| کد مطلب: ۱۴۰۵۷

استفاده از سیستم مانیتورینگ شبکه برای کسب‌وکارها چه مزایایی دارد؟

استفاده از سیستم مانیتورینگ شبکه برای کسب‌وکارها چه مزایایی دارد؟

به سیستم نظارتی دقیق و مستمر شبکه های امروزی، مانیتورینگ شبکه اطلاق می شود که با هدف بهره وری بیشتر از کارکنان و ارتقای زیرساخت های موجود مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از قابلیت های این سیستم، نظارت دقیقی بر فعالیت های بخش های مختلف کسب و کارها انجام می شود که برای رسیدگی ساده و سریع به اهداف مجموعه کارایی دارد. این سیستم جایگاه مهمی در میان شرکت‌ها و کسب و کارهای امروزی دارد. به همین سبب در این بخش به بررسی برخی از مزایای کیفی و کمی Network Monitor می پردازیم.

اهمیت استفاده از مانیتورینگ شبکه

برای استفاده از قابلیت‌های مانیتورینگ شبکه، باید به اهمیت استفاده از این سیستم در قسمت‌های مختلف شبکه توجه داشته باشید. با استفاده از این قابلیت‌ها تمامی اجزای به کار رفته در سیستم اعم از روترها، سوییچ‌ها و... کنترل می‌شوند و هر گونه خطا در عملکرد آن‌ها تشخیص داده خواهد شد. به این ترتیب رسیدگی به شبکه‌های کامپیوتری مهم به عنوان یک عامل فعال و کاربردی در شرکت‌ها و سازمان‌های امروزی ساده‌تر می‌شود. 

این فرایند باید به صورت مستمر انجام گیرد؛ به این ترتیب از بروز بسیاری نواقص در سیستم شبکه پیشگیری خواهد شد. اهمیت استفاده از مانیتورینگ شبکه و ابزارهای مرتبط با آن به سیستم نرم افزاری و سخت‌افزاری مورد استفاده در این حوزه نیز مربوط می‌شود. کارشناسان در این سیستم از قابلیت‌های گزارش گیری و ارسال پیام های هشدار به کاربران نیز استفاده می‌کنند.

مزایای مهم سیستم مانیتورینگ برای کسب و کارها 

برای آنالیز دقیق تر قابلیت‌های مانیتورینگ شبکه، به مزایای کیفی آن برای بهبود و رونق کسب و کارهای فعال می‌پردازیم. هر یک از این موارد برای بهره وری بیشتر از قابلیت‌های موجود در سیستم حائز اهمیت هستند:

کاهش ریسک از دست رفتن داده ها

با کاهش میزان داده‌های از دست رفته از بروز بسیاری مشکلات و آسیب‌های شبکه پیشگیری خواهد شد. این داده‌ها اساس و پایه فعالیت‌های کسب و کارها را تشکیل می‌دهند و حفظ آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در سیستم مانیتورینگ با شناسایی خطاها و مشکلات موجود مانع از حذف داده‌های اطلاعاتی خواهند شد. مدیران معتبر و کارشناسان شبکه با آنالیز پیام‌های هشدار و خطاهای موجود، مشکلات را به حداقل می‌رسانند. 

بررسی نیازهای آینده شبکه

یکی از مزایای مهمی که در سیستم Network Monitor وجود دارد، قابلیت بررسی نیازهای آینده شبکه‌های سازمانی و شرکتی است. با ارائه گزارشاتی از عملکرد شبکه‌های امروزی در بازه‌های زمانی مشخص، چشم اندازی جامع و کامل در این حوزه گردآوری خواهد شد که برای بررسی نیازهای آینده و اتخاذ برنامه ریزی‌های دقیق در این حوزه کارایی خواهد داشت. با تجزیه و تحلیل گزارشات به دست آمده، پیاده‌سازی زیرساخت‌های جدید در بخش فناوری اطلاعات نیز ساده تر خواهد بود. 

قابلیت شناسایی تهدیدات امنیتی

بخش امنیت شبکه یکی از مهم‌ترین ارکان آن است که در بخش‌های مختلف برای ارتقای آن تلاش می‌کنند. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های Network Monitor سیستم، نظارت بر عملکرد نرمال شبکه است. با استفاده از این قابلیت‌ها در صورتی که سیستم شبکه موجود از حالت نرمال خارج شود، پیگیری‌های لازم انجام می‌گیرد تا از ایجاد خسارات گسترده پیشگیری شود. انواع فعالیت‌های غیر معمول در این مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ از میان آن‌ها می‌توان به افزایش بی رویه سطح ترافیک شبکه اشاره کرد که نشان دهنده برخی خطرهای امنیتی در سیستم است. با در نظر گرفتن این قابلیت‌ها سیستم مانیتورینگ شبکه یکی از عملکردهای حیاتی و امنیتی فناوری اطلاعات به شمار می‌رود. 

قابلیت سوییچ به سیستم Redundant

با استفاده از این قابلیت، پیش‌بینی خطاهای بحراتی شبکه به سهولت انجام می‌شود. مزایای کیفی قابلیت Redundant به شما کمک می‌کند که در زمان وقوع بحران‌های شبکه عملکرد بهتری داشته باشید. با استفاده از این قابلیت برخی رفتارهای غیرعادی در سیستم تشخیص داده شده و در زمان کوتاهی برای رسیدگی به وضعیت موجود برنامه ریزی خواهد شد. با این روش تعریف عملیات برای سرورها و کلاینت‌ها به سهولت انجام می‌پذیرد. 

کاهش کار دستی تیم شبکه

یکی از مهم‌ترین مزایایی که اتوماسیون مانیتورینگ شبکه به همراه دارد، کاهش فعالیت‌های دستی تیم حاضر است که در وقت و انرژی کارکنان صرفه جویی می‌کند. با این روش وقت با ارزش کارکنان در زمان حضور در سازمان، صرف رسیدگی به پروژه‌های مهم‌تر خواهد شد. سیستم مانیتورینگ شبکه برای استفاده بهتر از منابع و نیروهای انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگزینی برای روش های‌سنتی و فعالیت‌های دستی و فیزیکی به شمار می‌رود. 

نظارت ساده بر عملکرد شبکه

شبکه‌های کامپیوتری امروزی روز به روز در حال گسترده‌تر شدن هستند؛ استفاده از یک سیستم مانیتورینگ پیشرفته در این حوزه برای نظارت بر عملکرد شبکه‌های پیشرفته و وسیع مزایای بی‌شماری خواهد داشت. شبکه‌های آی تی کنونی با استفاده از قابلیت‌هایی مانند IoT عظیم‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند و این مسئله نظارت بر آن‌ها را با مشکلاتی روبرو می‌کند. 

اجرای برنامه‌های مدرن

برای این که نرم افزارها و برنامه‌های مدرن و پیشرفته در سیستم شبکه شما قابل اجرا باشند به قابلیت‌های مانیتورینگ شبکه نیاز خواهید داشت. این مزیت اساسی در ساختار سیستم‌های مدرن مانیتورینگ برای دستیابی به یک شبکه مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های اطلاعاتی در هر یک از این سیستم‌ها با روش‌های حرفه‌ای انجام می‌گیرد. 

جمع بندی

در سال‌های اخیر استفاده از سیستم مانیتورینگ شبکه برای کسب و کارها نقش پررنگ تری در سازمان‌ها و شرکت‌های هدف داشته است. این سیستم‌های پیشرفته ده‌ها مزیت کیفی و اقتصادی به همراه دارند و راندمان کاری کسب و کارها را به میزان قابل توجهی ارتقا می‌دهند. در این بخش به برخی از مهم‌ترین مزایای کیفی استفاده از این خدمات می‌پردازیم. کارشناسان شبکه حاضر می‌توانند با در نظر گرفتن این مزایای کلی، از ابزارهای مانیتورینگ و قابلیت‌های مربوط به هر یک بهره‌مند شوند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی