور که در گزارش اخیر تأکید کردهایم، همچنان در شرایط اضطرار آلودگی هوا، بخش مهمی از انتشار آلایندهها در کلانشهرها بخصوص درباره شهری مثل تهران، به ناوگان حملونقل بازمیگردد؛ یعنی وسایل نقلیه، نقش اصلی را در آلودگی هوای پایتخت ایفا میکنند. بنابراین از این جمله که میگوییم «گوگرد موجود در گازوئیل مصرفی در نیروگاههای تهران، بیشتر از حد مجاز است»، نباید اینطور برداشت شود که عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت، نیروگاهها هستند.
وی در پایان تصریح کرد: علاوه بر منابع متحرک و موضوع نیروگاهها، منابعی در جنوبغرب تهران شناسایی شدهاند که به تشدید آلودگی هوای پایتخت منجر میشوند و آلایندههای ناشی از آنها با وزش باد به نقاط جنوبی و مرکزی تهران منتقل میشود. بخشی از این منابع مربوط به زبالهسوزی و بخش دیگر مربوط به صنایع خُرد است که از سوخت غیراستاندارد استفاده میکنند و حجم بالایی از آلودگی را تولید میکنند که از سمت حاشیه جنوبغربی وارد پایتخت میشود و به بقیه مناطق هم سرایت میکند.