بررسی تخصصی سیستم ترمز سانتافه

سیستم ترمز یکی از مهمترین سیستمهای موجود در خودرو است که معمولا به قدر لازم مورد توجه قرار نمیگیرد. این سیستم در زمان ترمزگیری، سرعت خودرو را کاهش داده و در صورت نیاز به توقف کامل، از حرکت کردن چرخها جلوگیری میکند. سیستم ترمز از مکانیزم پیچیده و دقیقی برخوردار است و در حفظ ایمنی خودرو نقش بسیار مهمی ایفا میکند. آیا میدانید این سیستم از چه اجزایی تشکیل شده است و هر یک از اجزا چه وظیفهای دارند؟ در ادامه میخواهیم سیستم ترمز سانتافه را با نگاهی دقیقتر مورد بررسی قرار دهیم.
اجزای سیستم ترمز سانتافه
سیستم ترمز خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها همچون سایر اجزای خودرو از جمله یاتاقان ثابت سانتافه، میل لنگ و ... وظیفه مشخصی دارند. صفحه ترمز و کالیپرها از جمله قطعاتی هستند که موجب ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت خودرو میشوند. سیستم هیدرولیک ترمز در انتقال نیرو به کالیپرها نقش دارد و سیستم ترمز ضد قفل نیز وظیفه کنترل کردن سرعت خودرو و جلوگیری کردن از قفل شدن چرخها در زمان ترمز گیری را بر عهده دارند. اجزای سیستم ترمز
بررسی وظایف و عملکرد هر یک از اجزای سیستم ترمز
همانطور که اشاره شد سیستم ترمز سانتافه از بخشهای مختلفی تشکیل شده و هر بخش وظیفه مشخصی دارد. این اجزا با هماهنگی و ارتباط با یکدیگر سرعت خودرو را به مقدار دلخواه کاهش داده و در صورت نیاز خودرو را متوقف میکنند. اجزای سیستم ترمز و وظایف هر یک از آنها به شرح زیر است:
کالیپرها
این بخش از سیستم ترمز سانتافه در متوقف کردن خودرو نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. آنها با وارد کردن فشار بر روی صفحههای ترمز و ایجاد اصطکاک، سرعت خودرو را کاهش داده و خودرو را متوقف میکنند. این بخش به صورت هیدرولیکی عمل میکند و با استفاده از یک مایع هیدرولیک فشار مورد نیاز برای متوقف کردن خودرو را بر روی صفحههای ترمز وارد مینماید.
بوستر ترمز
بوستر یا همان تقویت کننده ترمز با وارد کردن نیروی بیشتر به سیستم ترمز به راننده کمک میکند تا با وارد کردن کمترین نیرو بر روی پدال ترمز، خودرو را متوقف کرده یا سرعت آن را کاهش دهد. در حقیقت بوستر قدرت ترمز را افزایش داده و عملکرد این سیستم را بهبود میبخشد.
سیلندر ترمز
سیلندر یکی از اصلیترین قطعات سیستم ترمز سانتافه است. در خودروهای جدید سیستم از دو بخش تشکیل میشود و سیلندر وظیفه دارد فشار مورد نیاز برای بهبود عملکرد این دو بخش را تامین کند. در حقیقت سیلندر ترمز نیروی مکانیکی را به نیروی هیدرولیکی تبدیل میکند. این قطعه کالیپرها را درگیر کرده و روغن ترمز را به قطعات سیستم ترمز میرساند تا فرایند ترمز گیری با موفقیت صورت گیرد.
دیسک ترمز
دیسک ترمز یک قطعه دایرهای شکل است که مهمترین عامل متوقف کردن خودرو محسوب میشود. این قطعه همراه با گردش چرخها میچرخد و هر زمان که دیسک متوقف شود، چرخها نیز متوقف خواهند شد. اگر بخواهیم به محل دقیق دیسک اشاره کنیم، این قطعه دقیقا بر روی بلبرینگ چرخها قرار گرفته است و یکی از اجزای متحرک چرخ خودرو به شمار میآید. سرعت حرکت دیسک توسط لنتها و اصطکاک ایجاد شده میان آنها کاهش پیدا کرده و سرعت گردش چرخها نیز کمتر میشود.
لنت ترمز
از دیگر اجزای سیستم ترمز سانتافه که وظیفه ایجاد اصطکاک مورد نیاز برای توقف خودرو را بر عهده دارد، لنت ترمز است. برای هر چرخ یک لنت ترمز مجزا نصب میشود اما عملکرد هماهنگی دارند و در زمان ترمز گیری هر چهار چرخ با هم واکنش نشان داده و خودرو متوقف میشود. لنت ترمز در کنار دیسک و در داخل کالیپر قرار میگیرد. لنت ترمز با توجه به متریال استفاده برای ساخت آنها انواع مختلفی دارد که از نظر طول عمر با یکدیگر متفاوت هستند.
روغن ترمز
روغن ترمز از دیگر اجزای سیستم ترمز است که برای بهبود عملکرد قطعات و سلامت آنها الزامی است. بسیار مهم است که روغن ترمز به موقع عوض شود و در زمان تعویض از روغن باکیفیت و اصل استفاده شود. روغن ترمز مرغوب در ترمزگیری به موقع و ایمنی خودرو نقش بسیار مهمی دارد.
سیم و لولههای سیستم ترمز
این بخش از سیستم ترمز سانتافه مسئول انتقال روغن و نیرو هستند. روغن از طریق لولهها در مدار روانکاری جریان یافته و روغن مورد نیاز قطعات را تامین میکند. سیمها نیز وظیفه دارند نیروی تولید شده را به بخشهای مورد نظر انتقال داده و در نهایت یک توقف موفق و ایمن را فراهم نمایند. هرگونه پارگی یا نشتی در این قطعات میتواند عملکرد سیستم ترمز را مختل کند.
پدال ترمز
مهمترین بخش این سیستم که راننده با استفاده از آن میتواند در زمان مناسب خودرو را متوقف کرده یا سرعت آن را کم کند، پدال ترمز است. با فشار دادن این پدال سیستم فعال شده و سرعت خودرو کاهش مییابد. یونیت ترمز دستی سانتافه نیز از دیگر قطعاتی است که با ایجاد اصطکاک میان لنتها و چرخهای عقب خودرو، راننده را قادر میسازد خودرو را در زمان مناسب متوقف کند.
سنسورهای سیستم ترمز
خودروهای پیشرفته از جمله خودروی سانتافه مجهز به ترمز ABS هستند و در این سیستم سنسورهایی وجود دارد که هر گون نقص فنی و وجود مشکل در قطعات مختلف را به راننده اطلاع میدهد.
علائم خرابی سیستم ترمز سانتافه
- چراغ هشدار پشت آمپر سانتافه روشن شده است.
- در قسمت داخلی لاستیکها روغن ریزی وجود دارد.
- چرخهای خودرو متوازن نیستند
- پدال ترمز در زمان حرکت خودرو دچار لرزش میشود.
آموزش تعمیر و نگهداری سیستم ترمز سانتافه
به طور کلی توصیه میشود هر 40 الی 50 هزار کیلومتر یکبار وضعیت سیستم ترمز بررسی شده و قطعات فرسوده از جمله لنتها تعویض شوند. علاوه بر این با رعایت چند نکته میتوانید طول عمر قطعات را افزایش داده و در هزینه تعمیر و تعویض قطعات صرفه جویی کنید:
- از ترمزهای غیر ضروری و ناگهانی پرهیز کنید
- خودرو را خیلی سنگین نکنید
- روغن ترمز را به موقع تعویض کنید
- گرد و غبار موجود بر روی قطعات سیستم ترمز را تمیز کنید
- گاردون عقب سانتافه و دیفرانسیلها را به طور مرتب بررسی کنید
- با سرعت مجاز حرکت کنید تا مجبور نباشید به طور پیوسته ترمز بگیرید
نکاتی برای رانندگی ایمن با سانتافه
با رعایت نکات ایمنی و رانندگی صحیح میتوان از وقوع بسیاری از حوادث جلوگیری کرد. بهتر است در زمان رانندگی احتیاطهای لازم را انجام دهید و تنها به عملکرد سیستم ترمز متکی نباشید. زیرا هر لحظه امکان دارد یکی از اجزای این سیستم به درستی عمل نکند و حادثهای رخ دهد. در زمان رانندگی با هیوندای سانتافه این نکات را رعایت کنید:
فاصله ایمنی را از خودروی مقابل رعایت کنید
حفظ فاصله از خودروی مقابل کمک میکند تا کنترل کردن خودرو در زمان توقف آسانتر شود. به خصوص در ترافیک و در زمان رانندگی در خیابانهای شلوغ بهتر است زیاد به خودروی روبرو نزدیک نشوید تا در زمان مناسب بتوانید خودرو را متوقف کنید. ترمزگیری ناگهانی علت اصلی بسیاری از تصادفات در سطح شهر است.
به سیستم ترمز اعتماد نکنید
در سرعتهای بالا عملکرد سیستم ترمز با زمانی که خودرو با سرعت کم حرکت میکند تفاوت دارد، به همین دلیل نمیتوان انتظار داشت ترمز در سرعتهای بالاتر از 80 کیلومتر بر ساعت همان کارایی را داشته باشد. به همین دلیل بهتر است محتاط باشید و با حفظ فاصله ایمنی و سرعت مجاز رانندگی کنید.