| کد مطلب: ۲۰۲۸

وزیر صمت با فریادهای دو دو ابقا شد

وزیر صمت با فریادهای دو دو ابقا شد

فاطمی امین: مجلس و دولت انقلابی باید امروز همراهی خود را نشان دهند

فاطمی امین: مجلس و دولت انقلابی باید امروز همراهی خود را نشان دهند

فاطمی امین در دفاعیات خود خطاب به نمایندگان، گفت: «مجلس و دولت انقلابی باید امروز همراهی خود را نشان دهند.» اظهارات و فریادهای بلند دو-دو به نشانه مخالفت نشان داد که رای اعتماد مجلس به وزیر صمت دولت در راستای لابی‌ها و پشت‌پرده‌های خاص است. با این حال فاطمی‌امین با ردای وزارت، مجلس را با ابهامات زیاد ترک کرد تا بار دیگر مجلس انقلابی اثبات کند که حفظ یک‌دستی سیستم همچنان اولویت است و باید چشم‌ها را بر روی مسائل مهم بست.

جلسه علنی روز گذشته مجلس با دستور استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت بدون حضورر رئیس دولت برگزار شد؛ هرچند که خروجی این جلسه، مطلوب دولت سیزدهم شد و فاطمی‌امین با وجود عدم پاسخ‌گویی کامل به ابهامات نمایندگان ابقا شد. طرح استیضاح فاطمی‌امین در تاریخ ۲۷ مهرماه اعلام وصول شد. نمایندگان مجلس در چهار حوزه خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار نسبت به عملکرد فاطمی‌امین انتقاد وارد کردند. البته این نخستین بار نبود که طرح استیضاح فاطمی‌امین در مجلس مطرح می‌شد. در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن طرح استیضاح وزیر صمت به دلیل افزایش قیمت خودرو و تقدیم آن به هیئت‌رئیسه مجلس خبر داده بود. هرچند این استیضاح عملیاتی نشد. سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت در آغاز جلسه گفت: «ضعف‌ها را می‌پذیرم» و فرصت دفاعیات خود را به دو نماینده مخالف مجلس شورای اسلامی، طاهری رئیس کمیسیون صنایع و رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران داد.

موافقان استیضاح چه گفتند؟

در ابتدای این جلسه هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس در واکنش به دو-دو گفتن نمایندگان به حضور خود در جایگاه ناطقین گفت:«احسنت به مجلسی که در ابتدای حضور بنده هنوز صحبت شروع نشده واکنش نشان می‌دهد. می‌خواهم بدانم این «دو-دو»ها از نماز تو آمده یا از تماس‌های دیشب با فشارها و لابی‌ها.» او ادامه داد:‌ «آقای فاطمی‌امین! بازار در دوران شما نه‌تنها کنترل شد، بلکه روند صعودی به خود گرفته است از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید. من رئیس فراکسیون نمایشگاه‌ها هستم، از دوران امیرکبیر ما در نمایشگاه بین‌المللی غرفه داشتیم، نمایندگان محترم، آقای وزیر صمت اداره شرکت نمایشگاه‌ها را به روابط عمومی خندوانه سپرده است.»

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها هم با بیان اینکه از دولت فسادستیز و انقلابی رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به‌ویژه خودروسازان بایستد نه اینکه خدای ناکرده با آنها همراهی و دستورات آنان را اجرایی کند، تاکید کرد: «مگر قول ندادید که نه‌تنها اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهید، بلکه در جهت کاهش قیمت‌ها گام برمی‌دارید؟ برای نمونه خودروی پژو ۲۰۷ مهرماه سال گذشته ۳۳۵ میلیون تومان قیمت داشت، اما در آبان سال جاری با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست‌نیافتنی کرده‌اید. بگویید آیا مسئله افزایش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها، دهن‌کجی به مردم نیست؟»

او ادامه داد: «چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص دادید و امروز اسم واردکنندگان خودرو جز ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آنها نیست؟ آیا نمی‌شد با منشأ ارز خارجی اجازه واردات بدهید و دولت با تعریف پلکانی تعرفه‌ها برای مردم رضایتمندی و برای خود درآمد کسب کند؟ برخی‌ها صحبت از مسائلی می‌کنند که وزیر نیز نمی‌تواند در مقابل برخی افراد مقاومت کند، سوال من به عنوان نماینده مردم این است که این افراد چه کسانی هستند که زور مجلس، وزیر و دولت به آنها نمی‌رسد و هرگونه که می‌خواهند در این کشور در حوزه خودرو ورود و دخالت می‌کنند و عرصه را بر مردم تنگ کرده‌اند؟»

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل هم با اشاره به اینکه نگهداری ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ به بهانه افزایش قیمت را نمی‌توان افزایش تولید تلقی کرد و متاسفانه در همچنان بر روی همان پاشنه می‌چرخد، ‌تاکید کرد: «حذف قرعه‌کشی از وعده‌های وزیر بود، اما با ورود به سال جدید این وزارتخانه اعلام کرد که نمی‌توان قرعه‌کشی را حذف کرد، کاهش قیمت تمام‌شده خودرو نیز از دیگر وعده‌های وزیر بود که هرگز محقق نشد. به هیچ عنوان شاهد کنترل بازار یا خروج دلالان از بازار نیستیم. یکی از اصلی‌ترین وعده‌های وزیر برای پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا و ایجاد بازار رقابتی و ساماندهی بازار، افزایش کیفیت و امنیت، موضوع واردات خودرو بود که محقق نشد.»

حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، دیگر نماینده موافق استیضاح فاطمی‌امین با بیان اینکه تاخیر و تعلل در واگذاری بلوک سهام خودروسازان به‌رغم قول‌ها چرا همچنان صورت نگرفته است؟ تصریح کرد: «شما در مورد سیمان گفته‌اید که قیمت آن را از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۹ هزار تومان کاهش داده‌اید، درحالی‌که سیمان امروز در کارخانه کیسه‌ای ۲۳ هزار تومان تحویل داده می‌شود. لذا باید پرسید چرا ۴۹ هزار تومان به فروش می‌رسد و این مبلغ در این بین به کجا می‌رود؟ گرچه آقای فاطمی‌امین عضو کمیته مبارزه با پولشویی است، اما تاکنون یک بار هم در این کمیته شرکت نکرده‌اند. لذا باید از ایشان پرسید چرا در کمیته پولشویی شرکت نمی‌کنند؟ حدود ۱۰ هزار مورد گزارش مشکوک آمده، اما حتی یک مورد بررسی نشده است. چرا سامانه تجارت را به مرکز پولشویی وصل نمی‌کنید؟»

سیدمرتضی حسینی، نماینده مردم میانه هم با بیان اینکه وعده‌هایی مانند کم‌اثر کردن تحریم‌ها، حذف امضاهای طلایی، تامین مصالح ساختمانی، تنوع‌بخشی به شرکت‌های خودروسازی، افزایش تولید و بالابردن کیفیت خودرو و رقابتی شدن بازار از جمله وعده‌های عملی‌نشده وزیر صمت است، تاکید کرد: «شما در این ۱۴ ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید، بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آن‌ها حرکت کردید. اگر در بخش برخورد با فساد که عمده‌ترین آن در وزارت صمت است و از بین بردن باندهای بیت‌المال‌خوار اقدام جدی نکنیم در سایر بخش‌ها نیز موفق نخواهیم شد.»

دولت و مجلس انقلابی در یک کشتی

فاطمی‌امین دوباره در آخرین دفاعیات خود تاکید کرد:«ما در یک کشتی هستیم؛ دولت و مجلس انقلابی باید با همراهی و کمک مشکلات کشور را حل کنند.» او خطاب به ریاست مجلس گفت: «خواستار پیگیری قضایی هستم، گفتند دوستان من در واردات خوردو هستند. اگر ثابت شد من استعفا می‌دهم و اگر اثبات نشد، پیگیری قضایی می‌کنم.» او گفت: «ما سه هزار معدن داشتیم که معلوم نبود دست چه کسی است. این به معنی مبارزه با فساد است که به ۳۰۰ رسیده است. چه کسانی از این رانت‌ها استفاده می‌کردند؟»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی