| کد مطلب: ۱۵۲۳۲

اصول نگهداری از پیاز زعفران در طول سال

اصول نگهداری از پیاز زعفران در طول سال

پیاز ها مهم ترین عامل در پر بار بودن مزرعه زعفران هستند و به همین دلیل باید در نگهداری از پیاز زعفران دقت بالایی داشته باشید. نگهداری از پیاز زعفران اصول خاص خودش را دارد که شما باید تمامی آن ها را برای داشتن پیاز هایی سالم رعایت کنید.

نگهداری از پیاز به دو بخش تقسیم می‌شود: نگهداری قبل از کشت پیاز ها و نگهداری بعد از کشت که تمامی این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

نگهداری از پیاز زعفران قبل از کشت

در مواقعی پیش می‌آید که شما پیاز های زعفران را تهیه و خریداری کرده اید اما شرایط کشت آن را ندارید و برای مدتی قصد دارید که آنها را نگهداری کنید. پیاز های زعفران شرایط خاصی برای نگهداری نیاز دارند تا سالم بمانند و خراب نشوند که در ادامه به آن ها می‌پردازیم. قبل از گفتن هر موردی باید گفت که شما تنها در مدت زمان کوتاهی می‌توانید پیاز های زعفران را بیرون از خاک نگهداری کنید و هر چه سربع تر باید برای کشت آن اقدام کنید.

چه عواملی در نگهداری از پیاز های زعفران قبل از کشت تاثیر دارد؟

  • دما
  • رطوبت
  • نور

سه مواردی که در قسمت بالا اعلام شد تاثیر بسیار زیادی در نگهداری از پیاز زعفران دارند. به این صورت که دمای مناسب برای نگهداری پیاز ها باید بین 20 تا نهایتا 25 درجه باشد چرا که در دمای بالاتر از این مقدار تعیین شده پیاز ها در فضای باز رشد کرده و قبل از کشت کیفیت پیاز های زعفران بسیار کاهش می‌یابد.

مقدار رطوبت مورد نیاز پیاز های زعفران قبل از کشت 50 تا 60 درصد تعیین شده که حتما باید رطوبت در این اندازه باشد. چرا که بیشتر از این اندازه باعث می‌شود پیاز های زعفران پوسیده و خراب شوند و در نهایت قابل کشت نباشند.

قبل از کشت پیاز های زعفران نباید در مقابل هیچ نوری باشند چرا که به هیچ نور و گرمایی در این زمان نیازی ندارند و گرما و نور خورشید باعث خرابی پیاز ها می‌شود به همین دلیل تاکید می‌شود که حتما پیاز ها را در مکانی سرد و تاریک و به دور از هر نور و گرمایی نگهداری کنید.

نکته مهم: برای نگهدای پیاز های زعفران به هیچ عنوان آن را انبار داری نکنید. چرا که پیاز انبار داری شده به هیچ عنوان کیفیت خوبی برای کشت ندارند و اکثر آن ها دارای قارچ و کنه هستند و بعد از کشت تمام مزرعه را آلوده می‌کنند.

شرایط نگهداری از پیاز زعفران بعد از کشت

نگهداری و محافظت از پیاز های زعفران بعد از کشت آن در خاک بسیار راحت تر است؛ اما هم چنان نگهداری اصولی از پیاز ها برای داشتن یک مزرعه پر بار در اولویت است. زمان کشت پیاز های زعفران در فصل تابستان از تیر ماه تا شهریور ماه است. نکته قابل توجه در این زمان، این است که بعد از کشت تا اول مهر ماه به هیچ عنوان پیاز های زعفران نباید آبیاری شوند.

چرا که رطوبت خاک و گرمای فصل تابستان باعث خرابی و گندیدگی پیاز های زعفران می‌شود و هم چنین زمینه را برای ایجاد بیماری هایی همچون قارچ و کنه فراهم می‌کند. اگر هم که در باغ یا در کنار درختان و گیاهان دیگری زعفران کشت کرده اید مراقب باشید که در زمان آبیاری آب به پیاز های زعفران نرسد.

مورد بعدی در رابطه با نگهداری از پیاز زعفران رسیدگی به آن ها است که کشاورز حتما باید موارد مربوط به انجام مراحل کود دهی و آبیاری مزرعه را به موقع و در زمان مشخص خود و هم چنین در اندازه های مشخص شده رعایت کند.

آبیاری مزرعه زعفران در طول یک سال ۲ تا ۴ مرحله است که 2 مرحله‌ی اول آن برای مزرعه بسیار ضروری بوده و حتما باید در زمان مشخص و در اندازه مناسب و مورد نیاز گیاه انجام شود. تاثیرات آبیاری مرحله‌ی اول در رابطه با نگهداری صحیح پیاز به این صورت است که باعث ریشه زایی پیاز های زعفران شده و زمان برداشت گل های زعفران را مشخص کرده و هم چنین باعث رشد یک دست پیاز هیا زعفران می شود.

آبیاری دوم هم که با کود های زاج آب انجام شده و بسیار برای مزرعه مفید است. این کود دهی تاثیراتی هم چون ریشه زایی پیاز، درشت شدن پیاز ها و افزایش گل دهی مزرعه رعفران دارد. دو مرحله آخر هم به این صورت است که شما یک بار قبل و بعد از عید در صورت کمبود بارش باران باید مزرعه را آبیاری کنید تا نیاز آبی مزرعه بر طرف شود.

شرایط نگهداری از پیاز زعفران

تاثیرات کود دهی در نگهداری از پیاز زعفران و سلامت آن ها

کود دهی مزرعه زعفران جز آن دسته از فعالیت هایی است که حتما باید در اولویت برنامه ها قرار بگیرد چرا که یکی از مهم ترین روش های رسیدگی و نگهداری از پیاز های زعفران انجام تمامی مراحل کود دهی ( کود دهی حیوانی، زاج آب و محلول پاشی) است.تاثیرات کود دهی بر سلامت پیاز های زعفران عبارت اند از:

  • درشت شدن پیاز های زعفران برای سال بعد
  • تقویت ریشه پیاز ها 
  • بالا رفتن عیار مزرعه و درشت شدن کلاله های زعفران 
  • تکثیر صحیح پیاز های زعفران
  • رشد مناسب و یک دست پیاز های زعفران
  • تقویت پیاز ها در مقابله با آفت ها و بیماری ها
  • افزایش گل دهی
  • تقویت کلاله های زعفران

نگهداری از پیاز زعفران

نکات بسیار مهم در رابطه با نگهداری از پیاز زعفران

  1.  حتما از کود گاوی پوسیده استفاده کنید چرا که کود تازه حیوانی باعث رشد علف های هرز در مزرعه می شود.
  2. در انجام مراحل آبیاری مزرعه به هیچ عنوان کوتاهی نکنید.
  3. پیاز ها را در عمق مناسب ۲۰ سانتی متری کشت کنید تا از هویجی شدن جلوگیری شود.
  4. به هیچ عنوان در مکان‌ های مرطوب و دارای آب راکد پیاز زعفران را نگهداری نکنید چرا که باعث خرابی آن ها می‌شود.
  5. قبل از کاشت، پیاز ها را از نظر وجود قارچ و کنه بررسی کنید مطمئن باشید پیاز زعفران خریداری شده ضد عفونی شده باشند در غیر این صورت حتما پیاز ها را قبل از کشت ضدعفونی کنید تا مزرعه درگیر بیماری نشود.
  6. برای نگهداری از پیاز های زعفران قبل از کشت بسته بندی آن ها نباید فضای در بسته‌ای باشد. شما می‌توانید بعد از خرید پیاز از ماه چین پیاز های زعفران را در یک مکان سرد و سایه بدون استفاده از توری و گونی در زمان و مدت محدود نگهداری کنید.
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی