| کد مطلب: ۳۰۹

دعوای شورا و شهرداری به حراست رسید

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

انتقادات بی‌نتیجه شورایی‌ها به اقدام بی‌سابقه شهرداری

ماه‌های پایانی شورای چهارم شهر تهران بود که رحمت‌الله حافظی، عضو منتقد شورای شهر تهران نسبت به افتتاح خط 7 متروی تهران و در خطر بودن جان مسافران اعتراض می‌کند، اما در حاشیه شورای شهر معاون شهردار وقت تهران به این عضو شورای شهر و محمد حقانی معترض و با تندی به وی حمله‌ور می‌شود. حافظی در واکنش به توهین‌ها، مدیران شهری را دعوت به سکوت می‌کند و می‌گوید: نگذارید با تهدید، تهمت و توهین شاخک‌های نظارتی حقوق ملت مخدوش شود، کسانی که برای صاحبان زر، زور و تزویر خوش‌رقصی می‌کنند مشخص هستند، لطفا ساکت بمانید چراکه هر بیشتر حرف بزنید و تقلا کنید بیشتر در باتلاق فساد خودساخته‌تان فرو می‌روید. او خطاب به پرویز سروری که آن زمان رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران بود به توهینی که چند سال قبل یکی دیگر از مدیران شهری به او کرده و او را به فساد فکری متهم کرده بود اشاره می‌کند و می‌گوید: «‌اگر سه سال قبل که یکی از مدیران شهرداری به شورا توهین کرد و 30 نفر از اعضای شورا متنی را جهت رسیدگی به این امر امضاء کردند، شما وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام می‌دادید و نتیجه را به صحن اعلام می‌کردید، دیگر این اتفاق تکرار نمی‌شد. آقای سروری این تعلل شما و بی‌توجهی به درخواست سی نفر از نمایندگان مردم باعث شد که توهین به نمایندگان در این دوره از شورا باب و تکرار شود.» حالا برخی از مدیران شهری آن زمان در جایگاه نظارتی شورای شهر نشسته‌اند و منتقدان اصلی عملکرد مدیران شهری کنونی هستند؛ منتقدانی که بارها از سوی شهرداری مورد حمله قرار گرفته‌اند. حملاتی که هم از سوی همکاران خودشان در شورای شهر که همسو با شهردار کنونی هستند صورت می‌گیرد و هم از سوی نهادهای شهرداری که مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. مدتی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران در صحن شورای شهر حضور پیدا کرد تا گزارشی از عملکرد شهرداری تهران ارائه کند که به عقیده اعضای شورا، گزارش ارائه‌شده رویکرد عملکردی نداشت و شهرداری باید بعد از گذشت یک سال از برنامه‌هایی که در این مدت انجام‌داده دفاع کند. این صحبت‌ها مورد انتقاد شدید پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر و متعهدترین فرد به زاکانی قرار گرفت و او اعضای شورا را به سیاه‌نمایی علیه شهرداری متهم کرد. پس از آن نیز مصاحبه ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با یکی از خبرگزاری‌ها در زمینه فساد در شهرداری تهران به صدور یک اطلاعیه از سوی حراست شهرداری منجر شد. امانی در مصاحبه خود گفته بود که «یکی از شعارهای آقای زاکانی پیش از شهردار شدن، مقابله با فساد اداری موجود در شهرداری بوده، اما هنوز اقدامی عملی برای مبارزه با فساد در دوره جدید مشاهده نکرده‌ایم.»

واکنش شورا به اطلاعیه حراست شهرداری

حراست شهرداری حمایت سیدمحمد آقامیری از شهرداری را که گفته بود هیچ‌گونه فسادی در شهرداری مشاهده نمی‌کنیم را مواضع دلگرم‌کننده بیان کرد و صحبت‌های ناصر امانی را بدون اشاره به نام او در متن اطلاعیه، اظهارنظر احدی از اعضای شورای شهر خواند که موجب سوءاستفاده عناصر فرصت‌طلب در جریان‌های خرد رسانه‌ای مختلف شده است. در این اطلاعیه همچنین گفته شده که طرح مسائل فوق‌الذکر از سر ناآگاهی و اطلاعات نادرست است که منجر به ناامیدی افکار عمومی، دلسردی مردم، کارکنان محترم و خدمتگزاران به شهر و شهروندان بوده و از سویی محیط خدمت‌رسان شهرداری تهران را در مظان سیاه‌نمایی و آلودگی نمایان می‌سازد؛ اتفاقی که به گفته کارشناسان و فعالین حوزه شهری در تاریخ بلدیه سابقه نداشته است. این موضوع باعث شد تا اعضای منتقد به عملکرد شهرداری در جلسه روز سه‌شنبه (چهارم مردادماه) شورای شهر در یک اعتراض دسته‌جمعی به این موضوع واکنش نشان دهند. امانی در واکنش به این اطلاعیه گفت که اول باور نکردم چراکه چنین چیزی بی‌سابقه و عجیب بود. او همچنین تقدیر حراست از آقامیری را مصداق تفرقه‌افکنی بین اعضای شورا دانست و گفت: «ما هر دو عضو نمایندگان مردم هستیم و هر دو آزاد هستیم که نظرمان را بگوییم.» سیدجعفر تشکری‌هاشمی نیز در واکنش به این اطلاعیه گفت که «وظیفه ما نظارت بر شهرداری است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که بی‌خطاست و حتما در مسیر حرکت اشکالات و ایراداتی وجود دارد. نباید با اندک مسئله‌ای خشم‌مان شعله‌ور شود بلکه باید حرف‌های همدیگر را خوب بشنویم.» علی‌اصغر قائمی نیز در تذکر خود گفت که سلب حق نظارتی از اعضای شورای شهر سلب حق مردم است و صدور اطلاعیه شهرداری نقض غرض است. فضای آزادی بیان نباید به گونه‌ای باشد که منجر به خودسانسوری اعضای شورا شود. زهرا شمس‌احسان نیز این تفاوت در دیدگاه‌ها را نشان‌دهنده سلامت افراد حقوقی دخیل در این موضوع دانست و گفت: طرح مسائل از هر طرفی در حوزه بهبود عملکرد کلیت مجموعه شهری نافی یکدیگر نیست و باید با یک هم‌گرایی و هم‌افزایی بتوانیم اقدامات موثری برای شهروندان و مردم رقم بزنیم. مهدی پیرهادی نیز گفت که این چنین شائبه‌ای باید در جلسه هم‌اندیشی مطرح می‌شد. انتقادات اعضای شورا، منجر به واکنش لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار که در صحن شورا حضور داشت، شد و در ادامه گفت: وقتی این موضوع رسانه‌ای می‌شود و از هر موضوعی سوءاستفاده صورت می‌گیرد تا مدیریت شهری را تخریب کنند، ما چه کاری باید انجام دهیم؟ من نمی‌گویم کار حراست کار درستی بوده است، اما این را گفته‌ایم که آمادگی داریم با صحبت، مسائل را برطرف کنیم.

کاشانی: جواب «های»، «هوی» است

این صحبت‌های فروزنده واکنش جالب حبیب کاشانی را به دنبال داشت و گفت که فارسی سخنان شما را اگر بخواهیم بگوییم استنباط من این است که می‌شود؛ جواب «های»، «هوی» است. مهدی چمران نیز انتقاد ناصر امانی به شهرداری را از سر خیرخواهی مطرح کرد و گفت: اما اینکه عضو شورا سخنی بگوید و در سرمقاله همشهری نیز حمله کند، درست نیست. البته همشهری جزوی از مطبوعات و آزاد است که مطالبی منتشر کند اما حراست چنین اجازه‌ای نداشته و ندارد. اما با وجود این واکنش‌ها باز هم شهرداری تهران از مواضع خود کوتاه نیامد و این‌بار اتهامات را از زبان عضو شورا به گردن خبرگزاری ایلنا انداخت و در تیتر خبری سایت شهرداری اعلام شد که آقای امانی گفته‌اند خبرگزاری صحبت‌های او را تحریف کرده است. این صحبت‌ها نیز به صدور اطلاعیه‌ای از سوی دفتر ناصر امانی منجر شد و ضمن تکذیب آن اعلام کرد که قویا خبر فوق را تکذیب کرده و تاکید می‌کند که هیچ‌گونه تحریفی در مصاحبه اینجانب با خبرگزاری ایلنا - «منبع خبر اولیه درباره فساد» - صورت نگرفته است و اتفاقا اظهارات ایشان در تیتر و خبر خبرگزاری شهر متعلق به شهرداری و همچنین روزنامه همشهری با تحریف جدی روبه‌رو بوده است. ناصر امانی در گفت‌وگو با هم‌میهن در واکنش به اتفاقات رخ‌داده در روزهای اخیر با بیان اینکه موضع روشنی دارد، اظهار کرد: موضع من روشن است. امروز هم اطلاعیه‌ای دادم و گفتم که به هیچ عنوان سخنان من تحریف نشده است. این روابط عمومی شهرداری بود که برداشت خودش را طبق میل خود نوشته است. امانی در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد چنین اقداماتی علیه عضو شورا در حال تبدیل شدن به یک رویه از سوی شهرداری است، افزود: «با موضع‌گیری‌ای که هم رئیس شورا و هم چند نفر از اعضای شورا داشتند، امیدواریم مدیران شهرداری جایگاه و شأن شورا را به عنوان یک نهاد نظارتی که متولی سوال، تحقیق و تفحص در شهرداری است را متوجه شده باشند و امیدواریم این رویکرد دیگر از سوی شهرداری تکرار نشود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی