| کد مطلب: ۵۹۳۴

واکنش‌‏ها به آزادی دو تبعه فرانسوی در ایران

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای آزادی دو تبعه فرانسوی استقبال کرد. مکرون، در توئیتی از آزادی بنجامین بریر، شهر

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای آزادی دو تبعه فرانسوی استقبال کرد. مکرون، در توئیتی از آزادی بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی در زندان مشهد و برنارد فیلان، شهروند ایرلندی-فرانسوی خبر داد و اعلام کرد، این کشور به تلاش‌برای آزادی سایر شهروندان خود ادامه خواهد داد. مکرون در این توئیت نوشت:«سرانجام آزاد شدند. بنجامین بریر و برنارد فیلان، عزیزان خود را پیدا خواهند کرد. تسکین‌دهنده است. من از آزادی آنها استقبال می‌کنم. از همه کسانی که باعث این امر شدند تشکر می‌کنم. ما برای بازگشت هموطنانی که هنوز در ایران در بازداشت هستند، به اقدامات خود ادامه خواهیم داد.»
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توئیتی از آزادی دو تبعه فرانسوی در ایران استقبال کرد و در توئیتی نوشت: «این خبر خوشی است. اتحادیه اروپا در همکاری جهت آزادی تمامی تبعه‌های این اتحادیه که به‌طور خودسرانه در ایران زندانی شده‌اند، متحد است.» پیشتر سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، خبر داده بود که برنارد فیلان در نتیجه «تعامل سازنده» آزاد شده است. «مایکل مارتین» وزیر خارجه ایرلند نیز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان از تصمیم انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران در آزادی یک تبعه ایرلندی قدردانی کرده بود. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به زمینه‌های متنوع همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایرلند، ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در راستای منافع دو کشور را مورد تاکید قرار داد. مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از تصمیم انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران در آزادی یک تبعه ایرلندی، بر اراده کشورش برای همکاری با تهران تأکید کرد و گفت: ایرلند هرگز علاقه‌مند نیست که در مورد نهاد حاکمیتی سپاه پاسداران قضاوت نادرستی صورت گیرد. ما بر نقش ایران در مبارزه با تروریسم آگاهیم. مایکل مارتین از روند همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تلاش برای لغو تحریم‌ها ابراز خرسندی کرد و افزود، کشورش از این روند استقبال می‌کند. وی همچنین ضمن دعوت از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به ایرلند، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به تهران سفر کند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز روز جمعه درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران نسبت به آزادی دو تبعه فرانسوی گفت: در پاسخ به درخواست‌های طرف فرانسوی در سطوح مختلف و مذاکرات انجام شده از جمله بین وزرای امور خارجه دو کشور و گفت‌وگوی تلفنی جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه، کاترین کلونا با حسین امیرعبداللهیان، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران با حسن‌نیت و در اقدامی انسان‌دوستانه و در راستای قوانین و مقررات مربوطه، دو تبعه فرانسوی را که یکی از آنها همزمان دارای تابعیت ایرلندی نیز است، آزاد کرد. روز جمعه کاترین کلونا وزیر خارجه فرانسه نیز در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای آزادی دو تبعه فرانسوی تشکر کرد و آن را گامی موثر و اعتمادساز خواند. حسین امیرعبداللهیان با یادآوری روابط ریشه‌دار فرهنگی و تاریخی میان دو کشور، از واقع‌بینانه شدن رویکرد فرانسه در قبال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان گامی مثبت یاد کرد. وزیر امور خارجه ضمن اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه در موضوع استقلال راهبردی این کشور، تلاش عملی برای تحقق این راهبرد را گام موثری در جهان در حال تحول کنونی دانست. کاترین کلونا، ‌ وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد: گفت‌وگوی سازنده بهترین مسیر برای کمک به رفع مشکلات است و در این راستا فرانسه از تداوم گفت‌وگوهای سازنده و عمیق میان دو کشور استقبال می‌کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی