عملیات اجرایی راهآهن شلمچه- بصره آغاز شد
عملیات اجرایی راهآهن شلمچه - بصره بعد از گذشت 20 سال روز گذشته آغاز شد. طول این خط ریلی 32 کیلومتر است. عملیات مینروبی از محل رونمایی این پروژه بر عهده ایران
عملیات اجرایی راهآهن شلمچه - بصره بعد از گذشت ۲۰ سال روز گذشته آغاز شد. طول این خط ریلی ۳۲ کیلومتر است. عملیات مینروبی از محل رونمایی این پروژه بر عهده ایران و انجام زیرساخت و روساخت این پروژه برعهده کشور عراق است. گفته میشود این پروژه موجب دسترسی سایر کشورهای واقع در شرق جهان از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه میشود.
روز گذشته عملیات اجرایی راهآهن شلمچه- بصره در نقطه صفر مرزی آغاز شد. در مراسم عملیات اجرایی این مراسم محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور ایران و محمدشیاع السودانی، نخستوزیر عراق حضور داشتند. از این پروژه 200 میلیوندلاری بهعنوان حلقه مفقوده اتصال شبکه ریلی ایران به عراق نام میبرند. اتصال ریلی میان دو کشور از 20 سال پیش مطرح بوده است و چندین بار در خصوص اجرای آن تفاهمهایی نیز صورت گرفته است اما با وجود چندین مصوبه شورایعالی امنیت ملی این پروژه به نتیجه منجر نشد و آنطور که در رسانهها عنوان شده است، وزارت حمل و نقل و راهآهن عراق با عنوان انتظار برای استقرار دولت جدید، انجام کار را به حالت تعلیق نگه داشته بود.
تکمیل راهآهن شلمچه-بصره علاوه بر اینکه موجب جهش تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور ایران و عراق میشود، موجب دسترسی سایر کشورهای واقع در شرق جهان از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه میشود و همچنین نقشی ویژه در تسهیل مسافرت میان دو کشور ایران و عراق خواهد داشت. محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه در نقطه صفر مرزی با اشاره به پروژه راهبردی راهآهن شلمچه- بصره گفت: «ملتهای ایران و عراق از روابط بسیار مناسب تاریخی، تمدنی و دینی برخوردارند؛ اما حجم تجارت کنونی دو کشور در حال حاضر در سطح مورد انتظار طرفین نیست. در حال حاضر، حجم تجارت بین دو کشور حدود ۱۱ میلیارد یورو در سال است که در صورت رفع موانع، رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد یورو در سال، کاملاً قابل دستیابی است. از سوی دیگر، فعال شدن این روند، دسترسی یکسره عراق را به کشورهای همسایه ایران، اعم از قفقاز و آسیای میانه، تضمین میکند. تکمیل راهآهن شلمچه- بصره در حقیقت طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران اهلبیت(علیهم السلام) از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و بالعکس را فراهم میسازد.» او با
اعلام آمادگی ایران برای سرمایهگذاری در حوزه صنعت نفت و گاز و احداث نیروگاه و شبکههای انتقال و توزیع بهمنظور کاهش تلفات برق و همچنین حوزههای زیستمحیطی، کشاورزی و حمل و نقل برونشهری، جادهای و ریلی، بیان کرد: «ایران و عراق، نقش منحصر به فردی در راهبردهای بینالمللی حوزه ترانزیت و انرژی دارند و توسعه این همکاریها در منطقه میتواند برای هر دو کشور مزایای گستردهای داشته باشد.»
محمدشیاع السودانی، نخستوزیر عراق نیز در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر مشاهده میکنیم که زوار از راههای زمینی و هوایی برای شرکت در راهپیمایی اربعین به عراق سفر میکنند، عنوان کرد: «بخش اعظمی از زوار از جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر کردهاند و طبق آمار تاکنون بیش از سه میلیون نفر از همه گذرگاههای مرزی مشترک دو کشور برای سفر به عراق آمدهاند و بیش از ۷۰۰ هزار زائر نیز تاکنون از گذرگاه شلمچه وارد عراق شدهاند. ما به دنبال ایجاد یک زیربنای مناسب برای تسهیل ورود زائران به عراق در سالهای آینده هستیم و این پروژه (راهآهن شلمچه - بصره) در همین راستا است. در واقع ما به دنبال این هستیم که شرایطی را فراهم کنیم که زوار بتوانند تحت هر شرایطی به عراق سفر کنند.» او تاکید کرد:«این پروژه یک تکیهگاه مهم برای افزایش زیرساخت اقتصاد ملی عراق است و افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه و استقبال از مسافران و زائران ایرانی و همچنین کشورهای آسیای میانه از طریق پروژه راهآهن و ریلی است. راهآهن و ایجاد خط ریلی جزو مهمترین بخشها در زمینه اقتصادی است. ایجاد راهآهن امتیازاتی دارد از جمله اینکه هزینهها را کمتر
میکند و امنیت بیشتری را برای مسافران فراهم میکند. ما براساس نگاه اقتصادی که داریم به دنبال اجرایی کردن چنین پروژههای استراتژیکی هستیم. ما همچنین به دنبال اجرایی کردن پروژه بندر فاو هستیم.» او با بیان اینکه اجرای چنین پروژههایی در اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم تاثیرگذار است، تصریح کرد: «ما به دنبال پیش بردن پروژههای صنعتی مرزی و حمل و نقل مشترک مرزی هستیم و به تلاشهای خود دراین زمینه ادامه میدهیم.»
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز با حضور در مرز شلمچه گفت: «مقدمات این کار از چندماه قبل در قالب تفاهمنامه و جلسات کارشناسی فراهم شده و در این راستا عملیات زیرساختی نیز صورت گرفته است که امروز به فضل خدا، عملیات اجرایی آن آغاز میشود و امید است این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برسد. انشاءالله از امروز با دستور معاون اول رئیسجمهور و نخستوزیر عراق آغاز شده و عملیات ریلگذاری از منطقه صفر مرزی شلمچه استارت خورده است تا زائرین عزیز مسیر جدیدی را از منطقه شلمچه به بصره و پس از آن به سمت نجف و کربلا شاهد باشند».
محمدکاظم آلصادق، سفیر ایران در عراق نیز درباره این پروژه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«احداث پروژه راهآهن شلمچه-بصره با حضور محمدشیاعالسودانی، نخستوزیر عراق و محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور جمهوری اسلامی ایران نشاندهنده یک دستاورد اقتصادی است که به توسعه دو کشور برای حمل و نقل مسافران و زائران کمک میکند.» به گفته سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل راهآهن یکی از موانع اجرای این پروژه محل اجرای آن بوده است به این معنی که این پروژه، محل عملیات کربلای پنج در دفاع مقدس بوده و مینهای فراوانی در این منطقه همچنان وجود دارد. در طول ماههای اخیر، نزدیک به ۱۶۳۰ عدد مین، کشف شده است که تاکنون حدود 4/1کیلومتر، خط ریلی احداث و پروژه وارد خاک عراق شده است. در ابتدا حداکثر ۱۶ کیلومتر مینهای بهجامانده از ایام دفاع مقدس بود که عملیات مینروبی را ایران برعهده گرفتهاست. همچنین قرار است ایران نسبت به احداث پلی روی اروندرود و در میان بصره اقدام کند. به گفته صالحی مجموع کل پروژه طبق آنچه که در هیئت دولت عراق مصوب شده، حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. بنا براعلام راهآهن جمهوری اسلامی ایران هر خط ریلی در این طرح بین ۸ تا
۱۰ میلیون تن امکان جابهجایی بار دارد و در حوزه مسافری نیز ظرفیتی حدود ۱۲ میلیون نفر پیشبینی شده است.