بازتاب
پرداختهای اجتنابناپذیر بودجه ۱۴۰۲ متکی بر درآمدهای پایدار
پرداختهای اجتنابناپذیر بودجه 1402 متکی بر درآمدهای پایدار
سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به گزارشی با عنوان «چهار وزارتخانه فربه» مورخ 5/11/1401نوشت: پرداخت بخشی از اعتبارات هزینهای نظیر پرداخت حقوق و مزایای کارمندان و بازنشستگان اجتنابناپذیر بوده و نهایتاً پیشبینی مصارف بودجه متناسب با میزان درآمدهای پایدار قابلتحقق و اجتناب از تحمیل کسری بودجه و آثار تورمی متعاقب آن، انجام شده است.
نظر به تعریف بودجه در قانون محاسبات عمومی کشور که بهعنوان برنامه مالی کشور حاوی پیشبینی درآمدها و مصارف برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها و هدفهای قانونی بیان میشود، بابت تأمین هزینههای دستگاههای اجرایی (اعم از حقوق و مزایای کارکنان) که متولی انجام سیاستها و تحقق اهداف قانونی و برنامههای کلان اجرایی تعیینشده، میباشند اعتبارات هزینهای و بابت اجرای طرحها و پروژههای عمرانی، اعتبارات تملک دارایی سرمایهای و بابت انجام تعهدات مالی، اعتبارات تملک دارایی مالی پیشبینی میشود؛ از سوی دیگر پرداخت بخشی از اعتبارات هزینهای نظیر پرداخت حقوق و مزایای کارمندان و بازنشستگان (اعم از جبران خدمات پزشکان، پرستاران، کادر درمان، اساتید دانشگاه، قضات، معلمان و نیروهای دفاعی و امنیتی)، پرداختهای بیمهای و حمایتی بر عهده دولت، بازپرداخت انواع تعهدات مالی داخلی و بینالمللی، پاداش پایان خدمت بازنشستگان، پرداخت هزینههای امور دفاعی و امنیتی و بهداشت و سلامت و آموزش همگانی که بر عهده دولت است، اجتنابناپذیر بوده و نهایتاً پیشبینی مصارف بودجه متناسب با میزان درآمدهای پایدار قابلتحقق، و اجتناب از تحمیل کسری
بودجه و آثار تورمی متعاقب آن، انجام شده است. بر این اساس صرفاً بار مالی ناشی از اعمال ضریب میانگین حقوق 20 درصدی در لایحه بودجه سال 1402 برای کارکنان دولت بالغ بر 224 هزار میلیارد تومان و برای صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری بالغ بر 102 هزار میلیارد تومان نسبت به ارقام عملکردی سال جاری خواهد بود و در مجموع 326 هزار میلیارد تومان از افزایش 454 هزار میلیاردتومانی در بخش اعتبارات هزینهای لایحه بودجه 1402 نسبت به قانون مصوب 1401 صرفاً به دلیل افزایش حقوق اختصاص یافته است درحالیکه پرداختهای اجتنابناپذیر دیگری غیر از حقوق از جمله در حوزههای بهداشت، رفاه، دفاع و آموزش، بازپرداخت تعهدات داخلی و بینالمللی، پاداش پایان خدمت نیز بر عهده دولت میباشد که باید در سقف منابع قابلوصول پایدار، مدیریت شود.
با توجه به قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب مهرماه 1401 و افزایش ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در نیمه دوم سال جاری، لازم بود در محاسبات بخش حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان بودجه سال 1402، ضریب حقوق 20 درصد به ارقام عملکردی سال 1401 با اعمال بار مالی قانون یادشده انجام شود؛ بر این اساس مقایسه ارقام لایحه بودجه در بخش حقوق با ارقام متناظر در قانون بودجه سال 1401 صحیح نیست و رشد حقوق و مزایای کارکنان با ضریب 20 درصد نسبت به عملکرد سال 1401 اعمال شده است. علاوه بر ملاحظه مزبور، ارقام لایحه بودجه در بخش حقوق و مزایا، با در نظر گرفتن بار مالی ناشی از استخدامهای جدید دستگاههای اجرایی کشور نظیر وزارت آموزشوپرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قوه قضاییه در سال 1402 محاسبه شده است.