| کد مطلب: ۴۹۱۲

کاهش قیمت دلار در روز تعطیل

روز گذشته بعد از توافق سه‌جانبه سه کشور ایران،‌ عربستان و چین به منظور احیای روابط دو کشور ایران و عربستان ‌نرخ دلار کاهشی و در بازارهای غیررسمی وارد کانال 48 ه

روز گذشته بعد از توافق سه‌جانبه سه کشور ایران،‌ عربستان و چین به منظور احیای روابط دو کشور ایران و عربستان ‌نرخ دلار کاهشی و در بازارهای غیررسمی وارد کانال 48 هزار تومانی شد. پیش‌بینی می‌شود توافق مذکور موجب کاهش بیشتر دلار آمریکایی شود به‌ویژه که کاخ سفید از مطلع بودن این توافق خبر داده است. البته این روزها همراهی واشنگتن با تهران بیش از همیشه شده زیرا سفر رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل پشت‌پرده حمایت‌های معنوی آمریکا، خروجی مثبت داشت و در نشست شورای حکام علیه ایران قطعنامه‌ای صادر نشد. البته گویا برقراری ارتباط با آمریکا نیز از سوی برخی نیروهای موثر در ساخت قدرت مورد توجه واقع شده است، چنانکه غلامعلی حداد عادل از چهره‌های اصولگرا اخیرا در مصاحبه‌ تصویری اعلام کرده که ارتباط با آمریکا مشکلی ندارد. هرچه هست خروجی این تغییر رویه‌ها می‌تواند گشایش‌های اندکی برای اقتصاد ایران داشته باشد. باید امیدوار بود که رویه بین‌المللی دولت سیزدهم با همراهی تام حاکمیت به بهبود روابط ایران با کشورهایی متعدد به خصوص تاثیرگذار در دنیا باشد.
دلار که در کمتر از 10 روز گذشته کانال 60 هزار تومانی را لمس کرده بود، این روزها دیگر نه‌تنها پیش‌روی نمی‌کند بلکه آن چیزی که مشاهده می‌شود، عقب‌گرد آن است. به‌طوری‌که از هفته گذشته بعد از اظهارات نوید‌بخش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روند کاهشی آن آغاز شده و حال نه‌تنها در کانال 40 هزار تومانی است، بلکه انتظار می‌رود روند کاهشی تداوم داشته باشد. همچنین گفته می‌شود که با عرضه ویژه ارز توسط بانک مرکزی در بازار و عرضه طلا و اوراق نفتی در بورس پیش‌بینی می‌شود که قیمت دلار کاهش محسوسی داشته باشد. با این حال روز گذشته اعلام شد که صرافی ملی ایران واقع در میدان فردوسی روز گذشته برای ارائه خدمات ارزی به متقاضیان فعال بود، اما با توجه به تعطیلات پایان هفته این بار نرخ ارز تصاعدی نشد و حتی ریزش داشت. به‌طوری‌که در بازارهای غیررسمی که تا روز گذشته در کانال‌های تلگرامی منجر به افزایش قیمت شده است، بدون آنکه بخش دولتی در جریان نباشد در روز تعطیل این بار دلالان کانال‌های تلگرامی تصمیم گرفتند قیمت دلار کاهش یابد. در این شرایط می‌توان به سوال رئیس دولت که پرسیده بود «چطور ممکن است که قیمت ارز در سه روز تعطیلی که هیچ معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد، افزایش پیدا کند؟»، ‌گفت: «به همین راحتی که روز جمعه قیمت ارز در کانال‌های غیررسمی کاهشی شد».
البته در این میان نمی‌توان از کنار خبری که سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت، گذشت. او از شناسایی سرشبکه‌های اخلال در بازار ارز توسط نیروهای امنیتی خبر داده و اعلام کرده بود که به زودی با آنها برخورد خواهد شد. بر همین اساس می‌توان گفت که شاید دلیل کاهشی شدن قیمت ارز در طول یک هفته اخیر علاوه بر رخدادهای بین‌الملل، شناسایی این اخلال‌گران باشد. اما حالا که اخبار خوب موجب شده تا التهابات بازار ارز کاهش یابد، باید امیدوار بود که سیاست‌گذاری دولت در بخش ارزی به‌گونه‌ای رقم بخورد که این رویه تثبیت شود. مهمتر اینکه باید امیدوار بود سرشبکه‌های جدید اخلال در بازار ارزی ایجاد نشود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی