| کد مطلب: ۲۲۹۷۹

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس:

از بانک های عامل در طرح نهضت ملی مسکن، مالیات اخذ می شود

از بانک های عامل در طرح نهضت ملی مسکن، مالیات اخذ می شود

طرح نهضت ملی مسکن، در ابتدا با شعار هر سال یک میلیون مسکن آغاز به کار کرد، اما هرچه از روند اجرایی آن می گذشت، کارشناسان بیشتری به مشکلات پیش رو اذعان کردند، به گونه ای که اکنون، با توجه به کمبود زمین، نبود تسهیلات بانکی و مشکلات اقتصادی پیش روی متقاضیان مسکن، تبدیل به چالشی جدی در اجرا برای متولیان امر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: طبق قانون، از بانک هایی که در پرداخت تسهیلات مسکن در طرح نهضت ملی اهمال کرده اند، مالیات اخذ می شود.

ناصر رضایی در نشستی با حضور اصحاب رسانه، در تشریح چالش های پیش رو، با اشاره به اهمال در همکاری از سوی بانک های عامل گفت: از مجموع ۲۶ بانک عامل در کشور، تنها ۸ بانک و در استان فارس، فقط ۲ بانک مسکن و ملی نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کردند که این امر مورد اعتراض مجموعه راه و شهرسازی است.

وی در ادامه گفت: با پیگیری های انجام شده و طی بازدیدهای به عمل آمده، در نامه ای از سوی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی به اداره مالیات، اسامی بانک هایی که در این امر اهمال کردند، اعلام شد تا طبق قانون، از این بانک ها، به ازای هر سالی که از پرداخت تسهیلات خودداری کرده اند، ۲۵ درصد مالیات دریافت شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تاکنون ۳ سال از این طرح گذشته و درحال حاضر، نرخ مالیات سال اول محاسبه شده است، اظهار کرد: منابع مالی برای اجرای طرح نهضت مسکن ملی، از طریق آورده متفاضیان مسکن و تسهیلات بانکی تامین می شود.

رضایی تصریح کرد: مطابق تعریفی که در طرح نهضت ملی برای بانک ها شده است، باید ۳۷ هزار و ۲۰۰ فقره وام از سوی بانک های صادرات، رفاه و کارگران، پست بانک ایران، موسسه اعتبار غیر بانکی ملل، کارآفرین، اقتصاد نوین، پارسیان، آینده، سامان، شهر و گردشگری پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۹ هزار فقره وام پرداخت شده و هنوز ۸۱ هزار فقره وام در اختیار متقاضیان نهضت ملی مسکن قرار نگرفته است، همچنین برای اجرا و تکمیل طرح نهضت ملی در فارس، به ۱۸۰ هزار فقره وام، معادل یکصد همت نیاز است که تنها ۶۰ همت آن به بانک ها تخصیص داده شده است؛ اما با توجه به منابع تخصیص داده شده، هیچ امیدی برای پرداخت کامل تسهیلات نباید داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اذعان کرد: ما میراث دار وقایعی از گذشته هستیم که نمی توان آن را نادیده گرفت، چرا که پای مردم وسط بوده و نتیجه هر تصمیمی می تواند برای آنها مساله ایجاد کند.

رضایی افزود: در ابتدا، وزارت راه و شهرسازی، تنها موظف به تامین زمین رایگان برای این طرح بود، اما اکنون متولی کلیه امور از جمله ادغام ۲ طرح اقدام ‌ملی و نهضت ملی مسکن می باشد.

وی درخصوص تامین زمین در طی سه سال گذشته گفت: در حوزه نهضت ملی مسکن، در بخش تامین زمین و طرح های حمایتی، در مجموع ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین از محل توافق با بخش خصوصی، تعریف ۶ شهرک جدید دولتی، تغییر و تحول اراضی و سایر موارد تامین شده است.

رضایی افزود: همچنین درخصوص تامین، تخصیص و واگذاری قطعات زمین به مشمولین فانون جامع ایثارگری، طی ۲ سال گذشته، ۴۴۳۳ واحد مصوب شد که از این میزان، ۱۱۰۰ واحد تخصیص داده شده است؛ استان فارس در بحث جوانی جمعیت هم مقام اول تامین زمین را در کشور دارا بوده و بیش از ۱۰ هزار و ۶۵۰ واحد، زمین تعریف کرده و طرح آن مصوب شده است.

این مقام ارشد حوزه راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۸۰ هزار متفاضی واجد شرایط در استان فارس به جز شهر جدید صدرا تعریف شده است، گفت: در مجموع عملیات اجرایی بیش از ۱۰۵ هزار واحد آغاز شده و در بقیه موارد نسبت به تامین زمین اقدام شده است.

رضایی خاطر نشان کرد که به صورت متوسط، هر واحد نهضت ملی، حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه اولیه برای صدور پروانه، عوارض و مواردی از این قبیل دارد که این میزان هنوز شامل امور عمرانی نمی شود.

وی همچنین از پیش‌بینی نشدن پیش‌پرداخت پیمانکاران در دستورالعمل های ابلاغی خبر داد و افزود: این امر، موجب بروز مشکل در تامین منابع مالی و اعطای تسهیلات به متقاضیان محروم بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس، ضمن بیان این مطلب که عدم پرداخت به موقع و کامل تسهیلات بانکی، موجب به وجود آمدن فاصله بین پرداخت های متقاضیان شده است، اظهار کرد: این مساله در نهایت منجر به توقف پروژه می شود و به ازای هر هفته توقف، میلیاردها تومان به متقاضیان خسارت وارد می گردد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود از مطالبه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی یکی از بزرگ ترین پیمانکاران نهضت ملی مسکن در فارس خبر داد و افزود: در صورت عدم تامین، پیشرفت پروژه کند یا متوقف می شود که البته این مشکل در تمام کشور، گریبانگیر این طرح است.

رضایی همچنین با اعلام این مطلب که در برخی شهرها مانند کوار، جهرم، ارسنجان، اقلید و آباده در مراحل پایانی ساخت هستیم، گفت: متاسفانه برخی از شهرستان ها هیچ پولی پرداخت نکرده اند و پروژه ها متوقف شده است، لذا پیمانکاران مجبور به اعزام ماشین آلات به پروژه های فعال می شوند، اما در این بین با ناملایمات و برخورد نامناسب اهالی شهرستان روبرو می گردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در پایان تصریح کرد: علی رغم تمام مشکلات موجود، ما باید پاسخگوی مردم باشیم و قول می دهیم که این مسیر را با تمام توان طی کنیم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی