آنوش رحام کارشناس حمل و نقل و ترانزیت: در اپراتورهای بندری ضعف داریم
آنوش رحام، کارشناس حمل و نقل و ترانزیت در گفتوگو با «هممیهن» به این نکته میپردازد که حادثهای که در بندر شهید رجایی رخ داد میتواند متاثر از عدم اجرای استانداردهای کالاهای خطرناک باشد و این کالاها نباید در نزدیکی هم نگهداری شوند.

آنوش رحام، کارشناس حمل و نقل و ترانزیت در گفتوگو با «هممیهن» به این نکته میپردازد که حادثهای که در بندر شهید رجایی رخ داد میتواند متاثر از عدم اجرای استانداردهای کالاهای خطرناک باشد و این کالاها نباید در نزدیکی هم نگهداری شوند. او گفته چندین سال است در این بندر بهرغم الزامات قانونی که وجود دارد از داشتن یک سامانه یکپارچه محروم است که میتواند در شکل گرفتن بخشی از این حوادث تاثیر داشته باشد.
اهمیت بندر شهید رجایی از نظر ترانزیتی چقدر است؟
در حال حاضر در حوزه کالاهای تجاری بیشترین سهم واردات را این بندر دارد. در حوزه غلات و مواد غذایی نیز بندر امام مهمترین بندر است و به همین دلیل هرگونه تعلل و توقف در خدمات بندرشهید رجایی بر روی تجارت کشور اثر مستقیم میگذارد. بههرحال کانونیترین بندر ایران که حکم ورودی اصلی کشور را دارد بندر شهید رجایی است و عمده کشتیهای تجاری کشور در این بندر پهلو میگیرند. با توجه به اینکه اسکلههای متنوعی در حوزه صادرات وجود دارد، از جمله اسکله معدنی و صادرات کالاهای مواد معدنی و اسکله کانتینری، این بندر مهمترین جایگاه را در تجارت کشورمان دارد.
با توجه به گستردگی و بزرگی بندر، حجم کالاها اعم از کالاهای تجاری و مواد اولیه و خام که وارد این بندر میشود متنوع است. به همین دلیل باید ضرورت اجرای استانداردهای طبقهبندی کالا را در بندر شهید رجایی متذکر شد، متاسفانه حادثهای که رخ داد میتواند متاثر از عدم اجرای استانداردهای کالاهای خطرناک باشد و اساساً کالاهای خطرناک نباید در نزدیکی هم نگهداری شوند.
همچنین روش حمل و نگهداری و بارگیری این کالاها متفاوت است و محوطههای بندری و اپراتورهای بندری باید به الزامات بیش از پیش اهمیت بدهند و نشان میدهد که ما در این زمینه ضعف داریم و باید استانداردها با جدیت بیشتری در بندر پیگیری شود. خلأ دیگری که سازمان بنادر از آن آسیب دیده و در آن ضعف دارد، بحث سامانه PCS به عنوان یک سامانه متمرکز محیط بندر که تمام ترمینالها و اپراتورها و محوطه و ذینعفان بندر را به هم وصل میکند، است.
این سامانه چه کاری انجام میدهد؟
چندین سال است بهرغم الزامات قانونی که وجود دارد قرار بوده در بندر شهید رجایی اجرایی شود اما این کار صورت نگرفته است و این بندر از داشتن یک سامانه یکپارچه محروم است؛ همین مسئله میتواند در شکل گرفتن بخشی از این حوادث تاثیر داشته باشد. این سامانه باعث خواهد شد اطلاعات و دادهها از کالاها در بندر بیشتر شود و مدت زمان کمتری در آنجا باشند و بهتر مدیریت شوند و این اتفاقات کمتر رخ دهد.
چنین حوادثی در دیگر بنادر جهان نیز رخ داده است، معمولاً چقدر طول میکشد تا بنادر به حالت عادی برگردند؟
نوع و شدت حادثه در مدت زمان عملیاتی شدن بندر اهمیت زیادی دارد و به طول موج و آسیبهایی که برای شبکه ارتباطی، شبکه فنآوری و اطلاعات، تجهیزات و ادارات گمرک و سازمان بنادر رخ داده باشد، ارتباط پیدا میکند؛ در زمان کوتاه نمیتوان تخمین دقیقی از میزان آسیبها داشت. بههرحال محل حادثه باید تا مدتی قرنطینه شود و مورد بررسی و بازرسی قرار بگیرد تا نقاط اصلی و عوامل حادثه گزارش شود.