| کد مطلب: ۱۰۷۱۷

فعالان خصوصی

zolnoorian_razie راضیه ذوالنوریان

سهام عدالت ۹/۳ میلیون نفر در انتظار مصوبه دولت

حدود 3 میلیون و 900 هزار نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی که تاکنون سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، پس از ‌تصویب سبد پیشنهادی، در هیئت‌وزیران سهام‌دار می‌شوند.‌ این را مدیرکل دفتر توسعه مردمی‌سازی واگذاری‌ها می‌گوید. به گزارش سازمان خصوصی‌سازی، راضیه ذوالنوریان از 30 برابر شدن ارزش سبد سهام عدالت خبر داد و افزود: سهام قطعی تخصیص‌یافته به طرح توزیع سهام عدالت، در ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی به ارزش 363/266 میلیارد ریال به مشمولان طرح تعلق گرفت که ارزش این پرتفوی درحال‌حاضر به حدود 221/933/70 میلیارد ریال یعنی تقریباً ۳۰ برابر ارزش اولیه سهام تخصیصی افزایش یافته است.

nabipoor_naser ناصر نبی پور

چرا تخم‌مرغ گران شد؟

افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار، اکنون به گلایه بسیاری از مصرف‌کنندگان بدل شده است. رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران دراین‌باره گفت: هر گرانی‌ای که در بازار تخم‌مرغ و مرغ اتفاق افتاده، برآمده از کمبود نهاده است، در چند ماه گذشته مجموع نهاده‌ها به‌طور متوسط 18‌درصد افزایش قیمت داشته است. علاوه بر نهاده، در این مدت کرایه حمل نیز 30‌درصد بالا رفته است. ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار، در گفت‌وگو با ایلنا درباره این افزایش‌قیمت گفت: قرار بر این بود که هرگاه نرخ نهاده‌های تولید تا هفت‌درصد افزایش پیدا کند، قیمت محصولات صنایع مصرف‌کننده این نهاده‌ها هم بالا رود و دولت متعهد شد در صورت افزایش هفت درصدی قیمت نهاده‌ها، به امر تعدیل قیمت‌ آنها ورود کند. سه‌ماه پیش سویا 16300 تومان در هر کیلو، قیمت داشت و الان قیمت آن به 21هزار تومان رسیده و گاه مرغدار مجبور است این نهاده را با قیمت 36هزار تومان نیز تامین کند. همچنین از حدود سه‌ماه پیش، تخصیص ارز 28 هزار و 500 تومانی به واردات ریزمغذی‌ها حذف شد و ارز 37 هزار و 500 تومانی به واردات آن اختصاص پیدا کرد.  در پی افزایش قیمت اقلام یادشده، تولید هر کیلو تخم‌مرغ برای مرغدار بیشتر از 54 هزار تومان هزینه برمی‌دارد. 

bakhtiari_masood مسعود بختیاری

دلیل افزایش قیمت تن‌ماهی

قیمت کنسرو ماهی تن که از سال گذشته سیر صعودی گرفته است، در هفته‌های اخیر بار دیگر گران شد و نرخ آن بسته به اینکه با چه برندی عرضه شود، تا 100 هزار تومان در هر قوطی نیز پیش رفته است. رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران دراین‌باره گفت: درحال‌حاضر قیمت ماهی تن وارداتی که کیفیت بهتری هم نسبت به ماهی ‌صید داخل دارد، ارزان‌تر از ماهی صید داخل برای تولیدکنندگان کنسرو ماهی تن تمام می‌شود.‌ مسعود بختیاری در گفت‌وگو با ایلنا، افزایش بیش از سه برابری قیمت ماهی تن صید ‌داخل را تایید کرد و گفت: ماهی تن صید داخل، 80‌درصد قیمت تمام‌شده کنسرو ماهی تن را تشکیل می‌دهد، بنابراین ‌گرانی آن به جهش قیمت کنسرو انجامیده است. او افزود: جهش قیمت ماهی تن در یک‌سال گذشته در حالی اتفاق افتاده ‌که شناورهای صید ماهی، سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند، اینکه قیمت ماهی تن صید داخل بیش از 150 هزار تومان شده، از وجود مشکلی حکایت می‌کند؛ قیمت این ماهی باید ‌زیر 100 هزار تومان باشد. 

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی