| کد مطلب: ۱۶۹۵۷

فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی چیست؟ بررسی 7 ویژگی

فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی چیست؟ بررسی 7 ویژگی

فواید روغن زیتون خوراکی چیست؟ در این مقاله به بررسی 4 مورد از فواید و 3 مورد از مضرات روغن زیتونی خوراکی می پردازیم.

روغن زیتون به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد و بسیاری از دانشمندان و محققین در رابطه با فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی نظرات مختلفی را بیان کرده‌اند.

روغن زیتون از میوه درخت آن به دست می‌آید و به دلیل برخورداری از ترکیبات مختلفی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی برای سلامت بدن مفید است. این روغن خوراکی، موارد مصرف گوناگونی دارد و خواص زیادی را برای سلامت بدن فراهم می‌کند. با این حال مصرف بی‌رویه و استفاده غلط از این روغن گیاهی ممکن است عوارضی را نیز داشته باشد. فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی موضوعی است که بسیاری از دانشمندان در رابطه با آن توضیحات مفصلی داده‌اند. اینکه روغن زیتون چه خاصیتی دارد و چه مضراتی را برای بدن ممکن است به همراه داشته باشد، موضوعی است که با آشنایی با آن می‌توانید به سلامت بدن خود کمک کنید.

فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی

در ادامه فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی را به صورت جداگانه برای شما شرح می‌دهیم:

خواص روغن زیتون برای مو

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و از این طریق باعث تامین مواد غذایی حیاتی پوست سر می‌شود و در نهایت رشد مو را تحریک می‌کند. همچنین از جمله خواص روغن زیتون برای مو خاصیت رطوبت‌رسانی آن برای موی سر باعث شده است تا بتوانید موهای خشک خود را حالت بدهید و گره‌های موهای خود را باز کنید. این روغن گیاهی به طرز شگفت‌انگیزی روان و پرچرب است و به دلیل داشتن تمامی اسیدهای چرب ضروری، برای مربوط کردن سلول‌های خشک پوست یک گزینه ایده‌آل خواهد بود.

خواص روغن زیتون برای مو

همانطور که در زیتون دلفین آمده است:

موهای بلند و موهایی که به ‌طور مداوم رنگ می‌شوند بیشتر در معرض موخوره قرار دارند. در صورتی که دچار مو خوره شوید، چاره‌ای جز کوتاه کردن موهای شکسته شده و دو شاخه نخواهید داشت. البته ماساژ روغن زیتون در پیشگیری از این مشکل موثر است. ویتامین E موجود در روغن زیتون باعث تقویت ساقه‌های مو و نرم‌ شدن آن‌ها می‌شود که در پیشگیری از موخوره موثر خواهد بود. 

خواص روغن زیتون برای پوست

شاید بتوان فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی را یکی از عجایب این روغن خوراکی دانست. روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای پاکسازی پوست است که تمام چربی‌های‌ اضافه، سلول‌های مرده، کثیفی‌ها و آلودگی‌هایی را که در منافذ پوست گیر کرده‌اند، جذب می‌کند و آن‌ها را از منافذ خارج می‌نماید. همانطور که می‌دانید، در صورتی که این آلودگی‌ها از پوست خارج نشوند، منافذ پوست بسته می‌شوند و آکنه، جوش‌های سرسیاه و سر سفید نتیجه مسدود شدن همین منافذ پوست خواهند بود.

در گذشته، از روغن زیتون به عنوان حمام روغن زیتون برای مرطوب کردن کل بدن استفاده می‌کردند. با گذشت زمان دانشمندان متوجه وجود اسیدهای چرب مفید در این روغن خوراکی شدند که باعث نرمی و انعطاف پذیری پوست سفید و خشک می‌گردد. شما نیز می‌توانید برای رطوبت‌رسانی و تغذیه پوست خود، به صورت روزانه 2 قطره روغن زیتون بر روی پوست خود استفاده کنید.

در لینک زیر راجع فواید روغن زیتون برای صورت ذکر شده:

https://www.asianews.ir/u/eAc

در صورتی که پوستتان مدام خشک می‌شود، می‌توانید از محلول‌های آبرسان روغن زیتون به منظور رفع خشکی و لک صورت استفاده کنید. روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع است و به دلیل داشتن ویتامین‌های E و K باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود. این اسیدهای چرب غیراشباع به بافت سلول‌های مرده و عمق پوست نفوذ می‌کنند و اینگونه به نرم و لطیف شدن سطح پوست می‌شوند.

خواص روغن زیتون برای روده

یکی دیگر از فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی مربوط به روده می‌شود و این روغن گیاهی، خواص زیادی برای معده و روده دارد. روغن زیتون به دلیل آنتی اکسیدان‌های سرشاری که دارد، به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. روغن خوراکی زیتون از تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند و از این طریق از معده و روده در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌نماید.

جالب است بدانید که آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن خوراکی زیتون (پلی فول‌ها) به عنوان پری بیوتیک در روده عمل می‌کنند و باعث ساخت میکروبیوم سالم‌تری در بدن می‌شوند. لازم به ذکر است که آنتی اکسیدان‌های موجود در این روغن گیاهی تعداد و نوع باکتری‌های سالم در روده را افزایش می‌دهند و مصرف این روغن به تولید چربی‌های سالم برای سوخت‌رسانی به روده به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه کمک می‌کند.

یکی دیگر از خواص روغن زیتون برای روده، روان‌سازی سیستم گوارشی است که این به دفع مدفوع کمک می‌کند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، خوردن روغن زیتون برای درمان یبوست بسیار مفید است و برای منظم بودن حرکات روده مفید خواهد بود.

خواص روغن زیتون برای مو و ابرو

یکی دیگر از نکات جالب توجه در فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی مربوط به خواص روغن زیتون برای مو و ابرو می‌شود. بر طبق تحقیقات کارشناسان طب سنتی، روغن زیتون برای ابرو، مژه و مو یک تقویت‌کننده ریشه محسوب می‌گردد. این روغن گیاهی سرشار از ویتامین‌های E و A است که باعث تقویت رشد سریع ابرو می‌شود. ویتامین E موجود در روغن خوراکی زیتون هر کدام از تارهای مو را قوی می‌کند و ویتامین A باعث تولید چربی پوست می‌گردد و در نتیجه به این ترتیب به پرپشت کردن ابرو کمک می‌نماید.

عوارض روغن زیتون برای مو

باید توجه داشته باشید که مصرف روغن زیتون به خودی خود هیچ ضرری برای موی شما نخواهد داشت؛ با این حال مصرف بی‌رویه آن باعث می‌شود تا موهای شما آسیب ببینند. مصرف زیاد روغن زیتون به دلیل داشتن چربی زیاد ممکن است باعث خارش و قرمزی کف سر شود. همچنین در صورت مصرف زیاد روغن زیتون بر روی تار موها، موهایتان خیلی زود چرب می‌شود و ممکن است ظاهر خود را از دست دهید.

مضرات روغن زیتون برای یبوست

پیشتر اشاره کردیم که یکی از مهم‌ترین موضوعات فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی مربوط به درمان درمان یبوست می‌شود. با این حال این نکته را باید در نظر داشته باشید که مصرف روغن زیتون به صورت ناشتا می‌تواند باعث اختلالات گوارشی و اسهال شود. زمانی که مقدار زیادی از این روغن خوراکی را مصرف می‌کنید، مواد داخل روده شل می‌شوند و احتمال اسهال برای شما بیشتر خواهد شد. همچنین مصرف بی‌رویه روغن زیتون ممکن است بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های گوارشی، افزایش التهابات، حساسیت‌های آلرژیک و غیره را به وجود آورد.

مضرات روغن زیتون برای کبد چرب

یکی دیگر از معدود مضرات روغن زیتون بر اثر مصرف بی‌رویه این روغن خوراکی، مسدود شدن کیسه صفراست. زمانی که فردی به صرف مقدار زیادی زیتون روی می‌آورد، کبد با ترشح صفرا سعی در امولسیون چربی‌ها را دارد و در نتیجه باعث ایجاد سنگ صفرا و مسدود شدن کیسه صفرا می‌شود.

سخن پایانی

روغن زیتون دلفین

فواید و مضرات روغن زیتون خوراکی یکی از موضوعات مهم در بین دانشمندان است. روغن زیتون به عنوان یکی از مواد سرشار از آنتی اکسیدان، انواع ویتامین و املاح معدنی می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها و تقویت سلامت بدن مفید باشد. فواید روغن زیتون برای پوست و مو جزو مهم‌ترین مزایای مصرف صحیح این روغن خوراکی است. برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر روغن گیاهی زیتون لازم است تا مصرف صحیح آن را جدی بگیرید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات در این زمینه با کارشناسان ما در مجموعه دلفین ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی