| کد مطلب: ۲۴۲۵

نگرانی از راه افتادن چرخه خشونت

نگرانی از راه افتادن چرخه خشونت

بررسی ناآرامی‌های ایذه، اصفهان، مشهد، تبریز و کردستان

بررسی ناآرامی‌های ایذه، اصفهان، مشهد، تبریز و کردستان

با ادامه ناآرامی‌ها در نقاط مختلف کشور، این روزها شاهد اتفاقاتی هستیم که خروجی آن گاه جان باختن مردم است. جان‌‌های کوچک و خردسال، مادران و پدران، دختر و پسرانی که بزرگ شده‌‌اند و حتی نیروهای امنیتی و بسیجی. فرقی نمی‌کند هر جانی که بی‌جان می‌شود، ایرانی است و آنچه در این میان دردناک است، تقابل مردم با نیروهای امنیتی است که نتیجه‌ای جز تعارض و درگیری ندارد. اگرچه از دیدگاه برخی مسئولان بخشی از این افراد، اغتشاش‌گرند و باید آنها را از معترضان جدا کرد اما ماحصل شرایط کنونی افتادن جامعه در مدار خشونت است. خشونتی که در برخی جاها به درگیری مسلحانه رسیده است و می‌تواند آغازی برای درگیری‌های بیشتر باشد. در این میان کارشناسان نسبت به این رویه نقد دارند و هشدارهایی درباره حضور گروه‌های تروریستی و منافقان هم می‌دهند. همچنین باور آنها این است که باید شیوه و رویه نسبت به این اعتراضات تغییر کند.

هشدار نسبت به سوءاستفاده داعش و منافقین

سیدحسن رسولی، استاندار خراسان در دولت خاتمی، درباره حوادث رخ‌داده اخیر و افزایش خشونت‌ها، به هم‌میهن گفت: «آنچه در صحنه اجتماعی و سیاسی کشور جریان دارد، تقابل نسبتا جدی دو جریان کنشگر اصلی است. از یک طرف این حرکت اعتراضی بیشترین مانایی را از نظر زمانی داشته است، زیرا در گذشته این حد از ناآرامی‌ها تداوم نمی‌یافت. به همین دلیل روزبه‌روز خشونت‌ورزی نسبت به گذشته افزایش یافته است. از طرفی نیروهای امنیتی‌ای در صحنه حضور دارند که با هدف تامین امنیت عمومی به مقابله با پیشران‌های این حرکت در سطح شهرهای کشور مبادرت می‌کنند. به نظر می‌رسد که خشونتی که هر دو طرف در تعارض و تقابل با یکدیگر اعمال می‌کنند، نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر شدن فضای امنیتی کشور ندارد.»

او ادامه داد: «چنانچه ملاحظه می‌کنید، در روزهای اخیر پدیده ترور که از سال 60 تاکنون کمتر در صحنه‌ اجتماعی کشور بروز و ظهور کرده است، مجددا در حال بازتولید است. متاسفانه در زاهدان، شاهچراغ، ایذه، مشهد، اصفهان، سمیرم، سنندج و سایر شهرها شاهد مبارزه مسلحانه هستیم. به‌عنوان کارشناس امنیتی از تداوم این روند نگرانم و فکر می‌کنم این خشونت‌ورزی طرفین، به مثابه لبه‌های یک قیچی آنچه را که مورد تهدید قرار می‌دهد، امنیت عمومی و آسایش روانی و اجتماعی است. همچنین موجب افزایش مشکلات امنیتی بیشتر می‌شود. پیش از این نیز گفته‌ام یکی از راه‌حل‌ها، بروز و ظهور یک مرجع و یک جریان میانجی است. به‌گونه‌ای که از طریق وساطت و میانجی‌گری تلاش کند تا برخوردهای خشن پایان یابد.»

رسولی معتقد است: «در این شرایط است که فضای عمومی کشور از حالت تند امنیتی به وضعیت سیاسی و اجتماعی تغییر وضعیت پیدا می‌کند و امکان گفت‌وگو بین نیروهای امنیتی و معترضان فراهم می‌شود. این تعارض بهتر است از طریق گفت‌وگو و با استفاده از روش‌های اجتماعی و سیاسی به‌جای به‌کارگیری از سلاح حل‌وفصل شود. اگر این بستر فراهم شود و این عرصه دوقطبی تغییر وضعیت یابد تا مرجع و جریان سوم ظهور یابد، امکان برقراری آشتی ملی با دست کشیدن طرفین از خشونت‌ورزی فراهم می‌شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین هشدار داد: «نگرانی دیگری که دارم این است که به‌طور طبیعی گروه‌هایی مانند داعش و منافقین و سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی برخی از کشورهای متخاصم و غیردوست، با طولانی شدن این تقابل، سوءتفاهم و نقش‌آفرینی بیشتری پیدا خواهند کرد. اگر جریان و مرجع واسط که می‌تواند در قالب شخصیت‌های حقوقی مانند احزاب و گروه‌ها و در کسوت شخصیت‌های حقیقی مانند افرادی که به‌طور نسبی مورد تایید طرفین باشد، واسطه شوند، منافع ملی کشور و مصالح مردم بهتر تامین می‌شود و زمینه سوءاستفاده نیز سلب می‌شود.»

مناطق کردنشین چگونه به آرامش می‌رسند؟

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی و نماینده کردستان دوره ششم مجلس، درباره اعتراضات اخیر در مناطق کردنشین به هم‌میهن گفت: «اگر مسئولین درک درستی از شرایط کشور داشتند و برای مردم و شخصیت‌های مرجع در کردستان احترام قائل بودند، همان شب اول مسئله حل می‌شد. متاسفانه کسانی که مسئولیتی دارند فکر می‌کنند، هر چه بگویند، مردم می پذیرند. این بی‌تدبیری و بی‌توجهی به مطالبات مردم یا به‌طور کلی ناآشنایی با عرف و آداب و رسوم مناطق مختلف از سوی مسئولان موجب شده هر روز فاصله میان مردم و نظام بیشتر شود. حتی کسانی که به‌عنوان نماینده مناطق مختلف از سوی شورای نگهبان منصوب شدند ، این آشنایی را ندارند.» او معتقد است: «این مساله در کنار انتصاب افراد ناتوان و نالایق به‌عنوان مسئول در مناطق مختلف و به‌خصوص در مناطق کردنشین همگی از عواملی هستند که موجب شده‌اند روزبه‌روز صدای اعتراض مردم بلندتر شود. هرچقدر هم با آنها با خشونت بیشتری رفتار شود، طرف مقابل نیز خشن‌تر می‌شود که عواقب آن نیز ناگوار خواهد بود. از یک‌سو افرادی که در مناطق کردنشین مدیر و مسئول هستند هیچ پایگاه و جایگاهی در بین مردم ندارند تا مردم حرف آنها را گوش کنند؛ از سوی دیگر افرادی که به لحاظ مذهبی، سیاسی و اجتماعی در بین مردم دارای جایگاه هستند مورد توجه حاکمیت نیستند تا با آنها گفت‌وگو کرده و آنها را واسطه قرار دهند.»

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه تشکل‌های حزبی و مدنی در این مناطق بسیار ضعیف هستند،‌ اظهار کرد: «در چنین شرایطی واسطه‌ها و افرادی که حداقل بتوانند مذاکره کرده و طرفین را به یکدیگر نزدیک کنند وجود ندارد. این نکته هم قابل توجه است که معترضان، بیشتر قشر نوجوان و جوان هستند و خواسته خود را دارند. فاصله سنی و و تجربی این گروه با سایر اقشار جامعه زیاد است و این مساله باعث می‌‌شود که راضی کردن و توجیه کردن‌ها مقداری مشکل باشد.»

او معتقد است: «این اعتراضات و حوادث در مناطق کردنشین ریشه در سال‌های گذشته دارد. در دولت روحانی تعدادی از مدیران کردستان کرد اهل تسنن بودند اما در دولت رئیسی بر خلاف وعده‌های داده‌شده، همین تعداد را نیز برکنار کردند. به‌عبارتی حاکمیت به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که موجب نارضایتی بیشتر مردم و فاصله گرفتن بیشتر از آنها می‌شود. بنابراین معتقدم مقامات بالای نظام اگر پیام و حرفی مبنی بر رفع تبعیض در این مناطق و دادن آزادی‌های سیاسی و اجتماعی نداشته باشند، به این زودی شاهد آرامش در این مناطق نخواهیم بود.»

در ایذه چه گذشت؟

یکی از دردناک‌ترین اخبار در روزهای گذشته مرتبط به یک حمله مسلحانه در شهرستان ایذه از توابع استان خوزستان بود. ساعت 17 و 30دقیقه روز چهارشنبه 25 آبان‌ماه تعدادی افراد ناشناس در حوالی بازار مرکزی این شهر به‌سمت مردم و ماموران نیروی انتظامی شلیک کردند. ولی‌الله حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان به‌دنبال این حادثه گفت: «راکبان دو دستگاه موتورسیکلت در اقدامی تروریستی با سلاح جنگی به‌سمت مردم و مدافعان امنیت شلیک کردند که در این حمله پنج نفر در شهرستان ایذه به شهادت رسیدند و تعدادی از ماموران مجروح شدند». حیاتی، شمار مجروحان این حادثه تروریستی را ۱۰ نفر اعلام کرد. یک روز بعد از حادثه، یعنی پنج‌شنبه 26 آبان‌ماه، دو تن از مجروحان حادثه به‌دلیل وخامت شرایط جسمی، جان باختند و به این ترتیب تعداد جان‌باختگان به هفت نفر افزایش یافت. علیرضا نجفی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اسامی جان‌باختگان این حادثه را رضا شریعتی ۲۵ساله، کیان پیرفلک ۹ساله، اشرف نیک‌بخت ۴۵ساله، آبتین رحمانی ۱۳ساله، علی مولایی و دو نفر با هویت نامعلوم بیان کرد. این‌درحالی‌ست که معاون امنیتی استاندار روز حادثه گفته بود: «در میان شهدای این حادثه یک دختر خردسال، یک زن و سه مرد وجود دارد.» سپهر مقصودی 14 ساله نیز در این حوادث جان باخته اما هنوز خاکسپاری نشده است.

عبدالرضا سیفی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان نیز درباره این حادثه گفت: «در حادثه تروریستی ایذه دو گروه موتوری با سلاح جنگی به سمت مردم تیراندازی کردند، درحالی‌که نیروهای نظامی و انتظامی اصلا از سلاح جنگی استفاده نمی‌کنند. یکی از دلایلی که تعداد شهدای مدافع امنیت زیاد است، استفاده نکردن آنها از گلوله جنگی است. آنها تنها از روش‌های ضدشورش برای پراکنده کردن اغتشاش‌گران استفاده می‌کنند. حادثه‌ای که در ایذه اتفاق افتاده، توسط یک تیم تروریستی انجام شد و این تیم از فضای ملتهب اغتشاشی که توسط تعداد معدودی ایجاد شده بود، استفاده کردند و مستقیم به‌‍سمت مردم، از جمله پسربچه‌ای که در ماشین بود تیراندازی کرده و آنها را به شهادت رساندند. این افراد با سلاح جنگی به شهادت رسیدند، درحالی‌که نیروی انتظامی از سلاح جنگی استفاده نمی‌کند.»

از دیگر اتفاقات در ایذه، این بود که حوزه علمیه شهرستان ایذه توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد. نساء شیخ‌زاده، مدیر حوزه علمیه خواهران ایذه به ایسنا، گفت: «خوابگاه‌های خواهران و برادران را پس از انتشار فراخوان‌های اعتراضی، از قبل تخلیه کرده بودیم و خدا را شکر این آتش‌سوزی بدون آسیب جانی بود. عاملان آتش‌سوزی کم‌سن‌و‌سال بودند. متاسفانه شدت آتش‌سوزی بسیار زیاد بود و در این اتفاق علاوه بر خسارت به ساختمان، سه خودرو نیز در آتش سوختند.»

انتقاد محسن رضایی از عملکرد رسانه ای نهادهای امنیتی

در پی این حادثه محمد مخبردزفولی، معاون اول رئیس‌جمهور و محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به منظور بررسی حادثه، جلسه‌ای را با حضور استاندار خوزستان و سایر مسئولان استانی در خوزستان برگزار کردند.

محسن رضایی همچنین در مراسم خاکسپاری شهدای حادثه تروریستی ایذه اظهار کرد: «دو سه نفر از مسببان این حادثه تروریستی درحالی‌که می‌خواستند از مرز ماکو خارج شوند، دستگیر شدند و در حال بازگشت به‌سمت اهواز هستند. مطمئن باشید هرکسی که در این حادثه دخالت داشته است، هرکه باشد و در هر سوراخی رفته باشد، او را دستگیر خواهیم کرد و از او انتقام می‌گیریم. از مسئولان قضایی می‌خواهم که افراد جنایتکار را به ایذه بیاورند و در مقابل چشم مردم مجازات کنند.» معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: «وقتی حادثه‌ای در شاهچراغ، ایذه و اصفهان درست می‌کنند، می‌گویند آیا ایران، سوریه و لبنان می‌شود؟ درحالی‌که دشمن گول خورده است و باید بداند ایران آن‌طور نمی‌شود. در این حادثه سه نفر بسیجی زخمی شده‌اند و در بیمارستان‌های اهواز تحت مداوا هستند. من به دوستان امنیتی می‌گویم چرا این فیلم‌ها را پخش نمی‌کنید؟ به مردم بگویید موتورسوارانی ۲۴ ساعت قبل آمدند و دوربین‌ها را با تیراندازی کردن خاموش کردند و باتوجه به اینکه عکس آنها را دارید، به مردم نشان دهید. موتورهای نیروی بسیجی را تکه‌تکه کردند و باید سه بسیجی که در این حادثه مجروح شده‌اند را نشان دهید تا مردم بدانند که چگونه بسیج، سپاه و ارتش در کنار مردم در خون خود می‌غلتند.»

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان از دستگیری ۱۱نفر از عوامل حادثه تروریستی ایذه خبر داد. او گفت: «یکی از آنها قصد داشت از طریق مرکز یکی از استان‌های شمال غربی از کشور خارج شود و با رفتن به اروپا خود را در واقع به کشورهای فرانسه یا آلمان برساند که دستگیر شد. ما خواسته‌ایم به استان ارجاع داده شود تا با همکاری همه افرادی که مسئول این کار هستند و افراد بازداشت‌شده، پازل طراحی این جنایت در کشور که در واقع سردمداران آنها خارج از کشور هستند، به خوبی پیگیری و عوامل به مردم معرفی شده و زوایای مختلف آن روشن شود.»

در اصفهان چه گذشت؟

روز 25 آبان‌ماه آبستن حوادث دیگری نیز بود. حادثه‌ای که به شهادت دو تن از نیروهای بسیج و یکی از ماموران یگان‌ویژه در شهر اصفهان منجر شد. محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان درباره جزئیات حادثه تروریستی ۲۵آبان‌ماه منطقه خانه اصفهان گفت: «عصر و شامگاه ۲۵ آبان ناآرامی‌هایی در خانه اصفهان داشتیم که در ادامه این وضعیت اقدام تروریستی صورت گرفت و دو بسیجی و یکی از اعضای یگان‌ویژه به شهادت رسیدند.» او این حادثه را مشابه آنچه در ایذه گذشت، توصیف و عنوان کرد: «موتورسواری با استفاده از سلاح جنگی همه افرادی که در خیابان و پیاده‌رو بودند را به رگبار بست. از همان لحظه اقدامات اطلاعاتی و امنیتی آغاز و موضوع دنبال شد و در این راستا به سرنخ‌های خوبی دست پیدا کردیم که متعاقباً اعلام خواهد شد. در همان روز در شهرستان سمیرم نیز در پی ناآرامی‌های ایجادشده سه‌نفر کشته شدند که پرونده این موضوع نیز در دست اقدام است تا متوجه شویم این افراد به چه علتی کشته شدند. نتیجه این موضوع در آینده اعلام خواهد شد.» براساس اخبار منتشرشده محسن حمیدی و محمدحسین کریمی نام دو بسیجی است که در این حادثه به شهادت رسیده‌اند. نفر سوم از میان شهدای این حادثه تروریستی نیز بنا بر اعلام فرماندهی انتظامی استان اصفهان، سرهنگ اسماعیل چراغی، یکی از ماموران یگان‌ویژه پلیس است.

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تعداد مصدومان این نیرو در حادثه شب گذشته را سه نفر اعلام کرد. ساعاتی بعد اما فرماندهی انتظامی استان اصفهان با صدور اطلاعیه‌ای از شهادت سرهنگ اسماعیل چراغی، یکی از مدافعان امنیت مردم در یگان ویژه پلیس، بر اثر جراحات حادثه تروریستی شهر اصفهان خبر داد. به گفته روح‌الله حکیمی‌فر، سخنگوی سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان شهدای، حادثه تروریستی این استان یکشنبه ۲۹ آبان تشییع خواهند شد.

به‌دنبال جان باختن سه تن از شهروندان در سمیرم، جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان به این موضوع واکنش نشان داد. او در تشریح این ماجرا گفت: «شامگاه روز چهارشنبه، ۲۵ آبان‌ماه در جریان ناآرامی‌های حادث‌شده در شهر سمیرم، متاسفانه سه نفر از اهالی این شهر جان خود را از دست دادند.» مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه نیز در پیامی نسبت به حوادث استان‌های خوزستان و اصفهان واکنش نشان داد. او در بخشی از این پیام عنوان کرده است: «ما در سال ۶۰، در مقابل این همه حادثه و شدّت عمل توانستیم روی پای خودمان بایستیم و دشمن را ناامید کنیم؛ امروز هم می‌توانیم.»

در مشهد چه گذشت؟

مشهد هم دور از ناآرامی‌ها نبود. عصر پنج‌شنبه بیست‌وششمین روز آبان در محدوده چهارراه حرعاملی مشهد تعدادی تصمیم‌ داشتند کسبه این محل را مجبور به تعطیلی مغازه‌هایشان کنند. اما با حضور نیروی انتظامی متفرق می‌شوند و تعدادی از آنها با چاقو به پنج بسیجی که دورتر از محل ایستاده بودند، حمله کرده و دو نفر را به شهادت رسانده و سه بسیجی را زخمی کرده‌اند. در همان روز محسن داوری، فرماندار مشهد پس از شرح ماوقع، گفت: «نیروی انتظامی این افراد را از صحنه بیرون کردند. پس از اینکه منطقه آرام شد، برخی از اراذل و اوباش به تعدادی از بسیجیان که در محل ماموریت مستقر بودند، حمله کرده و با سلاح سرد اقدام به مجروح کردن و مقابله با آنان کردند که در پی این اقدام دو نفر به نام‌های دانیال حسین‌زاده و حسین زینال‌زاده شهید و سه نفر مجروح شدند.»

همان ساعات اولیه برخی رسانه‌های داخلی تعداد شهدا را سه نفر اعلام کردند که محسن داوری این خبر را تکذیب کرده و گفت: «سه نفر از مجروحان حادثه آشوبگران در خیابان حر عاملی مشهد در بیمارستان هستند و خبر شهادت یکی از مجروحان کذب است.» پنج‌شنبه‌شب مردم مشهد با روشن کردن شمع، برای این دو شهید مراسم عزاداری برگزار کردند که رحمانی، معاون دادستان استان خراسان رضوی در میان مردم مشهد عزادار اعلام کرد: «عامل این جنایت در همین مکان در ملاءعام اعدام خواهد شد.» روز گذشته هم جمعی از نمازگزاران مشهد با برپایی راهپیمایی شهادت دو نفر از بسیجیان این شهر را محکوم کردند.

آنچه در غرب کشور گذشت

در استان‌های غرب کشور نیز اتفاقات مشابهی رخ داده است. آنچنا‌ن‌که سه‌شنبه‌شب یعنی 24 آبان‌ماه سردار رضا الماسی به دست افراد ناشناس در جاده حصار در بوکان با شلیک گلوله به شهادت رسید. ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی، از شهادت دو نیروی حافظ امنیت در اغتشاشات روز گذشته بوکان خبر داد و گفت: «پیگیری موضوع و شناسایی ضاربین در دستور کار دادستان شهرستان بوکان و ضابطین قضایی قرار دارد و اقدامات لازم در حال انجام است.» همچنین بنا بر اعلام انتظامی بوکان افرادی که در این اعلامیه اغتشاشگر نامیده شده‌اند، روز پنج‌شنبه 26 آبان وارد شهرداری بوکان شده و خساراتی را به این نهاد وارد کردند.

ماجرای محمد حسن‌زاده نیز از دیگر موضوعات مورد توجه در اعتراضات روزهای پایانی هفته گذشته بود. فردی که بنا بر اخبار منتشرشده در فضای مجازی شهروندی بوکانی است که در اعتراضات این روزها جان خود را از دست داده است. با این حال سرهنگ حیدری فرمانده انتظامی بوکان عنوان کرده است که این فرد در پی وقوع نزاع و درگیری در یکی از محلات شهرستان بوکان به قتل رسیده که بنا به حساسیت موضوع تمامی متهمان شناسایی و یکی از آنها نیز دستگیر شده است. همچنین گفته می‌شود، در حوادث روز گذشته بوکان دو فروشگاه زنجیره‌ای این شهر مورد حمله قرار گرفته‌اند. تصاویر منتشرشده در فضای مجازی از تجمع گسترده مردم مهاباد در مراسم خاکسپاری آزاد حسین‌پور یکی از جان‌باختگان حوادث اخیرحکایت دارد. مراسمی که روز گذشته انجام شد و شرکت‌کنندگان در آن با آزاد کردن کبوتران صلح در این مراسم همراهی خود را با خانواده داغدار او اعلام کردند.

در تبریز چه گذشت؟

کشته شدن دختر جوانی به نام آیلار حقی در تبریز از دیگر خبرهای مهم روزهای پایانی هفته بود. گفته می‌شود که این دختر از بالای ساختمان به محل گودبرداری جنب برج شهران تبریز پرتاب شده است. در خبرهای روز پنج‌شنبه 26 آبان آمده بود که این دختر طی اعتراضات به ساختمانی نیمه‌کاره پناه می‌برد که از بالای ساختمان به پایین پرتاب شده و بر اثر فرو رفتن میلگرد به بدنش جان می‌بازد. ابراهیم محمودی، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی گفت: «با شکایت خانواده متوفی تیم مجربی از کارآگاهان پلیس آگاهی براساس وظایف ذاتی و قانونی تحقیقات لازم در این خصوص را آغاز و تا این لحظه سه نفر از مرتبطین در این حادثه شناسایی و دستگیر و تحقیقات پلیسی در حال انجام است که اخبار تکمیلی متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد. با توجه به موج‌سواری رسانه‌های معاند در خصوص موضوعات اخیر کشور و بهره‌برداری معاندین از حوادث روزمره برای تشویش و فریب افکار عمومی، مردم عزیز به اخبار رسانه‌های ضدانقلاب توجه نکرده و اخبار را از رسانه‌های موثق دنبال کنند.»

حوزه علمیه قم و تالش

در ادامه حوادث روزهای پایانی هفته می‌توان به ماجرای حوزه علمیه قم اشاره کرد. بنابر برخی از تصاویر دست‌به‌دست شده در فضای مجازی، شامگاه پنج‌شنبه 26 آبان‌ماه بخشی از ساختمان حوزه علمیه قم به آتش کشیده شد. از خسارات احتمالی این حادثه خبری در دست نیست. پایگاه خبری مشرق نیز با انتشار ویدئویی گزارش داده است که شامگاه چهارشنبه 25 آبان‌ماه دو راکب موتورسوار با پرتاب کوکتل‌مولوتف قصد آتش زدن حوزه علمیه تالش را داشتند که در همان دقایق اولیه خاموش شده است. به گفته منابع آگاه این حادثه خسارت جانی و مالی نداشته است.

آیت‌الله نوری‌همدانی: مسئولان به خواسته معترضان توجه و مشکلات آن‌ها را حل کنند

روز گذشته آیت‌الله حسین نوری‌همدانی، از مراجع تقلید با صدور پیام تسلیتی، حوادث تروریستی در شهرهای ایذه استان خوزستان و اصفهان را محکوم کرد. در این پیام تسلیت آمده است: «با کمال تأسف در این روز‌های اخیر شاهد حوادث ناگوار و به شهادت رسیدن عده‌ای از هموطنان ما توسط ایادی استکبار هستیم، بی‌شک این حوادث تروریستی که در ایذه و اصفهان و بعضی دیگر از شهر‌ها اتفاق افتاده است، چهره دشمنان ما را نمایان‌تر کرده، آمریکا، اسرائیل، آلمان، فرانسه و عربستان سعودی و بعضی از کشور‌های کوچک دیگر نیز اتحاد خود را علیه ملت ما روشن‌تر کرده و با استفاده از سرویس‌های جاسوسی خود و پول‌های گزاف امنیت مردم ما را نشانه رفته و نقشه‌های شومی برای کشور کشیده‌اند، هوشیاری و بصیرت ملت عزیز و شجاع مثل همیشه این توطئه را خنثی خواهد کرد و این انقلاب که ثمره خون هزاران شهید است را محافظت خواهند کرد و از آرمان‌های امام‌راحل رحمت‌الله علیه دفاع خواهند نمود و سخن امام را که حفظ این انقلاب را واجب می‌دانستند، توجه خواهند کرد.» در ادامه این پیام آمده است: «بر مسئولان لازم است با تفکیک بین معترضان و اغتشاش‌گران به خواسته معترضان توجه و مشکلات آن‌ها را حل نمایند و با کسانی که اغتشاش می‌کنند و زمینه را برای تروریست‌ها و کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، برخورد قاطع نمایند. امروز حل مشکل معیشت مردم در اولویت کار مسئولین باشد و با وحدت و اتحاد، خدمت به این مردم را سرعت بخشند و زمینه را برای نفوذ دشمن مسدود نمایند. اینجانب ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی اخیر به خانواده این شهدا تسلیت می‌گویم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی